מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה חזקה בכוס שלישית

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

הערה חזקה בכוס שלישית

הודעהעל ידי רון » ד' מרץ 14, 2018 1:27 pm

אולי ידוע לחכמים דפה שליט"א האם העירו את ההערה דלהלן:
בגמ' בפסחים קטז' ב' איתא במשנה דמוזגין עליו כוס שלישי ומברכין ברכת המזון. ובגמ' רצו להוכיח מכאן דש"מ שברכת המזון טעונה כוס, והגמ' דוחה שאינו מוכח.

והנה צע"ג איך ס"ד לפרש שהכוס השלישית הוא מדין ברכת מזון טעונה כוס, והלא מבואר במשנה בריש ערבי פסחים דלא יפחתו לו מארבעה כוסות ואף מוכר כסותו כידוע מהמגיד משנה ודין זה ודאי שלא נאמר אלא בכוס מיוחדת של ד' כוסות ולא בכוס ברכת המזון דעלמא

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: הערה חזקה בכוס שלישית

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ד' מרץ 14, 2018 3:36 pm

מה שמחוייב להיות שואל או מוכר כסותו עבור ארבע הכוסות מפורש ברשב"ם שם, ובמגיד משנה לא דן אלא ללמוד את נר חנוכה מארבע כוסות.
לגופה של שאלה, ראה: מה נשתנה מר' דוד הנשקה פרק ה' ומבואר היטב.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: הערה חזקה בכוס שלישית

הודעהעל ידי גבול ים » ד' מרץ 14, 2018 4:17 pm

פשוט שהגמ' ידעה שיש ענין של ד' כוסות כנגד ד' לשונות של גאולה, ובכדי לקיים ענין זה מוכרים כסותו, אלא שהגמ' סברה שמשתמשים בכוס של בהמ"ז גם למנין ד' כוסות, כמו בכוס של קידוש שמלבד מצוות קידוש מקיימת את מצות הד"כ, ואל"כ היו מתקנים את שתיית הכוס בלא בהמ"ז, וע"ז תי' הגמ' דרבנן רצו שתאמר ברכה על הכוס.

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: הערה חזקה בכוס שלישית

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ד' מרץ 14, 2018 4:23 pm

הדוחק בדבריך ברור, שהקושיה היא: שמע מינה ברכת המזון טעונה כוס - שאל"כ לא היו מחייבים ארבעה כוסות כי אם שלשה כוסות! ועל זה יישבה הגמרא שהטעם לארבע כוסות הוא משום דרך חירות ומשום כן בעינן ארבע כוסות, אלא שאחר שתיקנו ארבע כוסות הסמיכו אותם גם לכוסות של ברכה. ומוטב לעיין בספר הנ"ל.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: הערה חזקה בכוס שלישית

הודעהעל ידי רון » ד' מרץ 14, 2018 5:42 pm

אויבער חכמניק כתב:מה שמחוייב להיות שואל או מוכר כסותו עבור ארבע הכוסות מפורש ברשב"ם שם, ובמגיד משנה לא דן אלא ללמוד את נר חנוכה מארבע כוסות.
לגופה של שאלה, ראה: מה נשתנה מר' דוד הנשקה פרק ה' ומבואר היטב.

אתה ודאי צודק לענין מוכר כסותו ואתי תלין משוגתי ואגב שטפיה היה,
מהו הספר שציינת ואיך אגיע אליו אולי תוכל להעלות הדברים כאן? והאם הוא מקשה את הקו' הנ"ל?

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: הערה חזקה בכוס שלישית

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ד' מרץ 14, 2018 6:18 pm

לגבי הספר הנ"ל, ראה כאן: https://www.magnespress.co.il/Book/%D7% ... No=1&qid=1 וכבר האריכו עליו כאן בפורום, וחיפוש קל יעלה חומר רב עליו.

הוא לא דן ישירות בשאלתך, אולם לפי דבריו לא יהיה קשה לך מאומה.

עיקרי דבריו הם: ידוע חידושו של ר"ח הלוי מבריסק הובא ברי"ז הלוי על הרמב"ם פ"ז מחו"מ ה"ט, שבארבעה כוסות יש שתי דינים - כוס של ברכה ומצוה בפני עצמה, ושהוא מחלוקת ראשונים.

דוד הנשקה טוען שם, שהוא מחלוקת אמוראים, שלדעת רב חנן הטוען שמוכח מתוך דברי המשנה שברכת המזון טעונה כוס, שאם לא כן לא היו שותים ארבעה כוסות כי אם שלשה כוסות, הרי שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא משום כוסות של ברכה. ואילו לדעת רבא המיישב שם: ארבע כסי תקינו רבנן דרך חירות כל חד וחד נעביד בהו מצוה, הרי שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא מצוה בפני עצמה.

ברי שאם נאמר שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא משום כוסות של ברכה אין מחוייבים להיות שואל או מוכר כסותו עבורם, כי במה שונים כוסות אלו הם משאר כוסות של ברכה, ושיטת הרשב"ם משקפת בוודאי את דעת רבא הטוען שהם משום דרך חירות (טענה זו גופא לא כתב שם, אולם הדברים ברורים לכל המצוי בסוגיה זו).

לגבי הספר עצמו - הפרק שם נפלא, אולם קשה לי לקבל את דעתו שהתקנה שינתה את פניה, אלא יותר מסתבר לי שהוא מחלוקת בעיקר התקנה. ומסופקני אם יוכל אי מי מיושבי בית המדרש לקבל את דבריו אלו השאובים מהעולם האקדמי.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: הערה חזקה בכוס שלישית

הודעהעל ידי רון » ד' מרץ 14, 2018 7:26 pm

אויבער חכמניק כתב:לגבי הספר הנ"ל, ראה כאן: https://www.magnespress.co.il/Book/%D7% ... No=1&qid=1 וכבר האריכו עליו כאן בפורום, וחיפוש קל יעלה חומר רב עליו.

הוא לא דן ישירות בשאלתך, אולם לפי דבריו לא יהיה קשה לך מאומה.

עיקרי דבריו הם: ידוע חידושו של ר"ח הלוי מבריסק הובא ברי"ז הלוי על הרמב"ם פ"ז מחו"מ ה"ט, שבארבעה כוסות יש שתי דינים - כוס של ברכה ומצוה בפני עצמה, ושהוא מחלוקת ראשונים.

דוד הנשקה טוען שם, שהוא מחלוקת אמוראים, שלדעת רב חנן הטוען שמוכח מתוך דברי המשנה שברכת המזון טעונה כוס, שאם לא כן לא היו שותים ארבעה כוסות כי אם שלשה כוסות, הרי שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא משום כוסות של ברכה. ואילו לדעת רבא המיישב שם: ארבע כסי תקינו רבנן דרך חירות כל חד וחד נעביד בהו מצוה, הרי שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא מצוה בפני עצמה.

ברי שאם נאמר שעיקר התקנה של ארבע כוסות הוא משום כוסות של ברכה אין מחוייבים להיות שואל או מוכר כסותו עבורם, כי במה שונים כוסות אלו הם משאר כוסות של ברכה, ושיטת הרשב"ם משקפת בוודאי את דעת רבא הטוען שהם משום דרך חירות (טענה זו גופא לא כתב שם, אולם הדברים ברורים לכל המצוי בסוגיה זו).

לגבי הספר עצמו - הפרק שם נפלא, אולם קשה לי לקבל את דעתו שהתקנה שינתה את פניה, אלא יותר מסתבר לי שהוא מחלוקת בעיקר התקנה. ומסופקני אם יוכל אי מי מיושבי בית המדרש לקבל את דבריו אלו השאובים מהעולם האקדמי.


ולא מצויה קו' זו בשום ספר למדני רק אקדמי? לא מחמיא במיוחד לשואל! כנראה שלא מתחילה הקו' כלל אצל המפרשים השאלה למה?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים