עמוד 1 מתוך 1

מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:04 am
על ידי שלח
אני מבין שבשאר ימי הפסח כולם מודים שעדיף מצת מכונה כי יש בזה חשש רחוק יותר לחמץ, וכל השאלה על ליל הסדר, והשאלה היא בלשמה, השאלה היא האם לשמה גובר על חשש חמץ? ועדיף יד אע"פ שיש חשש יותר לחמץ אבל זה חשש קטן, והרי לכאורה חמץ זה איסור כרת , אבל מצד שני אם זה בעיה בלשמה אז זה לא מצה, אבל השאלה מתחזקת כי לרוב הפוסקים יוצאים ידי חובה במצת מכונה לליל הסדר, אז השאלה מדוע הידור בלשמה יגבר על חשש חמץ שזה כרת? , האם היום שעושים גם במכונה וגם ביד , במה יש יותר חשש חמץ ?וכיצד נסביר את הצדדים השונים? ובאמת היו רבנים גדולים שאמרו יד והיו רבנים גדולים שאמרו מכונה, האם המחלוקת ביניהם זו מחלוקת במציאות היכן יש יותר חשש חמץ ?או המחלוקת מה גובר על מה חשש חמץ או לשמה?, האם בימינו השתנה המצב בעשיית מכונה או יד? ורבנים שפעם אמרו יד או מכונה היו משנים דעתם?

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:06 am
על ידי גימפעל
מהיכן הבנת את כל זה ?

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:13 am
על ידי שלח

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:32 am
על ידי שלח
גם באשכול זה תמצא דברים ובספר אחת שאלתי שמובא שם בעמוד קלד שאביו אכל מצת מכונה בליל הסדר
http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?t=5646

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 11:37 am
על ידי שלח
למשל באשכול שהבאתי כמה דברים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 15, 2012 8:37 pm

ייש"כ.
נפלא ביותר מה שכתוב על מצות מכונה, ומצטרף לעוד מקורות על מנהג גדולי ליטא בדבר.
חזור למעלה
חיים


Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי חיים » ה' מרץ 15, 2012 9:09 pm

יש כזה חשש?




סמל אישי של המשתמשאיש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 8229
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 10:46 pm

Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 15, 2012 9:15 pm

תכיר את האיש ולא תשאל שאלות
חזור למעלה
גאולה בקרוב
הודעות: 1873
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 12:59 am
יצירת קשר: יצירת קשר עם גאולה בקרוב
Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מרץ 18, 2012 12:05 am

ידידי הרב ברכה משולשת,
לגבי מצת מכונה, כדאי לציין שדוקא דעת דודו מרן החזו"א זצ"ל היתה שלמעשה צריך להחמיר ולאכול דוקא מצת יד, כדי לא להכנס לספקא דאורייתא,
כמבואר היטב בספר "הלכות חג בחג" לגרמ"מ קארפ שליט"א, פסח עמ' שלז, ושם גם מה שענה לו שר התורה הגרח"ק שליט"א.
חזור למעלה
בברכה המשולשת
הודעות: 5814
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
יצירת קשר: יצירת קשר עם בברכה המשולשת
Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 18, 2012 9:20 am

גאולה בקרוב כתב:
ידידי הרב ברכה משולשת,
לגבי מצת מכונה, כדאי לציין שדוקא דעת דודו מרן החזו"א זצ"ל היתה שלמעשה צריך להחמיר ולאכול דוקא מצת יד, כדי לא להכנס לספקא דאורייתא,
כמבואר היטב בספר "הלכות חג בחג" לגרמ"מ קארפ שליט"א, פסח עמ' שלז, ושם גם מה שענה לו שר התורה הגרח"ק שליט"א.


מעכתר"ה.
זה גם כתוב במקור שהביא הרב איש ספר שליט"א- ולכך התכוונתי- שרואים דעת רוב גדולי ליטא (ובראשם מרן רשכבנה"ג האחיעזר זצ"ל) לא היתה בזה כדעת מרן החזו"א זצ"ל.
חזור למעלה
גאולה בקרוב
הודעות: 1873
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 12:59 am
יצירת קשר: יצירת קשר עם גאולה בקרוב
Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מרץ 18, 2012 1:56 pm

איני יודע האם אכן "מנהג גדולי ליטא" לאכול גם את הכזית מצוה ממצת מכונה [וגם על הגרח"ע לא מפורש כאן שגם את המצת מצוה אכל ממכונה, ועכ"פ אי אפשר לבנות על מעשה בספר]
מסתמא לא היתה דעתם כגדולי החסידות שאסרו לחלוטין מצת מכונה, אבל מכאן ועד לנקוט ש"דעת ומנהג גדולי ליטא" היתה לאכול מצת מצוה ממכונה רבה הדרך.
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאיש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 8229
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 10:46 pm
יצירת קשר: יצירת קשר עם איש_ספר
Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 18, 2012 2:14 pm

ר' איסר זלמן מלצר אכל כזית ראשון מכונה, וכמדומה שגם הגרשז"א.

שמעתי מר' שריה דבליצקי שהיה אצל החזו"א סמוך לפסח, החזו"א שאל אותו על באיזה מצות הוא יוצא יד"ח, והוא השיב: מכונה, כמנהג ר' דוד בהר"ן ועוד מגדולי ירושלים. החזו"א לא אמר מילה, הלך למטבח או לחדר אחד, וחזר עם שקית ובה שתי מצות יד, ואמר לו שיהיה לך לכזייתים. מאז נוהג הגרש"ד לאכול יד לכזייתים ושאר הפסח מכונה בלבד.
חזור למעלה
ידידיה
הודעות: 393
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 3:15 pm
יצירת קשר: יצירת קשר עם ידידיה
Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי ידידיה » א' מרץ 18, 2012 2:48 pm

איש_ספר כתב:
ר' איסר זלמן מלצר אכל כזית ראשון מכונה, וכמדומה שגם הגרשז"א.

.


הגר"ש אוירבך מספר שהסבא רח"ל היה אוכל רק מכונה האב רש"ז בין מכונה ובין יד והוא עצמו רק יד.
ומסתבר לי שאם כבר רש"ז אכל יד, מסתמא היה זה לכזייתים

בברכה המשולשת



Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 18, 2012 3:38 pm

ידידיה כתב:
איש_ספר כתב:
ר' איסר זלמן מלצר אכל כזית ראשון מכונה, וכמדומה שגם הגרשז"א.

.


הגר"ש אוירבך מספר שהסבא רח"ל היה אוכל רק מכונה האב רש"ז בין מכונה ובין יד והוא עצמו רק יד.
ומסתבר לי שאם כבר רש"ז אכל יד, מסתמא היה זה לכזייתים


יש על כך הרחבה בהליכות שלמה, ששנים רבות מרן הגרשז"א היה אוכל מכונה לכזית, בגלל פקפוקים בכשרות מצות יד, בפועל. אח"כ כשאכשר דרא, התחיל לאכול יד לכזית מצת מצוה.
חזור למעלה
גאולה בקרוב

Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מרץ 18, 2012 10:36 pm

מי כאיש ספר בקי בדעת הגר"ש דבליצקי,
אבל יש מקום לציין גם לדברי הגר"ש שנדפסו בספר "מקראי קודש" לרב הררי (נספח יג) שם הוא כותב ש"כפי דעתי" צריך לקחת דוקא מצת יד, מטעם לשמה.
והיינו שלא רק הוראת החזו"א בידו, אלא כך ס"ל מצד האמת שראוי לנהוג.

גאולה בקרוב



Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מרץ 18, 2012 10:41 pm

ועוד אוסיף, שאין לי הקטן הבנה באלו שנוהגים בדוקא מצת מכונה,
שהרי מצת יד ודאי שבסדר, כך נהגו במשך כל הדורות, כי לא היתה מכונה. דהינו: כך נהגו משה ויהושע, ר"ע ור"מ, רבינא ורב אשי, רש"י והרמב"ם, הנודע ביהודה ורעק"א.
מהיכי תיתי להדר אחרי מכונה דוקא, כשיש לפנינו ספק מצד הלשמה?
אלא מה, חישינן לכשרות? אדרבה, תטרח ותמצא מצת יד כשרה למהדרין מן המהדרין מן המהדרין (ובזמננו יש רבות, כגון לדוגמא בעלמא יד בנימין)!





Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל


המחמירים לקחת מצה מכונה אחזו שאין ספק על הלשמה כיון שנעשה בכוח האדם
ולכך החמירו על מצות שיש בהם פחות חשש חימוץ
כמו שכולם מקפידים היום על סכינים שנעשים ע"י מכונות והם חדים יותר מה שהיה לנודע ביהודה
וכן הריבוע של התפילין של גסות שנעשים ע"י כלים שנעשו במכונות ואינך מקפיד על דקות כמו הנודע ביהודה

גאולה בקרוב



Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' מרץ 19, 2012 1:02 pm

אני יכול להבין גדולי ישראל שנקטו שהוא ברמה של "אין ספק" (למרות שהוא חידוש גדול בעניננו),
אבל לגבי חשש חימוץ מהיכי תיתי לרצות דוקא מכונה, כשגם שם צריכים כל הזמן להשגיח ולנקות בלי סוף, וקשה מאד מאד לטעון ש"אין מצות יד ברמת כשרות של מצת מכונה"!!
ולכן כתבתי שלא מובן לי אלו שלוקחים דוקא מצת מכונה לכזית חובה
חזור למעלה
מתעניין
הודעות: 121
הצטרף: ו' מאי 13, 2011 3:56 pm
יצירת קשר: יצירת קשר עם מתעניין
Re: הגה"ח האמיתי רבי חיים שאול קרליץ זצוק"ל
הודעהעל ידי מתעניין » ג' מרץ 20, 2012 2:42 am

בספר קול חוצב על תולדות הגה"צ ר' שלום שבדרון בעמ' 129 מדפי הספר, מעשה מופלא על ר' שלום ומנהגו לאכול מצת מכונה לליל הסדר.

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 1:38 pm
על ידי בן הרב
ראה כאן אריכות [מענינת מאוד] מהצד הפרקטי וההלכתי.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?2 ... 4211325695

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ה' אפריל 21, 2016 9:43 pm
על ידי שבטיישראל
שלח כתב:אני מבין שבשאר ימי הפסח כולם מודים שעדיף מצת מכונה כי יש בזה חשש רחוק יותר לחמץ


אכן, "חשש רחוק יותר של חמץ" אין במצות מכונה ..
כי אם דעת הרבה פוסקים שזה "חמץ גמור" !

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ד' מרץ 15, 2017 12:41 am
על ידי ישראל אליהו
מצת מכונה היא בדיון של חוזר וניעור, אשר לדעת רוב הגאונים והרמב"ם וי"א בשו"ע - אסורה.
אין אפשרות להנצל שם מפירורים. גם אחרי שעות של נקיון.

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: א' מרץ 19, 2017 2:24 pm
על ידי קראקובער
שבטיישראל כתב:
שלח כתב:אני מבין שבשאר ימי הפסח כולם מודים שעדיף מצת מכונה כי יש בזה חשש רחוק יותר לחמץ


אכן, "חשש רחוק יותר של חמץ" אין במצות מכונה ..
כי אם דעת הרבה פוסקים שזה "חמץ גמור" !


אפשר לגלות מי אלו "הרבה" פוסקים?!

Re: מצת יד או מכונה היכן יש יותר חשש חמץ ?והמסתעף

פורסם: ו' יוני 30, 2017 3:43 pm
על ידי לייטנר
המחנך הדגול, הרב דוד פוקס (דמות מופלאה שראוי שייפתח אודותיו אשכול, הגם שב"ה הרב פוקס חי והגיע לגבורות) סיפר כי השתתף בחברות אפיית מצות מכונה של הרב פרנק בשנותיו האחרונות:
זכיתי לשבת אצל הרב פרנק במשך שלושת רבעי השעה. לאחר זמן זה אמר לי הרב פרנק: "אני מתנצל. הייתי שמח לשבת איתך עוד, אבל אני הולך לאפות מצות",
ומיד הוסיף ושאל: "התרצה להצטרף אלינו?". בחיי לא ראיתי אפיית מצות. בלא היסוס עניתי בחיוב, ולקחתי חלק בשמירת הרב פרנק על אפיית המצות (שאמנם היו מצות מכונה,
אבל בהשגחה צמודה שלו ושל חבורתו)...

(לנטוע שמים, עמ' 105)