מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משיב הרוח ומוריד הטל

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
איטשע טבריאנער
הודעות: 186
הצטרף: ו' דצמבר 11, 2015 1:02 am

משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי איטשע טבריאנער » ג' אפריל 19, 2016 1:29 pm

האם מאן דהוא יוכל להרחיב אודות הנוסח הנהוג בקהילות שונות שאומרים משיב הרוח ומוריד הטל?
הטעם העיקרי הוא כי הוא ר"ת משיב הרוח ומוריד הטל

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 19, 2016 2:25 pm

זו דעת אדוננו הגר"א
ויעויין בסידור אזור אליהו על אתר: הזכרת טל בקיץ בהגר"א סי' קי"ד ס"ק ח' (ע"פ הירושלמי וכדעת המחבר) ובהגר"א לספר יצירה פ"ג מ"ה ... ובענין נוסח ההזכרה מבואר בבהגר"א לספר יצירה שאומרים משיב הרוח בין בימות החמה ובין בימות הגשמים ולא מצאנו כן אלא בסידור זאלקווא תקמ"א ... ואף שנוסח זה הוא דלא כתוס' תענית ג' ע"ב מ"מ יש לישבו ע"פ הירושלמי המובא בבהגר"א וע"ע בר"ן שם ואכמ"ל...

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 19, 2016 2:50 pm

ראה ב"ח סימן קיד שפי' כן דעת הטור לענין מנהג ספרד.
וכן היה נוסח הקליר כמו שהעיר בסידור אוצר התפלות.
וכ"ה בכת"י שבגניזה ראה בספרו של יחזקאל לוגר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 19, 2016 2:54 pm

על דברי הב"ח הנ"ל העירו שם באזור אליהו- ומש"כ הב"ח והמג"א שכ"ה מנהג ספרד לא מצאנו כן בסי' ספרד
ובספרו הנ"ל של לוגר מביא שהיו בזה נוסחאות שונות בגניזה- היו שלא הזכירו כלל רוח וטל בקיץ, היו שהזכירו רק טל והיו שהזכירו גם רוח גם טל

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אפריל 19, 2016 4:31 pm

עי' בדברי ההר"ק ממונקאטש ע"ז בנמוקי או"ח סי' קי"ד
וכן נהג החת"ס בתפילת הלחש לומר הנוסח "משיב הרוח ומוריד הטל"

איטשע טבריאנער
הודעות: 186
הצטרף: ו' דצמבר 11, 2015 1:02 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי איטשע טבריאנער » ג' אפריל 19, 2016 9:21 pm

בסידור מהרה"ק המגיד מקאז'ניץ זי"ע [נ"ל שמעוד איזה צדיק מפו' מאותו דור] שנחשף בי"ט כסליו בבניני האומה שנה שעברה בארוע של חב"ד, הסידור היה פתוח לעיני כל בתפלת יו"כ ושם ראיתי שהנוסח הוא משיב הרוח ומוריד הטל

איטשע טבריאנער
הודעות: 186
הצטרף: ו' דצמבר 11, 2015 1:02 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי איטשע טבריאנער » ג' אפריל 19, 2016 9:23 pm

איטשע טבריאנער כתב:האם מאן דהוא יוכל להרחיב אודות הנוסח הנהוג בקהילות שונות שאומרים משיב הרוח ומוריד הטל?
הטעם העיקרי הוא כי הוא ר"ת משיב הרוח ומוריד הטל

טעיתי, ראיתי שמובא בשם הרה"ק מהרי"א מזידיטשויב שהר"ת של שם הוי"ה היוצא מזה הוא מהמ"ם של משיב ולא היו"ד [יו"ד ומ"ם הם אותיות המתחלפות בא"ת ב"ש]

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי מרחביה » ג' אפריל 19, 2016 11:03 pm

בקצוש"ע לר"ש גאנצפריד נראה כי היו שנהגו לומר 'משיב הרוח ומוריד הטל', והיו שלא אמרו כלל. אפשרות של 'מוריד הטל' לבד אינה מוזכרת אצלו.

ישועות ישראל
הודעות: 53
הצטרף: ד' פברואר 09, 2011 2:17 pm

משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי ישועות ישראל » ו' יוני 22, 2018 1:06 am

בקיץ אומרים "מוריד הטל",
ותמיה למה אינם אומרים "משיב הרוח ומוריד הטל", הלא ב"ברכת טל" (ביום א' של פסח) אומר החזן "משיב הרוח ומוריד הטל", וצ"ע.

ואכן בכמה קהילות כן אומרים "משיב הרוח ומוריד הטל".

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' יוני 22, 2018 1:21 am

לשם התחלה ראה באשכול זה

ישועות ישראל
הודעות: 53
הצטרף: ד' פברואר 09, 2011 2:17 pm

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי ישועות ישראל » ו' יוני 22, 2018 10:51 am

שבענו מטובך כתב:לשם התחלה ראה באשכול זה

תודה,
חיפשתי מקודם אם כבר כתוב בענין זה ולא מצאתי.
(להמנהלים אפשר למחוק אשכול זה, או לצרפו לאשכול הקודם, ואתכם הסליחה).

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי בעל קורא » א' יוני 24, 2018 1:19 am

יש שנוהגים כן, אך מדברי הגמרא (תענית ג' ע"ב) מוכח להדיא שלכתחילה אין לומר כן וזו רק אמירה של דיעבד.

וז"ל הגמרא שם: אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך א''א לעולם בלא ישראל, א''ר חנינא הלכך בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו, אמר מוריד הגשם מחזירין אותו.

ובתוס' שם ד"ה בימות החמה כתבו: ומשם הר''ם שאין לומר בימות החמה משיב הרוח דהא אמר רבי חנינא בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו מכלל דלכתחילה אין לאומרו.

והדברים פשוטים (ומה שיש שהבינו בדברי הגר"א כאילו תמך בנוסח זה, אינו נכון).

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 24, 2018 5:15 pm

אז מה הנכון בדברי הגר"א?
עד היום כל מי ששמעתי שנוהג מנהגי הגר"א אמר כן

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי בעל קורא » א' יוני 24, 2018 10:19 pm

כדכד כתב:אז מה הנכון בדברי הגר"א?
עד היום כל מי ששמעתי שנוהג מנהגי הגר"א אמר כן

בגמרא שהבאתי לעיל כתוב שאי אפשר לעולם בלא רוחות, ולכן אם הזכיר רוחות בימות החמה אין מחזירין אותו.
דהיינו שהרוחות מצויות תמיד, אף שעיקר זמנם הוא בימות הגשמים.

בביאור הגר"א לספר יצירה כותב שאומרים טל בימות החמה כי טל מן השמים וכו', ובימות הגשמים מוריד הגשם שהוא מארץ מתהום רובצת תחת, ורויה מרוה מכריע בינתים וכולל שניהם לכן אומרים משיב הרוח בימות החמה ובימות הגשמים.

לענ"ד כל דברי הגר"א "שאומרים" אין כוונתו בהכרח שאכן אומרים כן, אלא ששייך לומר כן ואין להחזיר את האומר כן כי דברים אלו שייכים בימים אלו, ולא בא כאן להורות כיצד אומרים בפועל או כיצד יש לומר, ולא נחית לזה כלל ("אומרים טל בימות החמה" - וכי במקום מושבו של הגר"א אמרו טל בימות החמה? אלא ששייך שיאמרו כן, ואין זו טעות לומר כן. כיו"ב גם לגבי "משיב הרוח").


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים