מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נרצה - כקרבנו של הבל

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מרץ 15, 2021 4:48 pm

נראה לבאר עיקר המטבע של 'נרצה' על סדר הפסח, ע"פ מה שאיתא בפרקי דרבי אליעזר (פרק כא):
ר' יוסף אומר קין והבל תאומים היו שנ' ותהר ותלד את קין, בההוא שעתה אוסיפת למילד, ותוסף ללדת את אחיו את הבל ויהי קין איש אוהב לזרוע ויהי הבל איש אוהב לרעות צאן, זה נותן ממלאכתו מאכל לזה, והגיע לילו יום טוב בפסח וקרא אדם לבניו ואמר להן עתידין ישראל להקריב קרבנות פסחים הקריבו גם אתם לפני בוראכם, והביא קין מותר מאכלו קליות זרע פשתן, והביא הבל מבכורות צאנו ומחלביהן כבשים שלא נגזזו לצמר, ונתעבה מנחת קין ונתרצה מנחת הבל, שנ' וישע ה' אל הבל ואל מנחתו.


[ובתו"כ פרשת שמיני ועוד מדרשים: וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות... רבי אומר כימי עולם כימי נח, וכשנים קדמוניות כשנות הבל שלא היתה עבודה זרה בעולם].

ועכ"פ מבואר שקרבן זה של פסח עמד מתחילה כבירור על הריצוי, להבל נתרצה ד' וקין נתעבה מנחתו, ועל כן יש כאן סימן מיוחד 'נרצה'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 17, 2021 9:47 pm

ובדרך הפשט נראה לבאר, דהנה מנהג קדום הוא לומר בסיום הסדר 'לשנה הבאה בירושלים', ונזכר כבר בספרי המנהגים להראשונים ובלבוש, וכן הוא המנהג גם במוצאי יוה"כ, ונראה הטעם בזה כי בליל הפסח אנו מסדרים את עבודת סדר הפסח, ואילו ביוה"כ את 'סדר העבודה', ולכן מתפללים לשנה הבאה בירושלים.

ולכך גם נמצא מטבע של נרצה בשניהם, שהרי גם על מוצאי יוה"כ מובא בתוס' שילהי יומא דאמרי' במדרש דבמוצאי יוה"כ בת קול יוצאת ואומרת לך אכול בשמחה לחמך, וסיפיה דקרא 'כי כבר רצה הא' את מעשיך, ומטבע הריצוי הוא על עבודת בית המקדש כמו שאנו מתפללים רצה ד' א' בעמך ישראל ובתפילתם והשב את העבודה וכו'.

והנה הט"ז בסי' תעג תמה על המנהג בליל הסדר ליטול לדבר שטיבולו במשקה אף שבשאר ימות השנה נוהגים להקל, ובפתיחה להגדה של הנצי"ב כתב שחז"ל הנהיגו לעשות הסדר כמו בזמן שאכלו פסחים, וכמו שנהגו בזמן המקדש שהיו נזהרים בטבולו במשקה מחמת הקדשים.

ובספר מקראי קודש (ח"ב סי' נב) הוסיף לבאר לפי"ז מנהג לבישת בגד פשתן לבן, יעו"ש. [ולפלא שהזכיר שם מנהג לבישת הקיטל, שהוא מנהג אחר שהובא מחו"ל ואינו מנהג ירושלים עיה"ק, ועי' מה שכתב בזה בהגדת 'מחשבת בצלאל' להגר"ש דבליצקי זצ"ל].

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מרץ 17, 2021 10:05 pm

נוטר הכרמים כתב:נראה לבאר עיקר המטבע של 'נרצה' על סדר הפסח, ע"פ מה שאיתא בפרקי דרבי אליעזר (פרק כא):
ר' יוסף אומר קין והבל תאומים היו שנ' ותהר ותלד את קין, בההוא שעתה אוסיפת למילד, ותוסף ללדת את אחיו את הבל ויהי קין איש אוהב לזרוע ויהי הבל איש אוהב לרעות צאן, זה נותן ממלאכתו מאכל לזה, והגיע לילו יום טוב בפסח וקרא אדם לבניו ואמר להן עתידין ישראל להקריב קרבנות פסחים הקריבו גם אתם לפני בוראכם, והביא קין מותר מאכלו קליות זרע פשתן, והביא הבל מבכורות צאנו ומחלביהן כבשים שלא נגזזו לצמר, ונתעבה מנחת קין ונתרצה מנחת הבל, שנ' וישע ה' אל הבל ואל מנחתו.


[ובתו"כ פרשת שמיני ועוד מדרשים: וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים כימי עולם וכשנים קדמוניות... רבי אומר כימי עולם כימי נח, וכשנים קדמוניות כשנות הבל שלא היתה עבודה זרה בעולם].

ועכ"פ מבואר שקרבן זה של פסח עמד מתחילה כבירור על הריצוי, להבל נתרצה ד' וקין נתעבה מנחתו, ועל כן יש כאן סימן מיוחד 'נרצה'.


יפה מאד.

צ"ב למה אמר להם אדה"ר כן בליל יו"ט, שהוא אחר זמן ההקרבה, הו"ל למימר להם זאת בי"ד בין הערביים. ליל יו"ט הוא זמן האכילה, לא ההקרבה.

ועוד יל"ע, בשלמא הבל הביא קרבנו כעין פסחים, מבכורות צאנו, אבל במה קרבן קין קליות זרע פשתן קשור לקרבן פסח? [לכה"פ היה לו להביא חטים או שאר מיני דגן כעין המצות, ואף שהמצה אינה עצם הקרבן אבל נאכלת עמו והיא עיקר החג שמתחיל בליל ט"ו, וכאמור, אדה"ר אמר זאת לבניו בליל יו"ט שהוא זמן אכילת הפסח והמצה].

ואולי הביא קין זכר לחגיגת י"ד, הנאכלת לפני הפסח כדי לאכלו על השובע, וזהו שדקדק המדרש ואמר שהביא "מותר מאכלו", כלומר את מה שרגילים לאכול אחרי גמר כל הסעודה, קליות ממינים שונים, והוא הביא את מה שנשאר אחרי שאכלו הכל, כולל הקליות, והיה זה קליות זרע פשתן. ועכ"פ היה זה זכר לכך שאת קרבן פסח אוכלים אחרי גמר כל הסעודה כולה.

עוד י"ל שקין בעט בקרבן פסח, כבן הרשע ששואל מה העבודה הזאת לכם, ובמקום שאוכלים ישראל את הקרבן, בגמר הסעודה כנ"ל, שהוא הוא ה"אפיקו מן" של סעודת ליל יו"ט זה, הביא קין את ה"אפיקו מן" הרגיל, מיני קליות שאוכלים בסוף הסעודה, "מותר מאכלו" כנ"ל. לומר שאין לאכול פסח בלילה זה, אלא לאכול בגמר הסעודה את הקליות הרגילות. וממילא פשוט שמנחת הבל נרצתה ומנחת קין נתעבה.

[וע"ד ההלצה נאמר שקין אמנם חזקה עליו מצות אביו להביא זכר לליל פסח, אבל כאנוס בעל כרחו שלא בטובתו הביא את המינימום של המינימום האפשרי שמצא שיש בו זכר לליל פסח, והוא "קליות", זכר לקליות שמחלקים לתינוקות בליל פסח כדי שלא יישנו וישאלו, ואף מהן הביא את הפחות ביותר. ועוד נוסיף, שאם לכך כיוון אזי אצל עדות ישראל שאינם אוכלים קטניות בפסח פשיטא מדוע נתעבה מנחתו זו...].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 21, 2021 4:57 pm

כמובא לעיל בשם פרקי דר' אליעזר יסד הפייט במערבית ליל שני של פסח המתחלת 'ליל שמורים' (מובא במחזור ויטרי סי' תמז): ליל שמורים גש רצוי לכהן. מבכורות צאנו ומחלביהן. בלילי חג פסח.

יעקל
הודעות: 1181
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 31, 2022 12:33 am

וערבה לה' וגו' כימי עולם וכשנים וגו'

אומר המדרש כימי עולם - כבימי הבל

למה מלאכי הנביא רוצה שנתגעגע כ"כ לתקופת הבל ? מה היה מיוחד אז ?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 31, 2022 11:55 am

המיוחד הוא לא בתקופה של הבל אלא בכך שה' רצה את קרבנו

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 31, 2022 12:39 pm

יעקל כתב:וערבה לה' וגו' כימי עולם וכשנים וגו'

אומר המדרש כימי עולם - כבימי הבל

למה מלאכי הנביא רוצה שנתגעגע כ"כ לתקופת הבל ? מה היה מיוחד אז ?

עיין בהודעה הראשונה באשכול, מה שציטט הרב הנוטר מתו"כ.

יעקל
הודעות: 1181
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 31, 2022 3:05 pm

כדכד כתב:המיוחד הוא לא בתקופה של הבל אלא בכך שה' רצה את קרבנו


כ"כ פשוט ויפה. וע"ז לא חשבתי. ויקויים בכם "ושמתי כדכד שמשותייך..." אמן !


למעשה, מעניין שהכתוב לא מספר בפרוטרוט על הקרבת קרבנו של הבל, אין עריכת מזבח, אין זביחה ואין שחיטה ואין זריקה ואין העלאה לעולה, ובכ"ז וישע ה' אל הבל ואל מנחתו, הלזאת ייקרא מנחה לה'... מה עשה הבל עם צאנו, קרא קריאת שם, הרי זה להשם ית' וזהו ...? !

גבי עק"י בהר המוריה עכ"פ כתוב שמדובר בבניית מזבח, ושיש העלאה לעולה, ושיש מאכלת לשחוט וכו'

וקין עוד יותר תמוה - להביא פירות ? ! , אם לא שנגיד שקין התכווין לאכול בעצמו את מנחתו וכך תעלה לרצון, כדוגמת מע"ש וביכורים, אבל גם זה לא מסופר במקראי הקודש...

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 31, 2022 3:33 pm

בענין קרבן הבל והאם היה מזבח ושחיטה או לא, ראה אריכות בתורה שלמה על אתר אות לב.

ולגבי קרבן קין לא הבנתי מאי שנא ממנחה שקומצה מוקטר. הביא פירות שיישרפו לקרבן.

ולגבי נרצה כקרבן/שנות הבל, האם ראית את התו"כ שציטט הרב הנוטר בהודעה הראשונה? מפורש שם הטעם שלא היתה עדיין ע"ז בעולם.


ובתורה שלמה כאן אות מ' הביא מפירוש התוס' בשם הר"י בכור שור דבר נפלא, שקין הביא קרבנו כשהיה שבע [ראה מה שהבאתי לעיל באשכול שהביא ממותר מאכלו], אבל הבל הביא קרבנו לפני שטעם כלום. ולכן נרצה.

ולפי זה אולי אפשר לומר [בנוגע לדברי הרב הנוטר בתחילת האשכול], שאנו מבקשים על קרבן פסח שיהיה נרצה לפני הקב"ה כקרבנו של הבל - למרות שאנחנו אכלנו אותו על השובע כקרבנו של קין, כי שחיטתו והקרבתו היו לפני שטעמנו כלום, כקרבנו של הבל.

יעקל
הודעות: 1181
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 31, 2022 4:33 pm

צופה_ומביט כתב:בענין קרבן הבל והאם היה מזבח ושחיטה או לא, ראה אריכות בתורה שלמה על אתר אות לב.

ולגבי קרבן קין לא הבנתי מאי שנא ממנחה שקומצה מוקטר. הביא פירות שיישרפו לקרבן.

ולגבי נרצה כקרבן/שנות הבל, האם ראית את התו"כ שציטט הרב הנוטר בהודעה הראשונה? מפורש שם הטעם שלא היתה עדיין ע"ז בעולם.


ובתורה שלמה כאן אות מ' הביא מפירוש התוס' בשם הר"י בכור שור דבר נפלא, שקין הביא קרבנו כשהיה שבע [ראה מה שהבאתי לעיל באשכול שהביא ממותר מאכלו], אבל הבל הביא קרבנו לפני שטעם כלום. ולכן נרצה.

ולפי זה אולי אפשר לומר [בנוגע לדברי הרב הנוטר בתחילת האשכול], שאנו מבקשים על קרבן פסח שיהיה נרצה לפני הקב"ה כקרבנו של הבל - למרות שאנחנו אכלנו אותו על השובע כקרבנו של קין, כי שחיטתו והקרבתו היו לפני שטעמנו כלום, כקרבנו של הבל.


מכל מלמדי השכלתי. איפה בש"ס נמצאת הסוגיא דקומצה מוקטר ? והאם לא עובר בלאו דכל דבש לא תקטירו (דבר מתוק) ?

ומי בעמ"ח תורה שלמה (מחילה על בורותי) ?

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: נרצה - כקרבנו של הבל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 31, 2022 4:44 pm

למה בש"ס, בחומש ויקרא פרק ב.

תורה שלמה היא לרב מנחם מנדל כשר. ישנו באוצר.

לגבי הלאו של דבש, שכולל באמת גם מוהל מתוק היוצא מהפירות, לא חושב שאפשר לדון על קרבן קין מדיני התורה שאחרי מתן תורה עד כדי כך.
ובלא"ה, קין לא הביא פירות מתוקים, אלא קליות [וי"ג: ו]זרע פשתן.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים