מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהות עצומות בדברי המשנ"ב סימן תס"ט

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
היושב בגנים
הודעות: 90
הצטרף: ג' יולי 27, 2021 2:11 pm

תמיהות עצומות בדברי המשנ"ב סימן תס"ט

הודעהעל ידי היושב בגנים » ג' אפריל 16, 2024 1:21 am

כתב המשנ"ב (תסט סק"ב) אסור לומר על שום בהמה וכו' בשר זה לפסח היינו אפילו גדי וטלה דלא חזי לפסח גם כן אסור דיחשדוהו שהקדישו מחיים לקנות מדמיו קרבן פסח וכשאוכלו נראה כאוכל קדשים בחוץ
ולכאו' צ"ב דאם הענין האיסור הוא מצד קדושת דמים אין החסרון מטעם נראה כאוכל קדשים בחוץ אלא מטעם שנראה כמועל בקדשים
עוד כתב ויש מחמירים אף על עופות ודגים דאפשר שהקדישן לדמי מדאמר לפסח ובשעה"צ (ו) כתב משא"כ חיטים דצריכין שמירה מחימוץ אמרינן דמינטרא לפסחא קאמר
ולכאו' צ"ב מ"ש חיטים ומה הוסיף לנו מה שאפשר לתלות בשמירה מחימוץ הלא אף בדגים פשטות כונת אמירתו אינה להקדיש ואעפ"כ החמירו משום שיש אף משמעות מדבריו להקדש דמים ויהא א"כ כך גם בחיטים
[ובעיקה"ד יל"ד מ"ט גבי ב"ק לג: אמר ר' אבא דמוסיף מטבע לפדות משום חשש והוא לעיכובא ומ"ש מהכא]

אראל
הודעות: 3357
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תמיהות עצומות בדברי המשנ"ב סימן תס"ט

הודעהעל ידי אראל » ג' אפריל 16, 2024 7:44 am

היושב בגנים כתב:כתב המשנ"ב (תסט סק"ב) אסור לומר על שום בהמה וכו' בשר זה לפסח היינו אפילו גדי וטלה דלא חזי לפסח גם כן אסור דיחשדוהו שהקדישו מחיים לקנות מדמיו קרבן פסח וכשאוכלו נראה כאוכל קדשים בחוץ
ולכאו' צ"ב דאם הענין האיסור הוא מצד קדושת דמים אין החסרון מטעם נראה כאוכל קדשים בחוץ אלא מטעם שנראה כמועל בקדשים


ראה בשער הציון שביאר יותר, שכיון שראוי להתקדש קדושת הגוף נתקדש ואין לו פדיון, וא"ש

ספרים וועלט
הודעות: 1226
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: תמיהות עצומות בדברי המשנ"ב סימן תס"ט

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' אפריל 16, 2024 9:13 am

היושב בגנים כתב:כתב המשנ"ב (תסט סק"ב) אסור לומר על שום בהמה וכו' בשר זה לפסח היינו אפילו גדי וטלה דלא חזי לפסח גם כן אסור דיחשדוהו שהקדישו מחיים לקנות מדמיו קרבן פסח וכשאוכלו נראה כאוכל קדשים בחוץ
ולכאו' צ"ב דאם הענין האיסור הוא מצד קדושת דמים אין החסרון מטעם נראה כאוכל קדשים בחוץ אלא מטעם שנראה כמועל בקדשים
עוד כתב ויש מחמירים אף על עופות ודגים דאפשר שהקדישן לדמי מדאמר לפסח ובשעה"צ (ו) כתב משא"כ חיטים דצריכין שמירה מחימוץ אמרינן דמינטרא לפסחא קאמר
ולכאו' צ"ב מ"ש חיטים ומה הוסיף לנו מה שאפשר לתלות בשמירה מחימוץ הלא אף בדגים פשטות כונת אמירתו אינה להקדיש ואעפ"כ החמירו משום שיש אף משמעות מדבריו להקדש דמים ויהא א"כ כך גם בחיטים
[ובעיקה"ד יל"ד מ"ט גבי ב"ק לג: אמר ר' אבא דמוסיף מטבע לפדות משום חשש והוא לעיכובא ומ"ש מהכא]


בחיטים יש שלשה צדדים, שנים מהם לקולא - הזמינם לפסח, שמרם מחימוץ לפסח. משא"כ בדגים יש רק שני צדדים, צד אחד שהזמינם לפסח וצד השני שהקדישן לדמי. לכן יש מחמירים.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים