מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 09, 2018 8:10 pm

אתה מתכוון אליבא דר' יהודה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 09, 2018 9:08 pm

למעשה - לא.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אפריל 09, 2018 10:52 pm

אוצר החכמה כתב:אתה מתכוון אליבא דר' יהודה?

אני מתכוון הלכה למעשה.
שהלוא אם החמץ נמצא בראשון של פסח, אז כופה עליו כלי ומבערו בחול המועד, ובזה מקיים מצוות תשביתו, ולכן שאלתי מה לגבי חמץ שנמצא בשביעי של פסח.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ב' אפריל 09, 2018 10:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אפריל 09, 2018 10:52 pm

עזריאל ברגר כתב:למעשה - לא.

מקורות בבקשה...
או שמא אתה אומר את זה מסברא?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אפריל 09, 2018 10:54 pm

הפשטן כתב:
אוצר החכמה כתב:אתה מתכוון אליבא דר' יהודה?

אני מתכוון הלכה למעשה.
שהלוא אם החמץ נמצא בראשון של פסח, אז כופה עליו כלי ומבערו בחול המועד, ובזה מקיים מצוות תשביתו...

גם אז אינו מקיים מצות תשביתו, שהרי ביטל כל חמצו, וביעורו אינו אלא מדרבנן.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 09, 2018 10:57 pm

ראה דברים מפורשים בזה בשועה"ר סימן תמו קונטרס אחרון סעיף קטן ב בתחילתו (במהדורות המצויות כיום - חלק ג עמ' קסב)

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אפריל 09, 2018 11:05 pm

סגי נהור כתב:
הפשטן כתב:
אוצר החכמה כתב:אתה מתכוון אליבא דר' יהודה?

אני מתכוון הלכה למעשה.
שהלוא אם החמץ נמצא בראשון של פסח, אז כופה עליו כלי ומבערו בחול המועד, ובזה מקיים מצוות תשביתו...

גם אז אינו מקיים מצות תשביתו, שהרי ביטל כל חמצו, וביעורו אינו אלא מדרבנן.

הכא במאי עסקינן, בשלא ביטל, וממילא יוכל בחוה"מ לקיים מצות תשביתו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 10, 2018 8:49 am

הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:למעשה - לא.

מקורות בבקשה...
או שמא אתה אומר את זה מסברא?

כופה עליו כלי ומבערו במוציו"ט - איך יהיה כאן קיום מצוות תשביתו?!
העמידו דבריהם כנגד ד"ת בשוא"ת.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 10, 2018 9:50 am

עיין בשועה"ר שציינתי בארוכה

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' אפריל 10, 2018 12:17 pm

עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:למעשה - לא.

מקורות בבקשה...
או שמא אתה אומר את זה מסברא?

כופה עליו כלי ומבערו במוציו"ט - איך יהיה כאן קיום מצוות תשביתו?!
העמידו דבריהם כנגד ד"ת בשוא"ת.


הוי אומר: אתה (בשונה מדרומי), אומר את דבריך - מסברא.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: נמצא חמץ בשביעי של פסח, האם נוכל מתישהו לקיים בו מִצְוַת-תשביתו?

הודעהעל ידי הפשטן » א' דצמבר 29, 2019 11:24 am

דרומי כתב:ראה דברים מפורשים בזה בשועה"ר סימן תמו קונטרס אחרון סעיף קטן ב בתחילתו (במהדורות המצויות כיום - חלק ג עמ' קסב)


בשועה"ר או"ח תמו ה הביא מחלוקת הפוסקים האם מותר להשבית את החמץ ביו"ט, מבלי שציין האם המחלוקת הזאת נותרת בעינה גם לגבי שביעי של פסח (אם המוצא לא ביטל קודם לכן).
אבל בקונטרס אחרון שם ס"ק ב הוסיף, שלגבי טעמו של אחד מהחולקים הנ"ל - המגן אברהם - לאסור להשבית את החמץ בראשון של פסח (משום דאיסור בל יראה הוי לאו הניתק לעשה משום שיוכל להשבית במוצאי יו"ט), השועה"ר לא העתיק טעם זה - לביאור דעת האוסרים, "משום שטעם זה אינו עולה יפה לשביעי של פסח - דאם לא יבערנו בו ביום - לא יקיים עוד העשה". משמע שלדעת השועה"ר - המחלוקת הזאת נותרת בעינה - גם בשביעי של פסח.

א"כ בשורה התחתונה יוצא לכאורה ששועה"ר לא לגמרי הכריע, גם לא לגבי שביעי של פסח; אם כי הוא כן הביא, את דעת המתירים (כשלא ביטל) - בלשון של סתם, ואת דעת האוסרין - בלשון יותר מסוייגת של "ויש חולקין"; משמע שדעתו נוטה קצת להתיר, אפילו בראשון של פסח - שהלא המחלוקת הנ"ל נאמרה במקורה לגבי ראשון של פסח (אלא שלדעת שועה"ר היא קיימת גם לגבי שביעי של פסח). אבל מלשון השו"ע משמע לאסור - לפחות בראשון של פסח (ואולי גם בשביעי של פסח) - אפילו לא ביטל, וכ"כ המשנ"ב שם ס"ק ו - שהמנהג הוא כפי המשתמע מלשונו של השו"ע שאוסרת מבלי שהיא מחלקת בין ביטל לשלא ביטל (אם כי גם המשנ"ב לא נחית לדון בשאלה האם יש להבדיל בין ראשון של פסח לבין שביעי של פסח).


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים