היאך תלו את המן על עץ מקה"ק והלא היא מעילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3309
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

היאך תלו את המן על עץ מקה"ק והלא היא מעילה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' מרץ 06, 2012 8:24 am

כן שמעתי להקשות על המבואר בפרקי דר"א דעץ שתלו בו המן מקודש הקדשים היה
ובתרגום שני כתוב שמרדכי עצמו תלהו
והלא מעילה היא

הוגה
הודעות: 1024
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: היאך תלו את המן על עץ מקה"ק והלא היא מעילה

הודעהעל ידי הוגה » ג' מרץ 06, 2012 10:11 am

כולם מביאים בזה נפלא, משו"ת יד אליהו לר' אליהו מלובלין (סי' נ', נדפס תע"ב), ע"פ הגמ' בע"ז ס"ב ע"א ובאו בה פריצים וחיללוה, שכלי קודש שנשתמשו בהם זרים כיון שפרצום נעשו חול,
לפי"ז המן נענש מדה כנגד מדה, שהוא סבר בדעתו להכשיל בזה את ישראל במשתה אחשורוש, וג"כ סבר להכשיל את מרדכי ולתלות אותו על עץ שיש בו משום מעילה,
אבל הוא לא ידע שכיון שבאו גוים - הוא עצמו בהכנתו, באמת פקע קדושתייהו, ונענש בזה עצמו ותלו אותו על אותו עץ - רק בגלל שהכין והיה מותר...

ופירש בזה יפה, מה שאמרו במד"ר: "לתלות את מרדכי על העץ אשר הכין לו - תנא לו הכין", והיינו כנ"ל, דההכנה של המן הועילה לו להמן לתלות אותו עצמו, כי אילו לא היה מכין לא היו תולים אותו משום מעילה...

הנאמן בפקדונו
הודעות: 364
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: היאך תלו את המן על עץ מקה"ק והלא היא מעילה

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ג' מרץ 06, 2012 2:52 pm

הפלא ופלא.

דרך אגב, בענין הגמ' הנ"ל פירש הרה"ק הרבי ר' העניך מאלכסנדר זי"ע:
שהיה קשה לגמ' כיצד שייך הכנה לעבירה, כיצד שייך הכנה אצל גוי. אך כאשר 'לו הכין' הרי זה מצוה, ושפיר שייך הכנה.

והאמרי אמת פירש:
שהמן חשב לעשות תחבולה, ובידעו את חשיבותו אצל המלך, חשב לומר לו שאינו יכול לסבול את מרדכי היושב בשער המלך ורצונו לתלות את עצמו, ושיער שהמלך יאמר לו למה לך לתלות את עצמך תלה את מרדכי, וזה"פ לו הכין

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: היאך תלו את המן על עץ מקה"ק והלא היא מעילה

הודעהעל ידי הבונה » ג' מרץ 06, 2012 6:40 pm

היא שיחתי כתב:כן שמעתי להקשות על המבואר בפרקי דר"א דעץ שתלו בו המן מקודש הקדשים היה

היה תמוה לי כיצד מגיע עץ לבית קה"ק?
ועיינתי בלשון הפרדר"א וראיתי: אמר לו, אדני המלך יש עץ בביתו של המן מבית קדשי הקדשים, שנאמר ויבן את בית יער הלבנון ויעש את אולם העמודים חמשים אמה ארכו ושלש אמות רחבו.
ועדיין היה תמוה לי שא"כ אין זה קה"ק אלא מקום אחר שבביתו של שלמה כמפורש במ"א פ"ז פסוק ב.
ובאמת הרד"ל כתב שצ"ל: יש עץ בביתו של המן מבית יער הלבנון (ואז לא קשה כלל מה שהקשו שיש בזה מעילה) או יש עץ בביתו של המן מבית המקדש, כי ביומא לט: דרשו בית יער הלבנון על ביהמ"ק, ואולי הכונה שבית יער הלבנון היה שייך גם לביהמ"ק (היינו שחיבר בין בית שלמה לביהמ"ק והיה כבר בשטח ביהמ"ק). ומבאר שהגירסה שלפנינו ודאי לא נכונה, כי קה"ק היו מדותיו כ' על כ' על מ', (אבל בית יער הלבנון היה מאה על חמשים בגובה שלשים ושכבו הקורות באורך נ' אמה) ועוד שהיה מאבן.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: היאך תלו את המן על עץ מקה"ק והלא היא מעילה

הודעהעל ידי חיים » ג' מרץ 06, 2012 9:16 pm

הבונה כתב:היה תמוה לי כיצד מגיע עץ לבית קה"ק?

קה"ק וההיכל היו מחופים בעץ - הרצפה הקירות והתקרה.
מ"א ו טו-יז:
 [טו] וַיִּבֶן אֶת קִירוֹת הַבַּיִת מִבַּיְתָה בְּצַלְעוֹת אֲרָזִים מִקַּרְקַע הַבַּיִת עַד קִירוֹת הַסִּפֻּן צִפָּה עֵץ מִבָּיִת וַיְצַף אֶת קַרְקַע הַבַּיִת בְּצַלְעוֹת בְּרוֹשִׁים: [טז] וַיִּבֶן אֶת עֶשְׂרִים אַמָּה מִיַּרְכְּותֵי [מִיַּרְכְּתֵי] הַבַּיִת בְּצַלְעוֹת אֲרָזִים מִן הַקַּרְקַע עַד הַקִּירוֹת וַיִּבֶן לוֹ מִבַּיִת לִדְבִיר לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים: [יז] וְאַרְבָּעִים בָּאַמָּה הָיָה הַבָּיִת הוּא הַהֵיכָל לִפְנָי: [יח] וְאֶרֶז אֶל הַבַּיִת פְּנִימָה מִקְלַעַת פְּקָעִים ופְטוּרֵי צִצִּים הַכֹּל אֶרֶז אֵין אֶבֶן נִרְאָה.

בברכה המשולשת
הודעות: 9500
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היאך תלו את המן על עץ מקה"ק והלא היא מעילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 06, 2012 10:47 pm

חיים כתב:
הבונה כתב:היה תמוה לי כיצד מגיע עץ לבית קה"ק?

קה"ק וההיכל היו מחופים בעץ - הרצפה הקירות והתקרה.
מ"א ו טו-יז:
 [טו] וַיִּבֶן אֶת קִירוֹת הַבַּיִת מִבַּיְתָה בְּצַלְעוֹת אֲרָזִים מִקַּרְקַע הַבַּיִת עַד קִירוֹת הַסִּפֻּן צִפָּה עֵץ מִבָּיִת וַיְצַף אֶת קַרְקַע הַבַּיִת בְּצַלְעוֹת בְּרוֹשִׁים: [טז] וַיִּבֶן אֶת עֶשְׂרִים אַמָּה מִיַּרְכְּותֵי [מִיַּרְכְּתֵי] הַבַּיִת בְּצַלְעוֹת אֲרָזִים מִן הַקַּרְקַע עַד הַקִּירוֹת וַיִּבֶן לוֹ מִבַּיִת לִדְבִיר לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים: [יז] וְאַרְבָּעִים בָּאַמָּה הָיָה הַבָּיִת הוּא הַהֵיכָל לִפְנָי: [יח] וְאֶרֶז אֶל הַבַּיִת פְּנִימָה מִקְלַעַת פְּקָעִים ופְטוּרֵי צִצִּים הַכֹּל אֶרֶז אֵין אֶבֶן נִרְאָה.


אבל לא עצים של חמישים אמה

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: היאך תלו את המן על עץ מקה"ק והלא היא מעילה

הודעהעל ידי חיים » ד' מרץ 07, 2012 1:20 pm

בברכה המשולשת כתב:אבל לא עצים של חמישים אמה

זו כבר שאלה אחרת.
אך בפשטות הכתלים והתקרה של קה"ק וההיכל היו משותפים יחדיו, מלבד הקיר המפריד של אמת טרקסין [ובבית שני גם זה לא היה], לכן אין זה תימה לומר שהכוונה לקורה ארוכה ששמשה גם בקה"ק.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים