בסימן תמ"ו הובא בב"י מהריב"ש שחמץ של נכרי הוא מוקצה בשבת ויו"ט, ולא הבנתי מדוע, והלא החמץ שייך לגוי וראוי לבעליו, ורק לי כישראל זה לא ראוי, וזה דומה לבגדי עניים שאמנם אם שייכים לעשירים הם מוקצה, אך אם הם שייכים לעניים - אינם מוקצה אף לעשירים.
ואמנם דעת הט"ז בסוף סי' ש"ח דהיינו דווקא לעשירים הדרים בבית עניים, אך הרבה פוסקים סוברים שלאו דווקא, אלא כל שראוי לבעליו אינו מוקצה אף לשאר העולם.
וביותר, שהתוס' סוברים שאף דבר האסור בהנאה השייך לזה שאסור לו, כיון שכל חסרונו הוא איסורו - כיון שראוי לאחרים אינו מוקצה גם לו.
ואמנם בחמץ השייך לישראל מסתבר שכיון שאינו ראוי לאף אחד מישראל ממילא מוקצה, אך חמץ השייך לגוי ומותר לו, מדוע הוא מוקצה לישראל?