מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עמקן » ו' מרץ 24, 2017 12:15 am

שבטיישראל כתב:
משולש כתב:לפי הידוע לי כעת, באשכנז אכלו רק מכונה גם בליל הסדר.

"באשכנז" ?
הרוקח או המהרי"ל או אפ' החות יאיר אכלו אי פעם קרקרי מכונה בליל הסדר ?!

או שכוונתך להחצי-אורטודקוסים מהאוניברסיטאות בפרנקפורט והסביבה שבכלל הוצרכו לזכור להוציא את הכיפה מהכיס לפני שברכו על המזון ...

למה א"א להצמיד לדברים עניניים, בלי לצנות וזלזול במי שאינו נוהג כמותך.
והא לך מה שכתוב השם אריה סי' נ"ג.
קבצים מצורפים
מצות מכונה אשכנז.PNG
מצות מכונה אשכנז.PNG (26.64 KiB) נצפה 7869 פעמים

שומע כעונה
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 29, 2016 6:36 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי שומע כעונה » ו' מרץ 24, 2017 3:20 am

בזכרוני [חיפשתי ולא מצאתי את מקור לזה, אדרבה אולי א' מהחו"ר דפה יידע] דכששהה הגרי"ז בימי הפסח בעת מלחה"ע בוילנא דאג מאוד לגבי המצות כיון שהיה רגיל לאכול רק מצות יד, ובכל וילנא לא היה בנמצא מאפיה של מצות יד!!! בזמן שהעיר וילנא היתה מלאה בחכמים וסופרים כהגרח"ע ועוד, והגרח"ע בדאגתו להגרי"ז טרח עד שמצא מאפית לחם ישנה שכבר לא היתה פעילה זמן רב ובה אפה הגרי"ז את מצותיו כדרכו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מרץ 24, 2017 3:28 am

שומע כעונה כתב:בזכרוני [חיפשתי ולא מצאתי את מקור לזה, אדרבה אולי א' מהחו"ר דפה יידע] דכששהה הגרי"ז בימי הפסח בעת מלחה"ע בוילנא דאג מאוד לגבי המצות כיון שהיה רגיל לאכול רק מצות יד, ובכל וילנא לא היה בנמצא מאפיה של מצות יד!!! בזמן שהעיר וילנא היתה מלאה בחכמים וסופרים כהגרח"ע ועוד, והגרח"ע בדאגתו להגרי"ז טרח עד שמצא מאפית לחם ישנה שכבר לא היתה פעילה זמן רב ובה אפה הגרי"ז את מצותיו כדרכו.

ראה עובדות והנהגות ח"א עמ' כה, והרב מבריסק ח"א עמ' 479.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מרץ 24, 2017 8:59 am

קראקובער כתב:לפי זה אם כפוה ארמאים לאכול מצות מכונה האם זה יהרג ואל יעבור?

ארמאים - זה ביעבור ואל יהרג, כי אין כוונתם להעבירו על דת.
אבל אם כפוהו רבנים שמכשירים מצות מכונה - אז וכו'...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי משולש » ו' מרץ 24, 2017 12:47 pm

העלו פה את הטענה שמצות יד זה "מסורת מדורי דורות" לעומת ה"חידוש" של מצות מכונה, נראה שהטוענים כן אינם יודעים שמצות יד כצורתם (קרקרים עגולים מחוררים ודקים) הם חידוש של כשלוש מאות שנה (כמדומני לצורך מסחרי של שמירת טריות וכדומה), ולפני כן כולם אכלו פיתות כשרות לפסח.

(הרבה מאוד ממנהגי ליל הסדר שלנו בנויים לפי המצות העבות ועדיין לא הוחלפו, למשל ג' מצות מספיקות לכל המסובין, כורך, הנחת המצות על הקערה יחד עם שאר הסימנים, חומרת שרויה, ועוד הרבה).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי משולש » ו' מרץ 24, 2017 12:53 pm

עוד שמעתי עכשיו מת"ח אחד, שמצות המכונה של זמנם היו נעשות רובם באופן ידני ורק השטיחה נעשתה על ידי מכונה (שגם היא כמובן מסתובבת ידנית).
ועל כן יש רבים בימינו שמחמירים לליל הסדר לא לקחת את מצות המכונה של זמננו שנאפות כמעט ללא מגע יד אדם, (כמובן שגדולים רבים מתירים גם את המכונה החשמלית למצת מצוה).

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עמקן » ו' מרץ 24, 2017 1:01 pm

משולש כתב:העלו פה את הטענה שמצות יד זה "מסורת מדורי דורות" לעומת ה"חידוש" של מצות מכונה, נראה שהטוענים כן אינם יודעים שמצות יד כצורתם (קרקרים עגולים מחוררים ודקים) הם חידוש של כשלוש מאות שנה (כמדומני לצורך מסחרי של שמירת טריות וכדומה), ולפני כן כולם אכלו פיתות כשרות לפסח.

לא לצורך מסחרי, אלא כדי להחמיר לאפות הכל קודם זמן איסור חמץ.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מרץ 24, 2017 1:05 pm

משולש כתב:(הרבה מאוד ממנהגי ליל הסדר שלנו בנויים לפי המצות העבות ועדיין לא הוחלפו, למשל ג' מצות מספיקות לכל המסובין, כורך, הנחת המצות על הקערה יחד עם שאר הסימנים, חומרת שרויה, ועוד הרבה).

איך בדיוק חומרת שרויה תלויה במצות העבות? לכאורה אדרבה, במצות העבות יש יותר מים ופחות חשש לקמח שלא נילוש.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עמקן » ו' מרץ 24, 2017 1:13 pm

סגי נהור כתב:
משולש כתב:(הרבה מאוד ממנהגי ליל הסדר שלנו בנויים לפי המצות העבות ועדיין לא הוחלפו, למשל ג' מצות מספיקות לכל המסובין, כורך, הנחת המצות על הקערה יחד עם שאר הסימנים, חומרת שרויה, ועוד הרבה).

איך בדיוק חומרת שרויה תלויה במצות העבות? לכאורה אדרבה, במצות העבות יש יותר מים ופחות חשש לקמח שלא נילוש.

עי' בשו"ת בסוף שו"ע הרב, סי' ו'.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מרץ 24, 2017 1:25 pm

עמקן כתב:
סגי נהור כתב:
משולש כתב:(הרבה מאוד ממנהגי ליל הסדר שלנו בנויים לפי המצות העבות ועדיין לא הוחלפו, למשל ג' מצות מספיקות לכל המסובין, כורך, הנחת המצות על הקערה יחד עם שאר הסימנים, חומרת שרויה, ועוד הרבה).

איך בדיוק חומרת שרויה תלויה במצות העבות? לכאורה אדרבה, במצות העבות יש יותר מים ופחות חשש לקמח שלא נילוש.

עי' בשו"ת בסוף שו"ע הרב, סי' ו'.

הוא אשר אמרתי!

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עמקן » ו' מרץ 24, 2017 3:05 pm

סגי נהור כתב:
עמקן כתב:
סגי נהור כתב:איך בדיוק חומרת שרויה תלויה במצות העבות? לכאורה אדרבה, במצות העבות יש יותר מים ופחות חשש לקמח שלא נילוש.

עי' בשו"ת בסוף שו"ע הרב, סי' ו'.

הוא אשר אמרתי!

כתוב שם להדיא שזה בא מחמת שהיתה עיסה קשה ולא נילושה יפה יפה. וזה שייך רק במצות דקות. במכות עבות העיסה רק יותר ואין בה חשש שלא נילושה יפה.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מרץ 24, 2017 3:19 pm

עמקן כתב:כתוב שם להדיא שזה בא מחמת שהיתה עיסה קשה ולא נילושה יפה יפה. וזה שייך רק במצות דקות. במכות עבות עיסה רק יותר ואין בה חשש שלא נילושה יפה.

קרא בבקשה שוב מה שכתבתי לעיל...


משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » א' מרץ 26, 2017 11:06 am

דעת החזון איש והסטייפלר בכל הפולמוס
קבצים מצורפים
ארחות רבינו.PDF
(303.84 KiB) הורד 323 פעמים

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי קראקובער » ה' מרץ 30, 2017 10:51 am

שני נכדים של הצנזער רבי יצחק הלברשטם מברדויב והשני רבי נפתלי חיים מגריבץ נתנו הסכמות נלהבות למצות מכונה של מאנישביץ אחד כתב שהיה כדאי כל הנסיעה לאמריקה רק לראות הרמה הגבוהה של המצות!!

[attachment=1]IMG_2785 (1).JPG[/attachment


http://theantitzemach.blogspot.co.il/20 ... 7%90%D7%92)&m=1
קבצים מצורפים
IMG_2784.JPG
IMG_2784.JPG (498.2 KiB) נצפה 7662 פעמים
IMG_2785 (1).JPG
IMG_2785 (1).JPG (22.66 KiB) נצפה 7662 פעמים

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' מרץ 30, 2017 11:31 am

כמה הערות קטנות:
זקני שהיה חסיד באבוב (-צאנז) היה קונה לפסח מצות עבודת יד לעצמו, ולילדים היה קונה מצות מכונה, מפני הקושי שהיה אז להשיג מצות עבודת יד. נראה, שבעבר גם חסידי צאנז לא לקחו את דברי הד"ח כמשמעם.
הרה"ק ר' משה מרדכי מלעלוב זצ"ל היה קונה מצות מכונה לפסח, ושם אותם במקום גבוה כדי ללמד את ילדיו שמצות אלו אינם חמץ, ויש יהודים שאוכלים את זה בפסח (כן שמע מו"ח מבנו הרה"ק ר' שמעון נתן נטע זצ"ל).
לעניין הגרש"ז זצ"ל, שמעתי מנכדו, שבשנותיו האחרונות הפסיק להשתמש במצות מכונה, מפני שהיה במאפייה וראה שם דברים שלא היו לרוחו (אינני זוכר בדיוק את הפרטים, אני צריך לשואלו שוב). לכן מחודשת בעיני עדותו של הרב פרנקל תאומים, ואולי יש ליישב שרק המשיך להחזיק את המצות על שולחנו ולא אכל מהם (משהו בדומה למנהגו של האדמו"ר מלעלוב).

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 30, 2017 2:29 pm

שמעתי שיעור מהגר"י פרקש, ושם מספר כי האדמור מחבד הורה שלא לתת אפילו לילדים מצות מכונה, ועדיף שיאכלו שרויה אך לא מכונה.

לאידך, למבוגרים הורה האדמור להיפך - להיזהר משרויה אך להתיר מכונה (הסיפור היה על בחור ישיבה מחבד שהיתה לו משפחה ירושלמית, וע"ז אמר האדמור שיכול לאכול עמהם מצות מכונה).

וביאר הרב פרקש, שכנראה היתה דעתו שכאשר נותנים לילדים מה שחשוב הוא המסר שהילד מקבל לחיים (חינוך), ולכן לא רצה שהילד יתרגל למצות מכונה ויחשוב שכך הוא הסדר לכתחילה, משא"כ שרויה שזה דבר לא מוגדר כ"כ והילד לא יזכור את זה לכל החיים

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 2:42 pm

מונדשיין באוצר שלו מביא (את ששמע מבעל המעשה עצמו) מעשה מאחד מבחורי הישיבות שהתקרב לחסידות חב"ד, וכתב לאדמו"ר מחב"ד זצ"ל שבקושי הצליח לפעול בבית אביו שיאכלו מצות מאפה-יד, ושואל אם עליו להתאמץ לפעול עליהם גם בעניין זהירות מ'שרויה' ובישוליה. תשובת האדמו"ר הייתה: "כל שכן וקל וחומר".

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 30, 2017 2:51 pm

הדבר פשוט שדעתו לא היתה שמצות מכונה הן חמץ, שהרי נשלחו מטעמו טונות רבות של מצות מכונה ליהודים בכל מיני מקומות נידחים כידוע.
שאלה נפרדת היא לענין מצת מצוה, כלומר, נניח שיש לי רק מצת מכונה - האם לברך עליה?
ושאלה נוספת, מה עדיף לתת לפעוטות - שרויה או קטניות. מצד אחד קטניות זו כמובן גזירה קדומה יותר, אבל לאידך הרי למעשה אין חשש חמץ, משא"כ בשרויה לדידן.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עמקן » ה' מרץ 30, 2017 3:09 pm

סגי נהור כתב:ושאלה נוספת, מה עדיף לתת לפעוטות - שרויה או קטניות. מצד אחד קטניות זו כמובן גזירה קדומה יותר, אבל לאידך הרי למעשה אין חשש חמץ, משא"כ בשרויה לדידן.

במחילה, אבל זה שאלה של עושה עיקר מטפל וטפל לעיקר. איסור קטניות ביסודו מנהג, אבל זה נעשה למנהג קבוע ע"י גדולי הדורות ולאשכנזים הוי איסור גמור. משא"כ שרויה אינו אלא הנהגה טובה ואין בו שום חשש להלכה. וכ"כ להדיא בשו"ע הרב (שו"ת סי' ו') וז"ל, באמת כי גם שאינו איסור גמור וברור מדינא מ"מ המחמיר תע"ב ואינו מן המתמיהיהן לאמר כי הוא חומרא בלא טעם כו' ומ"מ אין למחות בהמון עם המקילין כיון שיש להם על מה שיסמוכו והעיקר ע"ד רש"י והרמב"ם עכ"ל. ואף אם היום נעשה גם שרויה מנהג מחייב לאלו שקבלו אותה, בודאי אינו מתקרב למנהג קטניות שהונהג להדיא ע"י גדולי הדור מימי הראשונים, שלא כמו שרויה שגם אלו שעודדו המנהג כתבו שאפשר למי שרוצה להקל, וגם לא נתקבלו ע"י כל בני אשכנז כמו קטניות.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 30, 2017 3:30 pm

אגדיר זאת כך: בימינו אין שום טעם שספרדי יחמיר להקפיד על גזירת קטניות, ואינו אלא מן המתמיהים (אא"כ קיבל עליו מנהגי האשכנזים), שהרי האידנא אין כאן אלא גזירה ומילתא בלא טעמא, משא"כ המקפידים בשרויה בודאי סוברים שיש טעם להחמיר בשרויה גם למי שאבותיו לא הקפידו.
והוא הדין בנוגע לתינוקות, שאפשר לומר שאינם בכלל גזירת קטניות, ומ"מ כשם שאין מאכילים אותם חמץ כך אין להאכיל אותם חשש חמץ. לשון אחר: שרויה איננה גזירה נפרדת, אלא חלק מהזהירות מאיסור חמץ שנזהרים בו גם עם תינוקות.
אינני אומר שכך הוא, אלא זה עכ"פ צד אחד של הספק.

ובכל אופן, שאלתי מופנית לאלו שנזהרים משרויה בפסח... שהרי פשוט שבעיני מי שאינו נזהר איסור קטניות חמור יותר.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי לייטנר » ה' מרץ 30, 2017 4:11 pm

מצות המכונה והיד הנמכרות היום (לאשכנזים) הנן דקות מאוד ויבשות. נוהג זה השתרש בעקבות חומרת האשכנזים (כמובא להלן) שלא לאפות מצות עבות. ברם ישנן כמה ראיות שגם לאחר חומרת האשכנזים מצות רכות ועבות מעט כשרות מלכתחילה.

א . מהם " רקיקים " ומהו עוביים ?

מקור מנהג בני אשכנז הוא ברמ"א (תס,ד) שכתב:

ויש לעשות המצות רקיקין, ולא פת עבה כשאר לחם, כי אין הרקיקין ממהרין להחמיץ.

בהסבר דין זה מביא הרמ"א בדרכי-משה (תס) שתי שיטות:

ובאבודרהם (עמ' ריז) כתב בשם הראב"ד דצריך לעשות המצות רקיקין ולא עבים וגדולים דלא הוי לחם עוני. ומהר"י ווייל (סי' קצג) כתב טעם אחר משום דאינו ממהר להחמיץ כמו אם היה עב וגס.

הרמ"א לא הצריך אלא שלא תהיה פת עבה כשאר לחם, אבל לא כתוב ברמ"א שצריך רקיקין דקים ויבשים. גם המשנה-ברורה (ס"ק טז) שביאר: "נכון יותר לכתחלה לעשות רקיקין דקין", לא פירש את שיעור העובי, ברם ברור שלא מדובר בדקים כמצות הנהוגות היום. באליה-רבה כתב שנהגו לעשותם כעובי אצבע. וכ"כ בבאר-היטב (תס ס"ק ח) בשם בית-הלל (יו"ד,צו). גם בחיי-אדם כתב "ויש לעשות המצות רקיקין ולא עבה טפח ומכל מקום יש מקומות שעושין אותה קצת עבה".

ב . ראיה משיעור המצות שלזכר קרבן תודה

כתב הרא"ש פסחים (י,ל; הובא בטור תעה, וברמ"א שם,ז):

ונהגו באשכנז ובצרפת לעשות מעשרון אחד זכר ללחמי תודה, שהיוצא מבית האסורין מביא לחמי תודה ולחמי תודה באין ג' מינין של מצה, [חלות] רקיקין ורבוכה. ושלש חלות עושין מעשרון אחד...

כלומר: המנהג היה לאפות מ'עישרון' (=שיעור הפרשת חלה) שלוש מצות. אם נחשב זאת נמצא ששיעור כל מצה הוא כחמש עשרה מצות מכונה של ימינו (כחצי ק"ג), וגם אם מצות היד שלהם היו גדולות יותר, עדיין חייבים לומר שהן היו עבות ממצות ימינו בצורה ניכרת, ומכיוון שהמצות שלנו קשות ואינן ניתנות לאכילה כשהן עבות יותר, ברור שהמצות שלהם היו רכות יותר. ראיה זאת כבר הובאה על ידי הרבה מהפוסקים.

ג . כזית מצה לכל אחד מהמסובים

בחק-יעקב (תעה,כו) הביא:

וכתב מהרי"ו דמצה שניה יעשה יותר גדולה מאחרות לפי שכל אחד ואחד צריך לאכול ממנו שתי חתיכות אחד בשעת המוציא ואחד לאפיקומן.

וכן מובא במנהגי החתם-סופר (י,יז), ובצדק טוען בשו"ת מנחת-אשר (ג,מד) שבמצות דקות הדבר בלתי אפשרי. אולם לענ"ד אין ספק שאצל החתם-סופר לא היו מצות רכות. כפי שכתוב בשו"ת חתם-סופר (קכא):

ונ"ל טוב לעשות גדר מחדש שלא יבואו לטעות לעשות מהם מצה של מצוה ולצאת בו ידי חובתן, שלא לעשותן רקיקין כלל כ"א עבים כמו שקורין רייב מצות, ונרויח עוד כי רייב מצות העשויין מקמח חטים רבה המכשלה כי מעוביים לא נאפו יפה וברוב קהלות אשכנז גזרו עליהם בחרמות שלא לעשותן, וטוב להתיר רייב מצות מקמח קטניות שאינו בא לידי חמוץ ומצות עבים האלו לא יתחלפו לעולם במצות של מצוה שאינם נעשים אלא רקיקים דקים...

ד. מדוע הורגלו לאפות מצות דקיקות וקשות?

הסיבה שהמצות הנהוגות הינן רקיקים יבשים אינה בהכרח בגלל שמצות רכות אינן כשרות, אלא מכיוון שאנחנו מקפידים (כמובא במשנ"ב תנח ס"ק ד) לאפות את כל המצות לשבעת ימי חג המצות קודם הפסח, משום שאז אם יתערב מעט חמץ בקמח הרי הוא בטל בששים, ואילו בפסח עצמו אין ביטול לחמץ. ומכיוון שהמצות הרכות אינן ראויות לאכילה אלא כשהן טריות, לא ניתן היה מבחינה טכנית לאפות מצות רכות מערב חג עבור כל החג. ומכיוון שהפסיקו לאכול מצות רכות נאלצו לרדדן באופן דק מאוד על מנת שתהיינה ראויות ללעיסה (לכן גם בני ישראל בצאתם ממצרים חשבו להחמיץ את בצקם כדי שישתמר טוב יותר בהליכתם במדבר, אך לא הספיקו, כי גורשו ממצרים, ונאלצו לאוכלו "עוגות מצות כי לא חמץ").

ברם, היום שניתן לאפות מערב חג ולהקפיא, ולאפשר לאוכלן 'טריות' במשך כל ימי החג, אין כל מניעה לאפות מצות רכות ועבות מעט - ובפרט כשעוביין פחות מעובי אצבע. וכן מעיד ידידי הרב שמואל אליהו שליט"א בשם אביו שהורה שאף לאשכנזים אין איסור באכילת מצות רכות לא מן הדין ולא ממנהג ומי שרוצה יכול לאכול מצות רכות, ובלבד שלא יהיו בעובי טפח או קרוב אליו. וכן פסק הגאון הרב נחום רבינוביץ שליט"א ואמר שלא מצא שאסרו מצות רכות.

ה. אזהרה לאופים מצות רכות

אולם יש להעיר שכמות המים בעיסה של המצות הרכות הינה גדולה בהרבה מזו שבמצות הדקות, וכאשר אופים מצות עבות בבצק שיועד למצות דקות יש חשש שהן לא תאפינה כראוי והוי חמץ גמור, לכן מי שרוצה לאפות מצות רכות יש לדאוג לבצק שמתאים למצות רכות ולתנור שחומו רב ויש בכוחו לאפות את כל הבצק על מנת לא להיכשל ח"ו באיסור חמץ.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי קראקובער » ה' מרץ 30, 2017 6:13 pm

אגדיר זאת כך: בימינו אין שום טעם שספרדי יחמיר להקפיד על גזירת קטניות, ואינו אלא מן המתמיהים (אא"כ קיבל עליו מנהגי האשכנזים), שהרי האידנא אין כאן אלא גזירה ומילתא בלא טעמא, משא"כ המקפידים בשרויה בודאי סוברים שיש טעם להחמיר בשרויה גם למי שאבותיו לא הקפידו.


לא נכון, מתוך מאמר של הרב אליעזר מלמד.

שאלה: האם גם בזמן הזה יש מקום להחמיר במנהג קטניות?

תשובה: השאלה לא מובנת. כל הטעמים שבגללם נהגו להחמיר שרירים וקיימים. אם כבר חלו שינויים, אזי הם לכיוון הצדקת מנהג האיסור. מפני שכיום חשש התערובת בין מיני דגן למיני קטניות גדול יותר, שכן באותם מקומות מאחסנים פעם דגן ופעם קטניות, ובאותם כלים מובילים פעם קטניות ופעם דגן, ואין מנקים כלים אלו בין מין אחד למשנהו. גם טחינת המינים השונים נעשית באותם המקומות.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 30, 2017 8:34 pm

יש לחזק את איסור הקטניות לגבי המנהג לאסור שרויה, מזה שבחו"ל ביום האחרון של פסח מנהג נפוץ הוא לאכול שרויה גם אלו המקפידים על כך בכל הפסח, משא"כ בקטניות לא מתירים, ומזה הוכחה נוספת (כיהודא ועוד לקרא) שאיסור הקטניות בודאי חזק יותר

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ה' מרץ 30, 2017 10:11 pm

זוית חשובה ופחות מוכרת לגבי מצות מכונה (תחת הכותרת 'שרויה- לא רק לחסידים' ) בירחון האוצר 2 שיצא כעת,
ירחון האוצר %232.pdf
(1.59 MiB) הורד 327 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 30, 2017 10:41 pm

וכאן דיון ארוך על המאמר הזה. (באמצע יש הערות על נושאים אחרים ג"כ)
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=32780&p=352221#p351833

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עמקן » ה' מרץ 30, 2017 11:45 pm

סגי נהור כתב:
משולש כתב:(הרבה מאוד ממנהגי ליל הסדר שלנו בנויים לפי המצות העבות ועדיין לא הוחלפו, למשל ג' מצות מספיקות לכל המסובין, כורך, הנחת המצות על הקערה יחד עם שאר הסימנים, חומרת שרויה, ועוד הרבה).

איך בדיוק חומרת שרויה תלויה במצות העבות? לכאורה אדרבה, במצות העבות יש יותר מים ופחות חשש לקמח שלא נילוש.

שערי תשובה סימן ת"ס כתב:והוא מלתא דשכיחא טובא שימצאו מהם מה שלא נאפה יפה באמצע כפי הצורך וגם ע"י שהעוזרים בעריכה אין הידים עסקניות כ"כ בעיסה שבקל גומרים מלאכת' שוה' לפעמים כמה מצות על השלחן בלא עסק טרם נתינה לתנור כידוע ולכן החלו אנשים יראי ה' לפרוש מלאכול מה שנעשו מקמח מצה אפוי' כו' אבל האידנא איתכשר דרא ורובא דאינשי אין אופין מצות עבות כלל רק רקיקים דקים והקמח נעשה על ידי שמייבשים אותם בתנור ואחר כך טחנו ברחיים או דכו במדוכה ואזדו להו החששות הללו.

בכל זאת לפי שו"ע הרב הוא להיפך כנ"ל, וקשה לקבוע שזה מנהג לפי המצות העבות שעדיין לא הוחלף.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מרץ 31, 2017 12:33 am

עמקן כתב:
סגי נהור כתב:
משולש כתב:(הרבה מאוד ממנהגי ליל הסדר שלנו בנויים לפי המצות העבות ועדיין לא הוחלפו, למשל ג' מצות מספיקות לכל המסובין, כורך, הנחת המצות על הקערה יחד עם שאר הסימנים, חומרת שרויה, ועוד הרבה).

איך בדיוק חומרת שרויה תלויה במצות העבות? לכאורה אדרבה, במצות העבות יש יותר מים ופחות חשש לקמח שלא נילוש.

שערי תשובה סימן ת"ס כתב:והוא מלתא דשכיחא טובא שימצאו מהם מה שלא נאפה יפה באמצע כפי הצורך וגם ע"י שהעוזרים בעריכה אין הידים עסקניות כ"כ בעיסה שבקל גומרים מלאכת' שוה' לפעמים כמה מצות על השלחן בלא עסק טרם נתינה לתנור כידוע ולכן החלו אנשים יראי ה' לפרוש מלאכול מה שנעשו מקמח מצה אפוי' כו' אבל האידנא איתכשר דרא ורובא דאינשי אין אופין מצות עבות כלל רק רקיקים דקים והקמח נעשה על ידי שמייבשים אותם בתנור ואחר כך טחנו ברחיים או דכו במדוכה ואזדו להו החששות הללו.

בכל זאת לפי שו"ע הרב הוא להיפך כנ"ל, וקשה לקבוע שזה מנהג לפי המצות העבות שעדיין לא הוחלף.

בפעם הרביעית אינני מבין מה אתה אומר לי. אני כתבתי שבמצות העבות, הרכות, יש פחות חשש מאשר בדקות שלנו, בדיוק כמו שכתוב בשו"ע הרב.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עמקן » ו' מרץ 31, 2017 8:17 am

סגי נהור כתב:
עמקן כתב:
שערי תשובה סימן ת"ס כתב:והוא מלתא דשכיחא טובא שימצאו מהם מה שלא נאפה יפה באמצע כפי הצורך וגם ע"י שהעוזרים בעריכה אין הידים עסקניות כ"כ בעיסה שבקל גומרים מלאכת' שוה' לפעמים כמה מצות על השלחן בלא עסק טרם נתינה לתנור כידוע ולכן החלו אנשים יראי ה' לפרוש מלאכול מה שנעשו מקמח מצה אפוי' כו' אבל האידנא איתכשר דרא ורובא דאינשי אין אופין מצות עבות כלל רק רקיקים דקים והקמח נעשה על ידי שמייבשים אותם בתנור ואחר כך טחנו ברחיים או דכו במדוכה ואזדו להו החששות הללו.

בכל זאת לפי שו"ע הרב הוא להיפך כנ"ל, וקשה לקבוע שזה מנהג לפי המצות העבות שעדיין לא הוחלף.

בפעם הרביעית אינני מבין מה אתה אומר לי. אני כתבתי שבמצות העבות, הרכות, יש פחות חשש מאשר בדקות שלנו, בדיוק כמו שכתוב בשו"ע הרב.

כתבת דעת שו"ע הרב, והראיתי שדעת השערי תושבה להיפך שבמצות דקות יש פחות חשש, וכנראה זה היה כוונת הרב משולש.

עת לעשות
הודעות: 39
הצטרף: ג' ינואר 15, 2013 1:15 am

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי עת לעשות » א' אפריל 02, 2017 2:25 pm

ברים כתב:יש סיפור חזק עם בעל שפע חיים זצ"ל שפנו אליו פעם חסידים שהיו באיזה חור נידח לפני פסח וברשותם רק מצות מכונה. הוא הורה לאכול מצות מכונה!
כאשר שאלו, הרי נפסק שזה חמץ גמור? ענה להם בחכמתו: שמעתם פעם על גוי שיאמרו שהוא "גוי גמור"? רק על יהודים אומרים גוי גמור... כמו" כ כאן מזה שאומרים חמץ גמור מוכח שזו מצה.

בעניי לא זכיתי להבין סיפור 'חזק' זה,
תעשו חיפוש על ההגדרה "גוי גמור" וכן על ההגדרה "חמץ גמור" והתוצאות ידברו בעד עצמן,
ודוגמא אחת מיני מאות: (פסחים לה.)
או דילמא קרוב להחמיץ הוי חמץ גמור לא הוי, ופירש"י חמץ גמור לא הוי - ונפקא מינה דאין ענוש כרת, וכו' עיי"ש.
הרי לך מפורש דעל "חמץ גמור" ענוש כרת.
ודי בזה

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי משולש » א' אפריל 02, 2017 2:27 pm

כתוב פה בפורום באיזה מקום תשובה לשאלת השאלות?

כמה זמן מנתינת המים עד התנור ביד וכמה במכונה? (האם נכון מה שהתרשמתי שביד זה שש שבע דקות ובמכונה שתיים?)

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' אפריל 02, 2017 2:46 pm

מה זה קשור אם יש טענה שבמכונה. לא נילוש ולא נאפה כדבעי עפ. חזל וכן שנשאר פירורים תמיד

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי משולש » א' אפריל 02, 2017 4:41 pm

אליעזר בלוי כתב:מה זה קשור אם יש טענה שבמכונה. לא נילוש ולא נאפה כדבעי עפ. חזל וכן שנשאר פירורים תמיד

העניין של פירורים זה דבר שאפשר לבדוק. האם היום בכל המכונות נופל פירורים ובמצות יד לא נופל פירורים?
עכ"פ גם השאלה הזו היא שאלה רצינית האם מצות המכונה הם נאפות יותר מהר ואם כן אין בהם חשש חימוץ, לעומת מצות יד שצריכות זריזות ומהירות ע"פ חז"ל, וכיום אין לאף אחד את הזריזות והמהירות של הדור שלפני החשמל...

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי ברים » ב' אפריל 03, 2017 3:07 am

חושבני שכל מי שבדק פעם אפיית מצות איכותית ביד ובמכונה, יודה שרמת הזהירות והניקיון במצות יד גבוהה פי כמה.
במכונה יש יותר מדי דברים שאינם בשליטה. פוק חזי.

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' אפריל 03, 2017 7:04 am

עת לעשות כתב:
ברים כתב:יש סיפור חזק עם בעל שפע חיים זצ"ל שפנו אליו פעם חסידים שהיו באיזה חור נידח לפני פסח וברשותם רק מצות מכונה. הוא הורה לאכול מצות מכונה!
כאשר שאלו, הרי נפסק שזה חמץ גמור? ענה להם בחכמתו: שמעתם פעם על גוי שיאמרו שהוא "גוי גמור"? רק על יהודים אומרים גוי גמור... כמו" כ כאן מזה שאומרים חמץ גמור מוכח שזו מצה.

בעניי לא זכיתי להבין סיפור 'חזק' זה,
תעשו חיפוש על ההגדרה "גוי גמור" וכן על ההגדרה "חמץ גמור" והתוצאות ידברו בעד עצמן,
ודוגמא אחת מיני מאות: (פסחים לה.)
או דילמא קרוב להחמיץ הוי חמץ גמור לא הוי, ופירש"י חמץ גמור לא הוי - ונפקא מינה דאין ענוש כרת, וכו' עיי"ש.
הרי לך מפורש דעל "חמץ גמור" ענוש כרת.
ודי בזה

שמעתי פעם סיפור, שני אנשים היה להם סכסוך, הם הלכו לביהמ"ש והאחד לקח לו עו"ד מפורסם שהיה גאון בכל נבכי החוק, השני לא היה לו כל ייצוג - אבל בסופו של יום השני נצח בדין. לאחר שיצאו פנה העו"ד אל השני, ושאל אותו איך זה ייתכן שאני העו"ד שממש בקי וגאון בכל חדרי החוק יפסיד, ושדווקא אתה יצא המנצח.
השני השיב לו: "אתה מכיר את החוק, אני מכיר את השופט..."
זו התשובה על שאלתך, אתה מכיר את הגמרות והחז"לים על חמץ גמור, אבל בעל השפע חיים הכיר את בעל הדברי חיים ואת ביטויים שלו ומשמעותם, הוא ידע מה הדברי התכוון כאשר אמר או כתב חמץ גמור.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי ברים » ב' אפריל 03, 2017 11:35 am

ספרים וועלט, ייש"כ. היטבת להסביר.

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי אורי אגסי » ב' אפריל 03, 2017 1:59 pm

לדעתי יש הרבה מן החוצפה בכותבים (ובאלו שחושבים כך) שהדברי חיים "לא התכוין ברצינות", (מאן דהוא כתב לעיל משהו ברוח: אפילו נכדי הדברי חיים לא לקחו אותו ברצינות), מתייחסים לדברי חיים כמו איזה רעבאלע שעושה מופתים ומתבטא ביטויים מתחת השרוול ההוא לא יוציא שנתו, וקארטאפל קוגל יותר חשוב בשמים מלימוד 10 שעות וכדומה. מותר וצריך להתייחס לדברי חיים בכבוד וברצינות שלוקחים את דברי הפוסקים שלא היו אדמו"רים, שהרי הדברי חיים היה גאון הגאונים רב ופוסק מלבד אדמו"רותו,
מה גם שהדברים לא נאמרו בעל-פה למאן דהוא אלא נכתבו בתשובה להלכה בה הוא מביא כמה טעמים לאיסור אלא שכותב שמטעם הכמוס אינו מפרטם, אבל לא מדובר באיזה "רעבישע ענין" או ענין של "מסורת אבות".

אקווה שדברי מספיק מובנים.
האם גם על החזו"א הייתם אומרים שכשאמר חמץ גמור התכוין סתם שלא כדאי לאכול כדי לא לזוז ממסורת אבות?
ואגב, כמובא לעיל מאורחות רבינו אמר גם החזו"א על מצות מכונה שהם "חמץ" (אמנם לא "גמור"...).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 03, 2017 2:48 pm

אורי אגסי כתב: (אמנם לא "גמור"...).

הערת אגב: כשאומרים שפלוני הוא "גוי" בד"כ הכוונה לגוי. אבל כשאומרים שהוא "גוי גמור" הכוונה שהוא יהודי.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' אפריל 03, 2017 3:09 pm

משולש כתב:עכ"פ גם השאלה הזו היא שאלה רצינית האם מצות המכונה הם נאפות יותר מהר ואם כן אין בהם חשש חימוץ, לעומת מצות יד שצריכות זריזות ומהירות ע"פ חז"ל, וכיום אין לאף אחד את הזריזות והמהירות של הדור שלפני החשמל...

לכאו' ברור שהיום שהפועלים במאפיות הם מקצועיים, ויש משגיחים, הזריזות כפולה ומכופלת ממה שהיה בדורות הקודמים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אלה שאצליהם מצות מכונה זה חמץ גמור

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 03, 2017 11:28 pm

שש ושמח כתב:
משולש כתב:עכ"פ גם השאלה הזו היא שאלה רצינית האם מצות המכונה הם נאפות יותר מהר ואם כן אין בהם חשש חימוץ, לעומת מצות יד שצריכות זריזות ומהירות ע"פ חז"ל, וכיום אין לאף אחד את הזריזות והמהירות של הדור שלפני החשמל...

לכאו' ברור שהיום שהפועלים במאפיות הם מקצועיים, ויש משגיחים, הזריזות כפולה ומכופלת ממה שהיה בדורות הקודמים.

כמה שיזדרזו, כוחותיהם מוגבלים בגלל שאנחנו בדור מנוון שהחשמל עושה בשבילו את כל העבודה. ואיננו מגיעים היום לרמת הכוחות והזריזות שהיה לאבותינו בדרך הילוכם בלי מאמץ מיוחד.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים