מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הסיבה בשאר הסעודה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הסיבה בשאר הסעודה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 22, 2017 10:14 pm

ואימתי צריכין הסיבה בשעת אכילת כזית מצה ובשתיית ארבעה כוסות האלו, ושאר אכילתו ושתייתו אם היסב הרי זה משובח ואם לאו אינו צריך.

כך הוא לש' הר"מ, חו"מ ז-ח.

ולא הבנתי, מה הכוונה "אינו צריך"? היה צד להצריך אותו לחזור ולאכול שוב את כל אכילתו ושתייתו בהסיבה?

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: הסיבה בשאר הסעודה

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ד' מרץ 22, 2017 10:17 pm

עושה חדשות כתב:ואימתי צריכין הסיבה בשעת אכילת כזית מצה ובשתיית ארבעה כוסות האלו, ושאר אכילתו ושתייתו אם היסב הרי זה משובח ואם לאו אינו צריך.

כך הוא לש' הר"מ, חו"מ ז-ח.

ולא הבנתי, מה הכוונה "אינו צריך"? היה צד להצריך אותו לחזור ולאכול שוב את כל אכילתו ושתייתו בהסיבה?


אם היה חיוב היה צריך לחזור ולאכול כמו לגבי (למי שלא יודע) כזית מצה.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הסיבה בשאר הסעודה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 22, 2017 10:20 pm

"משה ובני ישראל" לא הבנתם את השאלה.
מי שאכל רק מצות ושתה רק יין, פספס משהו?
אז מה קרה אם הוא אכל דגים ובשר בלי הסיבה, מה שייך להצריך אותו לאכול שוב?

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: הסיבה בשאר הסעודה

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מרץ 22, 2017 10:25 pm

אולי יתיישב לדברי הגרי"ז שם.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הסיבה בשאר הסעודה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 22, 2017 10:26 pm

משה ובני ישראל כתב:
עושה חדשות כתב:ואימתי צריכין הסיבה בשעת אכילת כזית מצה ובשתיית ארבעה כוסות האלו, ושאר אכילתו ושתייתו אם היסב הרי זה משובח ואם לאו אינו צריך.

כך הוא לש' הר"מ, חו"מ ז-ח.

ולא הבנתי, מה הכוונה "אינו צריך"? היה צד להצריך אותו לחזור ולאכול שוב את כל אכילתו ושתייתו בהסיבה?


אם היה חיוב היה צריך לחזור ולאכול כמו לגבי (למי שלא יודע) כזית מצה.


אוי ווי לנו, מה פירוש צריך לחזור ולאכול?.

ואם כבר הייתי מפרש שהייתה הו"א שכל אכילתו מצטרפת לכזית מצה, ואם לא היסב הוי כאילו לא היסב אף בכזית מצה דכולה כחדא אכילתא דמיא שמיסב אתכא דרחמנא.
ולפי זה אפשר שייצא חידוש, שאם כן מיסב בכל הסעודה הוי מעלה לא רק במצות ההסיבה, אלא גם באכילת המצה ובד' כוסות, ועי' ברי"ז הלוי הל' חמץ ומצה, [ויש לעי' אם לפי זה מיושבים דברי הרמ"א שכידוע מזכי שטרא לבי תרי לדברי הרי"ז].

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: הסיבה בשאר הסעודה

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ד' מרץ 22, 2017 10:28 pm

עושה חדשות כתב:"משה ובני ישראל" לא הבנתם את השאלה.
מי שאכל רק מצות ושתה רק יין, פספס משהו?
אז מה קרה אם הוא אכל דגים ובשר בלי הסיבה, מה שייך להצריך אותו לאכול שוב?


הבנתי. אתה מתכון לשאול הרי אין בכלל חיוב (מצד מצוות הלילה לאפוקי מדין שמחת יו"ט) לאכול שאר דברים אז מה ההו"א שיצטרך לחזור אפילו נאמר שלכתחילה יאכל כל מה שהוא אוכל בהסיבה.

ספרים וועלט
הודעות: 1225
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: הסיבה בשאר הסעודה

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' מרץ 23, 2017 7:35 am

ואם לאו - שאינו רוצה להיות משובח, אינו צריך - לאכול בהסבה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים