פרשת זכור בבית ראשון

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
הנאמן בפקדונו
הודעות: 364
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ד' מרץ 07, 2012 1:17 am

מתי קראו פרשת זכור בימי בית ראשון?
יצאו ידי חובה בכי תצא?
האם אז היה מנג בני מערבא שסיימו התורה לשלש שנים?

הוגה
הודעות: 1024
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי הוגה » ד' מרץ 07, 2012 9:19 am

א. כמובן לא בשבת שקודם פורים... - מתי כן? תלוי בתשובה לשאלה שלישית.

ב. אם יוצאים מה"ת בכי תצא, כידוע לדעת המ"א יוצא ולדעת המשנ"ב לא יוצא.

ג. קודם החורבן כולם היו בני מערבא... טוב, זה ישאר לאחרים.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 364
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ד' מרץ 07, 2012 9:26 am

א. על תשובה גאונית שכזו לא חשבתי
ג. השאלה האם מנהג בני מערבא לסיים בג' שנים נהג גם אז.

הוגה
הודעות: 1024
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי הוגה » ד' מרץ 07, 2012 9:54 am

יש שכתבו על זה כך (ואיני לוקח אחריות):
ההתפתחות ההיסטורית של מוסד הקריאה בתורה הייתה כנראה כדלקמן:

בימי מלכי יהודה, גלות בבל בתקופת שיבת ציון, השלטון הפרסי ובתקופת החשמונאים הייתה כנראה קריאה של קטעים מוגדרים בחגים ובמועדים וכן בשבתות ובאירועים מיוחדים - "וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל - מצוותן יהיו קורין אותן כל אחד ואחד בזמנו" (מגילה ל"ב ע"א).

קריאה של קטעים מהתורה על פי הסדר אך לא במסגרת מוגבלת של זמן - כך נהגו כפי הנראה בתקופת המשנה.

סיום קריאת התורה בפרק זמן מוגדר. בבבל סיימו את הקריאה של חמישה חומשי התורה בפרק זמן מוגבל של שנה, כלומר במחזור שנתי, ואילו יהודי ארץ ישראל סיימו את הקריאה בפרק זמן של שלוש שנים עד שלוש שנים וחצי. בשלב זה החלוקה לסדרים ופרשיות לא הייתה אחידה בכל המקומות - כך נראו פני הדברים בתקופת האמוראים. יש המשערים שהחלוקה הבבלית היא המקורית, והחלוקה הארצישראלית נוצרה עקב התארכות התפילה (על ידי דרשות ופיוטים), שהצריכו לקצר את קריאת התורה.

חלוקת התורה לחמישים ושלוש פרשיות. לצורך הקריאה במחזור השנתי נוצרה חלוקה עיקרית של 53 פרשות. חלוקה זו נוצרה כפי הנראה בימי הסבוראים לאחר חתימת התלמוד ואולי בראשית תקופת הגאונים. בתקופה זו רווחו מנהגים שונים בחיבור פרשיות וחלוקתן.

חלוקת התורה ל-54 פרשות מתוכן 14 פרשות נקראות לפי הצורך שתים שתים בכל שבת. חלוקה זו התפשטה עם התפשטות קובץ הפסיקה ההלכתי ארבעת הטורים של רבנו יעקב בן אשר "בעל הטורים", ויצרה מנהג אחיד לפיה קוראים בכל קהילות ישראל באותה פרשה.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94

הכל כאן "כנראה" ו"יש משערים", תחילה הם מבינים תקנת משה על קריאה בתורה כלשהי, בלי סדר כל שהוא, ואח"כ "יש משערים" לדון על ה"קריאה המקורית" אם כבבל או כא"י (זה לא סותר?).
לא שאפשר להביא משם ראיה, אבל בע"מ אפשר לראות ענין זה כלא חתוך.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 364
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ד' מרץ 07, 2012 10:11 am

עתה ראיתי בספר החינוך (מצוה תרג):
הנה בכל מקומות ישראל קוראים ספר התורה בשנה אחת או בשתים או שלש לכל הפחות והנה הם יוצאים בכך מצוה זו. ואולי נאמר כי מנהגן של ישראל בפרשת זכור לקרותה בשבת מיוחד בכל שנה - תורה היא, ומפני מצוה זו היא שקבעו כן, והוא השבת שלפני פורים לעולם, ודין יהיה לקרותה ביום פורים לפי שהוא מענינו של יום כי המן הרשע היה מזרעו, אבל להודיע שקודם נס זה נצטוינו בזכירה זו קבעו הפרשה קודם לפורים, אבל סמכוה לפורים על דרך מה שיאמרו זכרונם לברכה במקומות סמכו ענין לו

הלמד מכל אדם
הודעות: 99
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ד' מרץ 07, 2012 10:16 am

מביאור הגמ' בב"ב שטעותו של יואב שלא הרג אלא את הזכרים, נובעת מרשלנותו של המלמדו בקטנותו, ניתן להוכיח לכאו' שלא היתה קריאת הציבור לפרשת זכור, ולכל הפחות לא כפי הדקדוקים שעושים היום.

בברכה המשולשת
הודעות: 9509
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 07, 2012 4:04 pm

הוגה כתב:יש שכתבו על זה כך (ואיני לוקח אחריות):
ההתפתחות ההיסטורית של מוסד הקריאה בתורה הייתה כנראה כדלקמן:

בימי מלכי יהודה, גלות בבל בתקופת שיבת ציון, השלטון הפרסי ובתקופת החשמונאים הייתה כנראה קריאה של קטעים מוגדרים בחגים ובמועדים וכן בשבתות ובאירועים מיוחדים - "וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל - מצוותן יהיו קורין אותן כל אחד ואחד בזמנו" (מגילה ל"ב ע"א).

קריאה של קטעים מהתורה על פי הסדר אך לא במסגרת מוגבלת של זמן - כך נהגו כפי הנראה בתקופת המשנה.

סיום קריאת התורה בפרק זמן מוגדר. בבבל סיימו את הקריאה של חמישה חומשי התורה בפרק זמן מוגבל של שנה, כלומר במחזור שנתי, ואילו יהודי ארץ ישראל סיימו את הקריאה בפרק זמן של שלוש שנים עד שלוש שנים וחצי. בשלב זה החלוקה לסדרים ופרשיות לא הייתה אחידה בכל המקומות - כך נראו פני הדברים בתקופת האמוראים. יש המשערים שהחלוקה הבבלית היא המקורית, והחלוקה הארצישראלית נוצרה עקב התארכות התפילה (על ידי דרשות ופיוטים), שהצריכו לקצר את קריאת התורה.

חלוקת התורה לחמישים ושלוש פרשיות. לצורך הקריאה במחזור השנתי נוצרה חלוקה עיקרית של 53 פרשות. חלוקה זו נוצרה כפי הנראה בימי הסבוראים לאחר חתימת התלמוד ואולי בראשית תקופת הגאונים. בתקופה זו רווחו מנהגים שונים בחיבור פרשיות וחלוקתן.

חלוקת התורה ל-54 פרשות מתוכן 14 פרשות נקראות לפי הצורך שתים שתים בכל שבת. חלוקה זו התפשטה עם התפשטות קובץ הפסיקה ההלכתי ארבעת הטורים של רבנו יעקב בן אשר "בעל הטורים", ויצרה מנהג אחיד לפיה קוראים בכל קהילות ישראל באותה פרשה.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94

הכל כאן "כנראה" ו"יש משערים", תחילה הם מבינים תקנת משה על קריאה בתורה כלשהי, בלי סדר כל שהוא, ואח"כ "יש משערים" לדון על ה"קריאה המקורית" אם כבבל או כא"י (זה לא סותר?).
לא שאפשר להביא משם ראיה, אבל בע"מ אפשר לראות ענין זה כלא חתוך.


אין זה מרצוני להגן על ויקיפדיה, אבל הם מתכוונים כך:
א. בימי בית ראשון וחלק מימי בית שני לא היה סדר קבוע לכל שבוע, וקראו רק באירועים מיוחדים (וזה כמובן נגד דברי הגמרא שמרע"ה תיקן את הקריאה בתורה בכל שבת- אבל זה לא מעניין אותם)
ב. מתי שהו בימי בית שני התקבל המנהג לקרוא מדי שבוע, בחלוקה חד שנתית או תלת שנתית (כדי לא להכריע במחלוקת החוקרים בין פליישר לנאה ואח', אליה הם רומזים).
ג. אח"כ היו שני מנהגים א"י ובבל (תלוי באמור בסעיף ב מה היה מעיקרא)
ד. ואז התקבל מנהג הבבלי בכל התפוצות.

אבל בגדול, זה אכן מצביע על הבלבול השורר במחקר בנושא זה.
אגב, אני תמה כבר הרבה שנים אם יש נפק"מ כל שהיא לכל הויכוח הזה. (כמובן, המחקר לא מחפש נפק"מ, כי זה לא"אקדמי")

הוגה
הודעות: 1024
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 08, 2012 9:31 am

תודה הרב בברכה,
היכן פליישר ונאה נחלקו בזה?
ולגבי הנפק"מ, לא כ"כ הבנתי מה איכפ"ל, אנו לא דנים בדברים רבים בלי נפק"מ? = 'ידיעת הדבר כשלעצמו הוא המטרה'.

בברכה המשולשת
הודעות: 9509
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרשת זכור בבית ראשון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 08, 2012 7:22 pm

הוגה כתב:תודה הרב בברכה,
היכן פליישר ונאה נחלקו בזה?
ולגבי הנפק"מ, לא כ"כ הבנתי מה איכפ"ל, אנו לא דנים בדברים רבים בלי נפק"מ? = 'ידיעת הדבר כשלעצמו הוא המטרה'.


פליישר במאמרו בתרביץ לפני שנים רבות.
נאה במאמרו בתרביץ גם לפני זמן לא מבוטל.
לגבי הנפק"מ, התכוונתי ללהט של המתווכחים (אם יראה כתר"ה את הדברים- יבין את כוונתי).


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים