מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מניין להמן שנדחו רבבת ככרות הכסף מפני מלוא הקומץ?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

מניין להמן שנדחו רבבת ככרות הכסף מפני מלוא הקומץ?

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ה' מרץ 01, 2012 11:11 pm

מגילה טז, א:
...אתא המן ויתיב ליה קמייהו ואוריך עד דסליק מרדכי לצלותיה אמר להו במאי עסקיתו אמרו ליה בזמן שבית המקדש קיים מאן דמנדב מנחה מייתי מלי קומציה דסולתא ומתכפר ליה אמר להו אתא מלי קומצי קמחא דידכו ודחי עשרה אלפי ככרי כספא דידי


וקשה, שהרי באותה שעה עדיין לא נתבטל כלום מאגרות הראשונות, המן עדיין לא נתלה וביתו היה ברשותו, לא נשלחו אגרות שניות, ולמעשה מבחינת הגזרה של "להשמיד להרוג ולאבד" לא נשתנה כלום!
וכך נאמר בגמרא שם בהמשך:

וישב מרדכי אל שער המלך אמר רב ששת ששב לשקו ולתעניתו


אמנם תיכף בסמוך לכך בישרו לו חכמיו וזרש אשתו על מפלתו השלמה הקרובה, אבל נראה שהמן עצמו עד שאמרו לו, לא חשב מעצמו על כך.
נערך לאחרונה על ידי מאיר חכמים ב ש' מרץ 03, 2012 9:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: מניין להמן שנדחו רבבת אלפי הכסף מפני מלוא הקומץ?

הודעהעל ידי כרם » ה' מרץ 01, 2012 11:44 pm

א. הכותרת קצת מוגזמת, רבבת אלפי הכסף מתפרש עשרה מליונים (10,000*1,000). באמת מדובר רק על רבבה אחת!

ב. לגוף הקושיא אולי י"ל, המן אמר הדברים בלשון תימה: "אתא מלי קומצי קמחא דידכו ודחי עשרה אלפי ככרי כספא דידי?!".

ג. ומה שתמוה לי במאמר זה, וכי שקל עשרה אלפי ככרי דכספא? הרי בסופו של דבר אמר לו אחשורוש הכסף נתון לך!

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: מניין להמן שנדחו רבבת אלפי הכסף מפני מלוא הקומץ?

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ש' מרץ 03, 2012 9:23 pm

כרם כתב:א. הכותרת קצת מוגזמת, רבבת אלפי הכסף מתפרש עשרה מליונים (10,000*1,000). באמת מדובר רק על רבבה אחת!

ב. לגוף הקושיא אולי י"ל, המן אמר הדברים בלשון תימה: "אתא מלי קומצי קמחא דידכו ודחי עשרה אלפי ככרי כספא דידי?!".

ג. ומה שתמוה לי במאמר זה, וכי שקל עשרה אלפי ככרי דכספא? הרי בסופו של דבר אמר לו אחשורוש הכסף נתון לך!


א. צודק. תוקן.

ב. נראה לי קצת דוחק.

ג. ראה כאן שעמדו בזה:
http://www.otzar.org/aspcrops/102614_27_30686604907-332012.asp

וכעת מצאתי מישהו שעמד גם על שאלתי (כבר אמרו ד(כמעט) ליכא מידי דלא רמיזא באוצר).
דברות יוסף עמ"ס מגילה, עמ' 222 באוצר.
קבצים מצורפים
דברות יוסף.png
דברות יוסף.png (18.77 KiB) נצפה 2011 פעמים

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מניין להמן שנדחו רבבת אלפי הכסף מפני מלוא הקומץ?

הודעהעל ידי לייטנר » א' פברואר 17, 2013 11:04 pm

כרם כתב:ומה שתמוה לי במאמר זה, וכי שקל עשרה אלפי ככרי דכספא? הרי בסופו של דבר אמר לו אחשורוש הכסף נתון לך!


הביטוי המקביל בפרסית ל'הכסף נתון לך' הוא 'רשום לך על החשבון (כאילו כבר נתת את הכסף)'.
לפי"ז, אחשורוש כלל לא העלה בדעתו לוותר על הכסף שהמן הציע לו.
הנה מה שכתבה ד"ר תמר עילם גינדין בנושא:
מלבד בקיאות גדולה בהלכות החצר, מפגין מחבר המגילה גם שליטה ברזי השפה הפרסית העתיקה. השימוש במונחי שלטון מפרסית עתיקה אינו מפתיע, משום שאלה המונחים שהיו שגורים בפי כל: אחשדרפנים, פתגם, דת, פרתמים וכו'. לעומת זאת ישנן עדויות לכך שהסופר אפילו חשב בפרסית עתיקה, והכיר לא רק את המילים אלא גם משמעויותיהן המקוריות:

בפרק ג פסוק יא, אחרי שהמן מציע לאחשורוש כסף כדי לחסל את היהודים, אומר לו אחשורוש "הכסף נתון לך והעם לעשות בו כרצונך".

סליחה?! עם כל הכבוד, מדובר כאן במלך פרסי, ופרסים יודעים לנהל את כספם קצת יותר טוב מזה. מציעים לך כסף ואתה נותן במקום לקחת?!

אבל אם מתרגמים את המשפט לפרסית עתיקה, מסתבר שאין שום צורך להסביר: בפרסית עתיקה "הכסף נתון לך" יהיה ardatam tava dātam, וזו הדרך הנורמלית והמקובלת ביותר בפרסית עתיקה לומר "אתה נתת את הכסף". זהו פשוט תרגום צמוד מדיי למקור הפרסי.

מבנה כזה נקרא מבנה אֶרְגָטִיבִי, והוא אופייני מאוד לפרסית עתיקה ועוד יותר לפרסית אמצעית. הוא שווה פוסט נפרד, אבל בגדול (מאוד) – מבנה ארגטיבי מתאפיין בכך שהפועַל מתאים לא לפועֵל אלא למושא הפעולה. הפועֵל יופיע בצורה של מושא עקיף (עשוי לי = אני עשיתי, קנוי לי = אני קניתי וכו'). אני מחזיקה את עצמי לא לפרט עוד.

מבנה ארגטיבי נוסף במגילת אסתר הוא "וגם למחר אני קרוא לה" – כלומר "וגם למחר היא קראה לי". מקרה זה אינו גורם להרמות גבה, שכן המשמעות המקורית נשארת גם במבנה הארגטיבי.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: מניין להמן שנדחו רבבת ככרות הכסף מפני מלוא הקומץ?

הודעהעל ידי רחמים » א' פברואר 17, 2013 11:17 pm

כרם כתב:ג. ומה שתמוה לי במאמר זה, וכי שקל עשרה אלפי ככרי דכספא? הרי בסופו של דבר אמר לו אחשורוש הכסף נתון לך!


אתה צודק אכן אחשוורוש לא לקח שום כסף מהמן וכן מפורש בפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) אסתר פרק ג סימן יא וז''ל:
[יא] ויאמר המלך להמן הכסף נתון לך וגו'. אמר לו טול הכסף, איני מבקש לא משכרן ולא מהפסדן, ורוח הקודש אומרת לו הכס"ף כחשבון הע"ץ, קס"ה נתון לך:
א"ר אבא בר כהנא משל דאחשורוש והמן, לשני בני אדם, אחד היה חריץ בתוך שדהו, ואחד היה לו תל בתוך שדהו, בקש בעל החריץ את התל בדמים, כדי למלאות החריץ, אמר לו טול בחנם, כדי לפנות את המקום, כך הכסף נתון לך, והעם לעשות בו כטוב בעיניך:

אבל נראה ליישב שכוונת המן "ודחי עשרה אלפי ככרי כספא דידי" שבזכות מצוות הקמיצה נתן ה' בליבו של אחשוורוש שלא לקבל הכסף מיד המן, שאם היה מקבלו לא היה יכול להחזירו מפני כבוד המלכות, והיה מוכרח לקיים את העיסקה שבעבורה שילם המן, אבל כעת בזכות מצוות הקמיצה לא לקח אחשורוש את הכסף ולכן לבסוף ניצלו היהודים כיון שאת האגרות היה אפשר לפרש בכמה דרכים כמבואר במפרשים בלא שיפגע כבוד המלכות.
וממילא גם מיושבת השאלה שבראש האשכול מנין ידע המן שמצוות הקמיצה כבר דחתה את גזרתו הרי מאומה עדיין לא ארע? אלא מהרגע שהמן בא לאחשורוש וביקש לקנות את היהודים בכסף ואחשורוש סירב כבר זה היה הכישלון הראשון בתוכניתו של המן, ומאותו רגע ידע שיש פה עזרה מן השמים להציל את היהודים וכנ''ל משום שאם היה אחשורוש לוקח הכסף לא היה יכול לחזור בו וזה גופא מה שהמן רצה ולא הצליח ולכן מיד ידע שיש פה התערבות של הקב''ה שלא על פי הטבע שהרי אחשורוש היה אוהב כסף.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים