מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להלכה - קיום מצוות אכילת מצה הוא בפרוסה האמצעית לרי"ף רמב"ם ורא"ש

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אור החכמה
הודעות: 63
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 11:50 pm
שם מלא: דוד סופר

להלכה - קיום מצוות אכילת מצה הוא בפרוסה האמצעית לרי"ף רמב"ם ורא"ש

הודעהעל ידי אור החכמה » ה' אפריל 18, 2019 6:09 pm

חידושים רבים להלכה (ולא למעשה) בעניני אכילת המצות, בפרט השתא הדא
בס"ד הנני לעלות מאמר מפרי עטי (יו"ל היום ער"פ תשע"ט בקונטרס דברי יעקב חיים ח"ב למו"א הגאון שליט"א), בו הוכחתי בס"ד דאין לקבל דמרן בשו"ע חשש לדעת הראב"ן דברכת אכילת מצה על השלמה, והלכה כג' עמודי הוראה דברכת על אכילת מצה היא על הפרוסה האמצעית בלבד

גם מתגלה כאן לראשונה שבקיצור פסקי הרא"ש הנדפס בש"ס יש ט"ס ברורה, והעיקר ככל כתבי היד של קיצור פסקי הרא"ש שבהם מבואר שהתכוון לדעת הרי"ף ולא לדעת הראב"ן. ושיש כתבי יד רבים של הטור שבהם מבואר שחשש הטור הוא לסברת הרי"ף ולא לסברת הראב"ן, וכמו שאיתא בהדיא ברא"ש

ויש כאן ב' מאמרים ובכל אחד מהם נתחדשו הרבה פרטי דינים
חידושים במאמר א'
* בחל פסח בשבת כהשנה תשע"ט, גם הרי"ף כת"י מודה לרא"ש שמקימיים לחם משנה בב' השלמות ועל העליונה המוציא, ועל הפרוסה אמצעית בלבד על אכילת מצה
* ולכן יכול להשמיט אחר המוציא לא רק המצה התחתונה שנזכר במ"ב, אלא גם המצה העליונה
* בשנה זו (שגם הרי"ף מודה) בני אשכנז יכולים לחזור למנהגם הקדמון לברך המוציא על העליון ותחתון, ולבצוע, ואח"כ לברך על אכילת מצה על האמצעית ולבצוע
* מי שאוכל שני כזיתות בזה אחר זה כמ"ש בשו"ע במי שלא יכול לאכול ב' כזיתות יחד, אינו חייב להסב בכזית הראשונה דהמוציא, רק בכזית המצוה
* אם בעה"ב טועם תחילה ואח"כ מחלק לכולם ושוב אוכל הכזיתות שלו, כעצת הגרע"י, יטעם בכל שנה מהעליונה והאמצעית מעט, אולם השנה יטעם מהעליונה בלבד
* המביא מצות נוספות לבני המשפחה הרבים, ישבור את כולם לפני ברכת המוציא, ויחלק להם מן הפרוסה דווקא לקיים דרכו של עני בפרוסה, ולא גרע מהמברך שמברך על בצועה

חידושים במאמר ב'
* גם הראב"ן הסובר דהפרוסה להמוציא והעליונה למצוה סובר דיש לאכול ב' כזיתות יחד, וגם הרא"ש החולק לאיפכא סובר כן, ומבואר שלא מחמת ספק ביניהם צריך ב' כזיתות, אלא שכשמברך על לחם משנה בנפרד ראוי שיאכל ממנו כזית, ודלא כתירוץ הפר"ח (הביאו המ"ב) דהוא משום ספק באיזו מצה יוצאים בעל אכילת מצה
* הרא"ש לא חידש לאכול ב' כזיתות רק לעושים כשיטתו העיקרית ובוצעים על העליונה להמוציא ואח"כ מברכים על האמצעית על אכילת מצה, אבל העושים כסוף דבריו לצאת ידי הרי"ף והרא"ש לא צריים ב' כזיתות כיון דמברכים ב' הברכות על ב' המצות
* אם משמיט המצה העליונה אחר המוציא כדלעיל, ואז לכל מצה בירך ברכה שונה, אז קאמר מרן דיאכל ב' הכזיתים ביחד, אבל אם מחזיק בשעת על אכילת מצה גם את העליונה, די בכזית אחד

כל זה מבואר בהרחבה בגוף המאמרים בס"ד
הערות והארות יתקבלו בברכה
קבצים מצורפים
‏‏תדפיס מדברי יעקב חיים חב בעניני מצה.pdf
(211.61 KiB) הורד 223 פעמים

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: להלכה - קיום מצוות אכילת מצה הוא בפרוסה האמצעית לרי"ף רמב"ם ורא"ש

הודעהעל ידי אורח » ה' אפריל 18, 2019 10:48 pm

המביא מצות נוספות לבני המשפחה הרבים, ישבור את כולם לפני ברכת המוציא, ויחלק להם מן הפרוסה דווקא לקיים דרכו של עני בפרוסה, ולא גרע מהמברך שמברך על בצועה

במחילת הרב, איך כזה חידוש לא נזכר בפוסקים? אולי גם תחדש שצריך לשבור אותם בעת אמירת יחץ? וישמור החצאים השניים שלהם לאפיקומן לשאר בני הבית כמו המצה האמצעית?
נא מקורות!!!

אור החכמה
הודעות: 63
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 11:50 pm
שם מלא: דוד סופר

Re: להלכה - קיום מצוות אכילת מצה הוא בפרוסה האמצעית לרי"ף רמב"ם ורא"ש

הודעהעל ידי אור החכמה » ו' אפריל 19, 2019 12:54 am

יחץ עושים מוקדם כדי שבשעת ברכת המוציא ימצאנה כשהיא פרוסה, ראה לשון הב"ח אורח חיים סימן תעג: ובדברי הר"ן (כה ב ד"ה מיהו) בשם רבינו האי גאון (עי' רי"ץ גיאת ח"ב עמ' קג) משמע דהטעם הוא משום דהא דאמרינן (ברכות לט ב) הכל מודים דבפסח מניח פרוסה בתוך שלמה ובוצע היינו דוקא כשהביאו לפניו פרוסה אבל אם הביאו לפניו שלמין אין לנו לפרסה לכתחלה ולפיכך מקדימין לפרסה קודם ההגדה כדי שבשעת ברכת המוציא ימצאנה כשהיא פרוסה וכ"כ הרב המגיד (פ"ח ה"ו) בשם אחרים אבל הרמב"ם כתב שפורסים אותה בשעה שמברך המוציא ולא נהגו עכשיו כמותו עכ"ל. ולכן גם כאן כתבנו לפרוס מוקדם לפני המוציא, ותו לא מידי.
והנה ענין הבציעה לאפיקומן בדבר זה, דהא דמצניעין לאפיקומן גם כן ממצה זו עיין ביאור הגר"א שכתב ששתי אכילות שאוכל לשם מצה יהא בפרוסה, ובכה"ח קע"ג אות קכ"א הוסיף: ועוד נראה הטעם דהואיל ואתעבד בחצי הראשון מצוה חדא שהיא אכילת מצה נעביד בחצי השני מצוה אחריתי שהוא זכר לקרבן פסח.
ולמה לא יעשה כן גם מהמצות ששובר לצורך המסובים? שני הטעמים הנ"ל נכונים

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: להלכה - קיום מצוות אכילת מצה הוא בפרוסה האמצעית לרי"ף רמב"ם ורא"ש

הודעהעל ידי לענין » ו' אפריל 19, 2019 2:34 am

ברכות לראש משביר
הגאון המופלג שליט"א
שראה לנכון להעלות את נרו באתרין דהכא
וזה יצא ראשונה, דברים עמוקים וכבירים, המאירים את עיני החברים
כה לחי!

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: להלכה - קיום מצוות אכילת מצה הוא בפרוסה האמצעית לרי"ף רמב"ם ורא"ש

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' אפריל 19, 2019 6:42 am

אורח כתב:
המביא מצות נוספות לבני המשפחה הרבים, ישבור את כולם לפני ברכת המוציא, ויחלק להם מן הפרוסה דווקא לקיים דרכו של עני בפרוסה, ולא גרע מהמברך שמברך על בצועה

במחילת הרב, איך כזה חידוש לא נזכר בפוסקים? אולי גם תחדש שצריך לשבור אותם בעת אמירת יחץ? וישמור החצאים השניים שלהם לאפיקומן לשאר בני הבית כמו המצה האמצעית?
נא מקורות!!!

בחזו"ע (ליל הסדר עמ' מז) כתב להסתפק במי שמוצותיו דקות ואין בחצי שיעור כזית, האם יכול להוסיף מצות לקערה ולחצות שתיים יחד.

אור החכמה
הודעות: 63
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 11:50 pm
שם מלא: דוד סופר

Re: להלכה - קיום מצוות אכילת מצה הוא בפרוסה האמצעית לרי"ף רמב"ם ורא"ש

הודעהעל ידי אור החכמה » ש' אפריל 20, 2019 11:46 pm

הספר לא קיים במאגרים ואינו זמין לי כעת לעיון
ועכ"פ לכאורה יותר פשוט למי שמצותיו דקות שביחץ יבצע חתיכה קטנה לאפיקומן, כי הענין הוא שיאכל מפת בצועה, והנשאר ישמור לאפיקומן, אבל לא שיהדר בחתיכה גדולה לאפיקומן וישאר ללא שיעור ויצטרך להשלים מבחוץ
ולגופו של ענין, הנה אין ענין בשלש מצות בדווקא אלא בב' שלמות ללחם משנה והם עליונה ותחתונה, ובאמצע פת פרוסה לאכילת מצה דדרכו של עני בפרוסה (ולהרי"ף שדי בב' מצות בקערה בבצועה זו יוצאים גם ידי חובת לחם משנה). וא"כ מה הבעיה לשים בין השלמות כמה מצות בצועות כדי שיהיה לו שיעור בפת שמברך עליה על אכילת מצה? מה הנידון לאסור בזה?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים