עמוד 1 מתוך 1

כוס פגום

פורסם: ו' אפריל 08, 2016 12:55 am
על ידי עושה חדשות
ילה"ס כשהתחיל את שתיית הכוס בלי הסיבה, ותיכף נזכר והיסב ושתה כשיעור, האם נעשה עכ"פ ככוס פגום.

Re: כוס פגום

פורסם: ו' אפריל 08, 2016 10:06 am
על ידי פלגינן
עושה חדשות כתב:ילה"ס כשהתחיל את שתיית הכוס בלי הסיבה, ותיכף נזכר והיסב ושתה כשיעור, האם נעשה עכ"פ ככוס פגום.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=192
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 8&pgnum=15

Re: כוס פגום

פורסם: ו' אפריל 08, 2016 12:55 pm
על ידי משולש
מסתמא כל זה הוא רק לכתחילה, כי בדיעבד יצא בכוס פגום, ואסור להוסיף על הכוסות בגלל זה. (גם לא על הראשונה והשניה).

Re: כוס פגום

פורסם: ו' אפריל 08, 2016 1:17 pm
על ידי מה שנכון נכון
משולש כתב:מסתמא כל זה הוא רק לכתחילה, כי בדיעבד יצא בכוס פגום, ואסור להוסיף על הכוסות בגלל זה. (גם לא על הראשונה והשניה).

מי סובר שיש איסור מוסיף בכוס שני?

Re: כוס פגום

פורסם: ו' אפריל 08, 2016 3:44 pm
על ידי משולש
מה שנכון נכון כתב:
משולש כתב:מסתמא כל זה הוא רק לכתחילה, כי בדיעבד יצא בכוס פגום, ואסור להוסיף על הכוסות בגלל זה. (גם לא על הראשונה והשניה).

מי סובר שיש איסור מוסיף בכוס שני?

"ראוי להזהר שלא לשתות בין כוס ראשון לשני" (שו"ע) ואם שותה שוב לצאת כוס שני, אם כן הכוס הקודמת היתה "בין ראשון לשני".

Re: כוס פגום

פורסם: ש' אפריל 09, 2016 10:10 pm
על ידי מה שנכון נכון
משולש כתב:
מה שנכון נכון כתב:
משולש כתב:מסתמא כל זה הוא רק לכתחילה, כי בדיעבד יצא בכוס פגום, ואסור להוסיף על הכוסות בגלל זה. (גם לא על הראשונה והשניה).

מי סובר שיש איסור מוסיף בכוס שני?

"ראוי להזהר שלא לשתות בין כוס ראשון לשני" (שו"ע) ואם שותה שוב לצאת כוס שני, אם כן הכוס הקודמת היתה "בין ראשון לשני".

אי אפשר לצאת "שוב" ידי כוס שני. וממ"נ:
אם לא יצא יד"ח בכוס השניה אין כאן מוסיף על הכוסות אלא חייב לשתות כוס שניה.
ואם יצא יד"ח אין איסור מוסיף בין כוס שניה לכוס שלישית.

Re: כוס פגום

פורסם: ש' אפריל 09, 2016 10:13 pm
על ידי משולש
מה שנכון נכון כתב:אי אפשר לצאת "שוב" ידי כוס שני. וממ"נ:
אם לא יצא יד"ח בכוס השניה אין כאן מוסיף על הכוסות אלא חייב לשתות כוס שניה.
ואם יצא יד"ח אין איסור מוסיף בין כוס שניה לכוס שלישית.

אם שותה שניהם לשם "כוס שני" (בפרט שסובר שהפעם הראשונה יצא בדיעבד ורוצה לשתות שוב "כוס שני" כדי לצאת בה לכתחילה) שמא אז שניהם נחשבים כוס שני... (דומיא דקרא לתשיעי עשירי ולאחד עשר עשירי וכו' עיי"ש).

Re: כוס פגום

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 6:26 pm
על ידי לעומקו של דבר
עושה חדשות כתב:ילה"ס כשהתחיל את שתיית הכוס בלי הסיבה, ותיכף נזכר והיסב ושתה כשיעור, האם נעשה עכ"פ ככוס פגום.

שאלה יפה, אבל יש לחדדה (כמו שחידדו בקבצים שלונקקו לעיל)
שכששותים את הכוס בשתי לגימות, ברור שהכוס לא נחשבת כפגומה וזה פשיטא גמור כי הכל כשתיה אחת
אבל כאן, מכיוון שתחילת השתייה הייתה בלי הסבה, אז תחילת השתיה לא הייתה נקראת שתייה של ד' כוסות, (להצד בחז"ל שצריך הסבה), וממילא כשמתחילת את שתיית הברכה הכוס כבר פגומה

אבל לגופו של עניין כמדומה שברגע שלמעשה מדובר בשתיה אחת, כל הפלפולים יפים ונאים ודרוש וקבל שכר אבל סו"ס אי אפשר להגדיר כזה דבר כפגום.