מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
פרי יהושע
הודעות: 2730
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אפריל 02, 2018 12:20 pm

מה היה שם?, היכן התלמידים היו כל הלילה?, ישנו.. למדו במקום אחר?, למה לא הסתופפו אצל רבותיהם, ובכלל הלא לכאורה חלק מהתנאים רק התארחו שם ולא היו בני המקום, האם תלמידיהם באו לשם עמהם?.

קאצ'קלה
הודעות: 1232
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' אפריל 02, 2018 4:04 pm

יש על זה בתפארת שלמה (ליקוטים חדשים, דרוש לפסח), ובמהר"ש מבעלזא (קלפהולץ, פסח עמ' ק), כמובן בדרך חסידות.
בכרם חמד לר' יואל הורוויץ, ירושלים תרס"ג, חלק א דף יג ע"ב, מובא כך:
כרם חמד.JPG
כרם חמד.JPG (108.86 KiB) נצפה 1149 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 2730
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אפריל 03, 2018 10:03 am

קאצ'קלה כתב:יש על זה בתפארת שלמה (ליקוטים חדשים, דרוש לפסח), ובמהר"ש מבעלזא (קלפהולץ, פסח עמ' ק), כמובן בדרך חסידות.
בכרם חמד לר' יואל הורוויץ, ירושלים תרס"ג, חלק א דף יג ע"ב, מובא כך:
כרם חמד.JPG

ייש"כ, אולי ע"ד חסידות יותר טוב מהמשתמע מהפשט כאן, מהיכן בדיוק באו מחוץ לתחום? צריך עיון.

בקרו טלה
הודעות: 2301
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' אפריל 08, 2018 11:41 pm

החיד"א בהגדש"פ בתי הנפש
אפשר דהני תנאי שלמים הם היו מתעסקין ברזין עילאין ביציאת מצרים דברים מופלאים, ולרוב קדושתם לא רצו לספר בסודות עליונים בפני התלמידים, ולא נתנו להם רשות לישב אצלם, וע"כ לא היו עמהם התלמידים, ואח"כ בבוקר באו ואמרו רבותינו הגיע זמן ק"ש של שחרית

שמואל דוד
הודעות: 3228
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 09, 2018 8:45 am

פרי יהושע כתב:
קאצ'קלה כתב:יש על זה בתפארת שלמה (ליקוטים חדשים, דרוש לפסח), ובמהר"ש מבעלזא (קלפהולץ, פסח עמ' ק), כמובן בדרך חסידות.
בכרם חמד לר' יואל הורוויץ, ירושלים תרס"ג, חלק א דף יג ע"ב, מובא כך:
כרם חמד.JPG

ייש"כ, אולי ע"ד חסידות יותר טוב מהמשתמע מהפשט כאן, מהיכן בדיוק באו מחוץ לתחום? צריך עיון.

מי אמר שהיו חוץ לתחום...

טברייני
הודעות: 538
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי טברייני » ב' אפריל 09, 2018 9:53 am

למפרשים ש'בני ברק' אינו שם מקום אלא כרים וכסתות עשויים משי, לא יקשה.

ולעיקר השאלה נראה לי שאינה, דיתכן מאוד לומר שהיו תלמידיהים עמהם, ולא הוזכרו בתחלה, ומה שכתוב אחר כך 'עד שבאו' אין הכונה שבאו ממקום אחר, אלא שבאו לומר הדבר.

עוד אפשר, דתלמיד בפני רבו אינו מסב, ואם כן יתכן שערכו הסדר בחדר אחר לקיים מצות הסיבה.

פרי יהושע
הודעות: 2730
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אפריל 13, 2018 3:40 pm

טברייני כתב:למפרשים ש'בני ברק' אינו שם מקום אלא כרים וכסתות עשויים משי, לא יקשה.השאלה למה כולם באו לשם?

ולעיקר השאלה נראה לי שאינה, דיתכן מאוד לומר שהיו תלמידיהם עמהם, ולא הוזכרו בתחילה, ומה שכתוב אחר כך 'עד שבאו' אין הכוונה שבאו ממקום אחר, אלא שבאו לומר הדבר.לא נראה

עוד אפשר, דתלמיד בפני רבו אינו מסב, ואם כן יתכן שערכו הסדר בחדר אחר לקיים מצות הסיבה.פלא כי איזה עניין לקיים ההסבה, אם לא צריך לא צריך, אטו אישה לא תאכל עם בעלה כדי לקיים ההסבה

טברייני
הודעות: 538
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי טברייני » ש' אפריל 14, 2018 11:35 pm

פרי יהושע כתב:
טברייני כתב:למפרשים ש'בני ברק' אינו שם מקום אלא כרים וכסתות עשויים משי, לא יקשה.השאלה למה כולם באו לשם?

ולעיקר השאלה נראה לי שאינה, דיתכן מאוד לומר שהיו תלמידיהם עמהם, ולא הוזכרו בתחילה, ומה שכתוב אחר כך 'עד שבאו' אין הכוונה שבאו ממקום אחר, אלא שבאו לומר הדבר.לא נראה

עוד אפשר, דתלמיד בפני רבו אינו מסב, ואם כן יתכן שערכו הסדר בחדר אחר לקיים מצות הסיבה.פלא כי איזה עניין לקיים ההסבה, אם לא צריך לא צריך, אטו אישה לא תאכל עם בעלה כדי לקיים ההסבה


א. לאן באו? אי נימא שבני ברק אינו שם מקום אלא שהיו מסובים על כרים וכסתות, מה השאלה למה באו תלמידיהם?

ב. לא נראה, לעשירות דעתך...

ג. מה עדיף טפי להסב, או להסתופף בצל רבו?!

פרי יהושע
הודעות: 2730
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אפריל 15, 2018 10:41 pm

טברייני כתב:
פרי יהושע כתב:
טברייני כתב:למפרשים ש'בני ברק' אינו שם מקום אלא כרים וכסתות עשויים משי, לא יקשה.השאלה למה כולם באו לשם?

ולעיקר השאלה נראה לי שאינה, דיתכן מאוד לומר שהיו תלמידיהם עמהם, ולא הוזכרו בתחילה, ומה שכתוב אחר כך 'עד שבאו' אין הכוונה שבאו ממקום אחר, אלא שבאו לומר הדבר.לא נראה

עוד אפשר, דתלמיד בפני רבו אינו מסב, ואם כן יתכן שערכו הסדר בחדר אחר לקיים מצות הסיבה.פלא כי איזה עניין לקיים ההסבה, אם לא צריך לא צריך, אטו אישה לא תאכל עם בעלה כדי לקיים ההסבה


א. לאן באו? אי נימא שבני ברק אינו שם מקום אלא שהיו מסובים על כרים וכסתות, מה השאלה למה באו תלמידיהם?

ב. לא נראה, לעשירות דעתך...

ג. מה עדיף טפי להסב, או להסתופף בצל רבו?!

אם לא צריך להסב, אין בזה שום מצווה ואין עניין לחזר אחרי זה, ופשיטא שכיון וכך צורת האכילה אצל רבו, זה חיובו, ובכך יוצא, ואז אם כן למה לא יבחר מלהסתופף שם. (לא חושב שצריך 'עושר' דעה בשביל לפרוך משהו מופרך, שבאו תלמידיהם הכוונה שאמרו להם, אבל אם ערב עליך פירושך לא התווכח עוד).

טברייני
הודעות: 538
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי טברייני » א' אפריל 15, 2018 11:18 pm

פרי יהושע כתב:אם לא צריך להסב, אין בזה שום מצווה ואין עניין לחזר אחרי זה, ופשיטא שכיון וכך צורת האכילה אצל רבו, זה חיובו, ובכך יוצא, ואז אם כן למה לא יבחר מלהסתופף שם. (לא חושב שצריך 'עושר' דעה בשביל לפרוך משהו מופרך, שבאו תלמידיהם הכוונה שאמרו להם, אבל אם ערב עליך פירושך לא התווכח עוד).


אינו ערב, אלא כונתי לומר שאינה קושיא, אך אדרבא אם יש פשט טוב יותר, אשמח לשומעו.
ולענין ההסיבה, אינני זוכר כעת, אך ודאי לי שישנם מקומות רבים שיכול האדם להכניס עצמו לכלל חיוב מצוה, ובודאי שאם לא אוכל עם רבו ומיסב מקיים בזה מצות הסיבה, ושכרו גדול מן השמים.

פרי יהושע
הודעות: 2730
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעשה ברבי אליעזר, היכן היו תלמידיהם?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אפריל 17, 2018 12:14 am

המצווה היא אכילת מצה לא הסיבה, זו רק צורת קיום המצווה, ואין שום עניין ללכת למקום אחר להסב, וכמו של"מ שאישה תלך למקום אחר מבעלה, ואגב הסבה תלמיד אצל רב לשון הגמ' 'לא צריכתו', משמע שאם רוצה יכול להסב וכאביי שם שאמר שהיו נוהגים להסב, כך שאם מאד רוצה משמע שרשאי וצ"ע בזה.


חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים