מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי אברהם » ב' מרץ 26, 2018 7:33 pm

ראיתי ברשת איזה מאמר של ת"ח דתי-לאומי (אינני זוכר שמו, ולא מוצא שוב) שטוען שבזמן הראבי"ה לא היה המנהג להסב לנוחות על ספות מרווחות, רק ישיבה זקופה על כיסאות.
אבל בזמנינו כבר התפשט המנהג לשתות דרך רווחה ועינוג על גבי ספות עמוקות ומרווחות, ליד שולחנות-קפה נמוכים, אשר דומים במידת-מה לשולחנות הקטנים שהיו בזמן הגמרא, ואוכלים מיני תקרובת או שותים חמר-מדינה (קפה, בירה וכדומה).
ואמנם עדיין אין דרכינו שהאכילה העיקרית תהא ע"ג הספות, אבל אולי סגי בזה כדי שלא תהא ההסיבה דרך חולים ומעונים, וכבר אין לנו מקור לבטל דין הגמרא להסב באכילת המצה.

שאלתי להיסטוריונים שבינינו, או הבקיאים בדרכי החיפוש:

האם אכן 'פינות ישיבה סלוניות', ספות וכורסאות לצד שולחנות-קפה, התחדשו בעת החדשה ולא היו שכיחים בזמן הראבי"ה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 26, 2018 9:12 pm

Back in the 1600’s living rooms were called parlours and were used to socialise and entertain guests. They were also used for dining. They were much more formal than they tend to be nowadays and hierarchies were clearly displayed with the use of chairs. The householder, who was always a man, would site in a chair called ‘the great chair’ which was a way of showing his authority and standing. His wife and children would sit in upholstered chairs while others sat on joined stools. In the second half of the seventeenth century musical instruments, books and games began to be introduced into parlours and they became more of a place for relaxation as well as a place for entertaining. Common furniture during the 1600’s included upholstered chairs, large dining tables, pianos, boardgames and books, especially the bible.
In the 1700’s began to be introduced in upper class household. These were typically used for formal entertaining while parlours were more family-orientated relaxation areas. Chairs and tables remained very similar as in the previous century while upholstered chairs and pianos were common drawing room furnishings.
By the 1850’s it was no longer the norm to dine in living rooms as they were used exclusively for relaxation and entertainment. A connected dining room became usual in newly built homes separating eating and relaxation. Décor typically consisted of carpets and rugs and , while upholstered sofas and coffee tables were popular additions to many living rooms. Musical instruments and books were amongst the things used for entertainment.
To an extent living rooms became more minimalist in the 1900’s and more craftsmanship became used in furnishings. Overall there was more variety. Early in the twentieth century they were still fairly formal, although less so than previously. Technology began to play a central role in the living room with this beginning with radios. The whole family would regularly gather around listening to the radio. Later in the twentieth century there were many changes. Society as a whole became less formal and living rooms followed suit. Televisions began to be introduced and became the centrepiece of living rooms. It also became more common once again to dine in living rooms, with this often depending on the size of a home (whether or not they had a separate dining room). Comfort became more important with sofas and chairs being chosen accordingly.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי שמש » ב' מרץ 26, 2018 9:53 pm

זה מדבר מ-1600 והלאה (תקופת הרנסאנס) וראביה חי 400 שנה קודם לכן בעומק ימי הביניים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 26, 2018 10:03 pm

שמש כתב:זה מדבר מ-1600 והלאה (תקופת הרנסאנס) וראביה חי 400 שנה קודם לכן בעומק ימי הביניים.


ק"ו, לא?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מרץ 26, 2018 10:16 pm

אתמול התארח אצלינו בבית מדרשינו, הגאון רבי מרדכי אויערבאך שליט"א ונשא שיחה מוסרית מלאת רוממות כהכנה לליל הסדר. בחלק מדבריו עמד על ההרגשה של 'אתכא דרחמנא קא סמכינן' והביא כמה מקורות לכך. הוסיף לעורר על כך שבעצם קשה לנו כיון להבין את מצות ההסבה על כל פרטיה ודקדוקיה, היאך כיום הזה זהו ניהוג דרך חירות וכו'. אולם זה מובן אם נבין שבעצם ההסיבה היא אתכא דרחמנא וממילא יש גדרים מדויקים לצורת הישיבה לפני האדון ד'.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי שמש » ב' מרץ 26, 2018 10:34 pm

בברכה המשולשת כתב:
שמש כתב:זה מדבר מ-1600 והלאה (תקופת הרנסאנס) וראביה חי 400 שנה קודם לכן בעומק ימי הביניים.


ק"ו, לא?

התלבטתי כי אפשר להבין שב1600 התחילו להשתמש בכיסאות מרופדים (שעם הזמן הפכו לספות) אבל קודם לכן אולי ישבו על מיטות וכד', או שקודם גם כיסאות מרופדים לא היו...

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי מנין » ב' מרץ 26, 2018 10:43 pm

אברהם כתב:ראיתי ברשת איזה מאמר של ת"ח דתי-לאומי (אינני זוכר שמו, ולא מוצא שוב) שטוען שבזמן הראבי"ה לא היה המנהג להסב לנוחות על ספות מרווחות, רק ישיבה זקופה על כיסאות.
אבל בזמנינו כבר התפשט המנהג לשתות דרך רווחה ועינוג על גבי ספות עמוקות ומרווחות, ליד שולחנות-קפה נמוכים, אשר דומים במידת-מה לשולחנות הקטנים שהיו בזמן הגמרא, ואוכלים מיני תקרובת או שותים חמר-מדינה (קפה, בירה וכדומה).
ואמנם עדיין אין דרכינו שהאכילה העיקרית תהא ע"ג הספות, אבל אולי סגי בזה כדי שלא תהא ההסיבה דרך חולים ומעונים, וכבר אין לנו מקור לבטל דין הגמרא להסב באכילת המצה.
קבצים מצורפים
הרב יואל בן נון מהלכות פסח התורה והחיים.pdf
(28.69 KiB) הורד 220 פעמים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 27, 2018 12:05 am

נוטר הכרמים כתב:הוסיף לעורר על כך שבעצם קשה לנו כיון להבין את מצות ההסבה על כל פרטיה ודקדוקיה, היאך כיום הזה זהו ניהוג דרך חירות וכו'. אולם זה מובן אם נבין שבעצם ההסיבה היא אתכא דרחמנא וממילא יש גדרים מדויקים לצורת הישיבה לפני האדון ד'.

לא זכיתי להבין. הרי אי משום הא היה ראוי שלא להסב, שכן תלמיד בפני רבו אינו מסב.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: האם באירופה בימי הביניים נהגו להסב לנוחות על ספות?

הודעהעל ידי דניאל » ג' מרץ 27, 2018 12:09 am

נוטר הכרמים כתב:אתמול התארח אצלינו בבית מדרשינו, הגאון רבי מרדכי אויערבאך שליט"א ונשא שיחה מוסרית מלאת רוממות כהכנה לליל הסדר. בחלק מדבריו עמד על ההרגשה של 'אתכא דרחמנא קא סמכינן' והביא כמה מקורות לכך. הוסיף לעורר על כך שבעצם קשה לנו כיון להבין את מצות ההסבה על כל פרטיה ודקדוקיה, היאך כיום הזה זהו ניהוג דרך חירות וכו'. אולם זה מובן אם נבין שבעצם ההסיבה היא אתכא דרחמנא וממילא יש גדרים מדויקים לצורת הישיבה לפני האדון ד'.
אחר מחכ"ת זו השמדה של ההרגש. במקום להבין את הדרך חירות שבהסבה אומרים שזה 'גדרים'. ראש ליטאי מהסיפורים...


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים