מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע חמץ של גוי הוא מוקצה בשבת ויו"ט?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

מדוע חמץ של גוי הוא מוקצה בשבת ויו"ט?

הודעהעל ידי חיים סגל » ג' מרץ 13, 2018 2:41 pm

בסימן תמ"ו הובא בב"י מהריב"ש שחמץ של נכרי הוא מוקצה בשבת ויו"ט, ולא הבנתי מדוע, והלא החמץ שייך לגוי וראוי לבעליו, ורק לי כישראל זה לא ראוי, וזה דומה לבגדי עניים שאמנם אם שייכים לעשירים הם מוקצה, אך אם הם שייכים לעניים - אינם מוקצה אף לעשירים.
ואמנם דעת הט"ז בסוף סי' ש"ח דהיינו דווקא לעשירים הדרים בבית עניים, אך הרבה פוסקים סוברים שלאו דווקא, אלא כל שראוי לבעליו אינו מוקצה אף לשאר העולם.
וביותר, שהתוס' סוברים שאף דבר האסור בהנאה השייך לזה שאסור לו, כיון שכל חסרונו הוא איסורו - כיון שראוי לאחרים אינו מוקצה גם לו.
ואמנם בחמץ השייך לישראל מסתבר שכיון שאינו ראוי לאף אחד מישראל ממילא מוקצה, אך חמץ השייך לגוי ומותר לו, מדוע הוא מוקצה לישראל?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מדוע חמץ של גוי הוא מוקצה בשבת ויו"ט?

הודעהעל ידי קראקובער » ו' מרץ 16, 2018 9:27 am

באותו מידה תשאל על כל מוקצה מחמת איסור בשבת דחזי לנכרי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מדוע חמץ של גוי הוא מוקצה בשבת ויו"ט?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מרץ 16, 2018 9:37 am

לאיזה מוקצה מחמת איסור כוונתך?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מדוע חמץ של גוי הוא מוקצה בשבת ויו"ט?

הודעהעל ידי קראקובער » ו' מרץ 16, 2018 9:55 am

בגד שעטנז לדוגמא, ויש שרצו לחלק בין סתם איסור לאיסוה"נ.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: מדוע חמץ של גוי הוא מוקצה בשבת ויו"ט?

הודעהעל ידי מאור עינים » א' מרץ 18, 2018 6:17 pm

חיים סגל כתב:בסימן תמ"ו הובא בב"י מהריב"ש שחמץ של נכרי הוא מוקצה בשבת ויו"ט, ולא הבנתי מדוע, והלא החמץ שייך לגוי וראוי לבעליו, ורק לי כישראל זה לא ראוי, וזה דומה לבגדי עניים שאמנם אם שייכים לעשירים הם מוקצה, אך אם הם שייכים לעניים - אינם מוקצה אף לעשירים.
ואמנם דעת הט"ז בסוף סי' ש"ח דהיינו דווקא לעשירים הדרים בבית עניים, אך הרבה פוסקים סוברים שלאו דווקא, אלא כל שראוי לבעליו אינו מוקצה אף לשאר העולם.
וביותר, שהתוס' סוברים שאף דבר האסור בהנאה השייך לזה שאסור לו, כיון שכל חסרונו הוא איסורו - כיון שראוי לאחרים אינו מוקצה גם לו.
ואמנם בחמץ השייך לישראל מסתבר שכיון שאינו ראוי לאף אחד מישראל ממילא מוקצה, אך חמץ השייך לגוי ומותר לו, מדוע הוא מוקצה לישראל?

קודם העיון
בביצה כד' ע"ב אמרי' דפירות מחוברים שגוי השירם ביו"ט, אסור לישראל, וברש"י כתב דאסורים גם משום מוקצה, ואף דהבעלים העכו"ם לא הסיח דעתו מהם, מוקצה הם שלא תחלוק בין ישראל לעכו"ם ואלי ה"נ הכא. [וכמדומה שפירות מחוברים השיכים לישראל שאינו חייב ביו"ט שני ותלשם והביאם לישראל החייב שרי ומשום דבזה הוה כענייים ועשירים]
ולא עיינתי כראוי.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: 216lakedrive ו־ 73 אורחים