מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
פייביש אופטובסקי
הודעות: 935
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » א' מרץ 21, 2021 9:00 pm

נתבקשתי לשאול מדוע בוצעים ב'יחץ' המצה האמצעית דייקא ולא התחתונה או העליונה.
אתודה בזה שיתכן שהתשובה פשוטה ומפורשת בפוסקים, ולא עיינתי בזה.

ברוך00
הודעות: 325
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי ברוך00 » א' מרץ 21, 2021 9:07 pm

עי' מ"ב סי' תע"ג ס"ק נ"ז

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4700
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 21, 2021 9:13 pm

בהגדת הגר"ד קוק ביאר בזה בדרך דרוש, כיון שהמצה האמצעית היא כנגד יצחק כידוע,
ויצחק מציל את עמ"י לעתיעד לבא ע"י שיאמר פלגא עלי פלגא עלך. ודו"ק.

דרומי
הודעות: 9130
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 21, 2021 9:27 pm

בני שי' בהיותו ילד רך ביאר בפשטות, שכיון והמצה האמצעית היא כנגד לוי, ויעקב הוכיח אותו על מעשיו בענין יוסף, ואמר "אחלקם ביעקב אפיצם בישראל"...

לאמיתו של דבר מבואר בקבלה שאכן לוי מורה על גבורות כו'.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4700
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 21, 2021 9:54 pm

כדברי בנך נ"י כתב בספר שיחת פה (פסח) עמ' ערב.

דרומי
הודעות: 9130
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 21, 2021 10:11 pm

מעניין.

הנה הרחבה של מה שכתבתי לעיל ע"פ הקבלה:

רעיון ידוע הוא כי 3 המצות מקבילות ל-3 החלקים שבעם ישראל: כהנים, לויים וישראלים. רבים הנוהגים לומר זאת במפורש, כאשר מניחים את המצות: כשמניחים את המצה התחתונה אומרים 'ישראל', כשמניחים את האמצעית אומרים 'לוי', וכשמניחים את המצה העליונה אומרים 'כהן'.

והנה, הגאולה ממצרים באה הרי על ידי משה רבינו שנחשב כ'לוי'; עד כדי כך, שכאשר התורה מספרת על תהליך לידתו של משה, היא אינה מציינת לא את שם אביו ולא את שמו, אלא אומרת בצורה סתמית : "וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי" – גם אביו וגם אמו השתייכו ל'לוי'. לכן עיקר ה'הגדה' היא סביב המצה האמצעית, זו שמקבילה ל'לוי'.

גם העובדה שמחביאים חלק חשוב של המצה ומוציאים אותו רק בסוף הסעודה ("צפוּן") – מתחברת ישירות למשה רבינו ה'לוי'. הרי כך הוא המשך הסיפור בתורה על לידת משה : "ותהר האשה ותלד בן, ותרא אותו כי טוב הוא, ותצפנהו שלושה ירחים" – את משה רבינו החביאו מיד לאחר לידתו, ואף את המצה מחביאים.

העובדה שדוקא המצה השניה היא שנחצית לשנים, קשורה גם לקשר של המספר שתים עם מדת ה'גבורה'. לפי הקבלה, המדה הראשונה במדות האלוקיות היא מדת ה'חסד', והשניה היא מדת ה'גבורה' (וכמו שכתוב : "לך ה' הגדולה והגבורה" – 'הגדולה' מתייחס למדת החסד, והגבורה היא הבאה לאחריה); אם כן, המצה השניה מקבילה למדת ה'גבורה', מדת הדין שענינה הוא הפרדת רשויות והעמדת גבולות, ולכן דוקא בה אנו רואים פעולה של הפרדה וחלוקה לשני חלקים.

[רעיון זה משתקף היטב בשני הימים הראשונים לבריאת העולם: ביום הראשון האירה מדת ה'חסד', ובו נבראו האור והמים שמשמשים כחומר דביק ומחבר; ואילו ביום השני האירה מדת ה'גבורה', ובו נברא הרקיע שנועד להפריד ולחלק – להבדיל בין מים למים].

ואכן, המלה 'גבורה' שווה 216, בדיוק כמו הגימטריא של המלים 'חצי – חצי'! (כל 'חצי' שווה 108, ו-2 החצאים ביחד הם 216).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4700
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 21, 2021 10:17 pm

וכן בכתבי חב"ד ראיתי כן.

סופר-סתם
הודעות: 465
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי סופר-סתם » א' מרץ 21, 2021 10:28 pm

אגב, זו מחלוקת ראשונים אם בוצעים את האמצעית או את העליונה.

חד ברנש
הודעות: 5814
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' מרץ 22, 2021 12:08 am

ויש מן הראשונים הסוברים שאפשר לבצוע איזו מצה שרוצים.

לבי במערב
הודעות: 9319
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יחץ - למה דווקא המצה האמצעית?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' מרץ 22, 2021 12:49 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכן בכתבי חב"ד ראיתי כן.
ראה בהגש"פ עם לקוטי טעמים ומנהגים (לכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע) על־אתר.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים