עמוד 2 מתוך 2

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ג' יולי 18, 2017 7:20 pm
על ידי שערי חכמה
אורי אגסי כתב:
שערי חכמה כתב:למה צריך לחפש הסברים כאלה כשיש הסבר פשוט המניח את הדעת:
"יש לנו תיש"
מקורו של השיר הוא ככל הנראה מחול מוולוז'ין שהיה מושר בישיבת וולז'ין. המחול מופיע באוצר נגינות ישראל מאת אברהם צבי אידלסון, כרך 9, עמ' 182, מס' 639 בשם וואלאזשינער טאנץ. על פי ציפי פליישר השיר עם מילות יש לנו תיש יצא לאור לראשונה ב-1913. הלחן היה מוכר בגני הילדים בשיטת פרובל (Froebel) באודסה והועבר לאחר מכן לארץ. --ציפי פליישר, התפתחותו ההיסטורית של שיר העם העברי, כרך 1, עמ' 26, חיפה 2009/1964.
חסידי סלונים מספרים שרבי אברהם וינברג השני מסלונים (1884-1933, המכונה "הבית אברהם", על שם ספרו) ביקר בארץ בראשית שנות השלושים של המאה הקודמת, והוא שמע את החלוצים שרים 'יש לנו תיש'. הוא לא ידע כי מקורו של הלחן במזרח אירופה, אך התלהב מאד מהשיר והחליט "להעלות אותו לקדושה" (דהיינו לאמץ את השיר כניגון חסידי לכל דבר), וכשחזר לברנוביץ', עיר מגוריו, החל לשיר את הלחן הזה בטישים (התכנסויות חסידיות) שערך. כעבור שנים אחדות, תלמידו וממשיכו באדמו"רות רבי שלום נח ברזובסקי (1911-2000, בעל ה"נתיבות שלום") עלה לארץ והתיישב בטבריה, שהייתה באותם ימים מרכז חסידי סלונים בארץ ישראל. החסידים בטבריה ביקשו ממנו לשיר ניגון שה"בית אברהם" נהג לשיר, והוא, בלי להכיר את גלגולי השיר, זימר לפניהם את הניגון של "יש לנו תיש". החסידים הטבריינים (שהיו ידועים במזגם המיוחד) לא יכלו להתאפק - והחלו לצחוק.

אני חושב שהסיפור היה רק על הלחן/ניגון ולא על המילים, אני בטוח שאינכם חושבים שהרבי שר את המילים "יש לנו תיש",
משא"כ במנהג הרוח רוח רוח החידוש הוא ששרו גם את המילים הנפלאות של המשורר.

ברור לגמרי, אלא שעל הניגון כתב מי שכתב "מי יעמוד בסוד קדושים", ולענ"ד במקרה הזה כל אחד יכול לעמוד בסודם.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ג' יולי 18, 2017 7:51 pm
על ידי סגי נהור
עז"נ בסודם אל תבוא נפשי...

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ג' יולי 18, 2017 8:31 pm
על ידי משה ובני ישראל
אני שואל שאלה נוספת בכל הרצינות.
הנה אשכול זה כולל שני עולמות. דיון בדא"ח של מרן החתם סופר זי"ע במצוות שילוח הקן ולהבדיל התבדחות על שירי גן מטופשים שנפלו באיזה ספר ומי יעמוד בסוד ליצנים.
אולי ראוי אם לא להבדיל הדברים לשני אשכולות ואת הבדיחות לשלוח לפורום פורים וכדו' ואת התורה הקדושה של מרן רבינו החת"ס באשכול נפרד, אם לא זה אז לפחות לקרוא לכותרת האשכול החוזרת על עצמה בכל הודעה בשם המכובד - דעת החת"ס במצוות שילוח הקן ולא על שם איזה מנהג טעות שלא ידוע איזה ליצן כתבו.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ג' יולי 18, 2017 8:58 pm
על ידי מיכאל1
משה ובני ישראל כתב:אני שואל שאלה נוספת בכל הרצינות.
הנה אשכול זה כולל שני עולמות. דיון בדא"ח של מרן החתם סופר זי"ע במצוות שילוח הקן ולהבדיל התבדחות על שירי גן מטופשים שנפלו באיזה ספר ומי יעמוד בסוד ליצנים.
אולי ראוי אם לא להבדיל הדברים לשני אשכולות ואת הבדיחות לשלוח לפורום פורים וכדו' ואת התורה הקדושה של מרן רבינו החת"ס באשכול נפרד, אם לא זה אז לפחות לקרוא לכותרת האשכול החוזרת על עצמה בכל הודעה בשם המכובד - דעת החת"ס במצוות שילוח הקן ולא על שם איזה מנהג טעות שלא ידוע איזה ליצן כתבו.

כיהודה ועוד לקרא גם אני מצטרף.
אך אני מסופק ההאם הגדרת המנהג היא מנהג שטות שליצן כתבו או שיש פה משהו שיטתי, ואולי זה צריך להיות באשכולות על חסידים ומתנגדים

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ג' יולי 18, 2017 9:18 pm
על ידי שערי חכמה
גם אני מצטרף, את הד"ת ראוי להעביר למקומם הראוי להם.
רק יש לציין שהנושא של אשכול זה הוא ה"מנהג" הנזכר בכותרתו, ולא יזכר ח"ו שבאמצע דברי תורה פנינו לדברים בטלים.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ד' יולי 19, 2017 3:04 am
על ידי עקביה
אוצר החכמה כתב:אני הסברתי מה שאומר החת"ס. להבנתי אתה טוען טענות על זה.

אני (וגם החת"ס) לא יודע מה זה נקרא שעושה סתם מי שעושה משהו יש לו מטרה (בלשון החת"ס נחת רוח בזה) מלבד סתם רשע שבאמת מטרתו לצער בע"ח. עליו לא מדובר.
ולאמיתו של דבר אני לא כל כך מבין על מה הויכוח.
אתה מסכים שבחת"ס כתוב שמי שרוצה לעשות את זה אין בזה איסור.
גם אני כתבתי שלפי החת"ס בקטע הזה אין בזה מצווה (בהמשך החת"ס בעצם מסתפק בזה כמו שמוכח מהמשך דבריו).
אז על מה הויכוח?

מהמילים האלה שכתבת לעיל
וזה מפני שאין באמת תנאי גם לשיטתו שחייב לקחת את הבנים. (אם היה כזה תנאי הרי בשביל זה נאמרו המילים ואינם מיותרות). אלא הדבר תלוי ברצונו אם רוצה יכול לקחת ואם רוצה יכול לשלח בלי לקחת.

הבנתי (כנראה בטעות) שאתה סבור שלשיטת החת"ס גם אינו לוקח את הבנים יש במעשיו איזשהו קיום מצוה, ונגד הבנה זו כתבתי מה שכתבתי.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 12:51 pm
על ידי גלאגוזים
הדיון פה בפורום אודות השיר,
גלש לבלוגו של פרופ' דוד אסף,
שאף נתן את הקרדיט לפורום, כמתבקש.

http://onegshabbat.blogspot.co.il/2017/ ... st_76.html

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 6:33 pm
על ידי סיסטעם
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 17&hilite=

והגיד אז [הרה"ק השם שלמה ממונקאטש זצ"ל] לבנו [הדרכי תשובה זצ"ל] בזה״ל ר׳ הירשלי לעבין הנה שמעתי כי הקדוש ר' אהרן קארלינער זי"ע היה לו איזה זמר נאה על הפסוק אל גינת אגות ירדתי וכו' ואני ידעתיו גם כן אבל נשכח ממני אפשר שיש לך ידועה מזה הזמר? והשיב בנו הקדוש כן אתי יודע אשר למדתי בצאנז מהרב מבאבוב (הוא הה"ק המפורסם מו"ה שלמה משם זצללה"ה) והזמר כך הוא בקול נגינה נפלאה ועמוקה יורדת חדרי בטן עה"כ אל גינת אגוז וגו' כנ"ל די מאמע האט געהייסען, ניסעלעך רייסען, אוי ווי הויך זענען די ביימעלעך, אוי ווי קליין זענען די קינדערלעך, זיי קענען נישט דערגרייכען. ובכה רבינו הק' כשמעו הדברים ואמר באמת הוא צער גדול להבנים שלא יכלו להגיע וליקח מהאילנות.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 4:45 pm
על ידי חד ברנש
על השיר 'יש לנו תיש' התפרסם עכשיו פוסט באתר של הספרייה הלאומית:
http://blog.nli.org.il/gdi/?utm_source= ... _11sep2017

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 5:57 pm
על ידי מנצפך
נראה לי שמן הראוי היה להעביר את האשכול לכאן..

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2017 11:17 pm
על ידי ברוז
מתוך אתר הספריה הלאומית:
http://blog.nli.org.il/wind_and_apple/? ... _18sep2017

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ד' מרץ 14, 2018 11:02 pm
על ידי בעל קורא
איש ימיני כתב:
מיכאל1 כתב:לכאורה באמת העלית נקודה מעניינת, מדוע אנחנו מקבלים כדבר מובן מאליו שניגון ששמע ר' שלום שבדרון מילד יתום בדיסקין הופך להיות חלק מתפילות ימים נוראים (ויאתיו כל לעבדך) ואילו ניגון אחר מותאם בראשנו רק לשירי ילדים.
האם הקובע הוא מי שהלחין ראשון את השיר או מי שהדביק לו מילים ראשון, או שנכון לומר שיש תווים שיסודם גבוה מעל גבוה ואילו האחרים הינם פרי באושים.

שמעתי ממישהו ששמע ניגון זה כששהה בשויץ, כניגון קדיש לפני שמונה עשרה ביו"ט בתפילת ערבית. סביר להניח שר' שלום שמע אותו שם ולא כאגדה לעיל...

ויש ליישב דברי שניכם.

מהספר "קול חוצב" על ר' שלום:
ניגונים ר' שלום שבדרון.jpg
ניגונים ר' שלום שבדרון.jpg (178.62 KiB) נצפה 6052 פעמים

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ה' מרץ 15, 2018 12:46 am
על ידי בעל קורא
יש לפלפל קצת במנהג קדוש זה שמי יעמוד בסודו:

לכאורה יש פירכא גדולה על מנהג זה, שהרי כתבו תוס' (שבת פ"ח ע"א ד"ה פריו) ש"תפוח" שאליו נמשלו כנסת ישראל הוא בכלל אתרוג, והרי המשורר ודאי לא היה כן בדעתו ונתכוון לתפוח ממש, ואם כן איך יכול השיר לרמוז על כנסת ישראל שנמשלו בכלל לאתרוג כאשר שר על תפוח.
איברא, שיש להקשות איך בכלל כתב המשורר "שנפל והתפוצץ" והרי תפוח שנופל מהעץ אין דרכו להתפוצץ כלל מחמת חוזקו, ורק בפירות רכים יותר שייך כן שכשנופלים מהעץ מתפוצצים.
אולם באמת יש לומר שהמשורר התכוון בכלל לתפוז, הנקרא גם תפוח זהב, והוא אכן דרכו להתפוצץ בנפילה, דייקא נמי שתפוח גדל במטע ולא בפרדס, אלא ע"כ שהכוונה לתפוז.
ומ"מ קשה כיצד השיר רומז לאתרוג אחר שהכוונה לתפוז, וצ"ל שכיון שגם אתרוג דרכו להתפוצץ בנפילה, ממילא אע"פ שמחבר השיר לא התכוון לאתרוג אלא לתפוז, כיון שהשיר שייך גם עליו וגם הוא ממשפחת פירות ההדר יכול שיר זה לרמוז שפיר לכנסת ישראל. ודו"ק.

ובכל זה לא באתי אני הקטן אלא לפרש הערת המהדיר שפירש את מהות ענין השיר לפי פשוטו, אך כמובן שעיקר כוונת השיר היא על דרך הסוד ואין לי הקטן שום צל של הבנה בדברים אלו העומדים ברומו של עולם, ורק לפרש הענין על פי פשוטו באתי.
ומי יעמוד בסוד קדושים ותרשישים בעולמות העליונים מצויים ובחקל תפוחין קדישין מתרועעים ושבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא להן נהירין.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ה' מרץ 15, 2018 12:05 pm
על ידי מעט דבש
הסרפד כתב:יש שיר 'עפל וויל נישט פאלן' ('תפוח אינו רוצה לפול') הדומה במבנהו לחד גדיא (תפוח - איכר - חתול - כלב - מטה - אש וכו') ומושר אצל כמה משפחות יוצאי גליציה. אולי מדובר בגירסא נוספת של השיר הזה?

הנה מכאן:

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
אַ בוימעלע אַראָפּ
בּוימעלע זאָל בּאַרעלאַך וואַקסן.
בּוימעלע וויל ניט בּאַרעלאַך וואַקסן
בּארעלאך ווילן ניט פֿאַלן.

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
יעקעלען אראפ
יעקעלע זאל בּאַרעלאַך רײַסן.
יעקעלע וויל ניט בּאַרעלאַך רײַסן
בּאַרעלאַך ווילן ניט פֿאַלן.

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
אַ הינטעלע אַראָפּ
הינטעלע זאָל יעקעלען בײַסן.
הינעלע וויל ניט יעקעלען בײַסן
יעקעקלע וויל ניט בּאַרעלאַך רײַסן
בּאַרעלאַך ווילן ניט פֿאַלן.

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
אַ שטעקעלע אַראָפּ
שטעקעלע זאָל הינטעלע שלאָגן.
שטעקעלע וויל ניט הינטעלע שלאָגן
הינעלע וויל ניט...

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
אַ פֿײַערל אַראָפּ
פֿײַערל זאָל שטעקעלען בּרענען.
פֿײַערל וויל ניט שטעקעלען בּרענען
שטעקעלע וויל ניט...

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
אַ וואַסערל אַראָפּ
וואַסערל זאָל פֿײַערל לעשן.
וואַסערל וויל ניט פֿײַערל לעשן
פֿײַערל וויל ניט...

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
אַן עקסעלע אַראָפּ
עקסעלע זאָל וואַסערל טרינקען.
עקסעלע וויל ניט וואַסערל טרינקען
וואַסערל וויל ניט...

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
אַ שוחט'ל אַראָפּ
שוחט'ל זאָל עקסעלען שעכטן.
שוחט'ל וויל ניט עקסעלען שעכטן
עקסעלע וויל ניט...

האָט הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַראָפּגעשיקט
דעם מַלְאַךְ-הַמָּוֶת אַראָפּ
מַלְאַךְ-הַמָּוֶת זאָל שוחט'לען טויטן
מַלְאַךְ-הַמָּוֶת וויל ניט שוחט'לען טויטן
שוחט'ל וויל ניט...

איז הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אַלײן אַראָפּ
אָי, אַלײן אַראָפּ
מַלְאַךְ-הַמָּוֶת וויל שוין שוחט'לען טויטן
שוחטל וויל שוין עקסעלען שעכטן
עקסעלע וויל שוין וואַסערל טרינקען
וואסערל וויל שוין פֿײַערל לעשן
פֿײַערל וויל שוין שטעקעלע ברענען
שטעקעלע וויל שוין הינטעלען שלאָגן
הינטעלע וויל שוין יעקעלען בײַסן
יעקעלע וויל שוין בּאַרעלאַך רײַסן
בּאַרעלאַך וויל שוין פֿאַלן.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ה' מרץ 15, 2018 12:11 pm
על ידי סגי נהור
מעט דבש כתב:
הסרפד כתב:יש שיר 'עפל וויל נישט פאלן' ('תפוח אינו רוצה לפול') הדומה במבנהו לחד גדיא (תפוח - איכר - חתול - כלב - מטה - אש וכו') ומושר אצל כמה משפחות יוצאי גליציה. אולי מדובר בגירסא נוספת של השיר הזה?

הנה מכאן...

תפוח נעשה אגס.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ה' מרץ 15, 2018 12:14 pm
על ידי מעט דבש
הנה גרסה נוספת, והפעם בתפוח:

דער הער האָט געשיקט דעם פּויער אין וואַלד
זאָל דאָס עפּל רייסן
פּויער וויל נישט עפּל רייסן
און עפּל וויל נישט פֿאַלן.

דער הער אָט געשיקט אַ הינטעלע אין וואַלד
זאָל דעם פּויער בּייסן
הינטעלע וויל נישט פּויער בײַסן
פּויער וויל נישט עפּל רייסן
און עפּל וויל נישט פֿאַלן.

דער הער אָט געשיקט אַ קעצל אין וואַלד
זאָל דאָס הינטל קראַצן
קעצעלע וויל נישט הינטל קראַצן
הינטעלע וויל נישט...

דער הער אָט געשיקט אַ שטעקל אין וואַלד
זאָל דאָס קעצעלע שלאָגן
שטעקלע וויל נישט קעצל שלאָגן
קעצעלע וויל נישט...

דער הער אָט געשיקט אַ פֿײַער אין וואַלד
זאָל דאָס שטעקלע בּרענען
פֿײַער וויל נישט שטעקלע בּרענען
שטעקלע וויל נישט...

דער הער אָט געשיקט אַ וואַסער אין וואַלד
זאָל דאָס פֿײַער לעשן
וואַסער וויל נישט פֿײַער לעשן
פֿײַער וויל נישט...

דער הער אָט געשיקט אַ אָקס אין וואַלד
זאָל דאָס וואַסער טרינקען
אָקס וויל נישט וואַסער טרינקען
וואַסער וויל נישט...

דער הער איז געגאַנגען אַליינט אין וואַלד
זאָל דאָס עפּל רייסן
שוחט וויל שוין אָקס שעכטן
אָקס וויל שוין וואַסער טרינקען
וואַסער וויל שוין פֿײַער לעשן
פֿײַער וויל שוין שטעקעלע ברענן
שטעקעלע וויל שוין קעצעלע שלאָגן
קעצעלע וויל שוין הינטעלע קראַצן
הינטעלע וויל שוין פּויער בײַסן
פּויער וויל נישט עפּל רייסן
און עפּל וויל שוין פֿאַלן.

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: א' מרץ 18, 2018 11:06 am
על ידי בעל קורא
האמת היא שבפשטות כל טעם שירת הפיוטים בסוף הסדר אינם אלא כדי למשוך לב התינוקות שלא ישנו, ובפיוטים כ"ויהי בחצי הלילה" "ואמרתם זבח פסח" "אדיר הוא" ו"אדיר במלוכה" אכן יש גם תוכן עצמי, אך בפיוטים ושירי החידודים כ"חד גדיא ו"אחד מי יודע" בפשטות אין תוכן עצמי אלא נאמרים רק כדי למשוך לב התינוקות שירצו להיות ערים עד סוף הסדר כדי להראות את כוחם ב"אחד מי יודע" וכדי להשתתף בזמר הנאה של סיפור ה"חד גדיא" (וכמובן שיש בהם גם רמזים גדולים, אך אני מדבר על פי פשוטו), ואם כן לא כזה מופרך להבין שנכון למקומו ושעתו יכול כל אדם לבחור לו זמר נאה אחר שיודע בו שמושך את לב הילדים ולזמרו אחר סיום עריכת הסדר, אמנם צריך להיזהר כמובן לא להפוך את זה לאיזה "מנהג קדוש" כמו שראינו כאן, אך כאשר זה נעשה בגבול הנכון לכאורה אין בזה שום בעיה וזה אף מומלץ (ולא שאני מבין מה מצאו דווקא בזמר "רוח רוח רוח" שאין בו לא טעם ולא ריח אלא רק רוח).

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: א' אפריל 14, 2019 12:15 pm
על ידי פלגינן
אני רואה שיש סינון שחסם את הערך 'חד גדיא' בויקיפדיה, ואף ב'המכלול' שכתבו את הערך ומחקו את כל מה שנוגע למקורו או למקבילותיו.
האם אכן מי שמתעסק במקורו של השיר 'חד גדיא' נקרא שמתלוצץ מהשיר ודינו כמש"כ החיד"א בשו"ת חיים שאל?

Re: מנהג לשיר רוח רוח מן העץ נפל תפוח בליל הסדר

פורסם: ה' אפריל 18, 2019 2:22 pm
על ידי יהושע100
מזוית אחרת -
מסתמא יש ביקורת כלשהי על אלו ספרים נכנסים לאוצר ואלו לא (וזה עוד קודם למהדורות השונות של בני תורה ועוד ועוד).
האם אין הבאת הדברים מוזילה מערכו של האוצר כמקום רציני או שמא הספר בכללו טוב אלא שהתשתרבב גם "המנהג הקדוש" הלה בטעות ויותר טוב היה שישמר במסורת ליודעי ח"ן.