מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' מרץ 15, 2017 11:15 pm

משמע בראשונים שאוכלים כרפס דווקא חי. השאלה שלי היא למה.
הנה דוגמא מדברי המ"א, [מופיע בכמה מן הראשונים].
כ' מהרי"ל נוהגין ליקח כרפס שהוא נוטריקון ס' פרך כלומר ס' ריבוא עבדו עבודת פרך, ואביו הי' מסופק אם מותר ליקח פעטרזל"ן מפני שהוא טוב יותר מבושל מחי וא"כ אין מברכין עליו בפה"א .

גם תמוה מפני מה אנו נוהגים לאכול תפו"א מבושל, נדמה לי שבהגדה של ר' משה כתבו שבתחילה אכל סלרי ואחר כך החליף לתפו"א.
לי יש סברא לומר שלא לאכול ירק מבושל, משום שיש דעות שמבושל אינו חייב עליו נטילת ידיים כלל, מצד דבר שטיבולו במשקה.

ואם כן טוב לאכול מלפפון וכדו', ולא נהגו כן משום מה. גם סלרי לא יודע כמה דרך לאוכלו חי כמבושל.

שוב ראיתי שכתב בספר המנהגים (טירנא) במצוה מן המובחר ליקח 'אפיך או פיטרזילגא או פארין', שהוא כרפס. גם לא ברור לי אם שלושת המינים הם כרפס או רק הראשון [במהרי"ל כתב על אפיך שהוא כרפס]. מישהו יודע לפענח מהם הירקות הללו?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי לייטנר » ה' מרץ 16, 2017 3:08 pm

יאיר1 כתב:שוב ראיתי שכתב בספר המנהגים (טירנא) במצוה מן המובחר ליקח 'אפיך או פיטרזילגא או פארין', שהוא כרפס. גם לא ברור לי אם שלושת המינים הם כרפס או רק הראשון [במהרי"ל כתב על אפיך שהוא כרפס]. מישהו יודע לפענח מהם הירקות הללו?

האמצעי הוא כמובן פטרוזיליה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 16, 2017 4:22 pm

אפיך - גרמנית: Eppich, כרפס. שמה של משפחת הסוככיים (שם מדעי: Apiaceae) הכוללת בין השאר, סלרי, תמכה, גזר ופטרוזיליה. וראה: G. Schlessinger, Die altfranzӧsischen Wӧrter im Machsor Vitry, Mainz 1899, p. 29
מתוך מאמרו של בינדר, פירוש חדש לקרובה "אלהי הרוחות לכל בשר', קע"י, לב.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי במסתרים » ו' מרץ 17, 2017 4:52 am

יאיר1 כתב:לי יש סברא לומר שלא לאכול ירק מבושל, משום שיש דעות שמבושל אינו חייב עליו נטילת ידיים כלל, מצד דבר שטיבולו במשקה.


יש מי שפוטר כשאוכל ביד?

בן ראובן
הודעות: 955
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » א' מרץ 19, 2017 6:15 pm

יאיר1 כתב:ואם כן טוב לאכול מלפפון וכדו', ולא נהגו כן משום מה.


מלפפון אינו ירק.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 19, 2017 6:30 pm

בן ראובן כתב:
יאיר1 כתב:ואם כן טוב לאכול מלפפון וכדו', ולא נהגו כן משום מה.


מלפפון אינו ירק.

הגרשז"א בסוף ימיו אכל מלפפון.

בן ראובן
הודעות: 955
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » א' מרץ 19, 2017 6:33 pm

לעומקו של דבר כתב:
בן ראובן כתב:
יאיר1 כתב:ואם כן טוב לאכול מלפפון וכדו', ולא נהגו כן משום מה.


מלפפון אינו ירק.

הגרשז"א בסוף ימיו אכל מלפפון.


א"כ כנראה סבר שלא בעינן ירק דוקא.

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי הגיונות » א' מרץ 19, 2017 6:42 pm

לעומקו של דבר כתב:הגרשז"א בסוף ימיו אכל מלפפון.

בשו"ת 'קנין התורה' (ח"ד סי' נ"ג) כתב להדיא שניתן לקחת מלפפון לצורך כרפס.

זכור לי שיש איזה מעשה על הרי"ד מבעלז זצ"ל שגוי אחד הביא לו מלפפון לצורך כרפס, ואינני זוכר מה היה בדיוק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 19, 2017 7:34 pm

כבר כתבתי באשכול אחר שהגרפ"מ טייץ זצ"ל היה לוקח בננה

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 19, 2017 7:36 pm

הגיונות כתב:
לעומקו של דבר כתב:הגרשז"א בסוף ימיו אכל מלפפון.

בשו"ת 'קנין התורה' (ח"ד סי' נ"ג) כתב להדיא שניתן לקחת מלפפון לצורך כרפס.

זכור לי שיש איזה מעשה על הרי"ד מבעלז זצ"ל שגוי אחד הביא לו מלפפון לצורך כרפס, ואינני זוכר מה היה בדיוק.

בסיפורי חסידים (זוין) מובא מעשה על גזר, ושהאדמו"ר ציווה לשורפו בחמץ משום ש"מעולם לא נהגו אבותינו ליקח גזר לכרפס", ואח"כ נודע שהגזר הזה נשטף בבירה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מרץ 19, 2017 7:38 pm

לציין שאכן יש הסוברים שצריך כרפס מבושל דייקא!

ואצטט ממש"כ במקו"א

דמהרצ"א מדינוב זי"ע (בספרו מגיד תעלומה על מס' ברכות, דף לח.) יעץ עיצה אחרת. והוא ליתן 'כרפס' מבושל בליל הסדר, ויוכל אז לברך עליו בפה"א.
וז"ל "... והנה מה שנוהגין בליל חג הפסח לברך בפה"א על ירק שקורין פיעטרושקי, ואין אוכלין אותו לעולם כשהוא חי, א"כ האוכלו כשהוא חי ברכתו שהכל ... והנה המדקדקים מניחים הירק הזה בבישול המרק, ומשם לוקחים אותו ומברכים עליו בפה"א ..." עיי"ש באורך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 19, 2017 7:39 pm

עתניאל בן קנז כתב:לציין שאכן יש הסוברים שצריך כרפס מבושל דייקא!

ואצטט ממש"כ במקו"א

דמהרצ"א מדינוב זי"ע (בספרו מגיד תעלומה על מס' ברכות, דף לח.) יעץ עיצה אחרת. והוא ליתן 'כרפס' מבושל בליל הסדר, ויוכל אז לברך עליו בפה"א.
וז"ל "... והנה מה שנוהגין בליל חג הפסח לברך בפה"א על ירק שקורין פיעטרושקי, ואין אוכלין אותו לעולם כשהוא חי, א"כ האוכלו כשהוא חי ברכתו שהכל ... והנה המדקדקים מניחים הירק הזה בבישול המרק, ומשם לוקחים אותו ומברכים עליו בפה"א ..." עיי"ש באורך.

לא שצריך דווקא מבושל, אלא רק כשלוקחים ירקות שאינם נאכלים חיים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מרץ 19, 2017 7:44 pm

עזריאל ברגר כתב:
עתניאל בן קנז כתב:לציין שאכן יש הסוברים שצריך כרפס מבושל דייקא!

ואצטט ממש"כ במקו"א

דמהרצ"א מדינוב זי"ע (בספרו מגיד תעלומה על מס' ברכות, דף לח.) יעץ עיצה אחרת. והוא ליתן 'כרפס' מבושל בליל הסדר, ויוכל אז לברך עליו בפה"א.
וז"ל "... והנה מה שנוהגין בליל חג הפסח לברך בפה"א על ירק שקורין פיעטרושקי, ואין אוכלין אותו לעולם כשהוא חי, א"כ האוכלו כשהוא חי ברכתו שהכל ... והנה המדקדקים מניחים הירק הזה בבישול המרק, ומשם לוקחים אותו ומברכים עליו בפה"א ..." עיי"ש באורך.

לא שצריך דווקא מבושל, אלא רק כשלוקחים ירקות שאינם נאכלים חיים.


אכן.
אולם מאחר שהוא רצה דוקא כרפס דייקא (לפי שיטתו - כערוך, הכוונה לפטרוזליה), ולא ירק אחר, ובכדי לפטור את הבעיה של הברכה, הוא לקח פטרוזליה מבושלת דייקא, שברכתה בפה"א - עכ"פ לפי שיטתו.
ולכן מתאים לומר, שלשיטתו צריך 'כרפס' מבושל דייקא. [ירק אחר, אכן אפשר חי].

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » א' מרץ 19, 2017 7:54 pm

נטעי גבריאל
קבצים מצורפים
נטעי גבריאל.pdf
(840.16 KiB) הורד 327 פעמים

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » א' מרץ 19, 2017 7:57 pm

הסדר הערוך
קבצים מצורפים
הסדר הערוך.pdf
(1.35 MiB) הורד 333 פעמים

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי אפשר » א' מרץ 19, 2017 9:12 pm

אפשר מפני שלפעמים לא משכחת כרפס ואז אוכלים מרור פעמיים, כמבואר בפוסקים, לכן רצו לעשות לעולם חי כדי שלא יבואו לבשל את המרור. וכן יל"ב לאידך גיסא המנהג במבושל דווקא, כי מאחר והיה שכיח להם כרפס, רצו להבדיל הכרפס גם במהותו.
ויש להעיר דיש ירקות שיש ספק בברכת האדמה אם הוא חי או להיפך אם הוא מבושל. עי' סי' רה. והרוצה לברך האדמה יש ליזהר בזה.

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ב' מרץ 20, 2017 1:32 pm

.
קבצים מצורפים
כרפס.PDF
(548.74 KiB) הורד 213 פעמים

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' מרץ 22, 2017 11:30 pm

במסתרים כתב:
יאיר1 כתב:לי יש סברא לומר שלא לאכול ירק מבושל, משום שיש דעות שמבושל אינו חייב עליו נטילת ידיים כלל, מצד דבר שטיבולו במשקה.


יש מי שפוטר כשאוכל ביד?


משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות נטילת ידים סימן קנח סעיף ה ס"ק כ"ה

פירות המבושלים במים יש דעות בין האחרונים אם צריכים נט"י וע"כ נכון להחמיר לאוכלן ע"י כף אם יש משקה טופח עליהן ובכבושים [כגון אוגערקעס וכה"ג] בודאי נכון להחמיר ליטול ידים אם לא שנתנגבו ממים שעליהן.

הכף החיים מאירך עוד בענין, גם בנושא שהמים מבושלים....

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' מרץ 22, 2017 11:31 pm

בן ראובן כתב:
יאיר1 כתב:ואם כן טוב לאכול מלפפון וכדו', ולא נהגו כן משום מה.


מלפפון אינו ירק.


ומי אומר שצריך דווקא ירק?
כמובן שיש לזה עדיפות, השאלה איזו מעלה יותר חשובה.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' מרץ 22, 2017 11:34 pm

לעומקו של דבר כתב:
בן ראובן כתב:
יאיר1 כתב:ואם כן טוב לאכול מלפפון וכדו', ולא נהגו כן משום מה.


מלפפון אינו ירק.

הגרשז"א בסוף ימיו אכל מלפפון.

מעניין לאמת השמועה ולברר מדוע

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' מרץ 22, 2017 11:35 pm

עתניאל בן קנז כתב:לציין שאכן יש הסוברים שצריך כרפס מבושל דייקא!

ואצטט ממש"כ במקו"א

דמהרצ"א מדינוב זי"ע (בספרו מגיד תעלומה על מס' ברכות, דף לח.) יעץ עיצה אחרת. והוא ליתן 'כרפס' מבושל בליל הסדר, ויוכל אז לברך עליו בפה"א.
וז"ל "... והנה מה שנוהגין בליל חג הפסח לברך בפה"א על ירק שקורין פיעטרושקי, ואין אוכלין אותו לעולם כשהוא חי, א"כ האוכלו כשהוא חי ברכתו שהכל ... והנה המדקדקים מניחים הירק הזה בבישול המרק, ומשם לוקחים אותו ומברכים עליו בפה"א ..." עיי"ש באורך.

הבישול כדי שתהיה ברכתו אדמה, וממילא הקפידא לא לבשל אלא לברך אדמה.
ובדיוק בנידון הזה משמע באין לבשלו, שדקדקו לחפש מה שמברכים עליו אדמה גם חי.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מרץ 23, 2017 3:08 pm

יאיר1 כתב:מעניין לאמת השמועה ולברר מדוע

כתוב בס' הליכות שלמה. כזכור לי אין שם טעם.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » א' מרץ 26, 2017 6:56 pm

קיבלתי בירור נפלא על כל הנידון כאן אי צריך להיות דוקא חי או מבושל, ובמיוחד הכותב דן בענין הפעטרוזילי' ראה בדבריו.
קבצים מצורפים
פטרוזליה לכרפס.pdf
(233.88 KiB) הורד 269 פעמים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 27, 2017 5:34 pm

עזריאל ברגר כתב:
הגיונות כתב:
לעומקו של דבר כתב:הגרשז"א בסוף ימיו אכל מלפפון.

בשו"ת 'קנין התורה' (ח"ד סי' נ"ג) כתב להדיא שניתן לקחת מלפפון לצורך כרפס.

זכור לי שיש איזה מעשה על הרי"ד מבעלז זצ"ל שגוי אחד הביא לו מלפפון לצורך כרפס, ואינני זוכר מה היה בדיוק.

בסיפורי חסידים (זוין) מובא מעשה על גזר, ושהאדמו"ר ציווה לשורפו בחמץ משום ש"מעולם לא נהגו אבותינו ליקח גזר לכרפס", ואח"כ נודע שהגזר הזה נשטף בבירה.

הסיפור הזה מופיע במקום אחר ולא אצל הרב זוין

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 27, 2017 5:38 pm

לעומקו של דבר כתב:
יאיר1 כתב:מעניין לאמת השמועה ולברר מדוע

כתוב בס' הליכות שלמה. כזכור לי אין שם טעם.

אם אני זוכר נכון אחי שמע לפני כמה שנים דרשה מהג"ר עזריאל אוירבך וגם הוא הסיק שעדיף מלפפון לכרפס.
כמדומה שהטעם הוא מהטעמים שהתבארו לעיל, שצריך חי ולא מבושל ודווקא דבר שרגילות לאכלו חי כדי לברך בורא פרי האדמה ודבר שמעורר התיאבון ואינו משביע.
גם לא מובן לי מי שכתב שמלפפון אינו ירק - מדוע?

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' מרץ 27, 2017 6:03 pm

תודה.
ממש תנא דמסייע.
אגב אמר גם את הטענה שתפו"א מבושל בעיה מצד שאינו צריך נטילה?
ירק בחז"ל זה כרגיל ירקות עלים.

בן ראובן
הודעות: 955
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' מרץ 27, 2017 6:05 pm

כדכד כתב:גם לא מובן לי מי שכתב שמלפפון אינו ירק - מדוע?


רק בלשון עברית מודרנית מכונים פירות הארץ בשם "ירקות". בלה"ק יש הבחנה ברורה ביניהם (ונתבארה ברכתם בסימנים שונים בשו"ע).

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ג' מרץ 28, 2017 6:54 am

הצעיר באלפי כתב:קיבלתי בירור נפלא על כל הנידון כאן אי צריך להיות דוקא חי או מבושל, ובמיוחד הכותב דן בענין הפעטרוזילי' ראה בדבריו.


כותב המאמר ישמח על כל הערה בנידון.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 28, 2017 11:50 am

בן ראובן כתב:
כדכד כתב:גם לא מובן לי מי שכתב שמלפפון אינו ירק - מדוע?


רק בלשון עברית מודרנית מכונים פירות הארץ בשם "ירקות". בלה"ק יש הבחנה ברורה ביניהם (ונתבארה ברכתם בסימנים שונים בשו"ע).

זה מוכח גם מהמשנה בפרק כיצד מברכין "ועל הירקות הוא אומר"..ץ שרבי יהודה מחלק בברכה בין ירקות לפירות הארץ ורבנן לא מחילקים בברכה אבל מקבלים חילוק כזה.
אך כבודו לא ענה על שאלתי (מדוע מלפפון אינו נכלל בקטגורית ירקות) אלא כתב שיש הבחנה ביניהם.

בן ראובן
הודעות: 955
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' מרץ 28, 2017 4:40 pm

כדכד כתב:
בן ראובן כתב:
כדכד כתב:גם לא מובן לי מי שכתב שמלפפון אינו ירק - מדוע?


רק בלשון עברית מודרנית מכונים פירות הארץ בשם "ירקות". בלה"ק יש הבחנה ברורה ביניהם (ונתבארה ברכתם בסימנים שונים בשו"ע).

זה מוכח גם מהמשנה בפרק כיצד מברכין "ועל הירקות הוא אומר"..ץ שרבי יהודה מחלק בברכה בין ירקות לפירות הארץ ורבנן לא מחילקים בברכה אבל מקבלים חילוק כזה.
אך כבודו לא ענה על שאלתי (מדוע מלפפון אינו נכלל בקטגורית ירקות) אלא כתב שיש הבחנה ביניהם.


מה קשה להבין? פירות הארץ הם פירות הגדלים על צמח כשם שפירות העץ גדלים על עץ.

ירקות אינם פירות אלא עלים, שורשים וכו'.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי מנין » ג' מרץ 28, 2017 5:30 pm

כדכד כתב:גם לא מובן לי מי שכתב שמלפפון אינו ירק - מדוע?


וכי לדעתך לרבי יהודה יש לברך על מלפפון "בורא מיני דשאים"? פשוט שלא. דשא זה עשב. אלא רבי יהודה דיבר רק על חסה כרוב וכדו'.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 29, 2017 9:43 am

מנין כתב:
כדכד כתב:גם לא מובן לי מי שכתב שמלפפון אינו ירק - מדוע?


וכי לדעתך לרבי יהודה יש לברך על מלפפון "בורא מיני דשאים"? פשוט שלא. דשא זה עשב. אלא רבי יהודה דיבר רק על חסה כרוב וכדו'.

אין דשא לשון עשב.
מה שפשוט לך לא פשוט לי.
חוץ מזה "לדעתך" אינו במקום. לא הבעתי דעה רק שאלתי.
אגב, עינתי אתמול באו"ח הלכות ברכות והחלוקה בין סימן ר"ב לר"ה היא ממש לא חלוקה בין מלפפון וכרוב

בן ראובן
הודעות: 955
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מרץ 29, 2017 4:55 pm

כדכד כתב:אין דשא לשון עשב.


העתקת לשון רש"י וגילית בו פנים שלא כהלכה.

בן ראובן
הודעות: 955
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מרץ 29, 2017 4:59 pm

כדכד כתב:אגב, עינתי אתמול באו"ח הלכות ברכות והחלוקה בין סימן ר"ב לר"ה היא ממש לא חלוקה בין מלפפון וכרוב


ומהו לדידך החילוק בין סי' ר"ג (ולא ר"ב) סעיף א' לסי' ר"ה סעיף א'?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 29, 2017 9:38 pm

בן ראובן כתב:
כדכד כתב:אין דשא לשון עשב.


העתקת לשון רש"י וגילית בו פנים שלא כהלכה.

נכון. השתמשתי בלשון רש"י כמליצה למה שכתבתי אח"כ. נדמה לי שזה די מקובל. ברור שכוונת רש"י אינה כדברי. זה היה ברור לי גם לפני זה.
אם שגיתי אמחק

בן ראובן
הודעות: 955
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מרץ 29, 2017 10:13 pm

כדכד כתב:ברור שכוונת רש"י אינה כדברי.


לא רק שאינה כדבריך אלא נוגדת את דבריך.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ג' אפריל 04, 2017 6:59 am

בן ראובן כתב:
כדכד כתב:ברור שכוונת רש"י אינה כדברי.


לא רק שאינה כדבריך אלא נוגדת את דבריך.

כוונת רש"י נוגדת גם את דברי ר' יהודה שחילק את הדשאים למינים ורש"י אומר שאין חילוק מינים בדשאים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ג' אפריל 04, 2017 7:04 am

בן ראובן כתב:
כדכד כתב:אגב, עינתי אתמול באו"ח הלכות ברכות והחלוקה בין סימן ר"ב לר"ה היא ממש לא חלוקה בין מלפפון וכרוב


ומהו לדידך החילוק בין סי' ר"ג (ולא ר"ב) סעיף א' לסי' ר"ה סעיף א'?

א. תודה על ההערה שזה ר"ג ולא ר"ב
ב. אני חושב שהתכו נתי לכתוב "לא ממש" ולא "ממש לא".
ג. לענין החלוקה - סימן ר"ג עוסק באילו פרות האדמה מברכים בפה"א ואלו נחשבים לפה"ע או שאינם נחשבים וסי' ר"ה עוסק באופן האכילה של הירקות עליו מברכים בפה"א.
ד. רש"י במשנת כיצגד מברכין מחלק בין דשאים לזרעים ומדבריו לא מבואר שיש מיני פרי האדמה נוספים אך גם לא נשלל).
בכל זה ניסיתי רק לבר ולא לתקוף ויתכן מאד שאתם כן צודקים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי כדכד » ג' אפריל 04, 2017 7:05 am

יאיר1 כתב:תודה.
ממש תנא דמסייע.
אגב אמר גם את הטענה שתפו"א מבושל בעיה מצד שאינו צריך נטילה?
ירק בחז"ל זה כרגיל ירקות עלים.

נראה לי שאמר שתפו"א משביע וירק הכרפס צ"ל מעורר תאבון אך איני זוכר ולא דברתי עם אחי על כך עכשו

בן ראובן
הודעות: 955
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כרפס דווקא חי [ומהו כרפס]

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' אפריל 04, 2017 8:14 am

כדכד כתב:ג. לענין החלוקה - סימן ר"ג עוסק באילו פרות האדמה מברכים בפה"א ואלו נחשבים לפה"ע או שאינם נחשבים וסי' ר"ה עוסק באופן האכילה של הירקות עליו מברכים בפה"א.


הסעיף הראשון בסי' ר"ג הוא: "על פירות הארץ מברך בורא פרי האדמה". הסעיף הראשון בסי' ר"ה הוא: "על הירקות מברך בורא פרי האדמה". ברור שמדובר על שני דברים שונים, שההבדל ביניהם פשוט לכל ילד קטן שלא נחשף לבלבולי השפה המודרנית, ואינני יודע מי מכריחך לחפש חילוקים אחרים מתחת ל(פרי ה)אדמה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים