מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם במצרים נצטוו לאכול לחם עוני?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

האם במצרים נצטוו לאכול לחם עוני?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 03, 2015 11:26 am

על פניו לא מצאתי שנצטוו לאכול במצרים לחם עוני והוא נתחדש רק בהמשך בפרשת ראה ולא מצאתי מי שעמד בזה.
בזמנו כתבתי על זה והארכתי שכך הם פני הדברים.
והדברים נפלאים מדוע לא נצטוו לאכול לחם עוני במצרים ככל שאר הדברים שנצטוו על שם העתיד.
אשמח לשמוע דעת החברים.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: האם במצרים נצטוו לאכול לחם עוני?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 03, 2015 11:53 am

קיבלתי באישי הפנייה למי שכותב לדון בענין.
כמה שהספקתי לעיין אינו מתייחס לזה, הנידון שם הוא לגבי פשט במחלוקת הראשונים רש"י והרמב"ן אם היה עליהם איסור להחזיק חמץ במצרים.

http://ybm.org.il/hebrew/LessonArticle.aspx?item=2560
--
עתה שמתי לב למה שמביא שם בשם המהר"ל, ואפשר שמזה יש ללמוד על השאלה שפתחתי בזה את האשכול וצריך תלמוד.
ה. לחם החירות

המהר"ל (גבורות ה' נא) דוחה בתוקף את הדעה שהמצה קשורה עם העבדות במצרים וטוען שאין שום מקור לכך במקרא ובחז"ל שישראל אכלו מצה אלא ביציאת מצרים בשעת הגאולה. לכן הדבר ברור לדעתו שעניין המצה קשור לגאולה דווקא וכמו שנאמר "תאכל עליו מצות לחם עוני כי בחיפזון יצאת מארץ מצרים". לדבריו, הנאמר בהגדה "הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים" אינו מכוון לשעת השעבוד אלא לשעת הגאולה. מה, אם כן, שואל המהר"ל, טעם הכינוי "לחם עוני", שהרי לכאורה "אין עניין עניות במקום עשירות הגאולה"? מסביר המהר"ל (שם):
המצה נקרא לחם עוני היפך מצה עשירה (כפירושו השני של הרמב"ן הנ"ל)... וזה כי העני שאין לו אלא עצמו ואין לו ממון רק עצמו וגופו, והמצה כאשר אין בה רק(אלא) עצם העיסה, שעצמות העיסה הוא המים והקמח... בזה הוי לחם עוני... ואולי יקשה לך מה עניין העניות אל החירות והלא שני הפכים הם החירות והעניות הלא דבר זה אין קשיא כי העניות בעצמו הוראה על הגאולה שאין עניין הגאולה רק שיוצא ואין לו שום צירוף (חיבור) אל זולתו, לא כמו העבד שאינו עומד בעצמו ויש לו צירוף אל זולתו - הוא האדון. לכך הדבר שיש בו עשירות אינו עומד בעצמו רק יש לו צירוף אל קנינו ואין בזה גאולה, אבל הדבר שיש בו עניות ואין לו קניין רק עומד בעצמו שייך בו גאולה, כי אילו היה המצה שהיא לחם עוני מורה על בני אדם שהם בני חורין היה לך לשאול והלא אין עניות סימן חירות כלל, אבל לחם עוני הזה בא על עצם היציאה לחירות ועצם היציאה לחירות אינו כי אם בהסתלק עניין הצירוף... וכאשר אין הצטרפות אז נמצאת גאולה...

לדורות
הודעות: 5
הצטרף: ה' מרץ 12, 2015 5:24 pm

Re: האם במצרים נצטוו לאכול לחם עוני?

הודעהעל ידי לדורות » ו' אפריל 03, 2015 12:38 pm

בענין נשים בהגדה הגרשי"א ז"ל מוכיח במכתבו הידוע ואינו תחת ידי כעת שנשים חייבות מזה שבמצרים התחייבו בלחם עוני ועדיין לא נאמר להם דין מצות עשה שהזמן גרמא, ומזה מוכיח למרן הסטייפלר ז"ל שנשים חייבות בהגדה עיין שם. (ואפשר שמישהו יכול להעלות לכאן את התשובה של הגריש"א ז"ל בענין) ומדבריו מוכח שגם במצרים היה דין לחם עוני.
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... =&pgnum=55
ובאמת שאיני יודע מנין לו.
וכתבתי אלא להאיר.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים