מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכת 'בכורות' - שהכו הבכורות, מתי, ולדעת מי?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מכת 'בכורות' - שהכו הבכורות, מתי, ולדעת מי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 14, 2012 9:30 pm

בשבת הגדול או בשעת נבואת משה,
תוספת בדברי תוס' שלא נמצאת במדרשים


בתוס' בשבת פז,ב ד"ה ואותו יום חמישי בשבת היה - ואם כן ברביעי שחטו פסחיהם ונמצא בשבת שעברה לקחו פסחיהן שאז היה בעשור לחדש ועל כן קורין אותו שבת הגדול לפי שנעשה בו נס גדול כדאמרינן במדרש כשלקחו פסחיהם באותה שבת נתקבצו בכורות אומות העולם אצל ישראל ושאלום למה היו עושין כך אמרו להן זבח פסח לה' שיהרוג בכורי מצרים הלכו אצל אבותיהם ואל פרעה לבקש ממנו שישלחו ישראל ולא רצו ועשו בכורות מלחמה והרגו מהן הרבה הה"ד למכה מצרים בבכוריהם. וכ"כ בתוס' הרא"ש שם.

וכ"כ בפי' ריב"א עה"ת פר' בא, וז"ל: הכה כל בכור... והאי קרא הואיל ואתא לידן נימא ביה מלתא. מפרש בפר' ר' עקיבא יום שבו יצאו ישראל ממצרים חמישי בשבת היה נמצא שבשבת שעבר לקחו פסחיהם שאז היה בעשור לחדש ע"כ קורין אותו שבת הגדול לפי שנעשה בו נס כדאי' במדרש כשלקחו פסחיהם באותה שבת באו בכורות לישראל ושאלום למה היו עושים כן אמרו להם זבח פסח הוא לשם שיהרוג בכורי מצרים הלכו אצל אבותיהם ואל פרעה לבקש ממנו שישלחו ישראל ולא רצו ועשו בכורות עמהם מלחמה והרגו מהם הרבה הה"ד למכה מצרים בבכוריהם שיטת תו"ך.

והנה עיקר הדבר שהיתה מכה במצרים ע"י הבכורות, וזהו פירוש הכתוב 'למכה מצרים בבכוריהם' נמצא בדברי חז"ל בכמה וכמה מקומות.

בפסיקתא דרב כהנא פיסקא ז - ויהי בחצי הלילה, וז"ל: מבכור פרעה, מכאן שפרעה היה בכור. נתכנסו כל הבכורו' אצל אבתיהם, אמ' להם בגין דאמ' משה ומת כל בכור, כל מה דאמ' על הלין עמא אתא עליהון, אלא איתון ונפיק אלין עברייא מביניכון ואי לא הליך עמא מייתין. אמרו, י' בנים לחד מננא ימות חד מנהון ולא תקום על אלין עבריא. אמרין, כל סמא דמילתא ניזיל גבי פרעה דהוא בוכרא, דלמא הוא חייס על נפשיה ונפיק אילין עיבריא מבינינן. הלכו להם אצל פרעה, אמרו לו, בגין דאמ' משה ומת כל בכור בארץ מצרים, וכל דאמ' על הליך עמא אתא עליהון, אלא קום ואפיק אלין עברייא מבינן ואי לא הליך עמא מייתין. אמ' צאו וקפחו שוקיהם של אלו, אנא אמר נפשי או נפשהון דאילין עבראי, ואתון אמרין הכדין. מיד יצאו הבכורות והרגו באבתיהם ששים רבוא, הה"ד למכה מצרים בבכוריהם, למכה מצרים במצרים אין כתו' כאן אלא למכה מצרים בבכוריהם, הבכורות הרגו באבתיהם ששים רבוא.

וכן במדרש תנחומא פרשת בא סימן יח: ומת כל בכור (שמות יא ה). נתכנסו כל הבכורות אצל אבותיהן אמרו להם כל מה שאמר משה הביא עלינו, אין אתם מבקשין שנחיה, אלא בואו ונוציא את (העבדים) [העברים] הללו מבינינו, ואם לאו הרי אנו מתים, השיבו אותם ואמרו להם אפילו כל המצרים מתים אינן יוצאין מכאן, מה עשו נתכנסו כל הבכורות והלכו להם אצל פרעה והיו מצווחין אל פרעה ואומרים לו בבקשה ממך הוצא העם הזה שבשבילם הרעה תבא (עליהם ועליו) [עלינו ועליך]. אמר להם לעבדיו צאו וקפחו שוקיהם של אלו, מה עשו הבכורות, מיד יצאו ונטל כל אחד ואחד מהם חרבו והרג אביו, שנאמר למכה מצרים בבכוריהם, למכה בכורי מצרים אין כתיב כאן אלא למכה מצרים בבכוריהם.

וכן איתא במדרש שוחר טוב בתהילים על אתר: בשעה ששלח הקדוש ברוך הוא מכת בכורות, א"ל כחצות הלילה ומת כל בכור, נכנסו כל הבכורות אצל אבותיהם ואמרו להם כל מה שאמר משה הביא עלינו, אין אתם מבקשים שנחיה, בואו והוציאו את העברים האלו מבינינו, ואם לאו אנו מתים, השיבו להם ואמרו אפילו כל המצרים מתים אינן יוצאין מכאן, מה עשו נכנסו כל הבכורות אצל פרעה, והיו מצווחין לפרעה, ואומרים בבקשה ממך הוצא את העם הזה שבשבילם רעה תבא עלינו ועליך, אמר לעבדיו צאו וקפחו שוקיהם של אלו, מה עשו הבכורות מיד יצאו ונטלו כל אחד חרבו והרג את אביו, שנאמר למכה מצרים בבכוריהם, למכה בכורי מצרים אין כתיב כאן, אלא למכה מצרים בבכוריהם, ששים רבוא הרגו הבכורות באבותיהם.

אבל באמת בדברי תוס' ישנה תוספת משמעותית שדבר זה שמכת הבכורים את המצרים היה בעת לקיחת הפסח בשבת הגדול לא נמצא כלל במדרשים המובאים לעיל, ואדרבה בלשונות המדרשים משמע שלא היה זה בשבת הגדול, אלא כאשר דבר משה לפני פרעה את נבואת 'ומת כל בכור', וכן מפורש במדרש שוחר טוב הנ"ל, ובדברי רש"י בתהילים קלו: למכה מצרים בבכוריהם - בכוריהם לא נאמר אלא בבכוריהם עמדו בכורים וקפחו שוקן של אביהם המעכבים בישראל כששמעו נגע עשירי מפי משה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מכת 'בכורות' - שהכו הבכורות, מתי, ולדעת מי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 14, 2012 9:31 pm

הטעם שהראשונים לא העתיקו כדברי תוס' על שבת הגדול

והנה בבית יוסף הל' פסח סימן תל הביא הטעם לקריאת שם שבת הגדול הנ"ל המובא בתוס', והוסיף 'ורבינו כתב הנס בענין אחר וכן כתב בכל בו סימן מ"ז וכן כתב שבלי הלקט (סי' רה)'.

ובאמת הרי גם בשבלי הלקט מובא מדרש זה בענין מכת בכורות בסדר פסח סימן ריח, ומבאר בזה האמור בהגדה 'ובזרוע נטויה זו החרב', דמיירי במכת החרב שהבכורות הכו את המצרים, ומעתיק ע"ז כל לשון הפסיקתא הנ"ל. וכ"כ עוד ראשונים, עי' אבודרהם בסדר ההגדה ופירושה, כל בו סי' נא ועוד, ועי' גם בפירוש הרע"ב עה"ת (עמר נקא) פרשת ואתחנן ובשל"ה הק' במס' פסחים מצה שמורה.

ונראה שהטעם שלא אמרו כן בתורת טעם לקריאת שבת הגדול הוא מפני דסברי שלא היה זה בשבת הגדול, וכמפורש בדבריהם שהיה זה כאשר אמר משה לפרעה 'ומת כל בכור'. [ובאבודרהם מפורש שהיה זה בליל מכת בכורות].
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ש' אפריל 14, 2012 9:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מכת 'בכורות' - שהכו הבכורות, מתי, ולדעת מי?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 14, 2012 9:32 pm

ר' יהודה שנתן סימנים חולק על דברי המדרש

בליקוטי אמרים שבסוף ספר יסוד האמונה לר' ברוך מקאסוב (עמ' קכג), וז"ל: נשאלתי על המדרש והובא בפי' התפילה לר' מאיר פרענקיל בפס' למכה מצרים בבכוריהם, וז"ל המדרש: למכה מצרים בבכוריהם, בכוריהם לא נאמר, אלא בבכוריהם, שהיו הבכורים מכים זה את זה, לכך נותן ר' יהודה סימנים, דצ"ך עד"ש באח"ב, עכ"ל המדרש. והנה כל רואה המדרש הזה יניע ראש, ומלבד זה רבים נתחבטו בסדר הגדה שמביא אלו עשר מכות וכו', וחשיב שם דם צפרדע וכו', ואח"כ מביא ר"י היה נותן בהם סימנים דצ"ך עד"ש באח"ב, והלא כל בר בי רב דחד יומא ואפילו נעדר וריק ונבער מדעת ג"כ יכול לעשות סימנים כאלו מציוני ר"ת כאלו שאין להם מובן כלל, ומה הועיל ר"י בסימניו.

'ונ"ל ליישב דהא בלא"ה קשה דבכל הנוסחאות נמצא כתוב אצל בכורות מלת מכת בכורות, אטו אינך לאו מכות נינהו, ואמאי לא נימא בכל העשר מכות מכת דם מכת צפרדע וכו' כמו בבכורות. אבל במה שארז"ל שהיו הבכורות מכים את אביהם יובן הכתוב מכת בכורות שפיר שהיו הבכורים מכים את אביהם. ור"י בזה הדרך חולק ואומר שהבכורים לא הכו את אביהם, ואפשר מילת בבכוריהם מפיק ליה לדרשא אחרינא, ובמה מרמז פלוגתתו באלו הסימנים שנתן דצ"ך עד"ש באח"ב שהוא אחר חושך תיכף בכורות ולא מכת בכורות, מדלא נתן סימן באחמ"ב שהוא ר"ת ברד ארבה חושך מכת בכורות.

'והשתא מובן המדרש למכה מצרים בבכוריהם שהיו הבכורים מכים את אביהם לכן נתן ר"י סימנים דבל"ז לא היה מועיל בסימניו כלל, והשתא את"ש שר"י בא לחלוק בסימניו על ת"ק ואמר שהבכורים לא היו מכים את אביהם, ומלת בבכוריהם מפיק ליה לדרשא אחרינא, עכ"ד שם.

ואמנם מצינו דרשא אחרינא במכילתא דרבי ישמעאל פרשת בא - מסכתא דפסחא (פרשה ז): והכתי כל בכור בארץ מצרים, אפילו ממקומות אחרים והם במצרים, ובכורי מצרים אפילו הם במקומות אחרים מנין, ת"ל למכה מצרים בבכוריהם וגומר. ודברי המכילתא הובאו ברש"י פרשת בא (יב,יב), יעו"ש. {אף כי רש"י בתהילים קלו הנ"ל בפירושא דקרא ד'למכה מצרים בבכוריהם' הביא אידך פירושא, וכן בפי' הריב"א שם מופיעים שני הפירושים כאחד}.

עושה חדשות
הודעות: 12709
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מכת 'בכורות' - שהכו הבכורות, מתי, ולדעת מי?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 17, 2016 9:35 pm

נוטר הכרמים כתב:דהא בלא"ה קשה דבכל הנוסחאות נמצא כתוב אצל בכורות מלת מכת בכורות, אטו אינך לאו מכות נינהו, ואמאי לא נימא בכל העשר מכות מכת דם מכת צפרדע וכו' כמו בבכורות

להעיר, שאין כאן סרך קושיא לפי פשוטו, (אלא רק בדרך רמז וכו'), כי ודאי שייך לומר שהקב"ה הביא על המצרים "דם", "כינים", וכו' וזה גופא המכה, אבל אין שייך לומר שהקב"ה הביא על המצרים "בכורות" כי הרי אין בזה שמץ תיאור על מהות המכה, ולכן צ"ל "מכת בכורות".


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים