אולי יש להביא ראיה לדבריך ממה שהבאת מסי' תקפה מ"ב סק"ב. שכתוב שםמה שנכון נכון כתב:[יל"פ כונת הרי"ץ גיאות דעמידה בספה"ע אינה חיוב גמור ובמקום טירחא דצבורא לא הקפידו עליה].
אמנם לא מוכרח בדבריו האם רמת החיוב של "אסמכתא, ולכתחילה לעושה, ואפי' לא לכתחילה לציבור השומעים" היא רק בשופר או גם בעומר, אבל יתכן שה"ה.מעומד – דכתיב: "יום תרועה יהיה לכם", וילפינן מ"לכם" דגבי עומר, ובעומר כתיב "חרמש בקמה", אל תקרי "בקמה" אלא "בקומה".
וכו' ומכל מקום בדיעבד, אף אם תקע מיושב לגמרי יצא, דקרא אסמכתא בעלמא הוא ולכתחילה.
והציבור השומעים התקיעות, לא הטריחום לעמוד, משום כבוד ציבור, וגם כי וכו'
יש ג' רמות- חיוב על ב"ד, על הציבור, ועל כל יחיד ויחיד. מ"ד דלא יוצא ס''ל דלכם היינו כל יחיד ויחיד, ומ"ד דיוצא ס''ל דלכם היינו ציבור.מה שנכון נכון כתב:אגב גם ראית הבה"ל מרש"י אינה מובנת, דז"ל "דרש"י פירש שם במנחות ס"ה ע"ב על מה דקאמר שם בגמרא לכל אחד ואחד שכל אחד חייב לספור, וביאר בחידושי הרשב"א דבריו דאי כונת התורה לצבור לבד ולא לכל יחיד ויחיד הו"ל למימר וספרתם לבד ולשתוק ומדקאמר לכם משמע דבא לומר לכל אחד ע"ש, הרי דהמצוה שייך על כל יחיד ויחיד בפ"ע" עכ"ל.
ואינו מובן דזה בדיוק ההסבר של השיטה שאחד מוציא חבירו בספה"ע ולא ממעטינן ליה מספירה לכל אחד ואחד, וכמ"ש במ"ב ס"ק ה וז"ל "אבל יש מאחרונים שכתבו דכונת התורה הוא רק דלא נימא דמצוה זו אב"ד לבד קאי כמו בשמיטין ויובלות דכתיב שם וספרת לך אלא קאי אציבור אבל באמת אם שמע מחבירו שספר והתכוין לצאת וגם חבירו כוון להוציאו יצא כמו בכל מקום דקיי"ל שומע כעונה עכ"ל. וא"כ איך מוכח מרש"י שאת חיוב הספירה שלו אינו יכול לקיים ע"י שומע כעונה. וצ"ע.
אולי עי"ל שבמ"ב לא נחית לזה, כי עיקר כוונתו להביא את הדעה המובאת בספר זה, ולא מי אמר אותה.מה שנכון נכון כתב:[בתחלת הקובץ הערות כתב בשם הח"ח שאינו לרשב"א, וכנראה עמד ע"ז לאחר שנדפס המ"ב. גם בבה"ל סימן לב סי"ח ד"ה מ"ם יחסו לרשב"א]
ניים ושכיב כתב:אולי עי"ל שבמ"ב לא נחית לזה, כי עיקר כוונתו להביא את הדעה המובאת בספר זה, ולא מי אמר אותה.מה שנכון נכון כתב:[בתחלת הקובץ הערות כתב בשם הח"ח שאינו לרשב"א, וכנראה עמד ע"ז לאחר שנדפס המ"ב. גם בבה"ל סימן לב סי"ח ד"ה מ"ם יחסו לרשב"א]
ניים ושכיב כתב:שכחתי לשאול בהודעתי הקודמת מה הם דברי הביה"ל והחזו"א.
לכאורה כוונת הביה"ל פשוטה שאם הלימוד הוא כהפר"ח דיש חיוב לספור על כל אחד ואחד ולא רק על הציבור אז הלימוד הוא ממה שאמרה תורה וספרתם לשון רבים ולא וספרת כמו ביובל אבל ברשב"א מנחות כתוב שהלימוד ממילת לכם וזה בא לומר שאין שומע כעונה וכמו בלולב כי לעניין שכל יחיד ויחיד חייב א"צ לכתוב לכם אלא רק וספרתם לשון רבים, ופשוט.מה שנכון נכון כתב:אגב גם ראית הבה"ל מרש"י אינה מובנת, דז"ל "דרש"י פירש שם במנחות ס"ה ע"ב על מה דקאמר שם בגמרא לכל אחד ואחד שכל אחד חייב לספור, וביאר בחידושי הרשב"א [בתחלת הקובץ הערות כתב בשם הח"ח שאינו לרשב"א, וכנראה עמד ע"ז לאחר שנדפס המ"ב. גם בבה"ל סימן לב סי"ח ד"ה מים יחסו לרשב"א] דבריו דאי כונת התורה לצבור לבד ולא לכל יחיד ויחיד הו"ל למימר וספרתם לבד ולשתוק ומדקאמר לכם משמע דבא לומר לכל אחד ע"ש, הרי דהמצוה שייך על כל יחיד ויחיד בפ"ע" עכ"ל.
ואינו מובן דזה בדיוק ההסבר של השיטה שאחד מוציא חבירו בספה"ע ולא ממעטינן ליה מספירה לכל אחד ואחד, וכמ"ש במ"ב ס"ק ה וז"ל "אבל יש מאחרונים שכתבו דכונת התורה הוא רק דלא נימא דמצוה זו אב"ד לבד קאי כמו בשמיטין ויובלות דכתיב שם וספרת לך אלא קאי אציבור אבל באמת אם שמע מחבירו שספר והתכוין לצאת וגם חבירו כוון להוציאו יצא כמו בכל מקום דקיי"ל שומע כעונה עכ"ל. וא"כ איך מוכח מרש"י שאת חיוב הספירה שלו אינו יכול לקיים ע"י שומע כעונה. וצ"ע.
חשבונות רבים כתב:לכאורה כוונת הביה"ל פשוטה שאם הלימוד הוא כהפר"ח דיש חיוב לספור על כל אחד ואחד ולא רק על הציבור אז הלימוד הוא ממה שאמרה תורה וספרתם לשון רבים ולא וספרת כמו ביובל אבל ברשב"א מנחות כתוב שהלימוד ממילת לכם וזה בא לומר שאין שומע כעונה וכמו בלולב כי לעניין שכל יחיד ויחיד חייב א"צ לכתוב לכם אלא רק וספרתם לשון רבים, ופשוט.
מה שנכון נכון כתב:חשבונות רבים כתב:לכאורה כוונת הביה"ל פשוטה שאם הלימוד הוא כהפר"ח דיש חיוב לספור על כל אחד ואחד ולא רק על הציבור אז הלימוד הוא ממה שאמרה תורה וספרתם לשון רבים ולא וספרת כמו ביובל אבל ברשב"א מנחות כתוב שהלימוד ממילת לכם וזה בא לומר שאין שומע כעונה וכמו בלולב כי לעניין שכל יחיד ויחיד חייב א"צ לכתוב לכם אלא רק וספרתם לשון רבים, ופשוט.
זו דרשה חדשה של כבודו - "לכם" דספה"ע דומיא ד"לכם" דלולב שלא עלתה על דעת הרשב"א או הבה"ל.
וככל מה שהסברתי שוספרתם לשון רבים ולכם הם ב' דיוקים מצאתי הבוקר בפמ"ג תפ"ט שם משב"ז ב'.ביאור הלכה כתב:דלבוש וח"י כמו דלענין לולב דרשינן ולקחתם לכם לכל אחד ואחד כמו כן הכא צריך כל אחד ואחד בעצמו לספור
וודאי שזו טענה נכונה ואכן גם הביה"ל לא החליט את הדברים כי אין משם ראיה.מה שנכון נכון כתב:אשיב רק ביחס לדברי הבה"ל במוסגר. בבהמ"ז מהתורה אחד יכול להוציא את חבירו אף אם חבירו בקי. ורק מדרבנן הצריכו כשאין זימון שכ"א יברך לעצמו, ובאינו בקי לא אמרו כן וע"כ יכול להוציאו, ובדיעבד גם בבקי יצא. [ראה סימן קצג ס"א וברא"ש ברכות פ"ז סכ"א]. ואם כן מה ראיה היא לנד"ד דמה"ת אין אדם מוציא חבירו, ואטו בלולב מי שאנוס ואין לו לולב שלו יוכל לצאת בלולבו של חבירו. וע"כ אין הדברים מתאימים עם איך שפירש קודם דברי רש"י, ובין כו"כ דבריו צ"ע.
על שאר הדברים הנלענ"ד כתבתי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים