מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הידור בשתי חרוסות בפסח שחל בשבת?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

הידור בשתי חרוסות בפסח שחל בשבת?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 28, 2018 8:42 am

נתבקשי ע"י מע"כ ידידי הגה"צ רבי עמיחי ישראל כנרתי שליט"א להכניס את הדברים הבאים:

בס"ד
הידור בשתי חרוסות בפסח שחל בשבת?
יל"ע בפסח שחל בשבת, כהשנה, לגבי הכנת החרוסת.
דהנה בחרוסת צריכה שתהיה עבה זכר לטיט (בבלי), ועם משקה זכר לדם (ירושלמי)
ומכח זה כתבו תוס' פסחים והרמ"א, שמביאים אותה לשלחן עבה, ולפני הטיבול של המרור בחרוסת מקלשים אותה ביין.
וכך מרוויחים, ע"י שני זמנים, את הסמיכה שתהיה ממש סמיכה, וגם חרוסת עם משקה.
ובפסח שחל בשבת שיש בעיה של "לש", כתבו הפוסקים שיכין החרוסת מבעוד יום עם משקה.
ויל"ע האם יש עצה יותר טובה מזה, שהרי לכאורה באופן זה לא מתקיים לגמרי "לסמוכיה" ממש כמו שאר השנים,
ולכא' [כך שאלני בחור אחד] אם נכין שני צלחות של חרוסת, אחת סמיכה ממש, ואחת עם משקה, יתקיים יותר בהידור ה"עבה זכר לטיט, לסמוכיה", ותהיה גם חרוסת רכה זכר לדם!
[ובזמנו שמעתי מחבר בישוב, מיוצאי מרוקו, שאצלם במשפחה נהגו בכל פסח בשני חרוסות, אחת סמיכה, ואחת דלילה לטיבול. ולא ראיתי עדיין מקור למנהג זה]
וצ"ע.
בתומ"ר על הערות והארות בענין
עמיחי כנרתי

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הידור בשתי חרוסות בפסח שחל בשבת?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 28, 2018 10:15 am

בחב"ד, רבים נוהגים להכין מעש"ק שתי חרוסות בקביעות זו, מטעם אחר: אחת עם יין - למרור, ואחת בלי יין - לכורך, מחשש מצה-שרויה.
ובשנה רגילה לוקחים חלק מהחרוסת היבשה ומרככים ביין למרור, והשאר נשאר יבש לכורך.

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: הידור בשתי חרוסות בפסח שחל בשבת?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' מרץ 28, 2018 10:18 am

יש ענין שתהי' חרוסת על השולחן אם לא משתמשים בה כלל?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הידור בשתי חרוסות בפסח שחל בשבת?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 28, 2018 10:23 am

צורב מתחיל כתב:יש ענין שתהי' חרוסת על השולחן אם לא משתמשים בה כלל?

כמדומני שכן. זכר לטיט.
כמו הזרוע שהוא זכר לפסח ולא משתמשים בו כלל (יש שמצביעים עליו, ויש שמביטים בו באמירת פסח שהיו אבותינו וכו', אבל יש נזהרים מכל זה שלא ייראה כאילו הוקדש לפסח).

ואם לא - אז לא היו מביאים אותה בתחילת הסדר אלא רק כשמגיעים למרור, כמו המי-מלח שאינם חלק מהקערה.

ומי שאין לו מרור - אולי יטבל כרפס או מצה בחרוסת - כדעת הרמב"ם?
מסתמא כבר הלכו בזה נמושות...


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים