חידושים רבים להלכה (ולא למעשה) בעניני אכילת המצות, בפרט השתא הדא
בס"ד הנני לעלות מאמר מפרי עטי (יו"ל היום ער"פ תשע"ט בקונטרס דברי יעקב חיים ח"ב למו"א הגאון שליט"א), בו הוכחתי בס"ד דאין לקבל דמרן בשו"ע חשש לדעת הראב"ן דברכת אכילת מצה על השלמה, והלכה כג' עמודי הוראה דברכת על אכילת מצה היא על הפרוסה האמצעית בלבד
גם מתגלה כאן לראשונה שבקיצור פסקי הרא"ש הנדפס בש"ס יש ט"ס ברורה, והעיקר ככל כתבי היד של קיצור פסקי הרא"ש שבהם מבואר שהתכוון לדעת הרי"ף ולא לדעת הראב"ן. ושיש כתבי יד רבים של הטור שבהם מבואר שחשש הטור הוא לסברת הרי"ף ולא לסברת הראב"ן, וכמו שאיתא בהדיא ברא"ש
ויש כאן ב' מאמרים ובכל אחד מהם נתחדשו הרבה פרטי דינים
חידושים במאמר א'
* בחל פסח בשבת כהשנה תשע"ט, גם הרי"ף כת"י מודה לרא"ש שמקימיים לחם משנה בב' השלמות ועל העליונה המוציא, ועל הפרוסה אמצעית בלבד על אכילת מצה
* ולכן יכול להשמיט אחר המוציא לא רק המצה התחתונה שנזכר במ"ב, אלא גם המצה העליונה
* בשנה זו (שגם הרי"ף מודה) בני אשכנז יכולים לחזור למנהגם הקדמון לברך המוציא על העליון ותחתון, ולבצוע, ואח"כ לברך על אכילת מצה על האמצעית ולבצוע
* מי שאוכל שני כזיתות בזה אחר זה כמ"ש בשו"ע במי שלא יכול לאכול ב' כזיתות יחד, אינו חייב להסב בכזית הראשונה דהמוציא, רק בכזית המצוה
* אם בעה"ב טועם תחילה ואח"כ מחלק לכולם ושוב אוכל הכזיתות שלו, כעצת הגרע"י, יטעם בכל שנה מהעליונה והאמצעית מעט, אולם השנה יטעם מהעליונה בלבד
* המביא מצות נוספות לבני המשפחה הרבים, ישבור את כולם לפני ברכת המוציא, ויחלק להם מן הפרוסה דווקא לקיים דרכו של עני בפרוסה, ולא גרע מהמברך שמברך על בצועה
חידושים במאמר ב'
* גם הראב"ן הסובר דהפרוסה להמוציא והעליונה למצוה סובר דיש לאכול ב' כזיתות יחד, וגם הרא"ש החולק לאיפכא סובר כן, ומבואר שלא מחמת ספק ביניהם צריך ב' כזיתות, אלא שכשמברך על לחם משנה בנפרד ראוי שיאכל ממנו כזית, ודלא כתירוץ הפר"ח (הביאו המ"ב) דהוא משום ספק באיזו מצה יוצאים בעל אכילת מצה
* הרא"ש לא חידש לאכול ב' כזיתות רק לעושים כשיטתו העיקרית ובוצעים על העליונה להמוציא ואח"כ מברכים על האמצעית על אכילת מצה, אבל העושים כסוף דבריו לצאת ידי הרי"ף והרא"ש לא צריים ב' כזיתות כיון דמברכים ב' הברכות על ב' המצות
* אם משמיט המצה העליונה אחר המוציא כדלעיל, ואז לכל מצה בירך ברכה שונה, אז קאמר מרן דיאכל ב' הכזיתים ביחד, אבל אם מחזיק בשעת על אכילת מצה גם את העליונה, די בכזית אחד
כל זה מבואר בהרחבה בגוף המאמרים בס"ד
הערות והארות יתקבלו בברכה