מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשם מצת מצוה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' אפריל 11, 2016 10:13 am

רוב ככל הראשונים כותבים שהשימור מחימוץ [כלומר המהירות, העסק שלא יחמיץ וכו'] הוא שצריך להיות לשמה. ולא כרוב העולם שמכוונים שהעשייה לשמה.
והוי חשש ברכה לבטלה, וביטול מ"ע דאורייתא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 11, 2016 10:21 am

הא והא איתא

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' אפריל 11, 2016 10:41 am

לפני כמה שנים שמעתי שיעור של הרב שבתאי לוי שליט"א (חיבר ספרים על שביעית וחוה"מ ואולי עוד. אחיו של הרב משה לוי זצ"ל), שבו הוא טען את טענת פותח האשכול.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 11, 2016 2:47 pm

לא הבנתי את הטענה, הרי כל העסק שעוסקים במצה הוא לשם מצת מצווה, ואם כן הכל כלול, גם השימור והמהירות.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אפריל 11, 2016 2:52 pm

גם בעשיית הסוכה יש מהמדקדקים שמפרטים ואומרים, לשם צל.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' אפריל 11, 2016 4:01 pm

משולש כתב:לא הבנתי את הטענה, הרי כל העסק שעוסקים במצה הוא לשם מצת מצווה, ואם כן הכל כלול, גם השימור והמהירות.

מה לעשות שכששאלתי הרבה אנשים מה התכוונו כשעשו לשם מצת מצוה, בתחילה לא הבינו מה אני שואל.. ואמרו שהעשייה היא לשמה. זה מה שחשבו כשעשו את המצה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 11, 2016 4:02 pm

לא הבנתי. הרי ההדרכה היא ליזהר בכל האפשר במהירות וכו', אז ברור שהעוסקים בזה חושבים גם על זה- הלא כן?

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אפריל 11, 2016 5:03 pm

הגזמת לחלוטין בחששות. לפי זה אין לך מעשה או קניין בעולם שיחול, ולעולם אין קידושין תופסים, ופוק חזי מאי עמא דבר, שאינם מכוונים בדיוק לפי הבנות הראשונים והאחרונים באופן הקניין והחלות.

במעמדים שעושים קניין סודר (ווארט, מכירת חמץ לנוהגים כן), צא ושאל את המגביה (או המגביהה...) מה בדיוק הוא או היא עושה, ותעדכן אותנו.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' אפריל 11, 2016 5:18 pm

בברכה המשולשת כתב:הרי ההדרכה היא ליזהר בכל האפשר במהירות וכו', אז ברור שהעוסקים בזה חושבים גם על זה- הלא כן?

הם נזהרים מחימוץ, משום שיודעים שבלי זה אי אפשר לאכול את המצות בפסח, זה אלף בית, אבל לא חושבים שהזהירות היא לשם מצת מצוה.

את ה"לשמה" מכוונים על העשייה. צא וערוך סקר.

[במאפיות מסויימות, ראיתי שהוסיפו בנוסח ה"לשם מצת מצוה", כמה מילים בענין השימור. אולם מסופקני אם העובדים שם יודעים ומבינים את דקות הענין.
גם המועדים וזמנים (ח"ג רס"א הערה ח') כתב שאין לומר "מה שאעשה הוא לשם מצת מצוה", אלא כתב שם נוסח אחר, וגם בזה נ"ל שאם צוות העובדים יאמרו נוסח זה ללא הקדמה מהמשגיח בביאור ה'לשמה', לא יתנו לבם כלל לזה, ועדיין יחשבו שהעשייה היא לשמה].

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי גימפעל » ג' אפריל 12, 2016 8:22 am

בלא שימור מחמץ אינו מצה (אלא לחם), וא"כ בכלל מצות מצוה כלול גם השמירה מחימוץ (בכלל מאתיים מנה).

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' אפריל 12, 2016 10:06 am

גימפעל כתב:בלא שימור מחמץ אינו מצה (אלא לחם), וא"כ בכלל מצות מצוה כלול גם השמירה מחימוץ (בכלל מאתיים מנה).

תעשה סקר, תשאל את עושי המלאכה מה התכוונו כשאמרו לשם מצת מצוה, ולא יגידו שכוונתם על השימור, אלא על עצם העשייה.

לדוגמא, האופה צריך להזהר שלא להשהות כנגד התנור, וזה צריך להיות למ"מ, אולם אם יכוין שהוא מניח את המצה על קרקעית התנור למ"מ, לא מהני.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי גימפעל » ג' אפריל 12, 2016 10:11 am

ישראל אליהו כתב:
גימפעל כתב:בלא שימור מחמץ אינו מצה (אלא לחם), וא"כ בכלל מצות מצוה כלול גם השמירה מחימוץ (בכלל מאתיים מנה).

תעשה סקר, תשאל את עושי המלאכה מה התכוונו כשאמרו לשם מצת מצוה, ולא יגידו שכוונתם על השימור, אלא על עצם העשייה.

לדוגמא, האופה צריך להזהר שלא להשהות כנגד התנור, וזה צריך להיות למ"מ, אולם אם יכוין שהוא מניח את המצה על קרקעית התנור למ"מ, לא מהני.

אם הוא לא נזהר לשמר מחימוץ אין זה 'מצה' אלא לחם, ושמכוון לשם 'מצות' מצוה, כלול בזה גם שזה מצה דהיינו משומר מחימוץ וגם לשם מצוה.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' אפריל 12, 2016 10:41 am

הוא נזהר מחימוץ, כי בלי זה אי אפשר לאכול בפסח, אבל לא שהשימור הוא למ"מ. תשאל את העורכים מה כיוונו באומרם "לשם מצת מצוה".

לדוגמא, צריך לכתוב את שם ה' לשמו, ולכתוב תפילין לשמן. וגם יש שם שימור מכל מיני בעיות, כגון שהדיו יהיה כשר, והקלף ועוד ועוד, ובכ"ז הסופר לא מכוין על השימור אלא על העשייה, וכך גם במצה.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי גימפעל » ג' אפריל 12, 2016 11:04 am

בתפילין וכמו"כ בסוכה, יכולים להפריד העשייה מהכוונה, אך במצות אם תפריד הכוונה (של שימור) זה לא עשייה של מצה.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' אפריל 12, 2016 11:37 am

לא הבנתי. גם בתפילין יש שימור מכל מיני בעיות, שבלעדי אותו שימור אין התפילין תפילין.
ובכ"ז אין שם כוונה על השימור שיהיה לשמה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי קראקובער » ה' מרץ 30, 2017 6:19 pm

ישראל אליהו כתב:רוב ככל הראשונים כותבים שהשימור מחימוץ [כלומר המהירות, העסק שלא יחמיץ וכו'] הוא שצריך להיות לשמה. ולא כרוב העולם שמכוונים שהעשייה לשמה.
והוי חשש ברכה לבטלה, וביטול מ"ע דאורייתא.


זה לא היה נושא בפולמוס לגבי מצות מכונה?

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ה' מרץ 30, 2017 6:46 pm

ובדיעבד אם תמיד פוסל
קבצים מצורפים
ארחות.PNG
ארחות.PNG (57.62 KiB) נצפה 3184 פעמים

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי קראקובער » ה' מרץ 30, 2017 6:59 pm

אלו שמקפידים על יד מטעם לשמה ובשאר החג אוכלים מכונה לכאורה סתמו לשמן ולא צריכים להגיד בפירוש.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 07, 2018 11:19 pm

ומעשה ששאלו את הפועל, מה כוונתך לשם מצת מצוה? והשיב - "לשם המצוה לאפות מצות".

איך הדין?

(אגב, אכן נהר הירדן חלק מימיו למי שרצה לעסוק במצוה לאפות מצות, חולין ד"ז, אבל מ"מ זה לא השימור והלשמה, כמובן).

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' מרץ 07, 2018 11:29 pm

עושה חדשות כתב:ומעשה ששאלו את הפועל, מה כוונתך לשם מצת מצוה? והשיב - "לשם המצוה לאפות מצות".

איך הדין?

(אגב, אכן נהר הירדן חלק מימיו למי שרצה לעסוק במצוה לאפות מצות, חולין ד"ז, אבל מ"מ זה לא השימור והלשמה, כמובן).

לענ"ד לא יצא י"ח.
הוא נשמר מחימוץ בכדי שיוכל בכלל לאכול את המצה בפסח, אבל כשכיוון "לשם מצת מצוה" לא התכוין על השימור אלא על העשיה.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לשם מצת מצוה

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 08, 2018 7:22 am

לענ"ד לא יצא מדין מצה גזולה, כי מסתבר שהרוכש את המצות לא כיוון שקונה את המצות בהגבהה אלא בכסף (רוצה לשאול אותו?).


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים