ראיתי כתוב ב הגדה של פסח גאולת אברהם שכתב רבי אברהם בן הגר״א (ד״ה אמר ראב״ע הרי אני) ״ומש״כ הרי זה משובח ולא אמר ׳חובה לספר ביציאת מצרים כל הלילה׳ זהו ראיה לדברינו (בד״ה כל המרבה) שהוא (הכוונה ל׳כל המרבה הרי זה משובח׳) כנגד הקושיא ראשונה ״הלילה הזה כולו מצה״ כמו שמצה בלילה הראשונה חובה, והוא רק כזית ראשון וכל המרבה הרי זה משובח, כמו כן סיפור יציאת מצרים שהיא כנגד שמירת המצוות חובה לספר קצת כמו שהוא מסודר בהגדה ״וכל המרבה הרי זה משובח״.
ולכאורה דבריו צע״ג שהרי מפורש בתוספתא (פ״י ה״ח) ״חייב אדם לעסוק בהלכות פסח כל הלילה״ וכ״כ רבים מהראשונים (רא״ש ריטב״א אבודרהם ועוד) וכן נפסק בשו״ע ״חייב אדם לעסוק בהלכות הפסח וביציאת מצרים ולספר בניסים ונפלאות שעשה הקב״ה לאבותינו עד שתחטפנו שינה״ ואביו הגר״א מביא שמקורו מהתוספתא?
אשמח אם מישהו יוכל לתרץ...