מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמץ שנמצא בפסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ג' אפריל 23, 2024 11:54 pm

ידוע שחמץ שנמצא בפסח (כופה עליו כלי) ושורפו.
האם לדידן שנוהגים במכירת חמץ (אלו שמוכרים), מותר לשורפו או שמא מאחר שהוא של הגוי הוי גזל הגוי.
ואולי לא שייך כאן גזל הגוי כיון שהגוי אינו יודע שזכה בו, (שהרי לא היה ידוע מעיקרא ולא נזכר בכתב המכירה), וא"כ הוי אבדת הגוי.
אלא שא"כ אולי לא חייב ע"י שריפה דוקא, (מאחר שבאמת אינו שלו), וסגי ע"י איבוד בעלמא, (כגון לשפוך עליו אקנומיקה וכד').

יבנה
הודעות: 3699
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי יבנה » ד' אפריל 24, 2024 12:44 am

לדבריך לא יועיל לך המכירה לגוי, מאחר שאתה מתייחס לזה כהפקר ועושה בו כרצונך. ועי׳ שו״ע תמ״ה ג׳ ובמ״ב שם לענין מי שהפקיר חמצו, דאפ״ה צריך לשרפו אא״כ היה במקום הפקר במקום שיכולים לזכות בו ופיו ולבו שוים שאינו רוצה לזכות בו לאחר הפסח. מה שאינו מתקיים במקרה הזה.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' אפריל 24, 2024 1:27 am

יבנה כתב:לדבריך לא יועיל לך המכירה לגוי, מאחר שאתה מתייחס לזה כהפקר ועושה בו כרצונך...

יפה מאד, זו בדיוק שאלתי.
כי אני סברתי מעיקרא שאין לשרוף מה"ט, אך שאלתי שני מוצי"ם גדולים והורו לי להדיא (לע"ע מילתא בלא טעמא) לשרוף.
אי"ה לכשיתברר לי טעמם אעלהו כאן לעולה, אך רציתי לשמוע חות דעת החכמים דכאן.

יבנה
הודעות: 3699
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי יבנה » ד' אפריל 24, 2024 1:37 am

נמצא שביטלת מכירת חמץ...
ע״כ שכל אלו שמוכרים חמץ לגוים סוברים שהמכירה אמיתית ואינו הפקר וא״א לעשות בו כפי שרוצים.
ואילו לשיטתך, אסור לך למכור את החמץ שלך.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' אפריל 24, 2024 2:06 am

עיין חוט השני (פסח, מהדו' תשע"ד עמ קג) שהמוצא חמץ בפסח (ועשה מכירה) ישרפנו ולא יסמוך על המכירה, שמא חסר קצת בסמיכות דעת במכירה. ומצד חשש גזל עכו"ם יש להסדיר להתפשר עמו להרב המוכר. ע"כ.

נוריאל עזרא
הודעות: 1872
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' אפריל 24, 2024 2:19 am

יש לעיין גם כי שואלים במכירה הין מונח החמץ שמוכרים ואם נעשה באופן כזה מכרנו דווקא החמץ ההוא אבל חמץ שלא ידענו עליו ומונח בבית סתם באמת צריך לשרוף כי לא נמכר לגוי.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' אפריל 24, 2024 2:53 am

נכון, אני באמת מקפיד לציין "ובכל מקום שהוא", (ונראה לי שזה כתוב בנוסח המכירה, אם כי איני זוכר ברור).
אך אם מכרו רק במקומות ספציפיים, באמת אין שאלה החמץ הלז לא מכור וחובה לשורפו.

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 24, 2024 3:22 am

על מה חל הביטול בערב החג אם בלאו הכי כל החמץ נמכר לנכרי?
או לאידך גיסא, איך אפשר למכור את החמץ הלזה ביום י"ד אחר שנתבטל אחר הבדיקה מבעוד לילה ונעשה הפקר כעפרא דארעא?

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' אפריל 24, 2024 4:12 am

סגי נהור כתב:על מה חל הביטול בערב החג אם בלאו הכי כל החמץ נמכר לנכרי?
או לאידך גיסא, איך אפשר למכור את החמץ הלזה ביום י"ד אחר שנתבטל אחר הבדיקה מבעוד לילה ונעשה הפקר כעפרא דארעא?

כנראה שהביטול הוא על חמץ חדש שאולי התווסף לו לאחר המכירה (הרב לא יכול למכור לגוי את החמץ חדש שלא נכלל במכירה).
והביטול כמו"כ לא יוכל לחול על החמץ שמינה את הרב שליח למוכרו לגוי, שהרי לא ביטל את השליחות ואף עשה עליה קנין, וממילא כשהרב ימכור לגוי יתגלה למפרע שהחמץ הזה לא התבטל.
ומה שעושים את שניהם ולא מסתפקים בביטול בלבד, זה בגלל מי שבאמת רוצה להשאיר לעצמו חמץ. ואה"נ מי שכלל לא משאיר חמץ ומבטלו, באמת לא צריך למכור.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' אפריל 24, 2024 4:20 am

ובאמת;
אלו שמקפידים לא להשאיר חמץ כלל, וכמובן מבטלים, אך מצד שני מוכרים.
האם לא שייכים לאשכול "כי בשגעון ינהג" ? (אני רק שואל !).

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 24, 2024 10:45 am

אבי-העזרי כתב:ומה שעושים את שניהם ולא מסתפקים בביטול בלבד, זה בגלל מי שבאמת רוצה להשאיר לעצמו חמץ. ואה"נ מי שכלל לא משאיר חמץ ומבטלו, באמת לא צריך למכור.
ובאמת;
אלו שמקפידים לא להשאיר חמץ כלל, וכמובן מבטלים, אך מצד שני מוכרים.
האם לא שייכים לאשכול "כי בשגעון ינהג" ? (אני רק שואל !).

אני מסכים. אלא שלפי זה לא ברור לי למה צריך לכל ההסתבכויות, ולא כהפשטות - שאין המכירה חלה כלל על כל הנמצא במקומות שנבדקו כדין, שעל זה תקנו חכמים ביטול ותל"מ! ומה שכתוב בשטר המכירה "בכל מקום שהוא", היינו במקום סגור שלא נבדק אלא שלא נזכר בפירוש בשטר מאיזה טעם, או על החמץ הנמצא בבית הדואר ושאר חששות.
ואם כן המוצא חמץ בפסח ישרפנו (לשוע"ר - בברכה), ויזכה בקיום 'מצוה נדירה' של ביעור חמץ (מדרבנן) בתוך זמן איסורו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15617
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אפריל 24, 2024 11:48 am

הרבנים בירושלים העומדים תחת דגל העדה החרדית, אינם עושים מכירת י"ג, כפי המנהג הישן. ומהם המבקשים להפיק רצון צאן מרעיתם המבקשים מכירת י"ג, וע"כ יש להם שטר מיוחד, והשוכר והקונה הוא גוי אחר. בשטר זה לא כותבים 'בכל מקום שהוא', כדי לא לבטל חובת בדיקה מכל וכל. ולפי"ז המוצא חמץ בפסח במקום שלא היה מפורט בשטר, חייב לבערו.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אפריל 24, 2024 12:40 pm

בשטרות של ר' ניסים (כיום של ר' שריאל) כתוב בכל מקום שהוא.
ופשוט שאין צריך לשרוף.
ואעפ"כ מורים לשרוף.
ואף שמזיק את הגוי, הגוי מתרצה לזה.
ומה איכפת לו אם ישלם לו כמזיק והרי דעתו למכור בחזרה לאחר הפסח ואינו צריך את החמץ הזה בדווקא.
ואף זה מחומרא דחמץ.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' אפריל 24, 2024 1:32 pm

יאיר1 כתב:ואף שמזיק את הגוי, הגוי מתרצה לזה.
ומה איכפת לו אם ישלם לו כמזיק והרי דעתו למכור בחזרה לאחר הפסח ואינו צריך את החמץ הזה בדווקא.
ואף זה מחומרא דחמץ.

יפה, סברא זו שמעתי מאחד המוצי"ם הנז' ששאלתים.

צורב מתחיל
הודעות: 806
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' אפריל 24, 2024 3:31 pm

כמדומני שדעת הגרי"ש אלישיב היתה שהשריפה מראה שהמכירה אינה רצינית, וממילא זה מזיק לכל מכירתו. והורה שלא לשרוף. (רק צריך לעשות מחיצה כדין חמץ של גוי).

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 24, 2024 7:53 pm

אבי-העזרי כתב:והביטול כמו"כ לא יוכל לחול על החמץ שמינה את הרב שליח למוכרו לגוי, שהרי לא ביטל את השליחות ואף עשה עליה קנין, וממילא כשהרב ימכור לגוי יתגלה למפרע שהחמץ הזה לא התבטל.
ומה שעושים את שניהם ולא מסתפקים בביטול בלבד, זה בגלל מי שבאמת רוצה להשאיר לעצמו חמץ. ואה"נ מי שכלל לא משאיר חמץ ומבטלו, באמת לא צריך למכור.

מאי משמע "החמץ הזה", "החמץ שמינה את הרב שליח למוכרו"? אם מוכר כל חמץ בכל מקום שהוא, אזי הביטול לא חל על שום חמץ בעולם, ואינו אלא על הצד שהמכירה לא חלה כלל.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' אפריל 24, 2024 9:12 pm

סגי נהור כתב:מאי משמע "החמץ הזה", "החמץ שמינה את הרב שליח למוכרו"? אם מוכר כל חמץ בכל מקום שהוא, אזי הביטול לא חל על שום חמץ בעולם, ואינו אלא על הצד שהמכירה לא חלה כלל.

אם מינוי השליחות היה ב-6.44 ואח"כ ב-6.45 התווסף לו חמץ חדש, אז הרב לא יוכל למכור אותו על סמך מ"ש "בכל מקום שהוא",
הוא כן יוכל למכור את החמץ שנשכח ב-4.43 מתחת הספה, אף שבכתב המכירה כתוב "החמץ שבארון הבודד שבמטבח", מכיון שכתוב גם "ובכל מקום שהוא".

אם הביטול מורה שיש צד שהמכירה לא חלה כלל, אז למה בכלל מוכרים ? (אולי לצד שהביטול לא יועיל ???).

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 24, 2024 11:40 pm

שאלתי על הביטול שלפני המכירה (בי"ד). קרא שוב את דבריך שעליהם נסובה שאלתי.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' אפריל 24, 2024 11:51 pm

סגי נהור כתב:שאלתי על הביטול שלפני המכירה (בי"ד). קרא שוב את דבריך שעליהם נסובה שאלתי.

כל אדם משאיר לעצמו חמץ בלתי מכור, והראייה שהוא ממשיך לאכול החמץ עד הבוקר, וגם משאיר 10 פתיתים לשריפה (והמילים "בכל מקום שהוא" הכוונה בודאי לאפוקי מזה, ואולי צריך לפרש). ואם החמץ הזה שאינו כלול במכירה יתגלגל איכשהו לאיזה מקום וישאר בפסח, יעבור עליו בבל יראה לכך בעי ביטול.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ה' אפריל 25, 2024 12:35 am

אבי-העזרי כתב:
סגי נהור כתב:שאלתי על הביטול שלפני המכירה (בי"ד). קרא שוב את דבריך שעליהם נסובה שאלתי.

עכשיו הבנתי את שאלתך; באמת אתה צודק!
אולי הביטול הוא בשל חשש שמא המכירה לא חלה.

בן ראובן
הודעות: 961
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' אפריל 26, 2024 1:12 am

אפשר לגשת לשאלה מכיוון אחר:

מהיכא תיתי למכור לגוי חמץ שאינו ידוע שנמצא במקום שחלה עליו חובת בדיקה? מה הצורך או התועלת במכירה זו?

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ו' אפריל 26, 2024 2:18 pm

לדעתי, כל המכירה הזו היא מצות אנשים מלומדה.
במקור היו מוכרים חמץ ספציפי לגוי מי שהיה רוצה להשאיר לו חמץ לאחר הפסח, את השאר היו בודקים ושורפים ומבטלים
היום נעשה עירוב תחומין, מוכרים הכל, ומבטלים הכל.
לדעתי המכירה הזו סתם מיותרת, ואולי אפי' מסבכת. מי שמבטל (ולא משאיר חמץ) לא צריך למכור.

ובדרך אגב: ננצל את הבמה להזכיר למי שמקפיד, לא לשכוח לעשות "עירוב חצרות".

בן ראובן
הודעות: 961
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' אפריל 26, 2024 9:50 pm

מניין לך שזה רק "במקור"? אולי גם עכשיו זו בדיוק הכוונה - למכור חמץ הידוע לו, וכן חמץ הנמצא במקומות שרוצה לפוטרם מבדיקה, ולבטל את כל השאר?

הרי אם לא נאמר כן, הביטול שאחרי הבדיקה אינו אלא דבר שקר.

ואם נאמר שהמכירה היא ליתר שאת, למקרה שהביטול לא חל מאיזה טעם שיהיה, הרי מובן שא"א לסמוך עליה לקולא, והמוצא חמץ בתוה"פ חייב לבערו כדין.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ש' אפריל 27, 2024 8:17 pm

בן ראובן כתב:מניין לך שזה רק "במקור"? אולי גם עכשיו זו בדיוק הכוונה - למכור חמץ הידוע לו, וכן חמץ הנמצא במקומות שרוצה לפוטרם מבדיקה, ולבטל את כל השאר?
הרי אם לא נאמר כן, הביטול שאחרי הבדיקה אינו אלא דבר שקר.
ואם נאמר שהמכירה היא ליתר שאת, למקרה שהביטול לא חל מאיזה טעם שיהיה, הרי מובן שא"א לסמוך עליה לקולא, והמוצא חמץ בתוה"פ חייב לבערו כדין.

משום שבמציאות רוב ככל המוכרים כלל לא משאירים חמץ, (דוק ותשכח).
(לפטור מבדיקה זוהי מכירת י"ג, ואני מדבר כמובן על מכירת י"ד הסטנדרתית).
וגם יש מוצי"ם (שמעתי באזני), שאומרים בעיקרון המכירה היא לא לחמץ בעין,
אבל על מה כן ?

וזה בדיוק מה שהערתי, שהביטול שלאחר הבדיקה מתבטל במכירה.

ומכירה ליתר שאת למקרה שהביטול לא חל, זה לא מובן, א' למה שהביטול לא יחול. ב' איך המכירה שמצד עצמה לא בטוח שיכולה לחול תפתור את הבעיה של הביטול אילו לא חל, לכל היותר היה צריך להיות הפוך שהביטול הוא למקרה שלא חלה המכירה. אלא שאז למה בכלל מוכרים ? אם לא שהוא מצות אנשים מלומדה.

דרומי
הודעות: 9083
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי דרומי » ש' אפריל 27, 2024 10:44 pm

הרבה מאוד אנשים כן מוכרים חמץ בעין (ואני בתוכם).

ובכל מקרה, אין שום גדר של 'מכירה' על חמץ שאינו בעין. פשוט שכדי שהמכירה תחול חייב להיות חמץ בעין, ודרך אגב אפשר להוסיף ולצרף כלים וכיו"ב.

סגי נהור
הודעות: 5660
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' אפריל 27, 2024 11:25 pm

אבי-העזרי כתב:(לפטור מבדיקה זוהי מכירת י"ג, ואני מדבר כמובן על מכירת י"ד הסטנדרתית).

לרוב הפוסקים מכירת י"ד ג"כ מועילה לפטור מבדיקה (והוא המנהג הישן שהזכיר הרב אי"ס לעיל).

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » א' אפריל 28, 2024 1:11 am

נכון, אבל הבעייה שהם גם בודקים.

בן ראובן
הודעות: 961
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי בן ראובן » א' אפריל 28, 2024 8:36 am

אבי-העזרי כתב:וזה בדיוק מה שהערתי, שהביטול שלאחר הבדיקה מתבטל במכירה.


לא רק שהביטול מתבטל במכירה, אלא שכיון שבשעת ביטול החמץ בדעתו למוכרו למחר, הרי הוא דובר שקרים בביטולו.

אבי-העזרי כתב:ומכירה ליתר שאת למקרה שהביטול לא חל, זה לא מובן, א' למה שהביטול לא יחול. ב' איך המכירה שמצד עצמה לא בטוח שיכולה לחול תפתור את הבעיה של הביטול אילו לא חל, לכל היותר היה צריך להיות הפוך שהביטול הוא למקרה שלא חלה המכירה. אלא שאז למה בכלל מוכרים ? אם לא שהוא מצות אנשים מלומדה.


אכן גם זו סברא קשה היא, ומסתבר יותר כמ"ש לעיל, שהמכירה לא נועדה כלל לחמץ שאינו ידוע הנמצא במקומות שנבדקו, ועל חמץ זה חל הביטול.

ומ"מ בדוחק אפ"ל שבביטול יש יותר מקום לחשש חסרון בגמירות דעת (כיון שאינו מקבל דבר תמורת החמץ), ומפני חשש זה חוזר ומוכר.

כולל יונגערמאן
הודעות: 591
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' אפריל 28, 2024 10:39 am

באותו ענין, האם יש חשש להניח לגוי (אחר, לא זה שמכרו לו את החמץ) להשתמש עם התנור וכדו' של כל השנה (יש בו בליעות חמץ ואולי גם בעין אם לא ניקו כראוי) שמכור לגוי? מצד שמבטל המקח ליכא חששא לכאורה שהרי משיירים דריסת הרגל והשתמשות,

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » א' אפריל 28, 2024 1:08 pm

בן ראובן כתב:ומסתבר יותר כמ"ש לעיל, שהמכירה לא נועדה כלל לחמץ שאינו ידוע הנמצא במקומות שנבדקו, ועל חמץ זה חל הביטול.

א"כ סגי בביטול וא"צ למכור (למי שאין חמץ בעין).
בר מן דין, שאם יש מקום שיש בו חשש חמץ הרי חייב לבדוק בו, ולומר שהמכירה היא על הצד ששכח, א"כ סגי לה הביטול.

בן ראובן כתב:ומ"מ בדוחק אפ"ל שבביטול יש יותר מקום לחשש חסרון בגמירות דעת (כיון שאינו מקבל דבר תמורת החמץ), ומפני חשש זה חוזר ומוכר.

ישנו הבדל עצום.
המכירה כמו הביטול תלויות קודם כל בגמירות דעת,
אך בעוד שהמכירה תלויה בגמירות דעתו של הבעלים בלבד, והוא באמת מתכוון לבטל, (שהרי אינו רוצה חמץ בפסח, ומעשיו מעידים על כך, שמחפש אחריו ושורף אותו). הרי שהמכירה תלויה גם בדעתו של הקונה, ולגוי אמנם אין מניעה לקנות, אך גם אין לו ענין בקניה, וזוהי ה"הערמה" שכתבו הפוסקים. (בשונה "מהיתר מכירה" בה למוכר היהודי יש התנגדות פנימית למכירה, והכל הוא רק כדי שיוכל להמשיך לעבוד, וכל מעשיו מעידים על כך שכאשר הדבר לא יתבצע בדיוק כפי רצונו הזה, יעיף את הנכרי מהשדה... [וכבר היו מקרים מעולם], אך אין להאריך כאן).
אלא שלעומת זאת המכירה תלויה גם במעשה, ומעשה המכירה הוא נידון בפוסקים באיזה קנין יחול והיאך יועיל, כי אינו פשוט כלל.
אבל הביטול אינו תלוי כלל במעשה, ולכן יחול תמיד בלא חשש.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » א' אפריל 28, 2024 1:11 pm

כולל יונגערמאן כתב:באותו ענין, האם יש חשש להניח לגוי (אחר, לא זה שמכרו לו את החמץ) להשתמש עם התנור וכדו' של כל השנה (יש בו בליעות חמץ ואולי גם בעין אם לא ניקו כראוי) שמכור לגוי? מצד שמבטל המקח ליכא חששא לכאורה שהרי משיירים דריסת הרגל והשתמשות,

סברא יפה. ובפשטות זה מה שאמר לי אותו מו"צ, שהגוי לא מקפיד ששורפים לו את החמץ.
אילו היה מקפיד, אזי השיור מקום לא היה יכול לבוא על חשבונו של הגוי, אלא על כרחך שאינו מקפיד.

בן ראובן
הודעות: 961
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי בן ראובן » א' אפריל 28, 2024 7:26 pm

אבי-העזרי כתב:
בן ראובן כתב:ומסתבר יותר כמ"ש לעיל, שהמכירה לא נועדה כלל לחמץ שאינו ידוע הנמצא במקומות שנבדקו, ועל חמץ זה חל הביטול.

א"כ סגי בביטול וא"צ למכור (למי שאין חמץ בעין).
בר מן דין, שאם יש מקום שיש בו חשש חמץ הרי חייב לבדוק בו, ולומר שהמכירה היא על הצד ששכח, א"כ סגי לה הביטול.


אכן, לפי הנ"ל מי שאין לו חמץ בעין ואינו מבקש לפטור שום מקום מבדיקה, לכאורה אין טעם במכירתו.

אבי-העזרי כתב:
בן ראובן כתב:ומ"מ בדוחק אפ"ל שבביטול יש יותר מקום לחשש חסרון בגמירות דעת (כיון שאינו מקבל דבר תמורת החמץ), ומפני חשש זה חוזר ומוכר.

ישנו הבדל עצום.
המכירה כמו הביטול תלויות קודם כל בגמירות דעת,
אך בעוד שהמכירה תלויה בגמירות דעתו של הבעלים בלבד, והוא באמת מתכוון לבטל, (שהרי אינו רוצה חמץ בפסח, ומעשיו מעידים על כך, שמחפש אחריו ושורף אותו). הרי שהמכירה תלויה גם בדעתו של הקונה, ולגוי אמנם אין מניעה לקנות, אך גם אין לו ענין בקניה, וזוהי ה"הערמה" שכתבו הפוסקים. (בשונה "מהיתר מכירה" בה למוכר היהודי יש התנגדות פנימית למכירה, והכל הוא רק כדי שיוכל להמשיך לעבוד, וכל מעשיו מעידים על כך שכאשר הדבר לא יתבצע בדיוק כפי רצונו הזה, יעיף את הנכרי מהשדה... [וכבר היו מקרים מעולם], אך אין להאריך כאן).
אלא שלעומת זאת המכירה תלויה גם במעשה, ומעשה המכירה הוא נידון בפוסקים באיזה קנין יחול והיאך יועיל, כי אינו פשוט כלל.
אבל הביטול אינו תלוי כלל במעשה, ולכן יחול תמיד בלא חשש.


ברור שיש הרבה חסרונות במכירה לעומת הביטול. אבל לאידך יש גם סברא להיפך כמו שציינתי, ולכן אפשר להבין מי שאומר שלכל לראש הוא מבטל, אך ליתר שאת הוא מוכר במקרה שהביטול לא חל.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ב' אפריל 29, 2024 10:32 pm

בן ראובן כתב:אכן, לפי הנ"ל מי שאין לו חמץ בעין ואינו מבקש לפטור שום מקום מבדיקה, לכאורה אין טעם במכירתו.

בן ראובן כתב:ברור שיש הרבה חסרונות במכירה לעומת הביטול. אבל לאידך יש גם סברא להיפך כמו שציינתי, ולכן אפשר להבין מי שאומר שלכל לראש הוא מבטל, אך ליתר שאת הוא מוכר במקרה שהביטול לא חל.

אז יוצא לנו משהו מאד מעניין, בעצם לא צריך את המכירה, (מי שאין לו חמץ וכו'). והמכירה היא רק ליתר ביטחון שאם הביטול היותר ודאי לא יחול, אז המכירה היותר בעייתית אולי תציל אותו.
זה דבר מעניין; אבל לכאו' נראה שהעיקר הוא כמו שכתבת בהתחלה, שמעיקר הדין באמת לא צריך למכור, ואחרי שהורגלו שיש מכירה, אז לרווחא דמילתא עושים גם את זה, אבל באמת אין צריך. (ובחריפות, זה כמעט דבר מיותר).

צורב מתחיל
הודעות: 806
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' אפריל 30, 2024 12:30 am

יש רבנים שמוסיפים שמכירת חמץ שמוכרים כל החמץ מלבד החמץ שעומד לאכול או לשרוף בשריפת חמץ.

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ג' אפריל 30, 2024 12:59 am

צורב מתחיל כתב:יש רבנים שמוסיפים שמכירת חמץ שמוכרים כל החמץ מלבד החמץ שעומד לאכול או לשרוף בשריפת חמץ.

ולפ"ז הכל א"ש. שהחמץ הזה אינו נכלל במכירה, כי לא היתה דעתו עליו.
ובמידה והתגלגל ממנו משהו לאיזו פינה בלילה (חשש רחוק, אבל לו יצוייר), לא יכלל במכירה אע"פ שאומר "בכל מקום שהוא",
ואותו מבטל כבר בלילה, ומה שיתגלגל לאחר מכן (עד הבוקר), הרי הוא מבטל בבוקר בשריפת החמץ.

בן ראובן
הודעות: 961
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 01, 2024 9:29 am

לענ"ד התירוץ דחוק ביותר. לכל לראש, התירוץ שייך רק אם חתם על נוסח המכירה לפני הבדיקה, ובתנאי שנפרש שהכוונה ב"חמץ שעומד לאכול או לשרוף" היא לחמץ שעומד למטרה זו בשעה שחתם על הנוסח, ולא בשעת המכירה עצמה ביום י"ד (שאז החמץ האבוד כבר אינו עומד לאכילה או לשריפה). ובאותה מידה היה יכול לשייר חמץ הנמצא בחדר פלוני וכיו"ב. וכל זה לאיזה צורך?

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' מאי 01, 2024 10:18 am

בן ראובן כתב:התירוץ שייך רק אם חתם על נוסח המכירה לפני הבדיקה...
ובתנאי שנפרש...


ב-99% מהמקרים החתימה נעשית הרבה לפני הבדיקה.
ואם אין זה הפירוש, אז חזרנו להתחלה שהמכירה היא מצות אנשים מלומדה.

פלוריש
הודעות: 2418
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי פלוריש » ד' מאי 01, 2024 11:02 am

בשטר שאני ראיתי השנה (של אחת הרבנות, לא בדקתי אחרים) כתוב שמפצים את הגוי כספית על חמץ שישתמשו בו במהלך החג, משפט זה נוסף בעיקר בשביל תרופות אבל הוא מועיל גם בשביל מי שמצא חמץ בפסח וביער אותו.
אבל אכן, גם אם מותר לשרוף את החמץ שנמכר, צ"ב מה הצורך בזה והאם הנזק אינו רב על התועלת

אבי-העזרי
הודעות: 189
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ד' מאי 01, 2024 11:35 am

פלוריש כתב:בשטר שאני ראיתי השנה (של אחת הרבנות, לא בדקתי אחרים) כתוב שמפצים את הגוי כספית על חמץ שישתמשו בו במהלך החג

זה מעניין, כי לכאו' גם הגי יצטרך לפצות את היהודי על חמץ שהוא יקח ממנו בחג,
למשל: אם אסם מוכר מליון טון חמץ לגוי, והגוי בא ולוקח את זה, מסתבר מאד שהוא יצטרך לשלם טבין ותקילין, רק בינתיים הוא לא משלם כי הוא מתכונן למכור בחזרה במוצאי החג, אז למה לשלם פעמיים.
א"כ גם במכירה הפרטית, לו יצוייר שהגוי יבוא לקחת את התרופות או הוויסקי, ודאי שיהא עליו לשלם את מחירם, וא"כ עד שיפצה היהודי את הגוי על החמץ ש"גנב" ממנו, שישלם הגוי תחילה על החמץ שקנה, ויצא זה בזה.

בן ראובן
הודעות: 961
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חמץ שנמצא בפסח

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 01, 2024 4:34 pm

אבי-העזרי כתב:
בן ראובן כתב:התירוץ שייך רק אם חתם על נוסח המכירה לפני הבדיקה...
ובתנאי שנפרש...


ב-99% מהמקרים החתימה נעשית הרבה לפני הבדיקה.
ואם אין זה הפירוש, אז חזרנו להתחלה שהמכירה היא מצות אנשים מלומדה.


ב-99% מהמקרים הנוסח הנ"ל אינו מופיע בשטר...

ויש המשתדלים לחתום על הנוסח דוקא אחרי הבדיקה, וי"ל בטעם הדבר - כדי לכלול את המכירה בברכת על ביעור חמץ.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים