מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אפריל 13, 2017 3:58 pm

שאלה למעשה הגיעה כיום לבית מדרשינו, אשה (חוזרת בתשובה כנראה) הלכה לסופר וקנתה שם שנצלים מוכנים, לאחר הקנייה התחילה להסס בדקה ומצאה כי קנתה חמץ גמור, מרוב בהלה זרקה אותם כנשוכת נחש תכף ומיד לפח בחוץ, כעת הגיע הבעל ושואל האם צריכה ללכת לנבור בפחים, לחפש להוציא ולשרוף ולבער, כי בכל רגע עוברת בבל יראה ובל ימצא, או דילמא אין החיוב עליה מאחר שזרקה את החמץ לפח ברה"ר ואינו עוד ברשותה?.

מה אתם אומרים?.

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי חיי נר » ה' אפריל 13, 2017 4:59 pm

א. מה זה בחוץ, אשפה של הבניין שבשותפות השכנים?
ב. האם זה באשפה שזה הגיע למצב של מאוס? דאז יש לדון בדברי השו"ע תמ"ב ס"ט גבי חמץ שיחדו לישיבה וטח אותו בטיט דמותר לקיימו בפסח, ובמשנ"ב ס"ק מ"ב משום דבטליה משם אוכל, וע"ש בשעה"צ ס"ט דאע"ג דבעלמא בטלו להדיא וחשביה לעפרא לא מהני מדרבנן, התם משום דילמא אתי למיכל, הכא לא שייך זה וכו' וגם מאיס עכ"ל

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי יבנה » ה' אפריל 13, 2017 5:09 pm

בשו"ע תמ"ו א' מבואר שהמוצא חמץ בחוה"מ יוציאנו ויבערנו מיד, ובמ"ב תמ"ה ס"ק ט"ז מבואר דהפקר מועיל דוקא קודם זמן האיסור. ונמצא שעוברת באיסורי תורה שלא מועיל בזה שמתביישת וכדאמרו שבגד שיש בו כלאים פושטו אפ' בשוק.
אלא שיכולה לומר שאיבדה שם את טבעתה וכדמעשים שבכל יום, א"נ יכולה לארגן הפגנה ספונטית ולבער את כל הפח וכפי שנהוג במקומותינו [אא"כ היא מחמירה באיסור גזל].
אמנם באמת אין בזה צורך שהרי זה מקח טעות ולא נתכוונה לקנות חמץ, וא"כ מעולם לא זכתה בחמץ ואינה עוברת באיסור. וכמבואר ביו"ד קי"ט סעיף י"ג, ובלבד שהמוכר יהודי. ומשום אפרושי מאיסורא של החנווני אינה צריכה לבייש את עצמה.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 13, 2017 9:17 pm

יש לדון האם אותו סופר חתם על שטר מכירת חמץ, וא"כ שניצלים אלו שייכים לגוי ותו לא מידי

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי איש לוי » ה' אפריל 13, 2017 11:26 pm

פרי יהושע כתב:שאלה למעשה הגיעה כיום לבית מדרשינו, אשה (חוזרת בתשובה כנראה) הלכה לסופר וקנתה שם שנצלים מוכנים, לאחר הקנייה התחילה להסס בדקה ומצאה כי קנתה חמץ גמור, מרוב בהלה זרקה אותם כנשוכת נחש תכף ומיד לפח בחוץ, כעת הגיע הבעל ושואל האם צריכה ללכת לנבור בפחים, לחפש להוציא ולשרוף ולבער, כי בכל רגע עוברת בבל יראה ובל ימצא, או דילמא אין החיוב עליה מאחר שזרקה את החמץ לפח ברה"ר ואינו עוד ברשותה?.

מה אתם אומרים?.


מוציא חמיצו לרה"ר בתוך החג, כבר נחלקו בזה הב"י והט"ז בתחילת תמ"ו אם מקיימים בזה תשביתו. (ויעוי' בדברי רש"י בפסחים כח. והחזו"א שם)
ובנדו"ד יש לדון דאף לסברת הט"ז מהני הוצאה לרה"ר.

וכבר כתבו כאן דאם החנות מכרה את החמץ לגוי, אין בזה שום נדון, דאם המכירה מכירה אז אפי להניחו בביתו ע"י מחיצה מותר, ומ"מ יש לדון דכיון שהוא של הגוי, א"כ בזריקתה לפח היא גוזלתו, ומחויבת לטרוח בזה לתקן את הגזל. והוא ענין אחר.

(עוד יש לדון בזה, דהמקח לא חל, כיון שהאשה אין לה זכיה מצד עצמה, והרי היא כשליח הבעל, ומצי אמר לתקוני שלחתי וכו')

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי יבנה » ה' אפריל 13, 2017 11:49 pm

איש לוי כתב:
מוציא חמיצו לרה"ר בתוך החג, כבר נחלקו בזה הב"י והט"ז בתחילת תמ"ו אם מקיימים בזה תשביתו. (ויעוי' בדברי רש"י בפסחים כח. והחזו"א שם)
ובנדו"ד יש לדון דאף לסברת הט"ז מהני הוצאה לרה"ר.


דבריך אינם מבוארים. מה הראיה מרש"י, מה המיקום המדויק של החזו"א בסימנים ואותיות, ומה הסברא שהט"ז יודה כאן.

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי איש לוי » ו' אפריל 14, 2017 12:03 am

יבנה כתב:
איש לוי כתב:
מוציא חמיצו לרה"ר בתוך החג, כבר נחלקו בזה הב"י והט"ז בתחילת תמ"ו אם מקיימים בזה תשביתו. (ויעוי' בדברי רש"י בפסחים כח. והחזו"א שם)
ובנדו"ד יש לדון דאף לסברת הט"ז מהני הוצאה לרה"ר.


דבריך אינם מבוארים. מה הראיה מרש"י, מה המיקום המדויק של החזו"א בסימנים ואותיות, ומה הסברא שהט"ז יודה כאן.


רש"י ד"ה או דלמא. מבו' בדבריו שהטעם להצריך פירור בזורה לרוח, רק מחשש שמישהו ימצא זאת ויאכלנו, ולולי זה שפיר מקיים בזה מ"ע דתשביתו. החזו"א אם אינני טועה נמצא באו"ח תחילת סימן קי"ח.
אינני ע"י הספרים כעת, ולכך את הסברא לחלק לדעת הט"ז אכתוב בהמשך.

מה שכתבו לדון משום ייחוד לישיבה, אציין שבחזו"א שם נוקט שלא מועיל ייחוד לישיבה בחוה"מ אפי' בטיט.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי יבנה » ו' אפריל 14, 2017 12:29 am

איש לוי כתב:
יבנה כתב:
איש לוי כתב:
מוציא חמיצו לרה"ר בתוך החג, כבר נחלקו בזה הב"י והט"ז בתחילת תמ"ו אם מקיימים בזה תשביתו. (ויעוי' בדברי רש"י בפסחים כח. והחזו"א שם)
ובנדו"ד יש לדון דאף לסברת הט"ז מהני הוצאה לרה"ר.


דבריך אינם מבוארים. מה הראיה מרש"י, מה המיקום המדויק של החזו"א בסימנים ואותיות, ומה הסברא שהט"ז יודה כאן.


רש"י ד"ה או דלמא. מבו' בדבריו שהטעם להצריך פירור בזורה לרוח, רק מחשש שמישהו ימצא זאת ויאכלנו, ולולי זה שפיר מקיים בזה מ"ע דתשביתו. החזו"א אם אינני טועה נמצא באו"ח תחילת סימן קי"ח.
אינני ע"י הספרים כעת, ולכך את הסברא לחלק לדעת הט"ז אכתוב בהמשך.


מה ענין מפורר וזורה לרוח להוצאה מרשותו גרידא, ומה ענין קודם זמן האיסור ללאחר זמן האיסור.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 1:03 am

יבנה כתב:
אמנם באמת אין בזה צורך שהרי זה מקח טעות ולא נתכוונה לקנות חמץ, וא"כ מעולם לא זכתה בחמץ ואינה עוברת באיסור. וכמבואר ביו"ד קי"ט סעיף י"ג, ובלבד שהמוכר יהודי. ומשום אפרושי מאיסורא של החנווני אינה צריכה לבייש את עצמה.


הסברא הזו צ"ע, האם אדם יוכל לטעון מקח טעות בגלל שטעה וקנה איסור?.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 1:08 am

דרומי כתב:יש לדון האם אותו סופר חתם על שטר מכירת חמץ, וא"כ שניצלים אלו שייכים לגוי ותו לא מידי

לכא' עכ"פ חייב בביעור שהחמץ ברשותה וחייבת באונסין כמבואר עכ"פ בתוס' פסחים, גם אם אין כלפיו חיוב השבה וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב א' אפריל 16, 2017 3:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי יבנה » ו' אפריל 14, 2017 1:16 am

פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:
אמנם באמת אין בזה צורך שהרי זה מקח טעות ולא נתכוונה לקנות חמץ, וא"כ מעולם לא זכתה בחמץ ואינה עוברת באיסור. וכמבואר ביו"ד קי"ט סעיף י"ג, ובלבד שהמוכר יהודי. ומשום אפרושי מאיסורא של החנווני אינה צריכה לבייש את עצמה.


הסברא הזו צ"ע, האם אדם יוכל לטעון מקח טעות בגלל שטעה וקנה איסור?.

כבודו רוצה לחלוק על השו"ע?

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 1:38 am

איש לוי כתב:
פרי יהושע כתב:שאלה למעשה הגיעה כיום לבית מדרשינו, אשה (חוזרת בתשובה כנראה) הלכה לסופר וקנתה שם שנצלים מוכנים, לאחר הקנייה התחילה להסס בדקה ומצאה כי קנתה חמץ גמור, מרוב בהלה זרקה אותם כנשוכת נחש תכף ומיד לפח בחוץ, כעת הגיע הבעל ושואל האם צריכה ללכת לנבור בפחים, לחפש להוציא ולשרוף ולבער, כי בכל רגע עוברת בבל יראה ובל ימצא, או דילמא אין החיוב עליה מאחר שזרקה את החמץ לפח ברה"ר ואינו עוד ברשותה?.

מה אתם אומרים?.


מוציא חמיצו לרה"ר בתוך החג, כבר נחלקו בזה הב"י והט"ז בתחילת תמ"ו אם מקיימים בזה תשביתו. (ויעוי' בדברי רש"י בפסחים כח. והחזו"א שם)
ובנדו"ד יש לדון דאף לסברת הט"ז מהני הוצאה לרה"ר.



ייש"כ גדול על המקורות החשובים הט"ז רש"י וחזו"א, [יתר הדברים אני לא מסכים כ"כ ואכמ"ל].

כפי מה שאני רואה החזו"א שם כתב שמניח במקום הפקר שאין אדם שליט עליו מהני שלא לעבור בב"י גם לאחר זמן האיסור, ולכאורה כאן אותו דבר, והיינו לא מפני שאין עובר בב"י במקום שאין ברשותו כהרמב"ן, דזה ל"מ לאחר זמן האיסור, אלא משום דבכך מתקיים תשביתו. וכנראה לזה כוונתם שאפשר שאף הט"ז יודה.

אלא שצ"ע המציאות כאן שהשניצלים עטופים בעטיפה וזרוקים בפח הציבורי, שבעקרון יתכן שיש אדם שירצה יכול להוציאם, ואולי לא דומה בכל מקרה למקום מבוער ותלוי לפי המקרה שקרה.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 1:38 am

יבנה כתב:
פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:
אמנם באמת אין בזה צורך שהרי זה מקח טעות ולא נתכוונה לקנות חמץ, וא"כ מעולם לא זכתה בחמץ ואינה עוברת באיסור. וכמבואר ביו"ד קי"ט סעיף י"ג, ובלבד שהמוכר יהודי. ומשום אפרושי מאיסורא של החנווני אינה צריכה לבייש את עצמה.


הסברא הזו צ"ע, האם אדם יוכל לטעון מקח טעות בגלל שטעה וקנה איסור?.

כבודו רוצה לחלוק על השו"ע?

שם לכא' איירי שחברו הטעה אותו ולא שטעה מעצמו.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ו' אפריל 14, 2017 1:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי כח עליון » ו' אפריל 14, 2017 1:39 am

לכאו' אין קנין באיסורי הנאה, ולא נעשה שלה
ומאחר שלא נתכונה להכניס לרשותה , לא עברה כל איסור.

ומש"כ הרמ' ש'אינו לוקה אלא"כ קנה חמץ בפסח' (א"כ יש קנין), רצה לומר שהכניסו לרשותו ונתכוין לקנותו, וזהו המעשה שלוקין עליו.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 1:41 am

כח עליון כתב:לכאו' אין קנין באיסורי הנאה, ולא נעשה שלה
ומאחר שלא נתכונה להכניס לרשותה , לא עברה כל איסור.

ומש"כ הרמ' ש'אינו לוקה אלא"כ קנה חמץ בפסח' (א"כ יש קנין), רצה לומר שהכניסו לרשותו ונתכוין לקנותו, וזהו המעשה שלוקין עליו.

ומאי שנא הכא ממה שכתב הרמב"ם?

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי אבי 1000 » ו' אפריל 14, 2017 1:45 am

פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:
אמנם באמת אין בזה צורך שהרי זה מקח טעות ולא נתכוונה לקנות חמץ, וא"כ מעולם לא זכתה בחמץ ואינה עוברת באיסור. וכמבואר ביו"ד קי"ט סעיף י"ג, ובלבד שהמוכר יהודי. ומשום אפרושי מאיסורא של החנווני אינה צריכה לבייש את עצמה.


הסברא הזו צ"ע, האם אדם יוכל לטעון מקח טעות בגלל שטעה וקנה איסור?.


השלמה לשאלת הרב "יבנה"
שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלד סעיף ד
כל איסורי הנאה, בין מדברי תורה בין מדברי סופרים, מחזיר את הדמים ואין בהם דין מכירה כלל.

ובנידון דידן איני כלל מקום לשאלה הרי ביקשה שניצל מקמח מצה או תפו"א והביא לה שניצל מחמת והרי זה מוצר אחר ובודאי שאין כאן שום זכייה.

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי אבי 1000 » ו' אפריל 14, 2017 1:50 am

פרי יהושע כתב:[
שם לכא' איירי שחברו הטעה אותו ולא שטעה מעצמו.


כל המוכר חמץ בפסח [בא"י] הרי הוא המטעה ומלבד שעובר על החוק בודאי שהוי כתנאי גמור אצל האישה שאינה מעוניינת לקנות חמץ וכי תעלה על דעתך שאדעתא למיסק לא"י הוא אומדנא טובה יותר עיין שם בראשונים קידושין מ"ט כתובות צ"ז. ועוד.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי כח עליון » ו' אפריל 14, 2017 1:52 am

פרי יהושע כתב:
כח עליון כתב:לכאו' אין קנין באיסורי הנאה, ולא נעשה שלה
ומאחר שלא נתכונה להכניס לרשותה , לא עברה כל איסור.

ומש"כ הרמ' ש'אינו לוקה אלא"כ קנה חמץ בפסח' (א"כ יש קנין), רצה לומר שהכניסו לרשותו ונתכוין לקנותו, וזהו המעשה שלוקין עליו.

ומאי שנא הכא ממה שכתב הרמב"ם?


עניתי על כך,
ובפירוט יותר:
אי אפשר 'לקנות' חמץ בפסח, הוא איסור הנאה ואין בו קנין, ומה שכתב הרמ' ש'אינו לוקה אלא"כ קנה חמץ' כוונתו שעשה מעשה לקיים בביתו חמץ, והיינו שנתכוון לחמץ דוקא - שיתקיים בביתו.
משא"כ אשה זו לא נתכוונה לקנות חמץ, ולא נתכוונה להכניס לרשותה חמץ
ממילא אינו ברשותה ואף איסור לא עברה

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי כח עליון » ו' אפריל 14, 2017 1:55 am

אבי 1000 כתב:ובנידון דידן איני כלל מקום לשאלה הרי ביקשה שניצל מקמח מצה או תפו"א והביא לה שניצל מחמת והרי זה מוצר אחר ובודאי שאין כאן שום זכייה.


אינו מוחלט, ה'ציפוי' שעל השניצל אינו יכול להגדיר כשני סוגים שונים.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 2:02 am

כח עליון כתב:
פרי יהושע כתב:
כח עליון כתב:לכאו' אין קנין באיסורי הנאה, ולא נעשה שלה
ומאחר שלא נתכונה להכניס לרשותה , לא עברה כל איסור.

ומש"כ הרמ' ש'אינו לוקה אלא"כ קנה חמץ בפסח' (א"כ יש קנין), רצה לומר שהכניסו לרשותו ונתכוין לקנותו, וזהו המעשה שלוקין עליו.

ומאי שנא הכא ממה שכתב הרמב"ם?


עניתי על כך,
ובפירוט יותר:
אי אפשר 'לקנות' חמץ בפסח, הוא איסור הנאה ואין בו קנין, ומה שכתב הרמ' ש'אינו לוקה אלא"כ קנה חמץ' כוונתו שעשה מעשה לקיים בביתו חמץ, והיינו שנתכוון לחמץ דוקא - שיתקיים בביתו.
משא"כ אשה זו לא נתכוונה לקנות חמץ, ולא נתכוונה להכניס לרשותה חמץ
ממילא אינו ברשותה ואף איסור לא עברה

איני חושב שזה הכוונה ברמב"ם, אלא כיון ועשה מעשה של קניה חשוב כמעשה לעניין ב"י ותל"מ, וה"נ הכא.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 2:06 am

אבי 1000 כתב:
פרי יהושע כתב:[
שם לכא' איירי שחברו הטעה אותו ולא שטעה מעצמו.


כל המוכר חמץ בפסח [בא"י] הרי הוא המטעה ומלבד שעובר על החוק בודאי שהוי כתנאי גמור אצל האישה שאינה מעוניינת לקנות חמץ וכי תעלה על דעתך שאדעתא למיסק לא"י הוא אומדנא טובה יותר עיין שם בראשונים קידושין מ"ט כתובות צ"ז. ועוד.

האם באמת ישנה עבירה על החוק לקנות מוצרים סגורים של חמץ בפסח, ולעניין האומדנא אם באמת הייתה מבקשת שניצל מקמח תפו"א ניחא, אבל כיון וקהנתה כהרגילה ולצערינו רבים קונים גם חמץ מנ"ל האומדנא, ואף שלה לא ניחא, מנ"ל לקבוע שכך הוא כל זמן לא ידע בזה המוכר, וצ"ע.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 2:07 am

אבי 1000 כתב:
פרי יהושע כתב:[
שם לכא' איירי שחברו הטעה אותו ולא שטעה מעצמו.


כל המוכר חמץ בפסח [בא"י] הרי הוא המטעה ומלבד שעובר על החוק בודאי שהוי כתנאי גמור אצל האישה שאינה מעוניינת לקנות חמץ וכי תעלה על דעתך שאדעתא למיסק לא"י הוא אומדנא טובה יותר עיין שם בראשונים קידושין מ"ט כתובות צ"ז. ועוד.

האם באמת ישנה עבירה על החוק לקנות מוצרים סגורים של חמץ בפסח, כמדומני כל החוק לא למכור בפרהסיא כגון במסעדה, אבל איני יודע באמת.
ולעניין האומדנא אם באמת הייתה מבקשת שניצל מקמח תפו"א ניחא, אבל כיון וקנתה כהרגילה ולצערינו רבים קונים גם חמץ מנ"ל האומדנא, ואף שלה לא ניחא, מנ"ל לקבוע שכך הוא כל זמן לא ידע בזה המוכר, וצ"ע.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי כח עליון » ו' אפריל 14, 2017 2:11 am

פרי יהושע כתב:איני חושב שזה הכוונה ברמב"ם, אלא כיון ועשה מעשה של קניה חשוב כמעשה לעניין ב"י ותל"מ, וה"נ הכא.


באר דבריך!
הלא אין קנין באיסור הנאה, א"כ מה מועיל מה שנתכוון לעשות מעשה קנין באיזה דבר עלום אם אינו קונה
ועל כרחך שאיסורו במה שמתכווין לקנין, ואין זה אלא במתכוין לקנין חמץ

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 2:17 am

כח עליון כתב:
פרי יהושע כתב:איני חושב שזה הכוונה ברמב"ם, אלא כיון ועשה מעשה של קניה חשוב כמעשה לעניין ב"י ותל"מ, וה"נ הכא.


באר דבריך!
הלא אין קנין באיסור הנאה, א"כ מה מועיל מה שנתכוון לעשות מעשה קנין באיזה דבר עלום אם אינו קונה
ועל כרחך שאיסורו במה שמתכווין לקנין, ואין זה אלא במתכוין לקנין חמץ

עכ"פ הוי מעשה עבירה בכך שמתכוון לקנות.

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי אבי 1000 » ו' אפריל 14, 2017 2:23 am

כח עליון כתב:
אבי 1000 כתב:ובנידון דידן איני כלל מקום לשאלה הרי ביקשה שניצל מקמח מצה או תפו"א והביא לה שניצל מחמת והרי זה מוצר אחר ובודאי שאין כאן שום זכייה.


אינו מוחלט, ה'ציפוי' שעל השניצל אינו יכול להגדיר כשני סוגים שונים.


א' איני טוען שהנושאים שווים אך ידועה לך הנושא בברכת השניצל האם ברכתו מזונות או שהכל.

ב' לא די ששמו עליו באופן כללי היות שחלק מהשניצל הוא ציפוי הרי זה ציפוי אחר שלא קנתה.

ג' זה רק סמך לטענה המרכזית ואין אנו צריכים לראיות אחר הלכה פסוקה בכל מקום

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי כח עליון » ו' אפריל 14, 2017 2:27 am

פרי יהושע כתב:עכ"פ הוי מעשה עבירה בכך שמתכוון לקנות.


שוב,
מתכוין לקנות חמץ?
או מתכוין בכלל לקנות? איזה עבירה יש בכוונה לקנות דבר בעלמא
אלא מתכוין להכניס לרשותו חמץ בלא להחיל קנין, א"כ הוא אשר אמרתי, רק במכניס לרשותו חמץ

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי אבי 1000 » ו' אפריל 14, 2017 2:28 am

פרי יהושע כתב:[
האם באמת ישנה עבירה על החוק לקנות מוצרים סגורים של חמץ בפסח, כמדומני כל החוק לא למכור בפרהסיא כגון במסעדה, אבל איני יודע באמת.
ולעניין האומדנא אם באמת הייתה מבקשת שניצל מקמח תפו"א ניחא, אבל כיון וקנתה כהרגילה ולצערינו רבים קונים גם חמץ מנ"ל האומדנא, ואף שלה לא ניחא, מנ"ל לקבוע שכך הוא כל זמן לא ידע בזה המוכר, וצ"ע.



החוק אוסר למכור כל מוצרי חמץ.
ישנה פרשנות משפטית מקלה כנגד יישום החוק הפלילי שבה נטען שאין החוק אלא במכירה פומבית.

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי אבי 1000 » ו' אפריל 14, 2017 2:38 am

פרי יהושע כתב:
דרומי כתב:יש לדון האם אותו סופר חתם על שטר מכירת חמץ, וא"כ שניצלים אלו שייכים לגוי ותו לא מידי

לכא' עכ"פ חייב בביעור שהחמץ ברשותה וחייבת באונסין על זה כדין שאלה מגוי, גם אם אין כלפיו חיוב השבה וצ"ע.


אולי יסביר כבוד הרב מפני מה חייבת באונסין והיא לא שאלה ואין לה הנאה מזה כלל.

ובמקח טעות של ישראל נחלקו הראשונים האם הוא ש"ח או ש"ש אך לא שואל.

ועוד שסברת הראשונים היא מחמת שע"י שמחזיר את החפץ מקבל את מעותיו אך בנידון דידן שהחיוב אחריות רק יגרום לאיבוד החפץ בשריפה א"כ אין כאן הנאה ובהכרח שאין לה חיוב אחריות

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי איש לוי » ו' אפריל 14, 2017 2:03 pm

יבנה כתב:[
מה ענין מפורר וזורה לרוח להוצאה מרשותו גרידא, ומה ענין קודם זמן האיסור ללאחר זמן האיסור.


הרב 'יבנה' אסביר את דברי בהרחבה.
השאלה הנ"ל, מתחלקת לשני ענינים נפרדים, א. מה הדין במוצא חמץ ברשותו בפסח, אם מועיל לו להשליכו לרה"ר בכדי להינצל מאיסור ב"י וב"י ולקיים מצות עשה דתשביתו. ב. בכה"ג שהחמץ נקנה בפסח אם הדין יהיה שונה ובפרט בכה"ג שקנאו מגוי.
והנה לענין הראשון, יש לחלק את הנדון בין קיום מצות תשביתו לבין איסור ב"י וב"י וכמשי"ת.

לענין קיום מצות תשביתו, לדעת ר"י דבעינן שריפה, א"כ ודאי שלא מקיים בכה"ג, אמנם לדעת חכמים שהשבתתו בכל דבר, בזה יש לדון אם בעינן שיאבד את החמץ עצמו לגמרי ע"י פירור וזריקה, או דסגי בזה שמשבית את החמץ מרשותו. והדברים בזה ידועים,(עי' בשאג"א דנקט בכ"מ דבעינן השבתה מן העולם בדווקא, ובשו"ע הרב, ובאב"מ תשו' י"ט ועוד) אמנם לכאו' בסוגיות משמע, דלדעת חכמים מהני אף כשמשביתו מרשותו, ורק אציין בקצרה. א. כבר נחלקו בזה הב"י והט"ז בתחילת סי' תמ"ו אם מקיים מצות עשה דתשביתו במוציאו לרה"ר. ואמנם בדברי רש"י שציינתי לעיל מבואר שמועיל הוצאה מרשותו בכדי לקיים מצות עשה דתשביתו. ואכן צדקת בדבריך, שיש לומר שכל דברי רש"י אמורים רק קודם זמן איסורו אבל אחרי שהחמץ כבר נאסר ונאסר בהנאה מה יועיל לו אם יוציאנו מרשותו, והרי אינו יכול להפקירו? ודברי רש"י נאמרו רק ביחס למחלוקת רבנן ור"י שם, ולדעתו (בדף יב:) הם נחלקו רק קודם זמן איסורו (ודלא כתוס' שם) מ"מ בדברי הב"י הנ"ל והט"ז שם מבואר דדעת רש"י אפי' אחר זמן איסורו מועיל להוציא מרשותו. ועל זה ציינתי את החזו"א בסי' קי"ח ב' דכל שמשליך את החמץ באופן שהוא יאבד ונעשה כהפקר מועיל לקיים מצות עשה דתשביתו עיי"ש. (ואמנם היה מקום לדון באו"א דדעת רש"י היא כדעת הראשונים (רמב"ן ועוד) דחמץ של ישראל שאינו ברשותו אינו עובר עליו וס"ל לרש"י דאף תשביתו מקיים בזה ואכ"מ) ב. דעת התוס' בפסחים כז: ד"ה מכלל, וכ"ה בדבריהם כא: דניתן לקיים מצות תשביתו ע"י מכירה לגוי, ומבואר דבהשבתה מרשותו סגי. וכ"ה ברא"ש בסי' ד'. ג. כ"ה לדעת רש"י דבביטול מקיים מצות תשביתו, ולא אאריך בזה.

וכבר הוכיח האבני נזר בתשו' ש"כ אות ו' מדברי רש"י בדף כח. שאף בחוה"מ מועיל להוציא חמץ ולפורר לרוח ומקיים בזה מ"ע דתשביתו כיון שנהיה זה הפקר עיי"ש. (ואמנם לדבריו במניח בצידי רה"ר לא יקיים תשביתו בכה"ג) ועכ"פ בב"י מבואר כמש"כ.

והנה כל זה הוא לענין קיום מצות תשביתו, אבל לענין איסור ב"י וב"י, בפשטות הענין תלוי במחלוקת הראשונים בביאור דברי המכילתא, ויעוי' בדברי הראשונים בפסחים ו. בסוגי' דייחוד בית. דדעת הרמב"ן ועוד, דאין ישראל עובר בב"י אם החמץ אינו ברשותוובשאג"א בתשו' פ"ג נקט דלדבריהם המוצא חמץ בביתו בפסח יוציאנו לרה"ר, ובכך לא יעבור בב"י. ואמנם לדעת רש"י עה"ת שמות י"ב י"ט ולהר"מ בפ"ד ה"ב מחמץ ומצה, אי"ז מועיל שלא יעבור על ב"י וכ"כ השאג"א. ויש לדון בזה, דאף לרש"י והר"מ הוא ינצל בזה מב"י, דעד כאן לא פליגי אלא כשהחמץ מונח במקום המשתמר לבעליו, ולפיכך חשיב ברשותו, אבל כשהניחו ברה"ר ע"מ לסלקו אי"ז ברשותו ולא יעבור עליו. וכן מבואר בכס"מ.


ולענין השני באופן הנ"ל כשהחמץ נקנה בפסח ובפרט כשקנאו מגוי, יש לדון, דהנה הקונה חמץ בפסח לוקה עליו, ומבו' דאף שאין זכיה באיסו"ה (לסוברים כן) מ"מ קעבר עליו, וכבר ביארו הראשונים דמ"מ מתחייב עליו ויש זכיה לענין להוסיף בהן איסור, (כלשון הריטב"א בפסחים והר"ן בע"ז והרשב"א בתשו') וא"כ לכאו' שווה דינו כמשנ"ת בענין א' ותלוי בב"י ובט"ז וככל הנ"ל. ומ"מ יש לדון בזה, דלדעת הט"ז הכא שאני, דהנה בשו"ע הרב נקט שהקונה חמץ חייב מדין שעשאו הכתוב כאילו ברשותו, והנה סברת הט"ז הוא מה"ט גופא ולכך כתב שם דלא מועיל להוציאו לרה"ר עיי"ש. ומ"מ יש לדון דבקונה בחוה"מ לא מחויב יותר מהמצב שהיה לפני שקנאו, וקודם שקנאו הרי לא היה ברשותו, וסגי בזה שמוציאו מרשותו בכדי שלא יעשנו הכתוב ברשותו, ושאני מכ"מ שעשאו הכתוב, דקודם לכן היה חייב בהשבתת הדבר מהעולם לגמרי. וצ"ע.

והנה אם אכן המוכר מכר את החמץ כדין לגוי, והיהודי לקח את החמץ מהחנות, נמצא שהוא לקח את החמץ של הגוי, והרי זה גזל בידו וחייב באחריותו, וכמש"כ התוס' בפסחים כח. דהאוכל חמץ של גוי שלא ברשותו, חייב ולא גרע מחמץ שקיבל עליו אחריות עיי"ש.
והנה בחמץ של גוי שישראל קיבל עליו אחריות, בזה דעת הרבה מהפוסקים דלכו"ע מהני מה שיוציאנו מרשותו בלבד בכדי שלא יעבור עליו, וא"כ בזה שזרקתו לאשפה ודאי לא עוברת בב"י ובב"י. ומ"מ יש לדון דמאחר והוא שייך לגוי, אז הוא מחויב לטרוח בהשבתו ולהחזירו לחנות מדין חיוב אחריות, ואי"ז שייך להלכות חמץ כלל. (ולא ברור לי מדוע יש חיוב אחריות לגוי ועכ"פ בתוס' שם מבואר שיש חיוב אחריות לגוי.)

ואשמח שתחכימני בזה.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 14, 2017 5:31 pm

אבי 1000 כתב:
פרי יהושע כתב:
דרומי כתב:יש לדון האם אותו סופר חתם על שטר מכירת חמץ, וא"כ שניצלים אלו שייכים לגוי ותו לא מידי

לכא' עכ"פ חייב בביעור שהחמץ ברשותה וחייבת באונסין על זה כדין שאלה מגוי, גם אם אין כלפיו חיוב השבה וצ"ע.


אולי יסביר כבוד הרב מפני מה חייבת באונסין והיא לא שאלה ואין לה הנאה מזה כלל.

ובמקח טעות של ישראל נחלקו הראשונים האם הוא ש"ח או ש"ש אך לא שואל.

ועוד שסברת הראשונים היא מחמת שע"י שמחזיר את החפץ מקבל את מעותיו אך בנידון דידן שהחיוב אחריות רק יגרום לאיבוד החפץ בשריפה א"כ אין כאן הנאה ובהכרח שאין לה חיוב אחריות

בעיקרון יש לומר שאין כלל מה לדון מחמת מקח טעות אם הוא נמכר לגוי, ולעניין הגוי, עכ"פ הוי ממוני גבך, ויש חיוב אונסין לכא' כיון שנכנס ברשותו כדין גזילה.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' אפריל 15, 2017 9:50 pm

שמעתי בשבת ב' סברות מח"א בעניין הזה והוטבו בעיני והריני פורטם:
א' גם אם נניח שלא חשיב כאן מקח טעות כי אין טעות במקח עצמו, רק הלוקח טעה וקנה, עכ"פ הלא יש אומדנא שלא נתכוון לקנות ושמא לא נכנס לרשותו, גם אם מתחייב על המקח עצמו. ב' מבחינת מה שזה שייך לגוי יש לדון שאין ללוקח חיוב אונסין מחמת הגזל, כיון וחיוב האחריות מוטל על החנות שמכרה והוי כמי שהראו בשל חברו.

ולעניין הודעתו המפורטת של הרב איש לוי שמדברי הפוסקים מבואר שהקונה חפץ מגוי מהני להוציאו מרשותו, אעיר שזה הכל רק אם קונה חפץ מהגוי אבל אם גזל ממנו הרי הוא מחויב באחריות כלפיו ושוב לא מהני שיוציאו מרשותו, אלא או שיאבד או שישלם לגוי, ובאמת זה עצה אפשרית כאן, שיכנס לחנות ויגיד להם שהכסף שנתן הוא בשביל הגוי ובזה ייחשב כקונה מהגוי, וזה היה מהני גם אם היה נחשב כגוזל מהגוי, שהרי עכ"פ נפטר מחיוב האחריות כלפיו, [אמנם לכא' כבר נתבאר לעיל שלא הוא נחשב הגזלן].

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 16, 2017 1:47 am

איש לוי כתב:
יבנה כתב:[
מה ענין מפורר וזורה לרוח להוצאה מרשותו גרידא, ומה ענין קודם זמן האיסור ללאחר זמן האיסור.


הרב 'יבנה' אסביר את דברי בהרחבה.
השאלה הנ"ל, מתחלקת לשני ענינים נפרדים, א. מה הדין במוצא חמץ ברשותו בפסח, אם מועיל לו להשליכו לרה"ר בכדי להינצל מאיסור ב"י וב"י ולקיים מצות עשה דתשביתו. ב. בכה"ג שהחמץ נקנה בפסח אם הדין יהיה שונה ובפרט בכה"ג שקנאו מגוי.
והנה לענין הראשון, יש לחלק את הנדון בין קיום מצות תשביתו לבין איסור ב"י וב"י וכמשי"ת.

לענין קיום מצות תשביתו, לדעת ר"י דבעינן שריפה, א"כ ודאי שלא מקיים בכה"ג, אמנם לדעת חכמים שהשבתתו בכל דבר, בזה יש לדון אם בעינן שיאבד את החמץ עצמו לגמרי ע"י פירור וזריקה, או דסגי בזה שמשבית את החמץ מרשותו. והדברים בזה ידועים,(עי' בשאג"א דנקט בכ"מ דבעינן השבתה מן העולם בדווקא, ובשו"ע הרב, ובאב"מ תשו' י"ט ועוד) אמנם לכאו' בסוגיות משמע, דלדעת חכמים מהני אף כשמשביתו מרשותו, ורק אציין בקצרה. א. כבר נחלקו בזה הב"י והט"ז בתחילת סי' תמ"ו אם מקיים מצות עשה דתשביתו במוציאו לרה"ר. ואמנם בדברי רש"י שציינתי לעיל מבואר שמועיל הוצאה מרשותו בכדי לקיים מצות עשה דתשביתו. ואכן צדקת בדבריך, שיש לומר שכל דברי רש"י אמורים רק קודם זמן איסורו אבל אחרי שהחמץ כבר נאסר ונאסר בהנאה מה יועיל לו אם יוציאנו מרשותו, והרי אינו יכול להפקירו? ודברי רש"י נאמרו רק ביחס למחלוקת רבנן ור"י שם, ולדעתו (בדף יב:) הם נחלקו רק קודם זמן איסורו (ודלא כתוס' שם) מ"מ בדברי הב"י הנ"ל והט"ז שם מבואר דדעת רש"י אפי' אחר זמן איסורו מועיל להוציא מרשותו. ועל זה ציינתי את החזו"א בסי' קי"ח ב' דכל שמשליך את החמץ באופן שהוא יאבד ונעשה כהפקר מועיל לקיים מצות עשה דתשביתו עיי"ש. (ואמנם היה מקום לדון באו"א דדעת רש"י היא כדעת הראשונים (רמב"ן ועוד) דחמץ של ישראל שאינו ברשותו אינו עובר עליו וס"ל לרש"י דאף תשביתו מקיים בזה ואכ"מ) ב. דעת התוס' בפסחים כז: ד"ה מכלל, וכ"ה בדבריהם כא: דניתן לקיים מצות תשביתו ע"י מכירה לגוי, ומבואר דבהשבתה מרשותו סגי. וכ"ה ברא"ש בסי' ד'. ג. כ"ה לדעת רש"י דבביטול מקיים מצות תשביתו, ולא אאריך בזה.

וכבר הוכיח האבני נזר בתשו' ש"כ אות ו' מדברי רש"י בדף כח. שאף בחוה"מ מועיל להוציא חמץ ולפורר לרוח ומקיים בזה מ"ע דתשביתו כיון שנהיה זה הפקר עיי"ש. (ואמנם לדבריו במניח בצידי רה"ר לא יקיים תשביתו בכה"ג) ועכ"פ בב"י מבואר כמש"כ.

והנה כל זה הוא לענין קיום מצות תשביתו, אבל לענין איסור ב"י וב"י, בפשטות הענין תלוי במחלוקת הראשונים בביאור דברי המכילתא, ויעוי' בדברי הראשונים בפסחים ו. בסוגי' דייחוד בית. דדעת הרמב"ן ועוד, דאין ישראל עובר בב"י אם החמץ אינו ברשותוובשאג"א בתשו' פ"ג נקט דלדבריהם המוצא חמץ בביתו בפסח יוציאנו לרה"ר, ובכך לא יעבור בב"י. ואמנם לדעת רש"י עה"ת שמות י"ב י"ט ולהר"מ בפ"ד ה"ב מחמץ ומצה, אי"ז מועיל שלא יעבור על ב"י וכ"כ השאג"א. ויש לדון בזה, דאף לרש"י והר"מ הוא ינצל בזה מב"י, דעד כאן לא פליגי אלא כשהחמץ מונח במקום המשתמר לבעליו, ולפיכך חשיב ברשותו, אבל כשהניחו ברה"ר ע"מ לסלקו אי"ז ברשותו ולא יעבור עליו. וכן מבואר בכס"מ.


ולענין השני באופן הנ"ל כשהחמץ נקנה בפסח ובפרט כשקנאו מגוי, יש לדון, דהנה הקונה חמץ בפסח לוקה עליו, ומבו' דאף שאין זכיה באיסו"ה (לסוברים כן) מ"מ קעבר עליו, וכבר ביארו הראשונים דמ"מ מתחייב עליו ויש זכיה לענין להוסיף בהן איסור, (כלשון הריטב"א בפסחים והר"ן בע"ז והרשב"א בתשו') וא"כ לכאו' שווה דינו כמשנ"ת בענין א' ותלוי בב"י ובט"ז וככל הנ"ל. ומ"מ יש לדון בזה, דלדעת הט"ז הכא שאני, דהנה בשו"ע הרב נקט שהקונה חמץ חייב מדין שעשאו הכתוב כאילו ברשותו, והנה סברת הט"ז הוא מה"ט גופא ולכך כתב שם דלא מועיל להוציאו לרה"ר עיי"ש. ומ"מ יש לדון דבקונה בחוה"מ לא מחויב יותר מהמצב שהיה לפני שקנאו, וקודם שקנאו הרי לא היה ברשותו, וסגי בזה שמוציאו מרשותו בכדי שלא יעשנו הכתוב ברשותו, ושאני מכ"מ שעשאו הכתוב, דקודם לכן היה חייב בהשבתת הדבר מהעולם לגמרי. וצ"ע.

והנה אם אכן המוכר מכר את החמץ כדין לגוי, והיהודי לקח את החמץ מהחנות, נמצא שהוא לקח את החמץ של הגוי, והרי זה גזל בידו וחייב באחריותו, וכמש"כ התוס' בפסחים כח. דהאוכל חמץ של גוי שלא ברשותו, חייב ולא גרע מחמץ שקיבל עליו אחריות עיי"ש.
והנה בחמץ של גוי שישראל קיבל עליו אחריות, בזה דעת הרבה מהפוסקים דלכו"ע מהני מה שיוציאנו מרשותו בלבד בכדי שלא יעבור עליו, וא"כ בזה שזרקתו לאשפה ודאי לא עוברת בב"י ובב"י. ומ"מ יש לדון דמאחר והוא שייך לגוי, אז הוא מחויב לטרוח בהשבתו ולהחזירו לחנות מדין חיוב אחריות, ואי"ז שייך להלכות חמץ כלל. (ולא ברור לי מדוע יש חיוב אחריות לגוי ועכ"פ בתוס' שם מבואר שיש חיוב אחריות לגוי.)

ואשמח שתחכימני בזה.

ייש"כ על דבריך הארוכים בזה.
מרוב עצים אני לא רואה את היער, הנידון הוא הלכה למעשה המוצא חמץ בפסח מה יעשה, האם צריך לשורפו או לאבדו איבוד גמור, או שמא מספיק להניחו ברה"ר. הבאתי דברי השו"ע ומ"ב שכתבו להדיא שלאחר זמן האיסור צריך לשרפו דווקא. האם מצאת פוסק שחולק עליהם?
הב"י שהזכרת הוא צד א' לפרש את הטור, אך בשו"ע לא פסק כן. בחזו"א מדובר לפני זמנו דנחשב כהפקר גמור, אבל בפסח עצמו מנין שיסבור שאפשר להפקיר ושלא כשו"ע ומ"ב. השאגת אריה דיבר באופן של בדיעבד כשאינו יכול לבער בלבד, וגם אז סבור שלא קיים תשביתו.
וע"ע בסי' תמ"ה סעיף ג' ובמ"ב שם.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 16, 2017 2:11 am

בענין מקח טעות עי' שו"ע תל"ז סעיף ג' ומ"ב שם. והעולה משם שהמשכיר בית לחבירו בי"ד שחזקתו בדוק ונמצא שאינו בדוק אינו מקח טעות דניחא ליה לעשות המצוה, ונחלקו באופן שפירש להדיא שבדוק. משמע הא לאו הכי הוא מקח טעות, וכ"ש בנידון שלנו שיעבור בזה איסור דהוי מקח טעות.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אפריל 16, 2017 2:45 am

יבנה כתב:בענין מקח טעות עי' שו"ע תל"ז סעיף ג' ומ"ב שם. והעולה משם שהמשכיר בית לחבירו בי"ד שחזקתו בדוק ונמצא שאינו בדוק אינו מקח טעות דניחא ליה לעשות המצוה, ונחלקו באופן שפירש להדיא שבדוק. משמע הא לאו הכי הוא מקח טעות, וכ"ש בנידון שלנו שיעבור בזה איסור דהוי מקח טעות.

קמחא טחין טחנת, לצערי מתנהל כאן תיבת דו שיח נעולה בין ר' יבנה לאיש לוי, הלא חלקנו לעיל בין הטעיה של מוכר דהיינו שהמקח מוטעה לבין טעות של לוקח.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אפריל 16, 2017 3:41 am

ולעיקר הנדון הזה יש לעיין אם אכן מה דאינה שלה בדרכי הקניין מחמת מקח טעות, אומדנא, של גוי, מהני לעניין דינא דב"י, דהלא בין כה אינה שלה מחמת איהס"ה [עכ"פ לאלו הסוברים כן], ומ"מ אם קונה עובר על ב"י ולוקה, וכלשון שו"ת הרשב"א שהביאו לעיל שלעניין להוסיף איסור עכ"פ הוי כדידיה, ובפשטות יש לבאר כי זה הלא מה שאמרה תורה ב"י כדי שלא יבוא לאכלו [תוס' פסחים ב' א'], ומה אכפת לן דלא הוי דידיה באמת, כל שאינו של אחרים או שאינו מפקירו להדיא או מבטלו אלא רוצה בקיומו, עכ"פ הוא עומד בחשש זה, וזה גופא מה שאמרו שהתורה העמידה ברשותו, ואם כן אולי נימא דלא אכפת לן כלל שבדרכי הקניין לא קנתה, אלא אם כן נימא דהא לא אמרינן ורק לעניין האיס"ה שהוא הגורם לכל האיסור, או דנימא הכא שכיון ובאמת אינה חפצה בו לא אמרינן הכי.
ולעניין מה כתבנו לעיל דאם הוי של גוי או של ישראל עכ"פ לא קנתה, יש לעי' עוד מה שעוררני בני שיחי' שיתכן דהוי עכ"פ גורם לממון אצלה כיון ויכלה להחזיר ולקבל את כספה, וא"כ שוב הוי כדידה וחייבת בביעור.
סוף העניין איני רואה מוצא מרווח כרגע, רק אם נא' כהסברות הנ"ל שבכך שמוציאה מרשותה דייה כדעת הב"י בטור, ולכא' היא שיטה יחידה למדי כמו שהעירו לעיל, וקשה לסמוך ע"ז אלא שרצו לומר דהכא כו"ע מודו כיון ומלכתחילה כל האיסור מצד ההכנסה לרשות וכאמור לעיל זה גם צ"ע.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 16, 2017 3:03 pm

פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:בענין מקח טעות עי' שו"ע תל"ז סעיף ג' ומ"ב שם. והעולה משם שהמשכיר בית לחבירו בי"ד שחזקתו בדוק ונמצא שאינו בדוק אינו מקח טעות דניחא ליה לעשות המצוה, ונחלקו באופן שפירש להדיא שבדוק. משמע הא לאו הכי הוא מקח טעות, וכ"ש בנידון שלנו שיעבור בזה איסור דהוי מקח טעות.

קמחא טחין טחנת, לצערי מתנהל כאן תיבת דו שיח נעולה בין ר' יבנה לאיש לוי, הלא חלקנו לעיל בין הטעיה של מוכר דהיינו שהמקח מוטעה לבין טעות של לוקח.

לענין מקח טעות אין שום נ"מ אם המוכר ידע מזה או לא וכמבואר בכמה מקומות.
חו"מ סי' רלב
סעיף יא
המוכר בהמה לחבירו לטבחה, ושחטה ונמצאת טרפה, אם נודע בודאי שהיתה טריפה כשלקחה, כגון שנקבו בית הכוסות והוגלד פי המכה שאז ידוע שיש לו שלשה ימים שניקב, אם קנאה תוך שלשה ימים, הוי מקח טעות וצריך להחזיר הדמים. ואם לא קנאה תוך ג' ימים, או שקנאה תוך ג' ימים ולא הוגלד פי המכה, דאז הוי ספק אם ניקב תוך ג' אם לאו, על הלוקח להביא ראיה, ואם לא, יפסיד ויתן הדמים אם הם עדיין בידו.
סעיף יב
טריפות דסירכא, הוא הדין דמבטל מקח; ויש חולקים. הגה: דהואיל והוי דבר דשכיח, הוי ליה לאתנויי (טור). ואפילו טריפה שאנו אוסרין מספק, מבטל המקח ואין המוכר יכול לומר: אייתי ראיה דטריפה הוי (ר"נ פרק אלו טרפות).
הרי מומים אלו אינן ניכרים כלל בחיי הבהמה ובודאי המוכר לא הכיר בהם ואפ"ה הוי מקח טעות. וכיוצ"ב מבואר בסעיף י"ט לענין ביצים שנמצאו מוזרות וכמבואר בשו"ת הרא"ש כלל קב סי' ח' דלא מהני שהמוכר לא ידע מזה שלא יחשב כמקח טעות, וכן בסעיף כ' לענין זרעים שלא צמחו.
וכ"כ להדיא בפתחי חושן חלק ה (גניבה ואונאה) פרק יב סעיף ג' -
"אף על פי שלא ידע המוכר שיש בו מום, וגם לא היה יכול לידע, המקח בטל." וחזר על כך שם פרק י"ג סעיף כ"ז.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אפריל 16, 2017 3:32 pm

יבנה כתב:
פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:בענין מקח טעות עי' שו"ע תל"ז סעיף ג' ומ"ב שם. והעולה משם שהמשכיר בית לחבירו בי"ד שחזקתו בדוק ונמצא שאינו בדוק אינו מקח טעות דניחא ליה לעשות המצוה, ונחלקו באופן שפירש להדיא שבדוק. משמע הא לאו הכי הוא מקח טעות, וכ"ש בנידון שלנו שיעבור בזה איסור דהוי מקח טעות.

קמחא טחין טחנת, לצערי מתנהל כאן תיבת דו שיח נעולה בין ר' יבנה לאיש לוי, הלא חלקנו לעיל בין הטעיה של מוכר דהיינו שהמקח מוטעה לבין טעות של לוקח.

לענין מקח טעות אין שום נ"מ אם המוכר ידע מזה או לא וכמבואר בכמה מקומות.
חו"מ סי' רלב
סעיף יא
המוכר בהמה לחבירו לטבחה, ושחטה ונמצאת טרפה, אם נודע בודאי שהיתה טריפה כשלקחה, כגון שנקבו בית הכוסות והוגלד פי המכה שאז ידוע שיש לו שלשה ימים שניקב, אם קנאה תוך שלשה ימים, הוי מקח טעות וצריך להחזיר הדמים. ואם לא קנאה תוך ג' ימים, או שקנאה תוך ג' ימים ולא הוגלד פי המכה, דאז הוי ספק אם ניקב תוך ג' אם לאו, על הלוקח להביא ראיה, ואם לא, יפסיד ויתן הדמים אם הם עדיין בידו.
סעיף יב
טריפות דסירכא, הוא הדין דמבטל מקח; ויש חולקים. הגה: דהואיל והוי דבר דשכיח, הוי ליה לאתנויי (טור). ואפילו טריפה שאנו אוסרין מספק, מבטל המקח ואין המוכר יכול לומר: אייתי ראיה דטריפה הוי (ר"נ פרק אלו טרפות).
הרי מומים אלו אינן ניכרים כלל בחיי הבהמה ובודאי המוכר לא הכיר בהם ואפ"ה הוי מקח טעות. וכיוצ"ב מבואר בסעיף י"ט לענין ביצים שנמצאו מוזרות וכמבואר בשו"ת הרא"ש כלל קב סי' ח' דלא מהני שהמוכר לא ידע מזה שלא יחשב כמקח טעות, וכן בסעיף כ' לענין זרעים שלא צמחו.
וכ"כ להדיא בפתחי חושן חלק ה (גניבה ואונאה) פרק יב סעיף ג' -
"אף על פי שלא ידע המוכר שיש בו מום, וגם לא היה יכול לידע, המקח בטל." וחזר על כך שם פרק י"ג סעיף כ"ז.


סליחה אבל אין הנדון דומה לראיה, לא התכוונתי חילוק בין ידיעת המוכר או לא, אלא בין מקח מוטעה גם לדעת המוכר, לבין כאן שאם יש דבר כזה שאנשים נכנסים וקונים חמץ, גם אם יש אומדנא דמוכח שלא בזה חפץ הלוקח, אבל זה טעות שלו ולא של המקח, משא"כ שם שכו"ע לא קני בהמת טריפה, והמקח מוטעה.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קנתה חמץ בפסח וזרקתו לאשפה האם צריכה לחפש אחריו כדי לבער?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אפריל 19, 2017 10:00 am

קופסה של חמץ - הרב פוגל.pdf
(193.66 KiB) הורד 261 פעמים
שלחו לי בפרטי מאמר ארוך ומנומק מהגא' הרב אהרן פוגל שליט"א על מקרה דומה.
וכבר בתחילת העיון אני רואה שיהיה ללומדים הרבה מו"מ בדבריו ולכן אני מצרפו לכאן.
אני מקווה שאינו בבחינת אתרוגים אחרי סוכות לכל היותר ישמר לשנה הבאה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים