מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

"מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 27, 2018 1:22 pm

בעקבות מאמרו של חברנו הגרי"י סטל על סימנים חדשים לסדר ליל פסח, נזכרתי בדבר זה שיש תח"י:
רצ"ב צילום כת"י הגדש"פ מתימן והיא כוללת סימנים בלתי מוכרים משום מקו"א!
20170706_022028.jpg
20170706_022028.jpg (3.74 MiB) נצפה 5132 פעמים

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' מרץ 27, 2018 1:31 pm

מסתמא זו הגדה מאוחרת ולא מתקופת הראשונים.

אגב, יש שם ביאור מקורי ל"זכר למקדש" החרב.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 27, 2018 10:56 pm

ישראל אליהו כתב:אגב, יש שם ביאור מקורי ל"זכר למקדש" החרב.

מקורו מהר"י ונה.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' מרץ 27, 2018 11:06 pm

איש ספר,
תודה רבה על הסימן החדש שהעלית.
באיזה כת"י מדובר, אם מותר לשאול, ובמיוחד, לאיזו שנה הוא מתוארך?
ייש"כ.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ג' מרץ 27, 2018 11:38 pm

ב"ה
סליחה על הבורות, האם התימה הוא על הסימנים הלא מוזכרים, או על המלים מקדש וסחי... שלא מצאנו לזה פירוש?

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' מרץ 27, 2018 11:43 pm

אחרון התלמידים כתב:ב"ה
סליחה על הבורות, האם התימה הוא על הסימנים הלא מוזכרים, או על המלים מקדש וסחי... שלא מצאנו לזה פירוש?

אין כאן תימה, כי אם מציאה נחמדה. נוסח חדש של 'סימני הסדר' ('מקדש וסחי') שלא היה ידוע עד כה לדברי הרב איש ספר.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ג' מרץ 27, 2018 11:49 pm

קאצ'קלה כתב:
אחרון התלמידים כתב:ב"ה
סליחה על הבורות, האם התימה הוא על הסימנים הלא מוזכרים, או על המלים מקדש וסחי... שלא מצאנו לזה פירוש?

אין כאן תימה, כי אם מציאה נחמדה. נוסח חדש של 'סימני הסדר' ('מקדש וסחי') שלא היה ידוע עד כה לדברי הרב איש ספר.

ב"ה
נפלא.
עכ"פ נראה שארמתא ולא אדמתא, כלומר שיספר בארמית.
בנפקותא - יציאת מצרים.
בטמירותא - ביראה מברך.
שנחא ברעותא- שנח? ברצון.
דרך אגב, נראה מכמה סימנים שהביא הרב סטל, שהיו מקומות שעשו כמנהג הגר"א לעשות סדר על ב' מצות בלבד. האם זה נכון?

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 27, 2018 11:52 pm

אחרון התלמידים כתב:עכ"פ נראה שארמתא ולא אדמתא, כלומר שיספר בארמית.
בנפקותא - יציאת מצרים.
בטמירותא - ביראה מברך.
שנחא ברעותא- שנח? ברצון.

באדמתא - בורא פרי האדמה על הכרפס. את ההגדה השמיט (כנראה בגלל מרכזיותה, או שלא מצא חרוז...).
בנפקותא - ברכת המוציא.
בטמירותא - צפון.
שבחא - הלל. ברעותא - נרצה.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ד' מרץ 28, 2018 12:14 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ג' מרץ 27, 2018 11:57 pm

מה שנכון נכון כתב:
אחרון התלמידים כתב:עכ"פ נראה שארמתא ולא אדמתא, כלומר שיספר בארמית.
בנפקותא - יציאת מצרים.
בטמירותא - ביראה מברך.
שנחא ברעותא- שנח? ברצון.

באדמתא - בורא פרי האדמה על הכרפס. את ההגדה השמיט (כנראה בגלל מרכזיותה, או שלא מצא חרוז...).
בנפקותא - ברכת המוציא.
בטמירותא - צפון.
שבחא - הלל. ברעותא - נרצה.

ב"ה
הצדק כולו בידך

ליבא לתיובתא
הודעות: 132
הצטרף: ד' מרץ 28, 2012 6:20 pm

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי ליבא לתיובתא » ד' מרץ 28, 2018 1:59 am

בהגדת חכמי מרוקו שיצאה השנה יש סימנים חדשים מכת״י הר״ע סירירו, שנת ת״ס

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 28, 2018 8:46 am

אחרון התלמידים כתב: דרך אגב, נראה מכמה סימנים שהביא הרב סטל, שהיו מקומות שעשו כמנהג הגר"א לעשות סדר על ב' מצות בלבד. האם זה נכון?


הרי זה מנהג הגאונים והרמב"ם (וכמדומני שכך מנהג רבים מיוצאי תימן עד היום)

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 28, 2018 10:28 am

ליבא לתיובתא כתב:בהגדת חכמי מרוקו שיצאה השנה יש סימנים חדשים מכת״י הר״ע סירירו, שנת ת״ס

ושמא כבודו יעשה עמי חסד ויעלה לכאן את העמודים הרלוונטיים?

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ד' מרץ 28, 2018 11:26 am

מה שנכון נכון כתב:
אחרון התלמידים כתב:עכ"פ נראה שארמתא ולא אדמתא, כלומר שיספר בארמית.
בנפקותא - יציאת מצרים.
בטמירותא - ביראה מברך.
שנחא ברעותא- שנח? ברצון.

באדמתא - בורא פרי האדמה על הכרפס. את ההגדה השמיט (כנראה בגלל מרכזיותה, או שלא מצא חרוז...).
בנפקותא - ברכת המוציא.
בטמירותא - צפון.
שבחא - הלל. ברעותא - נרצה.

אני הבנתי, וסחי בנפקותא - מספר ביציאת מצרים, ואת הנטילה השמיט כי הוא מכלל האכילה

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 28, 2018 1:59 pm

נוצר תאנה כתב:אני הבנתי, וסחי בנפקותא - מספר ביציאת מצרים, ואת הנטילה השמיט כי הוא מכלל האכילה

חשבתי ע"ז, אבל לא כ"כ נ"ל: א. שהשמיט גם ורחץ וגם המוציא. ב. בשאר הקטע משמשת כל תיבה כסימן בפ"ע. ג. לא מתאים להשתמש בסימנים לזכרון באותה מלה - 'וסחי' בב' משמעויות שונות. [ולפרש גם את ה'וסחי' הראשון לא כרוחץ אלא 'אומר ברכת בפה"א' רחוק, ושייכים כאן ביתר שאת ב' הטעמים הראשונים. וגם ככלל נראה שהוא צמוד לסדר הרגיל של קדש ורחץ עד שסידר גם את נרצה].
---
סימן נוסף מתימן ראה במגיד מראשית.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 10, 2018 10:39 am

תיאור ההגדה שבראש האשכול:
הגדה של פסח בכתב יד. תימן, המאה ה-17 (או ראשית המאה ה-18). נוסח שאמי.
כולל הוראות בערבית-יהודית. ניקוד עליון.
הגדה פותח בהקדמה (בערבית) ולאחר מכן הכותרת "סדר העשייה בלילי הפסח". שני הדפים הראשונים נראים חדשים יותר, ובראשם הכותרת: "אגדתא דפסחא". מכאן ואילך דפים עתיקים וכהים יותר.
בכל עמוד משולב פירוש מהמקובל רבי יצחק ונה זצ"ל (מהרי"ו), מגדולי רבני תימן בזמנו, וכן עם הוספות לפירוש שלא היו ידועים עד היום.
תגלית חשובה
בדף [6] נרשמו סימני הסדר בנוסח שלא היה ידוע עד היום. הם פותחים: "מקדש וסחי באדמתא" [מקביל ל: קדש ורחץ, כרפס], "מפלג וסחי בנפקותא" [כאן יש שתי משמעויות: א. יחץ, מגיד ביציאה- כלומר מספר ביציאת מצרים). ב. רחצה (= סחי, בארמית)]. וכן ממשיכים הסימנים המיוחדים בארמית.
בסה"כ 15 סימנים, מנוקדים.
לפנינו תגלית חשובה ומדהימה, על נוסח קדמון של סימני הסדר, שלא היה ידוע כלל עד היום. כידוע התימנים הקפידו והצליחו לשמר מנהגים קדומים מאוד, שלא השתמרו ביתר קהילות ישראל.
באחד הדפים נכתב בהגדה: "הגהה. יש שטועין באכילת אפיקומן ואוכלין אותה אחר ההלל, ויש משבאין לישן ועולה על דעתם מד' רז"ל שאמרו שיישן... וטעם מצה בפיו...".
חסר כנראה דף אחד בסוף ההגדה.
36 דף. 14.5 ס"מ.
מצב טוב-סביר. בלאי, כתמים וקרעים, ללא חסרון טקסט.

https://il.bidspirit.com/portal/#!/lotP ... 7%A4%D7%94


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים