עמוד 1 מתוך 1

חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ו' אפריל 15, 2016 4:16 pm
על ידי אבא יודן
מסתמא אלבק פטרישקה פליקס אבל אינם תח"י.
אגב חסא \שלאטין מרים בסופם?

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ו' אפריל 15, 2016 5:28 pm
על ידי יבנה
זהר עמר כתב את הספר "מררים" לזהותם. וכאן זיהה אותם לפי שיטת הרמב"ם http://shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=182. ועי' כאן ובפרט בדברי משה רענן http://daf-yomi.com/Search.aspx?massech ... r=1&page=3.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 2:34 am
על ידי יבנה
פליקס כתב מאמר בבד"ד 1. לדבריו חזרת היא ללא ספק Lactuca sativa, וכותב שאם משהים אותה בשדה עד שמוציאה עמוד התפרחת היא נעשית מרה עד שאינה ראויה למאכל. הוא מזכיר זנים שונים ע"ש.
תמכא הוא מזהה ע"פ הירו' כגינגידין שהוא ממשפחת Pastinaca [קרוב לגזר]. הוא דן בשיטות אחרות בזה, אך דוחה בתוקף היות החריין [חזרת בעברית של ב"י] א' ממיני המרור ע"ש.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 6:53 am
על ידי אוצר החכמה

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 5:18 pm
על ידי משולש
מחברת צמחי המשנה ר''י קפאח: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?64114&

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 5:48 pm
על ידי צביב
(בקשה להשבת אבידה)
בספר אחד כתב שיש במשנה חזרת שהיא חסה ערבית
וחזרת (חזרין) שזה תמכא
ואבד הספר
ואיבדתי מקום המשניות

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 7:17 pm
על ידי מסתכל מן הצד
המקור הראשון שתמכא הוא חריין, הוא במהרי"ל.
וכן כתבו הרבה פוסקים (כריין\מעררעטיך).
אבל בראשונים נמצא זיהויים שונים.

כידוע, חלק פליקס על כמה זיהויים ידועים, וביניהם על זיהוי התמכא כחריין, ועל זיהוי שבולת שועל כ'קווקר (oat).

ור"מ שטרנבוך באיזהו מקומן חשש לדבריו (כמדומני לענין שבולת שועל).
אבל הרב ואזנר ז"ל דחה דברי פליקס מכל וכל, כיון שדבריו הם נגד כל קדמונינו, אי"צ אף לחשוש לדבריו.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 8:43 pm
על ידי משולש
מסתכל מן הצד כתב:המקור הראשון שתמכא הוא חריין, הוא במהרי"ל.
וכן כתבו הרבה פוסקים (כריין\מעררעטיך).
אבל בראשונים נמצא זיהויים שונים.

כידוע, חלק פליקס על כמה זיהויים ידועים, וביניהם על זיהוי התמכא כחריין, ועל זיהוי שבולת שועל כ'קווקר (oat).

ור"מ שטרנבוך באיזהו מקומן חשש לדבריו (כמדומני לענין שבולת שועל).
אבל הרב ואזנר ז"ל דחה דברי פליקס מכל וכל, כיון שדבריו הם נגד כל קדמונינו, אי"צ אף לחשוש לדבריו.

לא ברור שדבריו הם נגד כל קדמוננו לעניין החריין. יש להבדיל בין קדמוני הראשונים שראו את החריין כמרכיב של החרוסת, לבין אחרוני הראשונים שהחריין "זלג" אצלם מקערת החרוסת לקערת המרור... (כך שמעתי ולא בדקתי)

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 9:08 pm
על ידי מסתכל מן הצד
לענין ה'חריין:
המג"א סי' תעג ס"ק יא כותב: תמכא, קרין ובל"א מערטיך.
וכ"כ התויו"ט בפסחים: אנו רגילים לפותרו שהוא מה שקורין בל"א קרין.
וכתב החק יעקב: נתפשט המנהג באלו המדינות ליקח הקרין למרור.

מה שאני לא מבין, למה הרבה נוהגים ליקח חסא (החזרת האמיתית) למרור, ולהוסיף גם קצת חריין. הלא בחזרת יוצאים לכו"ע, ובחריין יש מחלוקת בין הראשונים אם הוא מין מרור. ואם אינו, הלא הוא מבטל טעם מרור שבפיו.
ובכלל, איזה ענין יש להוסיף עוד מין מרור. בהלכה מבואר שחסא הוא מצוה מן המובחר.
ושמעתי, שרוצים להרגיש טעם חריף, מה שאין בחסא. ואין מן הצורך להשיב על הרגשים, מה עוד שאין מצוה באכילת דבר חריף, מרור הוא מר ולא חריף.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 10:28 pm
על ידי משולש
ויש לציין שגם מי שלוקח כל עשב מר שלא יהיה יוצא ידי חובה, ועל כן בוודאי האוכל חריין (מערעטיך בל"א) יוצא ידי חובת מרור. אך מצוה מן המובחר בחזרת. (חסה). ולפחות בא' מחמשת המינים ולא בחריין שהוא ספק מרור במקרה הטוב.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 12:49 am
על ידי איש_ספר
שלח לי חכ"א שליט"א להציע הדבר לפני החברים

שלום וברכה,

עלתה בדעתי תמיהה, שאולי כבר עמדו עליה.


במשנת פסחים ד ו: "ואלו ירקות שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח: בחזרת, ובעולשין, ובתמכא, ובחרחבינא ובמרור". וברמ"א או"ח תעג ה: "ואם אין לו אחד מאלו הירקות יקח לענה או שאר ירק מר (אגור)".

בלשון חכמים, כידוע, הירק הוא דווקא ירקות עלים ("דשאים"), ואילו מה שנקרא בלשוננו ירקות שמברכים עליהם בפה"א נקראים בלשון המשנה "פירות הארץ" (ברכות ו א; אהלות ח א). לפי זה יוצא שאי אפשר לצאת בחזרת מדין "שאר ירק מר". וצ"ע מה המקור להתיר לקחת "פירות הארץ" במקום "ירקות".

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 12:58 am
על ידי אפשר
איש_ספר כתב:שלח לי חכ"א שליט"א להציע הדבר לפני החברים

שלום וברכה,

עלתה בדעתי תמיהה, שאולי כבר עמדו עליה.


במשנת פסחים ד ו: "ואלו ירקות שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח: בחזרת, ובעולשין, ובתמכא, ובחרחבינא ובמרור". וברמ"א או"ח תעג ה: "ואם אין לו אחד מאלו הירקות יקח לענה או שאר ירק מר (אגור)".

בלשון חכמים, כידוע, הירק הוא דווקא ירקות עלים ("דשאים"), ואילו מה שנקרא בלשוננו ירקות שמברכים עליהם בפה"א נקראים בלשון המשנה "פירות הארץ" (ברכות ו א; אהלות ח א). לפי זה יוצא שאי אפשר לצאת בחזרת מדין "שאר ירק מר". וצ"ע מה המקור להתיר לקחת "פירות הארץ" במקום "ירקות".

חזרת בלשון חז"ל היינו חסא שהוא ירק בלשון חז"ל. וחזרת בלשוננו היינו תמכא של המשנה, כמש"כ המג"א. והוא גם דשא, היינו חלק העליון, ומה שאוכלים חלק התחתון הוא מדין שורש, וכמש"כ הפמ"ג שם.
שו"ר דאולי כוונת החכ"א להקשות על דברי הרב משולש לעיל שכתב כן, ולא על המנהג למעשה, היינו לפי פליקס אם אינו תמכא. ומכ"מ לאור דברי הפמ"ג דגוף החזרת הוי השורש, א"כ עדיין בכלל דשא הוא.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 1:20 am
על ידי אפשר
מסתכל מן הצד כתב:לענין ה'חריין:
המג"א סי' תעג ס"ק יא כותב: תמכא, קרין ובל"א מערטיך.
וכ"כ התויו"ט בפסחים: אנו רגילים לפותרו שהוא מה שקורין בל"א קרין.
וכתב החק יעקב: נתפשט המנהג באלו המדינות ליקח הקרין למרור.

מה שאני לא מבין, למה הרבה נוהגים ליקח חסא (החזרת האמיתית) למרור, ולהוסיף גם קצת חריין. הלא בחזרת יוצאים לכו"ע, ובחריין יש מחלוקת בין הראשונים אם הוא מין מרור. ואם אינו, הלא הוא מבטל טעם מרור שבפיו.
ובכלל, איזה ענין יש להוסיף עוד מין מרור. בהלכה מבואר שחסא הוא מצוה מן המובחר.
ושמעתי, שרוצים להרגיש טעם חריף, מה שאין בחסא. ואין מן הצורך להשיב על הרגשים, מה עוד שאין מצוה באכילת דבר חריף, מרור הוא מר ולא חריף.

וכי לא ידועים לך דברי החזו"א סי' קכד שאין יוצאים בחסא שאין לו טעם מר? וכמעט ודאי שכך נקט גם הגרי"ז. וכ"ד הרידב"ז ועוד אחרונים, ויש התכתבות בענין זה בין המשנה הלכות והגרח"ק.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 8:16 am
על ידי יושב ירושלים
משולש כתב:ויש לציין שגם מי שלוקח כל עשב מר שלא יהיה יוצא ידי חובה, ועל כן בוודאי האוכל חריין (מערעטיך בל"א) יוצא ידי חובת מרור. אך מצוה מן המובחר בחזרת. (חסה). ולפחות בא' מחמשת המינים ולא בחריין שהוא ספק מרור במקרה הטוב.

אינו מדויק כ"כ שיוצאין בכל ירק מר, דבפשטות בעינן נמי שיהיה לו שרף ופניו מכסיפין [עי' בבה"ל תעג,ה שדן האם גם דעת הרי"ף כן], וכמדומני דבחריין אין את כולם [בספר 'מרורים' של זוהר עמר בירר זה באריכות ואינו תח"י כעת], ועוד יש לדון האם ה'חריין' חשיב 'מר' שכן בלשוננו היום אינו מר אלא 'חריף' ויש לדון האם גם בלשון חז"ל הוא כן.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 8:49 am
על ידי דנני
[quote="מסתכל מן הצד"]לענין ה'חריין:
המג"א סי' תעג ס"ק יא כותב: תמכא, קרין ובל"א מערטיך.
וכ"כ התויו"ט בפסחים: אנו רגילים לפותרו שהוא מה שקורין בל"א קרין.
וכתב החק יעקב: נתפשט המנהג באלו המדינות ליקח הקרין למרור.

מה שאני לא מבין, למה הרבה נוהגים ליקח חסא (החזרת האמיתית) למרור, ולהוסיף גם קצת חריין. הלא בחזרת יוצאים לכו"ע, ובחריין יש מחלוקת בין הראשונים אם הוא מין מרור. ואם אינו, הלא הוא מבטל טעם מרור שבפיו.
טענתך נמצאת בהגדה מועדים וזמנים לגר''מ שטרנבוך שליט''א,ומסיק לאכול כזית חסא ואח''כ החריין.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 2:17 pm
על ידי משה ובני ישראל
בכל מקרה אין אף אחד מחמשת המינין שמזוהה עם זה. viewtopic.php?f=27&t=26861

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 2:19 pm
על ידי לעומקו של דבר
משה ובני ישראל כתב:בכל מקרה אין אף אחד מחמשת המינין שמזוהה עם זה. viewtopic.php?f=27&t=26861

וואו, אתה עובד קשה היום...

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' מרץ 26, 2017 1:41 am
על ידי הרואה
אבי שיחי' היה נוהג להשיג עלים של חריין,
לאחרונה הוא מקפיד לאכול מהעלים האמצעיים בכרוב לבן שעבר זמן מאז קטיפתו שפיתחו טעם מר.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' מאי 06, 2018 6:38 pm
על ידי איתן
הרואה כתב:אבי שיחי' היה נוהג להשיג עלים של חריין,
לאחרונה הוא מקפיד לאכול מהעלים האמצעיים בכרוב לבן שעבר זמן מאז קטיפתו שפיתחו טעם מר.

מהו הטעם של עלי חריין? מר, חריף, חריף-מר?

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: א' מאי 06, 2018 7:41 pm
על ידי הרואה
איתן כתב:
הרואה כתב:אבי שיחי' היה נוהג להשיג עלים של חריין,
לאחרונה הוא מקפיד לאכול מהעלים האמצעיים בכרוב לבן שעבר זמן מאז קטיפתו שפיתחו טעם מר.

מהו הטעם של עלי חריין? מר, חריף, חריף-מר?

אני לא זוכר אם זה יותר מר או חריף, בכל אופן, הטעם נוראי. הרבה יותר גרוע מהשורש.

Re: חמשת מיני מרור שבמשנה זהותם כיום?

פורסם: ד' מאי 09, 2018 12:50 am
על ידי איתן
מישהו מכיר רבנים שבימינו שפוסלים את החריין למרור משום שסוברים שאינו תמכא? אני מתכוון בעיקר לאשכנזים, אך לא רק.
בתודה מראש על העזרה.