לגבי הספר הנ"ל, ראה כאן:
https://www.magnespress.co.il/Book/%D7% ... No=1&qid=1 וכבר האריכו עליו כאן בפורום, וחיפוש קל יעלה חומר רב עליו.
הוא לא דן ישירות בשאלתך, אולם לפי דבריו לא יהיה קשה לך מאומה.
עיקרי דבריו הם: ידוע חידושו של ר"ח הלוי מבריסק הובא ברי"ז הלוי על הרמב"ם פ"ז מחו"מ ה"ט, שבארבעה כוסות יש שתי דינים - כוס של ברכה ומצוה בפני עצמה, ושהוא מחלוקת ראשונים.
דוד הנשקה טוען שם, שהוא מחלוקת אמוראים, שלדעת רב חנן הטוען שמוכח מתוך דברי המשנה שברכת המזון טעונה כוס, שאם לא כן לא היו שותים ארבעה כוסות כי אם שלשה כוסות, הרי שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא משום כוסות של ברכה. ואילו לדעת רבא המיישב שם: ארבע כסי תקינו רבנן דרך חירות כל חד וחד נעביד בהו מצוה, הרי שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא מצוה בפני עצמה.
ברי שאם נאמר שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא משום כוסות של ברכה אין מחוייבים להיות שואל או מוכר כסותו עבורם, כי במה שונים כוסות אלו הם משאר כוסות של ברכה, ושיטת הרשב"ם משקפת בוודאי את דעת רבא הטוען שהם משום דרך חירות (טענה זו גופא לא כתב שם, אולם הדברים ברורים לכל המצוי בסוגיה זו).
לגבי הספר עצמו - הפרק שם נפלא, אולם קשה לי לקבל את דעתו שהתקנה שינתה את פניה, אלא יותר מסתבר לי שהוא מחלוקת בעיקר התקנה. ומסופקני אם יוכל אי מי מיושבי בית המדרש לקבל את דבריו אלו השאובים מהעולם האקדמי.