מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כוס שלישי של ארבע כוסות לס"ד דגמ'

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

כוס שלישי של ארבע כוסות לס"ד דגמ'

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אפריל 13, 2020 1:14 pm

פסחים קיז ב:


משנה. מזגו לו כוס שלישי - מברך על מזונו. רביעי - גומר עליו את הלל, ואומר עליו ברכת השיר. בין הכוסות הללו, אם רוצה לשתות - ישתה. בין שלישי לרביעי לא ישתה.

גמרא. אמר לו רב חנן לרבא: שמע מינה ברכת המזון טעונה כוס! אמר לו: ארבע כסי תיקנו רבנן דרך חירות, כל חד וחד נעביד ביה מצוה



האם בס"ד של הגמ' היה צד שכל חיוב של כוס שלישי הוא משום ברכת המזון? ואם כך הרי גדרה שונה משאר הכוסות, שהרי לגבי ברהמ"ז די שאחד מברך על הכוס? (וידועים ד' התוס' לענין שאר כוסות)

לכאורה מצינו בזה לשונות מחולקים בראשונים

הנצי"ב בהגדת אמרי שפר, הניח כדבר פשוט שעיקרה משום ברהמ"ז

תיכף אמשיך.

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: כוס שלישי של ארבע כוסות לס"ד דגמ'

הודעהעל ידי מבני עליה » ה' אפריל 16, 2020 2:03 am

נו כבר.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כוס שלישי של ארבע כוסות לס"ד דגמ'

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אפריל 17, 2020 12:41 pm

להעיר משו"ת שבה"ל ח"ט סי' מא אות ב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כוס שלישי של ארבע כוסות לס"ד דגמ'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אפריל 17, 2020 6:27 pm

מבני עליה כתב:נו כבר.

צודק.

אכתוב בע"פ מקוצר הזמן ומדוחק השעה

הנצי"ב בהגדת אמרי שפר, מוכיח שיש חיוב לזמן בליל יו"ט, שהרי לס"ד דגמ' חיוב הכוס משום ברהמ"ז, והנה במשנה אמרו שלא יפחתו לעני מד' כוסות, ואם כן למה בעלמא אין נותנים לעני אלא מזון שתי סעודות ולמה אין מוסיפין לו שני כוסות, אלא שבעלמא הוא אוכל יחידי וכמ"ד ברהמ"ז ביחיד אין טעונה כוס ובליל יו"ט חייב בזימון (וצ"ב שישמע מאחר וכנ"ל).

והנה הניח כדבר פשוט שלס"ד דגמ' אין הכוס אלא משום ברהמ"ז וכן משמע ברא"ש שם, שדן ללמוד משם שברהמ"ז ביחיד טעון כוס ותי' שכיון שתיקנו תיקנו. ומ' כנצי"ב (אכן לד' גם אין ראיה לחיוב זימון) אבל בתוס' מ' שגם לס"ד, לא חשבו שהכוס היא תולדה מברהמ"ז אלא שמה שסידרו את הכוס על ברהמ"ז משום שהיא טעונה כוס, ודחו שאינו משום שטעונה אלא מצוה בעלמא.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים