עמוד 1 מתוך 1

האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: א' אפריל 17, 2011 6:02 pm
על ידי אברהם
במשנ"ב כתב בשם רשב"ץ שאיטר המיסב על שמאל כל אדם יאכל באותו הפעם בימין כל אדם, והיינו משום שבידו השמאלית אין הוא יכול לאכול מאחר שהוא מיסב עליה.
והגדיל לעשות בביאור הלכה שצידד דהגידם בידו הימנית לא יסב כלל כיון שאי אפשר לו לאכול בשמאלו שהוא מיסב עליה, עכ"ל.
והנה, לכאו' בדרך ההסבה הרגילה אצלינו [היינו שצד הגוף השמאלי נשען על הכר] שפיר אפשר לו להשתמש בידו השמאלית. וגם יעיד כל איטר מבין החברים [ואני בתוכם] שהרבה יותר נוח להשתמש ביד השמאלית [אע"פ שהוא מיסב עליה] מאשר בידו הימנית. [ואותם הימניים יכולים ג"כ לבדוק דבר זה, ע"י שיסבו על צד ימינם וינסו להחזיק הכוס בשמאלם].
ועכ"פ איך אפשר לומר דהגידם אינו יכול לאכול בשמאלו שהוא מיסב עליה, אתמהה.

ומבואר מזה, דההסיבה האמיתית אינה בצורה הנהוגה בעולם, אלא היא באופן שגופו נוטה לשמאל וידו השמאלית נשענת על הכרים שלשמאלו ועליה נסמך גופו, ובאופן כזה אכן א"א להשתמש כלל בשמאליתו כמובן. [וגם צורת הסיבה זו נוחה מאוד לאכול ולשתות עמה, משום שע"י מתיחת ידו מתרוממת כתיפו השמאלית ומשתווה לימנית, וממילא ראשו נמצא בקו ישר ולא נטוי כמו שמצוי בזמנינו שמתאמץ מאוד שלא לשפוך היין על בגדי החירות חלילה].
שוב ראיתי בשער קולמוס תמונה של מסיבים תימניים שמסיבים על דרך זו [אך באופן מוגזם שאין גופם נוטה כלל לשמאל רק ידם שלוחה לשמאלם]

איך שיהיה, מדברי המשנ"ב מבואר שאין שום דרך לקיים דין הסיבה ולאכול ביד שמאל, וא"כ מי שמצליח לאכול בשמאל תוך כדי הסבתו, אות הוא שלא קיים הסיבה מימיו ויש לו לחזור על אכילת המצה, וצ"ע.

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: א' אפריל 17, 2011 7:13 pm
על ידי היא שיחתי
בעבר הסבו על מיטות, היו שוכבים על מטה שקצה המיטה העליון היה מעט מוגבה והיו שוכבים על הצד ונשענים עם יד שמאל על המיטה ואוכלים עם יד ימין ליד שולחן נמוך וזו היא הסבה שממש דרך חרות כמנהג החשובים אז.
כהיום שמעתי שאמר הרב יצחק דרזי בשם הגרי"ש שבהסבה בצורה מסויימת לא יוצא ובאידך יוצא ופירשו לי הדברים שצריך להסב בצורה ממש בולטת וכעין מיטות דאז ואין אני אחראי לשמועה זו וצריך בדיקה אחריה מה בדיוק אמר

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: א' אפריל 17, 2011 7:28 pm
על ידי שבטיישראל
כן נהגו גם בימי אחשורוש כמ"ש "מטות זהב וכסף"

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: א' אפריל 17, 2011 8:25 pm
על ידי נוטר הכרמים
שלח לי חכ"א שליט"א מש"כ בענין זה.

מתוך מה שערכתי בעבר בענין:

במשנ"ב (סק"ז) כתב 'ראשו מוטה לצד שמאל', ובמש"כ 'ראשו מוטה', והוא מדברי הראשונים, נראה שהסיבה היא כאשר גם גופו מוטה לצד, עיין רש"י (ברכות מב. ד"ה יושבים ודף מו: ד"ה בזמן שהן שתי מטות, ובעוד מקומות. וכן משמע בשבלי הלקט (סי' ריח), וכן כתב בסדר הערוך (פ"מ הערה ב) ועוד אחרונים שראשו לאו דוקא, אלא הכוונה לראשו ורובו, והוכיחו כן מדין הסיבת ימין שאין שמה הסיבה משום שצריך לאכול בימינו (משנ"ב סק"י), ואם די בהטיית הראש גם אם יסב לימין עדיין יוכל לאכול בימינו, ויתכן שבאופן זה גם אין חשש שיקדים קנה לוושט, וגם אינו דרך חירות, ולכן צריך הטיית גופו גם כן. ועיין עוד בלקט יושר (ח"א או"ח עמוד פד ענין ד) מנהגי תרומת הדשן. ובדרכי חיים ושלום (סי' תרד) כתב שהסיבה היתה כמו שוכב בכל גופו על הכר רק רגליו על הארץ.

ובהגדת הגרש"ז אויערבאך (הערה 295) הביא בשם הגרי"ש אלישיב שפסק שאפשר להניח כר על צד משענת הכסא שלצידו ולהסב. ובהגדת הקה"י (עמוד קו) כתב שלדעתו הסבה על משענת של כסא אינה הסבה, ואף שמונח עליה כר, משום דהוי מחיצה, ומקרי יושב וראשו עקום, והסבה היינו כשגופו מיסב. עיי"ש. וראה עוד בהגדת הגרש"ז שם במה שהוסיף בזה בשם הגרי"ש, לענין היושב על כסא ללא ידיות, ורוצה לסובב את משענת גב הכסא שלו לצד שמאל ולנטות עליה, שאינו נראה בכה"ג דרך חירות. וכן אם מוציא ידו אל מחוץ למשענת שבצידו, ונוטה על גופו, שאי"ז דרך הסיבה, עיי"ש. וע"ע מה שכתב בזה בספר אמרי שפר בשם הגרשז"א.

ובויגד משה (סי' ח אות ד) הביא שכמה צדיקים נהגו להסב בשכיבת מלוא קומתם על המיטה, עיי"ש. ועיין בהגדת הקהילות יעקב (שם) שבעל הקה"י היה מיסב כל גופו על גבי מיטה שהכניסו אל החדר במיוחד בשביל ההסיבה.

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: א' אפריל 17, 2011 11:51 pm
על ידי מענה לשון
בענין מה שטען פותח האשכול, אף כי דהדעת נותנת שיפה כיוון, והוכיח דבריו אל נכון.
מ"מ נראה דזה פשוט שאין סמיכת היד מעכבת, ומפקיעה שם ההסיבה.
דעיקר שם ההסיבה היא מה שגוף האדם נוטה לצד שמאל, אלא דדרכם היה שהיד תמכה את הגוף ונמתחה לכל ארכה,
אבל זהו מחמת נוחות גרידא ואין זה נותן את שם ההסיבה.
דאטו אדם שימתח ידו לשמאל יחשב הסיבה (וכפי שהזכרתם בעצמכם)
וע"כ המ"ב כתב לפי הרגילות ונתן עצה טובה לשמאלי שיאכל בימינו, כי שמאלו תומך לגופו. אבל לא לעיכובא. ובזה יישבנו מנהג העולם.

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ב' אפריל 18, 2011 1:52 am
על ידי אברהם
רבי מענה לשון, לא הבנתי דבריכם.

הלא כתבתי בפירוש שהבאה"ל פטר את הגידם משום שאינו יכול להסב עם משתמש בידו, הרי להדיא שהתנאי הזה הוא לעיכובא!!!

ולכך אני תמה על כל צורות ההסיבה שהביא נוטר הכרמים בשם רבותינו, דבכל סגנונות ההסיבה שהזכיר אפשר ונוח להשתמש בידו השמאלית, [אף אם שוכב עליה]. וע"כ דהיד עצמה היא הנשענת על הכרים ולכך א"א להשתמש בה וכמוש"נ. וכמבואר דבר זה הוא לעיכובא!!

ונפק"מ שכיחא נוספת בכורך שקצת קשה להשתמש בזה בידו הימנית בלבד לאחוז המצה והמרור ביד אחת ולאוכלם.

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ו' אפריל 22, 2011 12:51 pm
על ידי נוטר הכרמים
בספר פניני רבינו הקהילות יעקב ח"א עמ' ק מובא ששאל את הסטייפלער שבמשנ"ב (תעב,ז) מבואר שהסיבה היינו הסיבת הראש, והרי מנהג העולם שמיסב הגוף ולא הראש, וכיצד יש לנהוג?

והשיב מרן: כל אחד יעשה כפי שנוהגים רבותיו, וכפי שהוא מקובל וראה אצל אבותיו, ובגמ' ד'שמא יקדים קנה לושט' וכו' יש ראיה, [ובעניי לא זכיתי לשמוע היטב הראיה, ולאיזה צד יש ראיה].

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ו' אפריל 22, 2011 2:12 pm
על ידי שומע
כיצד יכול אדם להסב על ברכי עצמו.

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ג' אפריל 26, 2011 12:17 pm
על ידי נוטר הכרמים
בבטאון בנתיבות ההלכה שי"ל זה עתה ע"י ארגון והגית, בעמ' 34 מאמר מקיף על מצות ההסבה ואופן קיומה מהגאון ר' יצחק דרזי שליט"א בעל שבות יצחק, ובו גם הוראות ופסקי מרן הגריש"א שליט"א.

האם אנו מסיבים כראוי?

פורסם: ה' אפריל 05, 2012 9:46 pm
על ידי אברהם
אני מעתיק מתוך דברים שכתבתי באשכול בנושא אחר

במשנ"ב מבואר שהמיסב אינו יכול להשתמש בידו השמאלית, ולפיכך גידם ביד ימינו לא יסב!
וא"כ ההסיבה שלנו אינה כלום - שהרי בקלות רבה אפשר להשתמש בידו השמאלית תוך כדי הסיבה (תשאלו כל איטר, ובתוכם אני הקטן)

וע"כ שהיו נשענים על היד, באופן שהיתה היד עצמה משמשת כמשענת, כלומר שהיתה היד מונחת על המיטה והאדם נשען עליה, ולכן אי אפשר להשתמש בה.
וכן מוכח מהנידון של המיסב על ברכיו, וכי איך אפשר להשען על ברכי עצמו אם לא ע"י סמיכתו על ידו, וכו' וכו'.

בכל אופן המיסב ואוחז בידו השמאלית במצה (ומצוי גם אצל ימניים ב'כורך' שאוחז בשתי ידיו) - לא יצא ידי חובתו!
זהו לכאו' מפורש בביאה"ל הנזכר.

האם יש שכתבו להקל בזה?

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ב' אפריל 18, 2016 10:07 pm
על ידי אברהם
עברו כבר כמה שנים מאז העלתי האשכול, ועדיין לא נפתרה לי התעלומה, כיצד יתכן שאנו מסתייעים ביד שמאלנו באכילת כורך, בשעה שבפוסקים מבואר שהסיבה צריכה להיות דוקא באופן שהיא מעכבת את השימוש ביד שמאל??

כדי להבהיר את השאלה לימניים שביננו, אנא יעשו נסיון קטן להיסב על צד ימין, ואז יראו בעצמם שיותר נוח להם להשתמש ביד ימינם, ולמרות זאת כתב המשנ"ב שהגידם בצד ימין אינו יכול להסב כיון שאינו יכול להשתמש ביד שמאלו, ועל כרחך כמו שכתבתי בפתיחת האשכול שצריכה יד שמאל להשען על המיטה עצמה, ולאכול רק בימין. וזה פלא אצלי שאין מקפידים בזה כלל.

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ב' אפריל 18, 2016 10:19 pm
על ידי צביב
אם יד שמאל נוטה לצד הגב
קשה לאכול ביד שמאל

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ג' אפריל 19, 2016 8:34 am
על ידי בברכה המשולשת
אברהם כתב:עברו כבר כמה שנים מאז העלתי האשכול, ועדיין לא נפתרה לי התעלומה, כיצד יתכן שאנו מסתייעים ביד שמאלנו באכילת כורך, בשעה שבפוסקים מבואר שהסיבה צריכה להיות דוקא באופן שהיא מעכבת את השימוש ביד שמאל??

כדי להבהיר את השאלה לימניים שביננו, אנא יעשו נסיון קטן להיסב על צד ימין, ואז יראו בעצמם שיותר נוח להם להשתמש ביד ימינם, ולמרות זאת כתב המשנ"ב שהגידם בצד ימין אינו יכול להסב כיון שאינו יכול להשתמש ביד שמאלו, ועל כרחך כמו שכתבתי בפתיחת האשכול שצריכה יד שמאל להשען על המיטה עצמה, ולאכול רק בימין. וזה פלא אצלי שאין מקפידים בזה כלל.


גם אני איטר, ואיני יכול להשתמש ביד שמאל בעת ההסבה, שהרי כל הגוף נשען עליה

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ג' אפריל 19, 2016 2:22 pm
על ידי אברהם
בברכה המשולשת כתב:
אברהם כתב:עברו כבר כמה שנים מאז העלתי האשכול, ועדיין לא נפתרה לי התעלומה, כיצד יתכן שאנו מסתייעים ביד שמאלנו באכילת כורך, בשעה שבפוסקים מבואר שהסיבה צריכה להיות דוקא באופן שהיא מעכבת את השימוש ביד שמאל??

כדי להבהיר את השאלה לימניים שביננו, אנא יעשו נסיון קטן להיסב על צד ימין, ואז יראו בעצמם שיותר נוח להם להשתמש ביד ימינם, ולמרות זאת כתב המשנ"ב שהגידם בצד ימין אינו יכול להסב כיון שאינו יכול להשתמש ביד שמאלו, ועל כרחך כמו שכתבתי בפתיחת האשכול שצריכה יד שמאל להשען על המיטה עצמה, ולאכול רק בימין. וזה פלא אצלי שאין מקפידים בזה כלל.


גם אני איטר, ואיני יכול להשתמש ביד שמאל בעת ההסבה, שהרי כל הגוף נשען עליה



\
מה?


אולי אתה שוכב כולך על גבי המיטה. אבל מי שמיסב על כר שבצד הכסא שלו וכדומה, כדרך העולם שאין לכל סועד מיטה, הרי אף שגופו נטוי לצד שמאל מ"מ ידו השמאלית יכולה להיות משוחררת לגמרי להשתמש בה. אדרבה, זוהי הפעולה הקלה יותר, ואילו להשתמש ביד ימין לאיטר הוא מסורבל מאד.


או בלשון קצרה:

האם גם ב'כורך' אינך משתמש בידך השמאלית??

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ג' אפריל 19, 2016 2:26 pm
על ידי בברכה המשולשת
אכן איני משתמש ביד שמאל גם בכורך
ואני מסב על כר שעל כסא שליד הכסא שלי.
אבל אולי זה בגלל חוסר מיומנות מוטורית שלי

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ג' אפריל 19, 2016 2:29 pm
על ידי אבא יודן
אברהם כתב:עברו כבר כמה שנים מאז העלתי האשכול, ועדיין לא נפתרה לי התעלומה, כיצד יתכן שאנו מסתייעים ביד שמאלנו באכילת כורך, בשעה שבפוסקים מבואר שהסיבה צריכה להיות דוקא באופן שהיא מעכבת את השימוש ביד שמאל??

כדי להבהיר את השאלה לימניים שביננו, אנא יעשו נסיון קטן להיסב על צד ימין, ואז יראו בעצמם שיותר נוח להם להשתמש ביד ימינם, ולמרות זאת כתב המשנ"ב שהגידם בצד ימין אינו יכול להסב כיון שאינו יכול להשתמש ביד שמאלו, ועל כרחך כמו שכתבתי בפתיחת האשכול שצריכה יד שמאל להשען על המיטה עצמה, ולאכול רק בימין. וזה פלא אצלי שאין מקפידים בזה כלל.

גם לי יש קשיים בענין הסיבה ועיין כאן
viewtopic.php?f=27&t=26782

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 3:00 am
על ידי ישראל גד
לכאורה יש הוכחה נוספת שההסבה המדוברת בהלכה אין זה ההסיבה שלנו שמבואר שאבל לא יסב אלא יסב על ברכי חברו ונראה דלפי הצורה שאנחנו מסיבים היום להסב על ברכי חברו זה יותר הסיבה ויותר צורה של שכיבה, וא"כ יצא שאבל יסב יותר מכל אדם אחר.

Re: האם אנחנו מסיבים כהלכה?

פורסם: ד' אפריל 20, 2016 12:01 pm
על ידי הכהן
רש"י ברכות מו: כתב:בזמן שהן שתי מטות. רגילין היו לאכול בהסבה על צדו השמאלית מוטה ורגליו לארץ איש איש על מטה אחת:

רש"י שבת מג. כתב:למיזגא. להשען שכל הסבתן כך היתה יושב קצת ונשען קצת על שמאלו: