מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתחיל *בשבח* ומסיים *בגנות*

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

מתחיל *בשבח* ומסיים *בגנות*

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' אפריל 12, 2021 7:41 pm

כתב החיד"א בפני דוד ויקרא פרשת שמיני אות ז
ז) את הגמל כי מעלה גרה הוא וכו' ואת החזיר כי מפריס פרסה וכו'. ראיתי להרב כלי יקר שדקדק דהול"ל הסיבה שהוא טמא ברישא לא סימן טהרה שבו. ופירש דהסימן טהרה מוסיף טומאה שהוא רוצה לגנוב דעת הבריות והגמל מכסה טלפיו והחזיר פושטן והצבוע הוא יותר מהרשע והאריך בזה והוא מוסר נאה ודקדוק אמיתי.
ואפשר שרמז הכתוב בזה דהגם שאדם א' נראה כרשע עם כל זה תמיד נבקש צד זכות שבו ולא נפתח בגנות. ובזה אפשר לפרש פלוגתא דאמוראי פ' ערבי פסחים [פסחים קטז, א] דמר סבר מתחיל בגנות ומסיים בשבח ומר סבר מתחיל בשבח ומסיים בגנות. דמ"ד מתחיל בשבח יליף מהכא דהכתוב הכא מתחיל בשבח משום פתח דברך יאיר. ואתיא כמ"ד ספק קדמה בהרת לשער לבן טמא ומה שאמר הכתוב לטהרו או לטמאו ופתח הכתוב בטהרה היינו משום פתח דברך יאיר. ומר סבר מתחיל בגנות טעמו דשאני הכא דלפי האמת הגנות הוא נשאר ולא נתקן אבל אנן הגנות עצמו שבח שנתהפך לטובה ולרמוז זה מתחיל בגנות לרמוז שהוא שבח מדפתח בו. ואפשר עוד לומר בקראין דפתח הכתוב בסימני טהרה לרמוז דאם אדם רשע עושה מצות הכל הולך לסט"א ונענש גם על המצוות כמ"ש האר"י זצ"ל:

האם ידוע על גמ' כזו?

רציני
הודעות: 853
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מתחיל *בשבח* ומסיים *בגנות*

הודעהעל ידי רציני » ג' אפריל 13, 2021 9:44 pm

נראה שכוונתו ששיטת שמואל שמתחיל בעבדים היינו זה בסופו של דבר זה שבח.

אליהו חיים
הודעות: 958
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מתחיל *בשבח* ומסיים *בגנות*

הודעהעל ידי אליהו חיים » ג' אפריל 13, 2021 11:04 pm

רציני כתב:נראה שכוונתו ששיטת שמואל שמתחיל בעבדים היינו זה בסופו של דבר זה שבח.

תינח מתחיל בשבח דמתפרש בפלפולא גנות שמתהפך לשבח, אבל איך מתפרש מש"כ מסיים בגנות דזה להיפך מהמשנה ולהיפך גם מדברי שמואל, ופוק חזי דודאי מסיימים הגדה בשבח ודבריו מרפסין איגרי.

רציני
הודעות: 853
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מתחיל *בשבח* ומסיים *בגנות*

הודעהעל ידי רציני » ג' אפריל 13, 2021 11:05 pm

אליהו חיים כתב:
רציני כתב:נראה שכוונתו ששיטת שמואל שמתחיל בעבדים היינו זה בסופו של דבר זה שבח.

תינח מתחיל בשבח דמתפרש בפלפולא גנות שמתהפך לשבח, אבל איך מתפרש מש"כ מסיים בגנות דזה להיפך מהמשנה ולהיפך גם מדברי שמואל, ופוק חזי דודאי מסיימים הגדה בשבח ודבריו מרפסין איגרי.

צודק


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים