מצות המכונה והיד הנמכרות היום (לאשכנזים) הנן דקות מאוד ויבשות. נוהג זה השתרש בעקבות חומרת האשכנזים (כמובא להלן) שלא לאפות מצות עבות. ברם ישנן כמה ראיות שגם לאחר חומרת האשכנזים מצות רכות ועבות מעט כשרות מלכתחילה.
א . מהם " רקיקים " ומהו עוביים ?
מקור מנהג בני אשכנז הוא ברמ"א (תס,ד) שכתב:
ויש לעשות המצות רקיקין, ולא פת עבה כשאר לחם, כי אין הרקיקין ממהרין להחמיץ.
בהסבר דין זה מביא הרמ"א בדרכי-משה (תס) שתי שיטות:
ובאבודרהם (עמ' ריז) כתב בשם הראב"ד דצריך לעשות המצות רקיקין ולא עבים וגדולים דלא הוי לחם עוני. ומהר"י ווייל (סי' קצג) כתב טעם אחר משום דאינו ממהר להחמיץ כמו אם היה עב וגס.
הרמ"א לא הצריך אלא שלא תהיה פת עבה כשאר לחם, אבל לא כתוב ברמ"א שצריך רקיקין דקים ויבשים. גם המשנה-ברורה (ס"ק טז) שביאר: "נכון יותר לכתחלה לעשות רקיקין דקין", לא פירש את שיעור העובי, ברם ברור שלא מדובר בדקים כמצות הנהוגות היום. באליה-רבה כתב שנהגו לעשותם כעובי אצבע. וכ"כ בבאר-היטב (תס ס"ק ח) בשם בית-הלל (יו"ד,צו). גם בחיי-אדם כתב "ויש לעשות המצות רקיקין ולא עבה טפח ומכל מקום יש מקומות שעושין אותה קצת עבה".
ב . ראיה משיעור המצות שלזכר קרבן תודה
כתב הרא"ש פסחים (י,ל; הובא בטור תעה, וברמ"א שם,ז):
ונהגו באשכנז ובצרפת לעשות מעשרון אחד זכר ללחמי תודה, שהיוצא מבית האסורין מביא לחמי תודה ולחמי תודה באין ג' מינין של מצה, [חלות] רקיקין ורבוכה. ושלש חלות עושין מעשרון אחד...
כלומר: המנהג היה לאפות מ'עישרון' (=שיעור הפרשת חלה) שלוש מצות. אם נחשב זאת נמצא ששיעור כל מצה הוא כחמש עשרה מצות מכונה של ימינו (כחצי ק"ג), וגם אם מצות היד שלהם היו גדולות יותר, עדיין חייבים לומר שהן היו עבות ממצות ימינו בצורה ניכרת, ומכיוון שהמצות שלנו קשות ואינן ניתנות לאכילה כשהן עבות יותר, ברור שהמצות שלהם היו רכות יותר. ראיה זאת כבר הובאה על ידי הרבה מהפוסקים.
ג . כזית מצה לכל אחד מהמסובים
בחק-יעקב (תעה,כו) הביא:
וכתב מהרי"ו דמצה שניה יעשה יותר גדולה מאחרות לפי שכל אחד ואחד צריך לאכול ממנו שתי חתיכות אחד בשעת המוציא ואחד לאפיקומן.
וכן מובא במנהגי החתם-סופר (י,יז), ובצדק טוען בשו"ת מנחת-אשר (ג,מד) שבמצות דקות הדבר בלתי אפשרי. אולם לענ"ד אין ספק שאצל החתם-סופר לא היו מצות רכות. כפי שכתוב בשו"ת חתם-סופר (קכא):
ונ"ל טוב לעשות גדר מחדש שלא יבואו לטעות לעשות מהם מצה של מצוה ולצאת בו ידי חובתן, שלא לעשותן רקיקין כלל כ"א עבים כמו שקורין רייב מצות, ונרויח עוד כי רייב מצות העשויין מקמח חטים רבה המכשלה כי מעוביים לא נאפו יפה וברוב קהלות אשכנז גזרו עליהם בחרמות שלא לעשותן, וטוב להתיר רייב מצות מקמח קטניות שאינו בא לידי חמוץ ומצות עבים האלו לא יתחלפו לעולם במצות של מצוה שאינם נעשים אלא רקיקים דקים...
ד. מדוע הורגלו לאפות מצות דקיקות וקשות?
הסיבה שהמצות הנהוגות הינן רקיקים יבשים אינה בהכרח בגלל שמצות רכות אינן כשרות, אלא מכיוון שאנחנו מקפידים (כמובא במשנ"ב תנח ס"ק ד) לאפות את כל המצות לשבעת ימי חג המצות קודם הפסח, משום שאז אם יתערב מעט חמץ בקמח הרי הוא בטל בששים, ואילו בפסח עצמו אין ביטול לחמץ. ומכיוון שהמצות הרכות אינן ראויות לאכילה אלא כשהן טריות, לא ניתן היה מבחינה טכנית לאפות מצות רכות מערב חג עבור כל החג. ומכיוון שהפסיקו לאכול מצות רכות נאלצו לרדדן באופן דק מאוד על מנת שתהיינה ראויות ללעיסה (לכן גם בני ישראל בצאתם ממצרים חשבו להחמיץ את בצקם כדי שישתמר טוב יותר בהליכתם במדבר, אך לא הספיקו, כי גורשו ממצרים, ונאלצו לאוכלו "עוגות מצות כי לא חמץ").
ברם, היום שניתן לאפות מערב חג ולהקפיא, ולאפשר לאוכלן 'טריות' במשך כל ימי החג, אין כל מניעה לאפות מצות רכות ועבות מעט - ובפרט כשעוביין פחות מעובי אצבע. וכן מעיד ידידי הרב שמואל אליהו שליט"א בשם אביו שהורה שאף לאשכנזים אין איסור באכילת מצות רכות לא מן הדין ולא ממנהג ומי שרוצה יכול לאכול מצות רכות, ובלבד שלא יהיו בעובי טפח או קרוב אליו. וכן פסק הגאון הרב נחום רבינוביץ שליט"א ואמר שלא מצא שאסרו מצות רכות.
ה. אזהרה לאופים מצות רכות
אולם יש להעיר שכמות המים בעיסה של המצות הרכות הינה גדולה בהרבה מזו שבמצות הדקות, וכאשר אופים מצות עבות בבצק שיועד למצות דקות יש חשש שהן לא תאפינה כראוי והוי חמץ גמור, לכן מי שרוצה לאפות מצות רכות יש לדאוג לבצק שמתאים למצות רכות ולתנור שחומו רב ויש בכוחו לאפות את כל הבצק על מנת לא להיכשל ח"ו באיסור חמץ.