מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
בני ברקי
הודעות: 373
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי בני ברקי » ו' מרץ 27, 2015 12:23 am

התעוררתי לדעת,מדוע מקפידים רק בליל הסדר לאכול כזית מצה תוך כדי אכילת פרס(2-4 דקות)שזה אכן מאד קשה.הרי בשאר הימים על מנת לברך ברכת המזון(דאוריתא)גם צריך לאכול כזית מצה תוך כדי אכילת פרס.ולא ראיתי שמדקדקים בזה?

מה שנכון נכון
הודעות: 9288
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מרץ 27, 2015 12:59 am

לדעת הפמ"ג חיוב בהמ"ז מה"ת בכדי שביעה הוא אף אם אכל מעט מעט. מובא במ"ב קי,א וע"ש בשעה"צ.
בכל אופן אי"ז משנה שחיוב בהמ"ז למי ששבע הוא מהתורה, כי אין המצוה מהתורה עצם האכילה כמו שהוא במצה [ובליל יוט"א דסוכות], והשאלה רק אם הוי ברכה לבטלה, ולרוב הפוסקים איסורה מדרבנן.

בני ברקי
הודעות: 373
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי בני ברקי » ו' מרץ 27, 2015 10:21 am

רוב הפוסקים חולקים על הפמ"ג וסוברים שאין חיוב ברכת המזון ללא"ואכלת" דהינו כזית בכדי אכילת פרס.וצ"ע שלא ראינו שמדקדקין בזה

הלמד מכל אדם
הודעות: 99
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ו' מרץ 27, 2015 10:40 am

ככל הידוע לי, כן מדקדקים, רק שבשאר ימות השנה פשוט הרבה יותר קל משום שבשתי אכילות כבר יש לך כזית
והערתך נכונה לגבי כל ימות הפסח, שצריך להקפיד

עם_הארץ
הודעות: 86
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 6:18 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי עם_הארץ » א' מרץ 29, 2015 3:35 am

מי יודע להסביר:
כדי אכילת פרס, נמדד בכל מאכל כפי מה שהוא, או שיש שיעור של מאכל מסויים שהוא נותן את הזמן, גם אם יאכל דבר אחר.
למשל, כדי אכילת פרס של מצה, האם הוא נמדד בפרס של מצה, או בפרס של לחם חמץ אפוי טוב?
מסתמא דנו בזה מכבר רבותינו, אלא שאני איני יודע.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי הכהן » א' מרץ 29, 2015 9:06 am

עם_הארץ כתב:מי יודע להסביר:
כדי אכילת פרס, נמדד בכל מאכל כפי מה שהוא, או שיש שיעור של מאכל מסויים שהוא נותן את הזמן, גם אם יאכל דבר אחר.
למשל, כדי אכילת פרס של מצה, האם הוא נמדד בפרס של מצה, או בפרס של לחם חמץ אפוי טוב?
מסתמא דנו בזה מכבר רבותינו, אלא שאני איני יודע.

הגמ' אומרת פת 'חטין ולא פת שעורין' ופירש"י 'פת חטין. נאכלת מהר:'
יש להוסיף, ששיעור כדאכ"פ הוא לקולא, דהיינו אין צורך באכילת כזית בכדי אכילת כזית ,אלא די באכילת כזית בכדי אכילת פרס, שהוא שיעור הרבה יותר גדול! משא"כ בשתיה שצריך לשתות רביעית בשיעור כדי שתיית רביעית.

בקרו טלה
הודעות: 3080
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' מרץ 29, 2015 11:07 am

הכהן כתב:הגמ' אומרת פת 'חטין ולא פת שעורין' ופירש"י 'פת חטין. נאכלת מהר:

מענין לענין אי' בשם האמרי אמת [וכן בישא ברכה - מודז'יץ] דזהו טעם למצות הסיבה היות והמצוה [של אכילה מצה והקר"פ] בליל הפסח הי' ואכלתם בחיפזון ואכלו זאת מטעם זה בהסיבה וזכר לזאת תיקנו הסיבה בליל הסדר

עם_הארץ
הודעות: 86
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 6:18 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי עם_הארץ » א' מרץ 29, 2015 11:40 am

הכהן כתב:
עם_הארץ כתב:מי יודע להסביר:
כדי אכילת פרס, נמדד בכל מאכל כפי מה שהוא, או שיש שיעור של מאכל מסויים שהוא נותן את הזמן, גם אם יאכל דבר אחר.
למשל, כדי אכילת פרס של מצה, האם הוא נמדד בפרס של מצה, או בפרס של לחם חמץ אפוי טוב?
מסתמא דנו בזה מכבר רבותינו, אלא שאני איני יודע.

הגמ' אומרת פת 'חטין ולא פת שעורין' ופירש"י 'פת חטין. נאכלת מהר:'
יש להוסיף, ששיעור כדאכ"פ הוא לקולא, דהיינו אין צורך באכילת כזית בכדי אכילת כזית ,אלא די באכילת כזית בכדי אכילת פרס, שהוא שיעור הרבה יותר גדול! משא"כ בשתיה שצריך לשתות רביעית בשיעור כדי שתיית רביעית.


הגמ' מדברת על שהייה בבית המנוגע, כשבפועל הוא לא אוכל שום דבר, ואם היה שם שיעור זמן של אכילת פת חטין ולא פת שעורין, מיסב ואוכל בלפתן, שאז נאכל מהר, הוא שיעור שנטמא.
אני שואל: האם השיעור של פת חטין וכו' הוא לגבי שהיית בית המנוגע, אבל לגבי כזית מצה, הכונה היא כזית מצה בכדי אכילת פרס של מצה. או כזית בכדי אכילת פרס של שהיית בית המנוגע.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2291
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מרץ 29, 2015 12:05 pm

בביס רגיל שאדם אוכל יש יותר מכזית, ע"פ שיטת הגר"ח מוולוזין, וכן כ' החזו"א, שמעיקר הדין מדידת כזית היא לפי זית בינוני שבכל דור.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' מרץ 29, 2015 12:30 pm

אפרקסתא דעניא כתב:בביס רגיל שאדם אוכל יש יותר מכזית, ע"פ שיטת הגר"ח מוולוזין, וכן כ' החזו"א, שמעיקר הדין מדידת כזית היא לפי זית בינוני שבכל דור.


לפי השיטה הזאת אין גם כל טירחה באכילת כזית מצה בכא"פ בליל הסדר, וקושיא מעקירא ליתא. השאלה נשאלה לאותם שאינם סומכים על שיטה זו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2291
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מרץ 29, 2015 2:09 pm

גם אלו שאינם סומכים על שיטה זו, ביארו החזו"א והסטייפלר שבדאורייתא יש מקום להחמיר לצירופי דעות הראשונים והצל"ח, אך בבהמ"ז דרבנן אין לכאורה מקום להחמיר בזה.

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » א' מרץ 29, 2015 11:07 pm

עם_הארץ כתב:מי יודע להסביר:
כדי אכילת פרס, נמדד בכל מאכל כפי מה שהוא, או שיש שיעור של מאכל מסויים שהוא נותן את הזמן, גם אם יאכל דבר אחר.
למשל, כדי אכילת פרס של מצה, האם הוא נמדד בפרס של מצה, או בפרס של לחם חמץ אפוי טוב?
מסתמא דנו בזה מכבר רבותינו, אלא שאני איני יודע.


דעת המנ"ח מצוה שיג ושו"ת תורת חסד או"ח סל"ב, שהוא נמדד בכל מאכל לגופו.
אמנם רבים האחרונים שנתנו שיעור לכדא"פ (כגון חת"ס ח"ו סט"ז ושו"ת צמח צדק ליובאוויטש מלואים ס"ט) ומוכח שסברו שזהו שיעור כללי.

עם_הארץ
הודעות: 86
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 6:18 pm

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי עם_הארץ » ב' מרץ 30, 2015 11:18 am

לאותן דעות שהוא נמדד בכל מאכל, ודאי שאין טרחה גדולה לאכול כזית בכדי אכילת פרס, שהרי הפרס הוא 3-4 ביצים, וגם אם כזית חצי ביצה, צריך לאכלו בשיעור של פי 6 או פי 8.

עושה חדשות
הודעות: 8484
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אכילת מצה תוך כדי אכילת פרס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 26, 2018 11:47 am

הרב קארפ - כזית בכדאכ''פ.png
הרב קארפ - כזית בכדאכ''פ.png (64.76 KiB) נצפה 844 פעמים


-

יש מקום לחלוק ע"ז?


חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים