מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצות מצוה - אפייה בער"פ

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 06, 2016 8:59 pm

מי יכול לעזור בענין המדובר במידע או בהפניה למאמרים,

כידוע יש שסברו לדינא דאפיית מצות בער"פ היא חיוב, דהיינו שקיום מצות מצה בליל פסח צריך להיות במצה שנאפתה בער"פ מזמן הקר"פ, ויש דס"ל דהוי רק מנהג טוב, ויש שלא נהגו כן כלל.

איך נהג המהריל"ד? הנצי"ב? האריז"ל? הש"ך? הרעק"א? הנתיבות? וכו' וכו' כל שאר רבותינו גדולי הדורות האחרונים. מי מהם חשש דהוי לעיכובא מעיקר הדין, מי עשה כן רק כמנהג טוב, ומי לא עשה כן כלל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אפריל 06, 2016 9:45 pm

בביהגר"א נחרץ שאין בזה חיוב, וכל השקו"ט שלו מעניין מאד. [הוא בדבריו חולק על שניים. שיטת הר"ש שזה חיוב, ושיטת הב"ח שצריך תוך שלושים].

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אפריל 06, 2016 9:51 pm

רבש"ה כתב על כך מאמר ארוך-ארוך. מתוק מדבש.

מצליח
הודעות: 535
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי מצליח » ד' אפריל 06, 2016 9:53 pm

בבקשה מי שיוכל להעלות המאמר ליהנות בו בני אדם תודה מראש

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 06, 2016 11:15 pm

מצליח כתב:בבקשה מי שיוכל להעלות המאמר ליהנות בו בני אדם תודה מראש

גא"מ.

דבר נוסף מעורר סקרנות, מש"כ הגאונים לגבי פסח שחל ביום א', שאין לאפות המצות ביום ו' כי אז נראה כמכין משבת ליו"ט, אלא לאפות בליל יו"ט גופיה. ובב"י סי' תנח פי' דבריהם דהוי גזירה שמא יחשבו שאפה בשבת, עי"ש. האם יש עוד ביאור בדברי הגאונים?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אפריל 07, 2016 11:32 am

הייתי מעלה את הפרק מתוך הספר, אך חוששני שזה לא יהיה לרצונו של רבש"ה. עמכם הסליחה.

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' מרץ 15, 2017 12:36 am

שומע ומשמיע כתב:בביהגר"א נחרץ שאין בזה חיוב, וכל השקו"ט שלו מעניין מאד. [הוא בדבריו חולק על שניים. שיטת הר"ש שזה חיוב, ושיטת הב"ח שצריך תוך שלושים].

רוב השקו"ט שם מופיע בראשונים.

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ב' מרץ 20, 2017 4:20 pm

יסוד ושורש העבודה
קבצים מצורפים
יסוד ושורש העבודה.PNG
יסוד ושורש העבודה.PNG (81.18 KiB) נצפה 4828 פעמים

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ב' מרץ 20, 2017 4:23 pm

טור
קבצים מצורפים
טור.pdf
(458.22 KiB) הורד 236 פעמים
נערך לאחרונה על ידי משה ובני ישראל ב ב' מרץ 20, 2017 6:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי קראקובער » ב' מרץ 20, 2017 6:31 pm

ה"ערוך השולחן" הסביר הסבר מעניין מדוע המנהג התבטל במקומות רבים. לדבריו, בעבר
היו אוכלים מצות עבות יותר מהמצות שלנו, ולכן אפו בכוונה מצות בערב פסח, כדי
שמצות המצוה יהיו טריות וחמימות לכבוד יום-טוב. אך בימינו אוכלים מצות דקות, ולא
שייך שהמצות יהיו חמות וטעימות, כיון שבכל מקרה הן דקות ומתקררות במהירות.

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ב' מרץ 20, 2017 6:53 pm

קראקובער כתב:ה"ערוך השולחן" הסביר הסבר מעניין מדוע המנהג התבטל במקומות רבים. לדבריו, בעבר
היו אוכלים מצות עבות יותר מהמצות שלנו, ולכן אפו בכוונה מצות בערב פסח, כדי
שמצות המצוה יהיו טריות וחמימות לכבוד יום-טוב. אך בימינו אוכלים מצות דקות, ולא
שייך שהמצות יהיו חמות וטעימות, כיון שבכל מקרה הן דקות ומתקררות במהירות.
קבצים מצורפים
ערוך השולחן.PNG
ערוך השולחן.PNG (103.4 KiB) נצפה 4809 פעמים

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי אפשר » ב' מרץ 20, 2017 7:55 pm

כולם נהגו, במשנ"ב מתקשה להקל בזה, בביאור הגר"א לא שולל הדין, רק מדייק לישנא דנוהגים בשו"ע דאינו דין.
למעשה ידוע לן על ההפלאה החת"ס שודאי נהגו כן, ומסתבר ששאר הגאונים המנוים עשו כן אם יכלו.

מי לא עשה כן יותר ידוע, והוא הגר"א במעשה רב, ואחריו כל בית מדרשו כל בית בריסק ובית החזו"א והנוהים אחריהם, ולא רק בתורת שאין מקפידים, אלא מקפידים שלא לעשות.

שיטת הב"ח הרבה מחמירים בזה, ויצויין דמלבד שכתב כן לגבי מצת מצוה לדעתו גם שאר ז' ימים צריכים להית תוך ל' מצד שימור.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי קראקובער » ב' מרץ 20, 2017 8:05 pm

אפשר כתב:כולם נהגו, במשנ"ב מתקשה להקל בזה, בביאור הגר"א לא שולל הדין, רק מדייק לישנא דנוהגים בשו"ע דאינו דין.
למעשה ידוע לן על ההפלאה החת"ס שודאי נהגו כן, ומסתבר ששאר הגאונים המנוים עשו כן אם יכלו.

מי לא עשה כן יותר ידוע, והוא הגר"א במעשה רב, ואחריו כל בית מדרשו כל בית בריסק ובית החזו"א והנוהים אחריהם, ולא רק בתורת שאין מקפידים, אלא מקפידים שלא לעשות.

שיטת הב"ח הרבה מחמירים בזה, ויצויין דמלבד שכתב כן לגבי מצת מצוה לדעתו גם שאר ז' ימים צריכים להית תוך ל' מצד שימור.


כולם??!! לא ראית את הערוך השולחן?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי אפשר » ב' מרץ 20, 2017 8:25 pm

קראקובער כתב:
אפשר כתב:כולם נהגו, במשנ"ב מתקשה להקל בזה, בביאור הגר"א לא שולל הדין, רק מדייק לישנא דנוהגים בשו"ע דאינו דין.
למעשה ידוע לן על ההפלאה החת"ס שודאי נהגו כן, ומסתבר ששאר הגאונים המנוים עשו כן אם יכלו.

מי לא עשה כן יותר ידוע, והוא הגר"א במעשה רב, ואחריו כל בית מדרשו כל בית בריסק ובית החזו"א והנוהים אחריהם, ולא רק בתורת שאין מקפידים, אלא מקפידים שלא לעשות.

שיטת הב"ח הרבה מחמירים בזה, ויצויין דמלבד שכתב כן לגבי מצת מצוה לדעתו גם שאר ז' ימים צריכים להית תוך ל' מצד שימור.


כולם??!! לא ראית את הערוך השולחן?

לא התכוונתי לכולם, כל ישראל, אלא לכל הרשימה שכתב הרב עו"ח לעיל, היינו אריזל מהרילד רעק"א וכיוצא, כי יש לנו סתמא של מחבר, ואין איש מפקפק, וידוע לן עכ"פ על גדו"י כמו החת"ס והפלאה וכדומה שעשו כן, אז גם שאר גדו"י מוחזקים לעשות כאשר יושת בעל השו"ע. ורק הגר"א פטר.

בני ברקי
הודעות: 504
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי בני ברקי » ב' מרץ 20, 2017 8:56 pm

יעוין באוצר מנהגי חב"ד שמביא שגם לא כל גדולי האדמורים אפו מצות בער"פ והיו אדמורים שהקפידו לא לאפות בער"פ (וגם אם אפו בשביל החסידים, המסורת וכו.. הם הקפידו לא לאכול מזה)
ואני הייתי פעם בער"פ בבית מדרשו של אחד מאדמורי בני ברק ואפו שם מצות ולענ"ד זה לא היה חשש חמץ אלא חמץ ממש...

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי קראקובער » ב' מרץ 20, 2017 9:59 pm

בני ברקי כתב:יעוין באוצר מנהגי חב"ד שמביא שגם לא כל גדולי האדמורים אפו מצות בער"פ והיו אדמורים שהקפידו לא לאפות בער"פ (וגם אם אפו בשביל החסידים, המסורת וכו.. הם הקפידו לא לאכול מזה)
ואני הייתי פעם בער"פ בבית מדרשו של אחד מאדמורי בני ברק ואפו שם מצות ולענ"ד זה לא היה חשש חמץ אלא חמץ ממש...


חמץ ממש? ומה בהמתן של צדיקים וכו' ואולי זה תלוי אם חמץ איסור גברא או חפצא....

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 21, 2018 6:52 pm

שאלה קטנה,

ז"ל שבלי הלקט -
ובדברי הגאונים ז"ל מצאתי מצה הנאפת קודם ארבעה עשר כדי לאכול אותה בלילי חובה נראה שוודאי כשרה ויוצא בה ידי חובתו אך משום חבובי מצוה בשעתה אין לי להקדים ולאפות קודם חצות וראיה לדבר מיוצאי מצרים שלא אפו המצות מראש חודש אף על פי שנצטוו על פסח מצות ומרור מאז אלא המתינו עד שיצאו ממצרים דכתיב ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ וכו' ואפילו מצה שאינה של חובה לא אפו מתחילה קל וחומר מצה של חובה ומצה של חובה אכלו במצרים.

זאת אומרת שהמצות שאוכלים בבוקר של החג ג"כ לכתחילה לאפותם לא לפני ער"פ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 21, 2018 7:04 pm

מה שמעניין הוא שהרי טוענים שכל עוד שאפו מצות עבות לא היה שייך לאפות קודם וכל העניין התחדש רק במאות שנים האחרונות. והנה אחד מן הראשונים שואל מדוע לא אפו מראש חודש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 21, 2018 7:28 pm

עושה חדשות כתב:שאלה קטנה,

ז"ל שבלי הלקט -
ובדברי הגאונים ז"ל מצאתי מצה הנאפת קודם ארבעה עשר כדי לאכול אותה בלילי חובה נראה שוודאי כשרה ויוצא בה ידי חובתו אך משום חבובי מצוה בשעתה אין לי להקדים ולאפות קודם חצות וראיה לדבר מיוצאי מצרים שלא אפו המצות מראש חודש אף על פי שנצטוו על פסח מצות ומרור מאז אלא המתינו עד שיצאו ממצרים דכתיב ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ וכו' ואפילו מצה שאינה של חובה לא אפו מתחילה קל וחומר מצה של חובה ומצה של חובה אכלו במצרים.

זאת אומרת שהמצות שאוכלים בבוקר של החג ג"כ לכתחילה לאפותם לא לפני ער"פ?

אכן יש שנהגו (לדוגמא: הרבי מליובאוויטש) לאכול כל ימות הפסח רק מצות שנאפו בע"פ.

אבל ראייתו תמוהה: מדוע בנ"י לא אפו בע"פ מצות גם לימים הבאים אחריו?!

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' מרץ 21, 2018 11:39 pm

עושה חדשות כתב:שאלה קטנה,

ז"ל שבלי הלקט -
ובדברי הגאונים ז"ל מצאתי מצה הנאפת קודם ארבעה עשר כדי לאכול אותה בלילי חובה נראה שוודאי כשרה ויוצא בה ידי חובתו אך משום חבובי מצוה בשעתה אין לי להקדים ולאפות קודם חצות וראיה לדבר מיוצאי מצרים שלא אפו המצות מראש חודש אף על פי שנצטוו על פסח מצות ומרור מאז אלא המתינו עד שיצאו ממצרים דכתיב ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ וכו' ואפילו מצה שאינה של חובה לא אפו מתחילה קל וחומר מצה של חובה ומצה של חובה אכלו במצרים.

זאת אומרת שהמצות שאוכלים בבוקר של החג ג"כ לכתחילה לאפותם לא לפני ער"פ?

כמובן. יש ראשונים וגאונים הסוברים שכל שבעה יש לאכול ממצות שנאפו אחרי חצות.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי חיימשה » א' מרץ 25, 2018 7:15 pm

זכורני שלשי' רש''י הוא מדאורייתא!

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצות מצוה - אפייה בער"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 27, 2018 12:55 am

שדר לי חכ"א -


שלום!
ילה''ע שמסדר המשנה גם נראה שעשו את המצות אחר חצות, שהרי המסכת מתחילה מבדיקת חמץ בליל י''ד, ופ''ב עוסק בביעור חמץ בי''ד בשעה חמישית, ואח''כ חציו השני של פ''ב וחציו הראשון של פ''ג מבאר איזה חמץ חייב בביעור, ואח''כ סופ''ד נתבארו הלכות אפיית מצות איזה חמץ חייב בביעור רק לאחר הלכות ביעור חמץ בשעה חמישית, נתבארו הלכות אפיית מצות, ואח''כ הלכות איסור עשיית מלאכה בער''פ אחר חצות [ומקומות שנהגו אף קודם חצות], ואח''כ הלכות קרבן פסח שהוא לאחר תמיד של בין הערביים, ואח''כ בסוף הלכות ליל פסח. הרי לנו שהמשנה מסודרת על סדר היום בצורה די מדוייקת, וא''כ מבואר שאפו את המצות בער''פ אחר חצות קודם הקרבת קרבן פסח [או לכה''פ באותו זמן], ואמנם אפשר לדחות בקל שאם יעשו לפני כן זה לא יהיה טרי ללילה ויתייבש, ואי''ז ענין עקרוני, אך זה לא כ''כ מופקע לקחת את סדר המשנה בצורה עקרונית יותר.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים

cron