חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
איש יהודי1
הודעות: 41
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 8:24 pm

חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי איש יהודי1 » ג' אפריל 18, 2017 10:02 am

מישהו יודע אם הלחם שהגיע הבקר לחנויות היה בצק בפסח או רק קמח? ואם ניתן להכניס כאן כל מידע נוסף בענין נאפה לאחר הפסח.

מוישי
הודעות: 492
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי מוישי » ג' אפריל 18, 2017 10:46 am

הקוד של ייצור לאחר הפסח
*7108*
השנה 7 דהיינו 2017
היום 108 יום מה1/1
קוד בינלאומי לייצור מוצרי מזון , יש מדינות שמוסיפות שעת ייצור או מספר משמרת ועוד

אבל אני לא מבין, למה צריך יצור לאחר הפסח, מה לא טוב בחמץ שנמכר לגוי כדת וכדין

ראש
הודעות: 162
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי ראש » ג' אפריל 18, 2017 11:45 am

הרי זה מוסכם על כל הפוסקים שבמקום הפסד מרובה מתירים למכור.
הגע בעצמך, האם ההיתר אומר רק שהמוכר יכול למכור, אבל לנו יהיה אסור לסמוך על מכירתו.
אם כן מה הועילו חכמים בתקנתם.
פשוט, שההיתר מתיר לקנות.

וצריך לזכור שמדובר בדרבנן, ולא בחומרת חמץ דאורייתא. בזה וודאי אין סיבה לחששות.

זו דעתם של רוב הפוסקים!
רוב החומרות בענינים אלו הם מהנהגת המון עם שלא שאלו רב, אלא הלכו אחר הנהגת אנשים יר''ש מרבים שלדרגתם מתאימה הנהגה זו.או במקרה היותר גרוע הלכו אחרי פרסומות של מאפיות שיצרו מצג שווא כאילו כך אמור להיות...


לכאורה עדיף ללכת עכשיו לקנות את החמץ שנמכר ע''י הרשתות החרדיות כמו ברכל, ולסמוך על מכירתם יותר מאשר על מכירת סוכני מזון לא ידועים.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי ברים » ג' אפריל 18, 2017 11:59 am

שמעתי פעם שמאפי היום הראשון בעיתיים במיוחד מצד תולעים שמצויות בנפות וכדומה אחרי שבוע של השבתה. מסתמא ביום המכשירים מטפלים בזה, אבל עדיין יש חשש.

להיזהר מחמץ שנמכר אינו מציאותי, גם בגלל שזה יוצא לשוק בהמשך השנה, ובעיקר בגלל לתת וחומרים נוספים שהם חמץ גמור ומיוצרים רק פעם בכמה חודשים.

יש לומר של חסידים להיזהר דווקא לפני שבועות בגלל קדושת ימי הספירה, והוא דומה לזהירות של פת פלטר בעשי"ת, ואינו מיועד להמונים אלא ליחידי סגולה.

נשר
הודעות: 994
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי נשר » ג' אפריל 18, 2017 12:00 pm

אף המחמירים לא אמרו שיש להחמיר מעיקר הדין.

ודאי שיש מקור להנהגה זו, ויראים ושלמים הקפידו על זה.

שמעתי שכשהקימו את עיתון יתד נאמן לפני כשלושים שנה, אמר הרב אלישיב שצריך לתת במה גם לדברים הנהוגים אצל הבני תורה היראים, ולדוגמא הוא נ קט את החומרא לא לאכול חמץ שנמכר.


ולגבי ההערה שהעיר הרב ראש, יש כאן אכן בעיה מסוימת, כי לא יתכן שהרב יגיד לבעל המכולת למכור, ולתושבי השכונה לא לקנות. אבל זה עדיין לא סיבה להסתיר מהשואלים את הצד להחמיר. ראיתי פעם בשם החת"ס שכאשר מתירים למוכר מושם הפסד מרובה, הוא מחוייב להודיע לקונים שיש כאן הפס"מ ולכן התירו. אבל זה ודאי שגם לקונה מותר בגלל שזה הפסד מרובה למוכר, וכמו שמוכח ברמ"א יו"ד צא ובנו"כ שם. לגבי עופות שנמלחו בסעודת ברית מילה, והתירו בגלל הפס"מ, ודנו את כל הסעודה כהפסד על אף שלכל אחד זה לא הפסד מרובה. ואולי מישהו כאן יש לו בזה דברים יותר ברורים מהמקורות.

בברכה המשולשת
הודעות: 8387
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 18, 2017 1:08 pm


הנאמן
הודעות: 16
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי הנאמן » ג' אפריל 18, 2017 1:58 pm

רק בנוגע לנתונים הטכניים, ממש בקצרה:

הקוד שציינו לעיל אינו רלוונטי בעליל כיון שהוא מורה רק על תאריך אריזת המוצר בלבד (אין שום מידע על ייצור הרכיבים שלפעמים אינם בטלים ואפילו מתי עירבו אותם למוצר המוגמר ועוד כהנה וכהנה).
יש שוני בין דרגת המחמירים בענ"ז, יש כאלו שמסתפקים בנאפה לאחר הפסח ויש כאלו שמצריכים נטחן לאחר הפסח ושורש השאלה אם קמח כיון נחשב כחמץ.
כיום מי שעוסק בזה הרבה הוא הרב חיים כץ מחיפה, יש לו שיעורים על כל הנ"ל (גם על הקמח) בקול הלשון כולל עדכונים על מוצרים שאין בהם החששות הנ"ל (וע"כ אי"ז נכון מש"כ לעיל של"ש להזהר מזה ששם מברר את הדברים עד הפרטים הכי קטנים -כך לפי טענתו- ואכן זה אומר לא להשתמש בהרבה מוצרים גם הרבה זמן לאחר הפסח), כמדומה שיש מס' טלפון שאפשר לשמוע הנ"ל. והשנה נוסף מייל שאפשר להרשם לקבל עדכונים על הנ"ל - heifahorah@gmail.com (אין לי שום קשר אל הנ"ל).

(רק בקיצור נמרץ אתייחס לתמיהה שהעלו למה צריך כ"ז, אכן לא עיינתי באשכול העוסק בזה, אך כמדומה שעיקר הטענה -ולא שמעתי תשובה המניחה דעתי ע"ז- שבמכירות הכלליות הנהוגות היום הדבר נראה כברור מאוד שלגוי אין שום כוונה והתייחסות רצינית עד שאי"ז כדשב"ל כלל וכלל ובלבו ובלב כל אדם, וע"כ טוענים שאין למכירה תוקף הלכתי ול"ש למה שהתירו בהפסד מרובה שזה הכוונה בזמנם שהייתה מכירה שלפחות יש לה צד להראות כרצינית והשאלה הייתה מצד הערמה, אך כמובן אף אחד לא טען שזה ממש אסור וכו' רק שכיון שכך ויש צד גדול מאוד לומר שהמכירה אינה חלה יש מקום גדול להחמיר לכל הרוצה. אכן יש מכירות פרטיות שעושות את המכירה ליותר רצינית).

איש יהודי1
הודעות: 41
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 8:24 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי איש יהודי1 » ג' אפריל 18, 2017 2:40 pm

קוי מידע בנושא
0723187778
026700200 שלוחה 3

מעט דבש
הודעות: 2190
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' אפריל 18, 2017 3:10 pm

הנאמן כתב:כיום מי שעוסק בזה הרבה הוא הרב חיים כץ מחיפה... כמדומה שיש מס' טלפון שאפשר לשמוע הנ"ל. והשנה נוסף מייל שאפשר להרשם לקבל עדכונים על הנ"ל - heifahorah@gmail.com

03-6171144 (שלוחה 5).

http://www.kolhalashon.com/New/Shiurim. ... 1|R0090-10

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' אפריל 19, 2017 9:56 pm

תודה על המייל, מקודם קיבלתי הקובץ. ב"ה למדו לקח להוציא רשימה מסודרת ולא גיבובי עדכונים על עדכונים. הנה למי שמעוניין.

===
למה לדעתכם דווקא על חומרה הזו, יותר משאר חומרות שנוהגים בהם אלו וכאלו, יש הרבה שאוהבים ללעג (או לקשקש על תולעים). ברור שזו חומרא, לא יותר ולא פחות. מצד שני, אין הרבה חומרות שיש להם מקור מהגר"א, הגרע"א, ר"ש קלוגר ועוד. האם בגלל שהיא מתבדרת יותר מידי? האם יש כשרויות שמרגישות נפגעות ממנה?

===

ואגב, לכל חכמי מה נשתנה ששואלים "איך יכול להיות שהקמח נטחן כל כך מהר" וכו', רק ישימו לב שבהנחה שזה אכן צחוק, אי אפשר יותר לסמוך על כשרויות. שכן בכשרות העה"ח מייחסים לעניין הזה רצינות רבה, כשכתוב "נטחן" זה בפיקוחם וכשכתוב "נאפה" זה בפיקוחם. ואם מישהו חושב ברצינות (ולא ע"מ לקנטר בעלמא) שעושים מאתנו צחוק, כדאי שיתחיל לחשוש מעוד בדיחות עצובות שעושים על חשבונו ה"י.

===
אזכור הקוד (כפי שהזכירוהו בלוח עיתים לבינה למשל) ממש מעיק, כמו שכתבו למעלה שלפעמים זה חוכא ממש. ויותר מכך, אם יש משהו שלא כתוב עליו "נאפה" למרות שהקוד ייצור אחרי פסח, כמעט קרוב לוודאי הוא שיש רכיבים ניכרים שהם חמץ ממש, כגון שהבצק הוכן לפני החג וכד', שאל"ה היו כותבים "נאפה". א"כ התאריך הוא הטעיה גמורה.
קבצים מצורפים
עדכון יום רביעי כג ניסן5.pdf
(437.35 KiB) הורד 52 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' אפריל 19, 2017 10:06 pm

ברים כתב:יש לומר של חסידים להיזהר דווקא לפני שבועות בגלל קדושת ימי הספירה, והוא דומה לזהירות של פת פלטר בעשי"ת, ואינו מיועד להמונים אלא ליחידי סגולה.

באמת כך מתבדר בעלמא, אבל יש לברר זה.
כי הרי (אחד מ)מקור העניין הוא ממהרי"ד מבעלז שאמר שיש ג' תקופות בשנה לעניין כשרות המאכלים, מסוכות ועד פסח צריך להזהר מחדש, מפסח ועד שבועות צריך להזהר מחמץ שנמכר, משבועות ועד סוכות צריך להזהר מתולעים בפרות וירקות.
ולפי צורת השמועה באופן הזה, ברור שכל הנושא הוא טכני, ברור שאסור לאכול תולעים גם לפני שבועות, והכל לפי מתי שהיה מצוי החשש הזה בימים קדמוניים לפי צורת המאכלים וההפצה דאז. ופשוט.
וצריכים בזה לעתניאל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' אפריל 19, 2017 10:07 pm

וג"ז רלוונטי כמובן.
viewtopic.php?f=27&t=33116&p=355919#p355854
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ד' אפריל 19, 2017 10:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1318
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' אפריל 19, 2017 10:20 pm

מהרשום עמי (חלקים נבחרים מתוך מאמר ארוך)

ידועים דבריו של מהר"ש מבעלזא זי"ע (מובאים שו"ת בית אבי [להרה"ג ר' יצחק אייזיק ליבעס זצ"ל, ח"ד או"ח סי' קלח], ועוד), שכל יהודי צריך להיות כל השנה גודר גדרים וסייגים ונזהר זהירות יתירה במאכלו. והסביר דבין סוכות לפסח, צריכים להיות זהירים מאיסור 'חדש' . בין פסח לשבועות, צריכים להיות זהירים בחמץ של ישראל שנמכר לגוי. ובין שבועות לסוכות - ימי הקיץ - צריכים להזהר מאכילת פירות יבשים, שמצוי בהם תולעים ...

ובטעם קפידא זו, מובא באחרונים ביאורים שונים. במעשה רב מובא "... כי המכירה גרוע ...". ... ועי' שו"ת עטרת חכמים (להגאון ר' ברוך פרענקיל תאומים - ה'ברוך טעם' זצ"ל, חו"מ סי' טו ד"ה ומה שמחליט, בדברי תשובתו לה'חתם סופר' זצ"ל) ...

אמנם מהר"א מבעלזא הדגיש , שטעם הקפידא בבעלזא לא היתה משום טעם האמור - שפקפקו בעצם מכירת חמץ. אלא מחשש שמא יש אנשים שונים המוכרים את החמץ ב'היתרים שונים' שלא באופן הראוי, ואין המכירה עולה יפה על פי דין . ולכן למיגדר מילתא החמירו שבכל גוונא אין אוכלים חמץ של ישראל שנמכר לגוי .
וכן מובא בפתחא זוטא (ברכת הפסח - לרבי פינחס הורוויץ זצ"ל, הדיין מקאסוב. סי' י"ז אות ב) "חמץ שעבר עליו הפסח אסור אף בהנאה, ולכן צריך כל אדם להיות נזהר שלא לקנות חמץ אחר הפסח ממקום שיש עליו חשש שלא מכר החמץ קודם לפסח כהלכתו. ועבור זה מנהג חסידים ואנשי מעשה, שאין אוכלים חמץ איזהו זמן אחר הפסח, עד שיצא הספק מלבם שליכא עוד חשש על אותו חמץ שהוא ממה שעבר עליו הפסח ...".
...
ובנוגע עד אימת נוהג חומרא זו. הנה מלשונות האחרונים והפוסקים הנזכרים (הגר"א, רעק"א, וברוך טעם), לא מצאנו שום הגבלה בזמן החומרא, כל זמן שיש עדיין אצל ישראל חמץ שנמכר לגוי.
אמנם המנהג היה אצל החסידים - כפי שהבאנו לעיל בשם מהר"ש מבעלזא - לאחוז בחומרא זו עד חג השבועות דייקא. וטעמא בעי.
והמובן הפשוט ניתן לומר, שהרי אף אצל הסוחרים הישראלים לא נשאר החמץ הנמכר לעולם, ובמשך הזמן מוכרין את הסחורה הישנה, ומביאים סחורה חדשה [שנוצרה או נקנתה מגוי לאחר הפסח]. וע"כ קבעו זמן ממוצע של ששה שבועות, שהוא פרק זמן בדרך כלל היה מתחדש המלאי בבתי המסחר.
וכן משמע מלשון ה'פתחא זוטא' שהבאנו " ... ועבור זה מנהג חסידים ואנשי מעשה, שאין אוכלים חמץ איזהו זמן אחר הפסח, עד שיצא הספק מלבם שליכא עוד חשש על אותו חמץ שהוא ממה שעבר עליו הפסח ...". [ולפי זה, אם ידוע בהדיא שחמץ זה הוא מלפני הפסח, יש להחמיר בו אף לאחר חג השבועות].
אמנם בספרי רבי יחיאל מיכל היבנר אב"ד ניזנוב זצ"ל (משכנות הרועים, ח"ב קונטרס עת מצא, אות ז) מצאנו התייחסות שונה לזמן זה. ונעתיק את דבריו "... והנה לפום ריהטא אין הדבר מובן, וכי אחר שבועות כבר נמכרו כל השמרים וכל היי"ש של ישראל, ולא נשאר עוד רק של נכרי. ומאן דלביש מדא ילבש מדא, ובכל השנה היה לו להזהר. אך נראה על פי פשוטו, על דרך המבואר בשו"ע ופוסקים (ראה או"ח תרג), דאף מי שאינו נזהר מפת עכו"ם, יזהר בעשרת ימי תשובה עכ"פ. א"כ ה"נ הרי על פי הדין אין שום מקום לחשוש לזה, כיון דחמץ שעבר עליו הפסח הוא רק דרבנן, וספיקו להקל. מכל שכן שישראל קדושים מוכרין כדינא. רק יען שימי הספירה הם ימים קדושים ונוראים מאוד, כמובאר בכל ספרים הקדושים ... ע"כ אחז צדיק דרכו ליזהר בימים הקדושים אף מחשש רחוק של חמץ שעבר עליו הפסח, ותיכף אחר שבועות, נהג על פי התורה, דכתיב בה אמת...".
...
וככל הנראה בגישה זו גם נהגו בבעלזא. אשר כפי הידוע ביום הראשון של חג השבועות נמנעו עדיין מלשתות בירה שנמכרה לגוי בפסח, וביום שני של שבועות כבר שתו זאת. למרות שמדובר באותו משקה עצמו...

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' אפריל 19, 2017 10:29 pm

כל דבריך נבחרים הם, ר' עתניאל. יש"כ.


עושה חדשות
הודעות: 6016
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חמץ שמיוצר לאחר הפסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אפריל 29, 2017 9:49 pm

כמה שאלות לגבי חמץ שיוצר קודם הפסח:
1. כיצד אפשר לדעת בודאות שהחמץ לא שהה בפסח אצל ספק יהודי שלא מכר מכירת חמץ?
2. כנ"ל, אולי שהה במחסנים השייכים ליהודי החייב באחריותם? (ראה כאן)
3. חברה בבעלות גויים אבל יש דירקטור אחד יהודי, יש מקום להקל?


חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים