ביאור תיבת "אחשדרפנים"

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3322
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

ביאור תיבת "אחשדרפנים"

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' מרץ 07, 2012 3:08 pm

איתא בגמ' מגילה דף יח עמוד א

והלועז ששמע אשורית יצא וכו', - והא לא ידע מאי קאמרי? - מידי דהוה אנשים ועמי הארץ. - מתקיף לה רבינא: אטו אנן האחשתרנים בני הרמכים, מי ידעינן? אלא מצות קריאה ופרסומי ניסא - הכא נמי מצות קריאה ופרסומי ניסא.


מבואר מזה דרך מילים אלו לא ידעינן פירושם אבל שאר תיבות המגילה יודעים אנו פירושם, ולכך נבאר פירוש תיבת אחשדרפנים

במגילה מופיע ג' פעמים
אסתר פרק ג פסוק יב וַיִּקָּרְאוּ סֹפְרֵי הַמֶּלֶךְ בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר יוֹם בּוֹ וַיִּכָּתֵב כְּכָל אֲשֶׁר צִוָּה הָמָן אֶל אֲחַשְׁדַּרְפְּנֵי הַמֶּלֶךְ וְאֶל הַפַּחוֹת אֲשֶׁר עַל מְדִינָה וּמְדִינָה וְאֶל שָׂרֵי עַם וָעָם מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשׁוֹנוֹ בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ נִכְתָּב וְנֶחְתָּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ:
אסתר פרק ח (ט) וַיִּקָּרְאוּ סֹפְרֵי הַמֶּלֶךְ בָּעֵת הַהִיא בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי הוּא חֹדֶשׁ סִיוָן בִּשְׁלוֹשָׁה וְעֶשְׂרִים בּוֹ וַיִּכָּתֵב כְּכָל אֲשֶׁר צִוָּה מָרְדֳּכַי אֶל הַיְּהוּדִים וְאֶל הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים וְהַפַּחוֹת וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת אֲשֶׁר מֵהֹדּוּ וְעַד כּוּשׁ שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשֹׁנוֹ וְאֶל הַיְּהוּדִים כִּכְתָבָם וְכִלְשׁוֹנָם:
אסתר פרק ט (ג) וְכָל שָׂרֵי הַמְּדִינוֹת וְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים וְהַפַּחוֹת וְעֹשֵׂי הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ מְנַשְּׂאִים אֶת הַיְּהוּדִים כִּי נָפַל פַּחַד מָרְדֳּכַי עֲלֵיהֶם:


בדניאל מופיע פעמיים
דניאל פרק ו פסוק ב שְׁפַר קֳדָם דָּרְיָוֶשׁ וַהֲקִים עַל מַלְכוּתָא לַאֲחַשְׁדַּרְפְּנַיָּא מְאָה וְעֶשְׂרִין דִּי לֶהֱוֹן בְּכָל מַלְכוּתָא:
דניאל פרק ו פסוק ה אֱדַיִן סָרְכַיָּא וַאֲחַשְׁדַּרְפְּנַיָּא הֲווֹ בָעַיִן עִלָּה לְהַשְׁכָּחָה לְדָנִיֵּאל מִצַּד מַלְכוּתָא וְכָל עִלָּה וּשְׁחִיתָה לָא יָכְלִין לְהַשְׁכָּחָה כָּל קֳבֵל דִּי מְהֵימַן הוּא וְכָל שָׁלוּ וּשְׁחִיתָה לָא הִשְׁתְּכַחַת עֲלוֹהִי:



בעזרא מופיע פעם אחת
עזרא פרק ח פסוק לו וַיִּתְּנוּ אֶת דָּתֵי הַמֶּלֶךְ לַאֲחַשְׁדַּרְפְּנֵי הַמֶּלֶךְ וּפַחֲווֹת עֵבֶר הַנָּהָר וְנִשְּׂאוּ אֶת הָעָם וְאֶת בֵּית הָאֱלֹהִים:
נערך לאחרונה על ידי היא שיחתי ב ד' מרץ 07, 2012 3:11 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

היא שיחתי
הודעות: 3322
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ביאור תיבת "אחשדרפנים"

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' מרץ 07, 2012 3:08 pm

מילה אחת שתיים או שלוש

כתב האבן עזרא במגילה ג יב שהיא מילה פרסית, ומילה אחת היא ודחה השיטות שהן ב' תיבות מצורפות
אחשדרפנים - מלה פרסית מתשע אותיות ואין שם תואר במספרו במקרא ולא ישרו בעיני דברי האומרים שהם שתי מלות:


שיטה שלישית בזה מצינו במלבי"ם ויקרא פרק א בשם הרד"ק שהיא מילה מצורפת מג' תיבות (וראו שגם מפרש כך לאחשתרנים)
וכ"כ הרד"ק במכלול אות א' על אחשדרפנים שמורכב מן אחש דרי פנים. אחשתרנים. אחשי תרין

היא שיחתי
הודעות: 3322
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ביאור תיבת "אחשדרפנים"

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' מרץ 07, 2012 3:10 pm

תפקיד האחשדרפנים

כתב המלבי"ם שהיו ממוני המלך על המדינות, הפחות היו נבחרי העם והאחשדרפנים היו ממוני המלך לכל מדינה אחד

מלבי"ם דניאל פרק ו ב
חלק את מלכותו למאה ועשרים חלקים (שכן אחשורוש אחריו היה מולך על קכ"ז מדינות, ואולי השבעה הנותרים היו ממונים עליהם שבעת שרי פרס ומדי) ומינה עליהם אחשדרפנים, שהם היו קבועים לפקח בעניני המדינה מצד המלך, כי הפחות והשרים היו נבחרים מן בני המדינות, והאחשדרפנים היו נקראים אחשדרפני המלך, כי היו מצדו לעיין ששרי המדינות לא יעשו דבר נגד דתי המלך, ועל האחשדרפנים היו שלשה יועצי המלך לקחת מהם חשבון ושיתנו להם עצה מכל מעשיהם, ועי"ז לא יוזק המלך, וזה כולל שלא יוזק במדיניות, כי הממונים בכל מדינה מצדו יפקחו לטובת המלך וכן שלא יוזק בגופו ע"י טרדת המלוכה וכובד משאה:


וראה עוד במלבי"ם בעזרא
מלבי"ם עזרא פרק ח (לו) לאחשדרפני, כבר בארנו [ז' י"א] שהיה המכתב כתוב גם להעמים, ולכל עם היו אחשדרפנים קבוע מהמלך ופחה, כמ"ש בפי' מגלת אסתר, ונתנו להם דת המלך שהגיע גם אליהם:

היא שיחתי
הודעות: 3322
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ביאור תיבת "אחשדרפנים"

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' מרץ 07, 2012 3:15 pm

והנה מויקיפדיה (ציטוט חלקי)

מקור המילה

בפרסית עתיקה: קסאתראפאווה - משמעו "מגן הכוח" מהמילה "קסאת'רה" שמשמעה "כוח" ו"פאווה" שמשמעה "מגן". בתנ"ך מופיע התואר "אחדשרפן" לתאר בעל תפקיד זה. ביוונית עתיקה המילה תועתקה ל-σατράπης "סאטרפ", מונח שעבר ללטינית כ-satrap.
בספרות המודרנית משמשת המילה תואר למושל בעל השפעה רבה.
[עריכה]התפתחות היסטורית של תפקיד האחשדרפן

האיזכור הראשון של התפקיד הוא משנות שלטונו של דריווש הראשון שחילק את האימפריה הפרסית לסטרפיות. תפקיד האחשדרפן הוא תפקיד של מושל השולט מכוח סמכות המלוכה, בפועל הוא נהנה מאוטונומיה רחבה ודבר זה הביא לעצמאות יתר של נושאיה ומרידות כנגד השלטון המרכזי בתקופת שלטונם של מלכים חלשים.
האחשדרפן עמד בראש השלטון המקומי בסטרפיה, היה אחראי על גביית המיסים, המשפט המקומי וכן על פיתוחה הכלכלי של הסטרפיה למען רווחת התושבים. בסטרפיות גדולות הפחות היו כפופים לאחשדרפן.
האחשדרפן מונה מבני משפחת המלוכה או משורות האצולה הגבוהה, המלך מינה לצידו סופר ומפקד צבא שהיו כפופים ישירות למלך, דבר זה נעשה כניסיון להצר את צעדיו של האחשדרפן וליצור איזון בין שלושת הגורמים שיחלישו את נטיית המחוזות המקומיים לפעולה באופן עצמאי.
נערך לאחרונה על ידי היא שיחתי ב ד' מרץ 07, 2012 3:16 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: ביאור תיבת "אחשדרפנים"

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' מרץ 07, 2012 3:16 pm

שיעור בביאורי מילים?

[לגבי פירוש השורש "חשדרפ" אפשר תשאל כאן ucp.php?i=pm&mode=compose&u=2974]

בגולה
הודעות: 793
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: ביאור תיבת "אחשדרפנים"

הודעהעל ידי בגולה » ד' מרץ 07, 2012 4:00 pm

עשוי לנחת כתב:[לגבי פירוש השורש "חשדרפ" אפשר תשאל כאן ucp.php?i=pm&mode=compose&u=2974]

חזק!!!


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים