מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהג הקיטל בליל הסדר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' מרץ 22, 2012 9:18 am

מוזכר בספרים טעמים הפוכים למנהג זה:
או שהוא דרך חירות [ע"פ רש"י שבת עז], או שאדרבה רוצים שלא תזוח דעתו בליל הסדר מחמת השמחה הגדולה וקיטל הוא כעין בגדי מתים ויזכור יום המיתה.

והנה במ"ב (תעב, יג) נראה שלא מצדד במנהג זה: "נהגו שלא ללבוש, ומ"מ הלובש אין מוחין בידו".

האם היו קהילות בישראל שנהגו במנהג זה?

מה שאני שמעתי (ולא בדוק) שבקהילות רומניה הונגריה נהגו כך, ולא בפולין.

אי''ש יהודי
הודעות: 184
הצטרף: ב' יוני 14, 2010 9:55 am

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי אי''ש יהודי » ה' מרץ 22, 2012 12:19 pm

הנצי''ב בהקדמה להגדה של פסח 'אמרי שפר' כותב בחריפות נגד הדעה שהוא כבגד מתים.
משמיה דהמהר''ל (איני זוכר מקומו) מטו בעניין זה ג"כ כבגדי כהן גדול.

חיס
הודעות: 1113
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי חיס » ה' מרץ 22, 2012 12:57 pm

גאולה בקרוב כתב:מוזכר בספרים טעמים הפוכים למנהג זה:
או שהוא דרך חירות [ע"פ רש"י שבת עז], או שאדרבה רוצים שלא תזוח דעתו בליל הסדר מחמת השמחה הגדולה וקיטל הוא כעין בגדי מתים ויזכור יום המיתה.

והנה במ"ב (תעב, יג) נראה שלא מצדד במנהג זה: "נהגו שלא ללבוש, ומ"מ הלובש אין מוחין בידו".

האם היו קהילות בישראל שנהגו במנהג זה?

מה שאני שמעתי (ולא בדוק) שבקהילות רומניה הונגריה נהגו כך, ולא בפולין.


מנהג חב"ד שאין לובשים קיטל בליל הסדר. (כרם חב"ד חלק א עמוד 48)

יש עוד טעם למנהג הקיטל (שלא כתבת). ראה ב"אמרי פנחס" (אות רע"ט): כי ישראל נגאלו ממצרים על שלא שינו שמם לשונם וכסותם,

והקיטל הוא מלבוש שאין הגויים לובשים מלבוש כמוהו, לכן מראים בלבישתו שבזכות זה נגאלו.

תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי תיקו » ה' מרץ 22, 2012 1:27 pm

שאלה: מדוע לובשים בליל הסדר "קיטל" או בגד לבן?

תשובה: בגד לבן הוא זכר לחירות (ט"ז סי' תע"ב) או משום שבגד זה הוא בגד מתים, הלובשים לבן בשעת קבורתם, ואנו לובשים זאת בכדי שלא תזוח דעתו של האדם עליו, בשעה שיושב בכסא מרווח וליד שולחן ערוך עם כלים נאים ומאכלים טעימים (ט"ז שם). כמו כן, סדר ליל הסדר נחשב כעבודת הקודש של הכהן הגדול ביום הכיפורים, הלובש בגדי לבן (סדר הערוך בשם הגדת דברי נגידים. וראה מקראי קודש ח"ב עמוד קפ"ג). בהגהות על הגדת מלבי"ם מובא שישראל היו מצויינין במצרים בלבושם, שלבשו בגדי לבן כמלאכי השרת, ולכן אנו מציינים זאת בלבישת בגדי לבן בליל הסדר. לפי הסבר הנצי"ב מוולוז'ין זצ"ל- נהגו ללבוש בזמן אכילת הפסח בגדי פשתן לבנים, שהוא בגד חשוב בו עומדים לפני המלך, וכזכר לקרבן פסח אנו לובשים בגד לבן. וישנם שהסבירו שמכיוון שבליל הסדר אנו מקיימים מצוות רבות וזוכים למעלות עליונות, לכן אנו לובשים את בגד ה"קיטל", אותו אנו לובשים בימי הדין, כדי שיהיו לנו למליצי יושר. ויש שציינו בכך את דברי הזוהר הקדוש (בפרשת תצווה), שכתב שבזכות אכילת המצה בליל הסדר אנו זוכים בדין בראש השנה. טעם מתוק כתוב בספר "קהילת שלמה", שאנו לובשים דווקא את ה"קיטל", שהוא בגד ללא חשש חמץ, כיוון שלא לובשים אותו כל השנה אלא רק ביום כיפור, יום האסור באכילה...
http://www.shabes.net/bsd/index.php?opt ... &Itemid=81

בברכה המשולשת
הודעות: 11587
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 22, 2012 3:17 pm

גאולה בקרוב כתב: והנה במ"ב (תעב, יג) נראה שלא מצדד במנהג זה: "נהגו שלא ללבוש, ומ"מ הלובש אין מוחין בידו"..


כ"ק מעכתר"ה. כמדומני שמרן הח"ח מדבר שם על אבל, ר"ל, ולא על כל אדם.

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ה' מרץ 22, 2012 3:47 pm

תיקו כתב:בהגהות על הגדת מלבי"ם מובא שישראל היו מצויינין במצרים בלבושם, שלבשו בגדי לבן כמלאכי השרת, ולכן אנו מציינים זאת בלבישת בגדי לבן בליל הסדר.

אינו אלא אגדת מלבי"ם (באל"ף)

חכם באשי
הודעות: 9985
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 22, 2012 3:54 pm

וכנודע, המלבי"ם לא חיברו (לא את ה'הגדה' ולא את ה'אגדה'...)

חיס
הודעות: 1113
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re:מנהג ירושלים בליל הסדר שאין לובשים את הקיטיל

הודעהעל ידי חיס » ה' מרץ 22, 2012 6:24 pm

ראה כאן בספר "טל ירושלים" מאת הרב הורנשטיין זצ"ל.

האם נהגו היום כך ???
קבצים מצורפים
טל ירושלים.gif
טל ירושלים.gif (50.47 KiB) נצפה 2424 פעמים

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' מרץ 22, 2012 9:16 pm

לידידי הרב ברכה,
צודק לגמרי שטעיתי בהקשר במ"ב, המ"ב מדבר לגבי אבל רח"ל,
ומודים דרבנן היינו שבחייהו.

שבטיישראל
הודעות: 1819
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' מרץ 23, 2012 1:08 am

מש"כ בטל ירושלם מאוד תמוה
שהרי המנהג בעיה"ק ירושת"ו ללבוש קאפטן לבן בימים הנוראים ובליל פסח וה"ה חתן תחת חופתו, והוא במקום הקיטל שנוהגין ללבוש בחו"ל

כמו"כ יצויין שטעמא שאין קוברין בטלית בא"י עם טלית הוא מסיבה אחרת לגמרי וכפי ששמעתי פעם מאנשי הח"ק טעם הענין כיון שהיה מחסור בטליתים בא"י ומש"ה קיבלו ע"ע לא לקבור עם טלית

לייטנר
הודעות: 5124
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מנהג הקיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי לייטנר » ו' מרץ 23, 2012 3:56 pm

שבטיישראל כתב:
כמו"כ יצויין שטעמא שאין קוברין בטלית בא"י עם טלית הוא מסיבה אחרת לגמרי וכפי ששמעתי פעם מאנשי הח"ק טעם הענין כיון שהיה מחסור בטליתים בא"י ומש"ה קיבלו ע"ע לא לקבור עם טלית


עיי' יו"ד שנא ומש"כ שם.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי נוה הלבנון » א' אפריל 17, 2016 6:20 pm

הט"ז בסימן תעב כתב: דנראה דטעם לבישת הקיט"ל הוא שלא תזוח דעתו עליו מפני השמחה.
וניחא.

במגן אברהם (תעב סק"ה) כתב: אבל תוך י"ב חדש א"צ הסיבה וגם אינו לובש הקיטל כמו שנוהגין דבלא"ה לבו נכנע. וביאר הפמ"ג: והטעם כי בסימן תר"י בט"ז ס"ק ג' ומ"א ס"ק ה' שני טעמים, ולטעם א' אסור לאבל ללבוש הקיטל, ולטעם ב' בלאו הכי נכנע, וא"כ יש לחוש לטעם הא'.
ומה הם שני הטעמים?
"יש שכתבו שנהגו ללבוש בגדים לבנים נקיים ביום כפור,דוגמת מלאכי השרת וכן נוהגין ללבוש הקיטל שהוא לבן ונקי, גם הוא בגד מתים ועל ידי זה לב האדם נכנע ונשבר" שו"ע סימן תר"י.
וה' יאיר עיני מה עניין שני טעמים אלו לליל הסדר.

[וכמה נואלו דברי ספר אחד (המצוי בכל בית מדרש!) אשר כתב "ונהגו שלא ללבוש הקיטל" "ומקורו" בדברי המ"ב סי' תע"ב ס"ק י"ג, והוסיף שלמעשה אין נוהגין כך ולובשין קיטל!
ולא שת לבו כי המ"ב דיבר רק על אבל. ולא ללמד על עצמו לבד יצא, אלא ללמד על כל ספרי 'מלקטי הפסקים' כמה ניתן לסמוך על פסקיהם.]

עושה חדשות
הודעות: 8881
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 17, 2016 7:07 pm

ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -
קבצים מצורפים
מהר''ל - קיטל בליל פסח.png
מהר''ל - קיטל בליל פסח.png (47.55 KiB) נצפה 4045 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 2878
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אפריל 17, 2016 7:18 pm

שמעתי טעם ללבישת הקיטל בליל הסדר משום שחפצו להסב לסדר בבגד שאין בו חשש חמץ (בימים ההם שעדיין לא נהגו לקנות בגד חדש מדי שנה בשנה), והבגד היחיד שאין בו חשש חמץ הוא הקיטל שלובשים אותו ביוה"כ.

עושה חדשות כתב:ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -

אינו למהר"ל, וכידוע.

עושה חדשות
הודעות: 8881
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 17, 2016 7:24 pm

מחולת המחנים כתב:
עושה חדשות כתב:ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -
אינו למהר"ל, וכידוע.
צודק, טעיתי.

לענין הקיטל ע"ע כאן - viewtopic.php?f=27&t=8932&p=79944&hilit#p79875

מסתכל מן הצד
הודעות: 33
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2015 12:46 am

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי מסתכל מן הצד » א' אפריל 17, 2016 7:30 pm

היום בבוקר, כאשר עטפתי הטלית, עמדתי על המילים "כך אזכה לחלוקא דרבנן, ולטלית נאה בעולם הבא".
וראיתי בסידור המפורש שהוא מביא מהזוהר, שמכל המצוות שאדם עושה נעשים "חלוקא דרבנן" שהוא ילבש אותם אחרי מותו.
ומביא שם בשם החיד"א, שהנשמה לובשת ה"חלוקא דרבנן" אחרי היפרדה מן הגוף קודם שתעלה לגן עדן העליון, ובגן עדן העליון הוא מתעטפת ב"טלית נאה". וזה "חלוקא דרבנן" ו"טלית נאה".
עכ"פ, כידוע "חלוקא דרבנן" הוא בגד עליון לבן. וא"כ פשוט למה לובשים קיטל בליל פסח.
בליל כזה אשר חוטפים כ"כ הרבה מצוות מדאורייתא ומדרבנן, הרי ה"חלוקא דרבנן" של כל איש ישראל גדל עד לממדים גדולים, ואנו לובשים "קיטל" לרמז על ה"קיטל" הרוחני המקפת אותנו ע"י מצוות הלילה.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי נוה הלבנון » א' אפריל 17, 2016 7:41 pm

מחולת המחנים כתב:שמעתי טעם ללבישת הקיטל בליל הסדר משום שחפצו להסב לסדר בבגד שאין בו חשש חמץ (בימים ההם שעדיין לא נהגו לקנות בגד חדש מדי שנה בשנה), והבגד היחיד שאין בו חשש חמץ הוא הקיטל שלובשים אותו ביוה"כ.

עושה חדשות כתב:ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -

אינו למהר"ל, וכידוע.

א. כיצד אפשר לומר טעם סתמי, כאשר מבואר בפוסקים שיש טעם לדבר?
ב. למי הוא כן הגדה הנ"ל?

פלגינן
הודעות: 2972
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי פלגינן » א' אפריל 17, 2016 8:17 pm

נוה הלבנון כתב:ב. למי הוא כן הגדה הנ"ל?

ההגדה מלוקטת גם מדברי נגידים שידוע כזיוף של ר"י רוזנברג. ואמנם חלקה אכן ממהר"ל, אבל יש קטעים שניכר מסגנונם שאינם למהר"ל.

מסתכל מן הצד
הודעות: 33
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2015 12:46 am

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי מסתכל מן הצד » א' אפריל 17, 2016 8:24 pm

נוה הלבנון כתב:
מחולת המחנים כתב:שמעתי טעם ללבישת הקיטל בליל הסדר משום שחפצו להסב לסדר בבגד שאין בו חשש חמץ (בימים ההם שעדיין לא נהגו לקנות בגד חדש מדי שנה בשנה), והבגד היחיד שאין בו חשש חמץ הוא הקיטל שלובשים אותו ביוה"כ.

עושה חדשות כתב:ענין אחר, מהגדש"פ למהר"ל -

אינו למהר"ל, וכידוע.

א. כיצד אפשר לומר טעם סתמי, כאשר מבואר בפוסקים שיש טעם לדבר?

"טעם סתמי" זה כבר נמצא בפוסקים, ראה ס' "הסדר הערוך" בפרק על הקיטל.

יבנה
הודעות: 2005
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 17, 2016 10:26 pm

הסיבה הפשוטה של לבישת קיטל מכיון שהם כלי לבן, וידוע מכמה מקומות בחז"ל ואח"כ שדרך השמחים ללבוש בגדי לבן, ודרך המתאבלים ללבוש בגדים שחורים. נמצא שבגדי לבן הם בגדי חג. ובמשך השנים נשתנה נוהג זה, ורק הקפידו על שימור המנהג בדברים מסוימים כגון ימים נוראים פסח וחתן שיש יותר נטיה לשמור בהם על המסורה.
ירו' ר"ה פ"א ה"ג -"בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחין זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עושה להן ניסים."
ומה שמתים לובשים בגדי לבן מבואר בירו' כלאים פ"ט ה"ג שלא היה בדבר מנהג קבוע, ור' יאשיה ציוה להלבישו לבן מפני שידע שהוא צדיק וחלקו בגן עדן, ור' ירמיה ציוה ללבוש לבן כדי שיעמוד מזומן לקבל את המשיח. ואילו ר' יוחנן לבש בגדים צבעונים ולא לבן או שחור מדלא ידע אם יהיה חלקו עם הצדיקים או הרשעים, וכפי שאמרו בשם ר' ינאי בנדה כ.. נמצא שמנהג מתים ללבוש לבנים ע"כ הוא כדעת ר' ירמיה לקבל משיח וכטעמי מנהגי קבורה אחרים. הרי שאף בזה עניינו משום בגדי שמחה וחג.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי נוה הלבנון » א' אפריל 17, 2016 10:33 pm

מסתכל מן הצד כתב:"טעם סתמי" זה כבר נמצא בפוסקים, ראה ס' "הסדר הערוך" בפרק על הקיטל.

מיהו ומהו ספר הסדר הערוך? ובשם איזה פוסקים הביא טעם זה?

ייש"כ!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי משולש » א' אפריל 17, 2016 10:37 pm

יבנה כתב:הסיבה הפשוטה של לבישת קיטל מכיון שהם כלי לבן, וידוע מכמה מקומות בחז"ל ואח"כ שדרך השמחים ללבוש בגדי לבן, ודרך המתאבלים ללבוש בגדים שחורים. נמצא שבגדי לבן הם בגדי חג. ובמשך השנים נשתנה נוהג זה, ורק הקפידו על שימור המנהג בדברים מסוימים כגון ימים נוראים פסח וחתן שיש יותר נטיה לשמור בהם על המסורה.
ירו' ר"ה פ"א ה"ג -"בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחין זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עושה להן ניסים."
ומה שמתים לובשים בגדי לבן מבואר בירו' כלאים פ"ט ה"ג שלא היה בדבר מנהג קבוע, ור' יאשיה ציוה להלבישו לבן מפני שידע שהוא צדיק וחלקו בגן עדן, ור' ירמיה ציוה ללבוש לבן כדי שיעמוד מזומן לקבל את המשיח. ואילו ר' יוחנן לבש בגדים צבעונים ולא לבן או שחור מדלא ידע אם יהיה חלקו עם הצדיקים או הרשעים, וכפי שאמרו בשם ר' ינאי בנדה כ.. נמצא שמנהג מתים ללבוש לבנים ע"כ הוא כדעת ר' ירמיה לקבל משיח וכטעמי מנהגי קבורה אחרים. הרי שאף בזה עניינו משום בגדי שמחה וחג.

כך מביא גם רבש"ה בהערותיו על מנהגי וורמיישא שהמנהג העתיק ללבוש לבנים כל שבת ויו"ט, ואח"כ רק ביו"ט, ואח"כ רק בימים נוראים. (לא זוכר אם מזכיר שם ליל הסדר).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי משולש » א' אפריל 17, 2016 10:40 pm

ראה כאן שכתב גם על מנהג בגדי לבן (המכונה ג'לאביה) אצל בני המערב הפנימי.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ג' אפריל 19, 2016 12:08 am

יבנה כתב:הסיבה הפשוטה של לבישת קיטל מכיון שהם כלי לבן, וידוע מכמה מקומות בחז"ל ואח"כ שדרך השמחים ללבוש בגדי לבן, ודרך המתאבלים ללבוש בגדים שחורים. נמצא שבגדי לבן הם בגדי חג. ובמשך השנים נשתנה נוהג זה, ורק הקפידו על שימור המנהג בדברים מסוימים כגון ימים נוראים פסח וחתן שיש יותר נטיה לשמור בהם על המסורה.
ירו' ר"ה פ"א ה"ג -"בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחין זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עושה להן ניסים."
ומה שמתים לובשים בגדי לבן מבואר בירו' כלאים פ"ט ה"ג שלא היה בדבר מנהג קבוע, ור' יאשיה ציוה להלבישו לבן מפני שידע שהוא צדיק וחלקו בגן עדן, ור' ירמיה ציוה ללבוש לבן כדי שיעמוד מזומן לקבל את המשיח. ואילו ר' יוחנן לבש בגדים צבעונים ולא לבן או שחור מדלא ידע אם יהיה חלקו עם הצדיקים או הרשעים, וכפי שאמרו בשם ר' ינאי בנדה כ.. נמצא שמנהג מתים ללבוש לבנים ע"כ הוא כדעת ר' ירמיה לקבל משיח וכטעמי מנהגי קבורה אחרים. הרי שאף בזה עניינו משום בגדי שמחה וחג.

יפה.
האם יש גם מקור שזהו הטעם?

בברכה המשולשת
הודעות: 11587
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 19, 2016 8:31 am

נוה הלבנון כתב:
יבנה כתב:הסיבה הפשוטה של לבישת קיטל מכיון שהם כלי לבן, וידוע מכמה מקומות בחז"ל ואח"כ שדרך השמחים ללבוש בגדי לבן, ודרך המתאבלים ללבוש בגדים שחורים. נמצא שבגדי לבן הם בגדי חג. ובמשך השנים נשתנה נוהג זה, ורק הקפידו על שימור המנהג בדברים מסוימים כגון ימים נוראים פסח וחתן שיש יותר נטיה לשמור בהם על המסורה.
ירו' ר"ה פ"א ה"ג -"בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחין זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עושה להן ניסים."
ומה שמתים לובשים בגדי לבן מבואר בירו' כלאים פ"ט ה"ג שלא היה בדבר מנהג קבוע, ור' יאשיה ציוה להלבישו לבן מפני שידע שהוא צדיק וחלקו בגן עדן, ור' ירמיה ציוה ללבוש לבן כדי שיעמוד מזומן לקבל את המשיח. ואילו ר' יוחנן לבש בגדים צבעונים ולא לבן או שחור מדלא ידע אם יהיה חלקו עם הצדיקים או הרשעים, וכפי שאמרו בשם ר' ינאי בנדה כ.. נמצא שמנהג מתים ללבוש לבנים ע"כ הוא כדעת ר' ירמיה לקבל משיח וכטעמי מנהגי קבורה אחרים. הרי שאף בזה עניינו משום בגדי שמחה וחג.

יפה.
האם יש גם מקור שזהו הטעם?


זכורני שבברכת אליהו (להגר"ב רקובר על ביאור אדוננו הגר"א) בהלכות הושענא רבה עסק בזה

יבנה
הודעות: 2005
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי יבנה » ג' אפריל 19, 2016 1:30 pm

נוה הלבנון: הירו' אינו מספיק מקור? ובכל אופן עי' כאן שהאריך בענין http://www.schechter.ac.il/%D7%90%D7%A8 ... 7%A2%D7%95.
בברכה המשולשת: משמעות הגר"א בסי' תרס"ד א' שסובר שקיטל אינו בגדי שבת, והביא מקור למנהג ללבוש בגדי שבת מירו' ר"ה.

שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי שלח » ג' אפריל 19, 2016 1:43 pm

יבנה כתב:נוה הלבנון: הירו' אינו מספיק מקור? ובכל אופן עי' כאן שהאריך בענין http://www.schechter.ac.il/%D7%90%D7%A8 ... 7%A2%D7%95.
בברכה המשולשת: משמעות הגר"א בסי' תרס"ד א' שסובר שקיטל אינו בגדי שבת, והביא מקור למנהג ללבוש בגדי שבת מירו' ר"ה.


הקישור הוא מראביי קונסרוטיבי ואין להביא ממנו ראיות

יבנה
הודעות: 2005
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי יבנה » ג' אפריל 19, 2016 2:14 pm

שלח כתב:
יבנה כתב:נוה הלבנון: הירו' אינו מספיק מקור? ובכל אופן עי' כאן שהאריך בענין http://www.schechter.ac.il/%D7%90%D7%A8 ... 7%A2%D7%95.
בברכה המשולשת: משמעות הגר"א בסי' תרס"ד א' שסובר שקיטל אינו בגדי שבת, והביא מקור למנהג ללבוש בגדי שבת מירו' ר"ה.


הקישור הוא מראביי קונסרוטיבי ואין להביא ממנו ראיות

אין הראיה ממנו אלא מכל הראיות ומקורות שהביא, ובנקודה הזאת הביא חמשה אנשים שאמרו כמוני. ובכל אופן קבל את האמת ממי שאמרו.

בברכה המשולשת
הודעות: 11587
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 19, 2016 2:17 pm

יבנה כתב: בברכה המשולשת: משמעות הגר"א בסי' תרס"ד א' שסובר שקיטל אינו בגדי שבת, והביא מקור למנהג ללבוש בגדי שבת מירו' ר"ה.


וכתר"ה הבין שאני הקטן כתבתי אחרת? הרי זה מה שכתב הגר"ב רקובר בברכת אליהו על-פי דברי אדוננו הגר"א, וכפי שהפניתי

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי הכהן » ד' אפריל 20, 2016 6:37 pm

מדוע לובשים 'קיטל' בליל הסדר? בשם ה'חתם סופר' מבארים מה הטעם למנהג ללבוש 'קיטל' בליל הסדר, והוא: בלילה הזה מחויב כל אב למסור לבנו את ניסי השם יתברך, שכל אמונת ישראל תלויה בזה, וכדי שיעשה כן בשלימות ילבש 'קיטל' שהוא בגד לבן הדומה לתכריכים, ובכך יזכיר לעצמו יום המיתה – ואם לא עכשיו אימתי, וישים אל לבו שעליו להקים דורות שימשיכו בדרך ה' מתוך אמונה פשוטה, וימסור ביתר שאת את כל גבורות ה' ונפלאותיו לדור אחרון.

http://www.hidabroot.org/he/article/205579

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' אפריל 20, 2016 10:01 pm

הכהן כתב:
מדוע לובשים 'קיטל' בליל הסדר? בשם ה'חתם סופר' מבארים מה הטעם למנהג ללבוש 'קיטל' בליל הסדר, והוא: בלילה הזה מחויב כל אב למסור לבנו את ניסי השם יתברך, שכל אמונת ישראל תלויה בזה, וכדי שיעשה כן בשלימות ילבש 'קיטל' שהוא בגד לבן הדומה לתכריכים, ובכך יזכיר לעצמו יום המיתה – ואם לא עכשיו אימתי, וישים אל לבו שעליו להקים דורות שימשיכו בדרך ה' מתוך אמונה פשוטה, וימסור ביתר שאת את כל גבורות ה' ונפלאותיו לדור אחרון.

http://www.hidabroot.org/he/article/205579

האם אחד מהרבנים דכאן יוכל להראות מקום של החתם סופר הנ"ל?

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ג' מרץ 21, 2017 1:28 pm

ויש צדיקים שמשמשים בעלי תפילה שעות ארוכות בימים נוראים ואמרו שאת הכוח הם מקבלים מריח ה"שמורה" הנודף מהקיטל...

עושה חדשות
הודעות: 8881
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 09, 2017 12:33 am

אמרי שפר.png
אמרי שפר.png (148.98 KiB) נצפה 3344 פעמים


אגב, הדימוי של ההגדה לתפילה, נמצא כבר ברמ"א. ז"ל הדרכ"מ סי' תעג - "מיהו אפשר לומר דסיפור ההגדה הוי כמו תפילה שאנו מספרים כבוד האל ושבחיו יתעלה לכן צריך כאן נטילה". ודו"ק.

ש. ספראי
הודעות: 988
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' אפריל 09, 2017 12:59 am

טעם הקיטל משום שהוא בגד שאין בו חמץ, נמצא ב'קהילת שלמה', כמדומני כך מובא בסדר הערוך להרב וינגרטן.
אחד מגדולי ירושלים, כך מובא שסיפר הגראי"ל שטיינמן שליט"א, מצא חתיכת חלה בקיטל שלו.
הוא נזכר שבמוצאי יוהכ"פ היה הכהן הפודה בפדיון הבן, ושם חתיכת חלה בכיס הקיטל, מהחלה דפדיון הבן...

ציפורן
הודעות: 313
הצטרף: ש' אוקטובר 17, 2015 10:38 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי ציפורן » א' אפריל 09, 2017 1:12 pm

נשאל אחד האדמורי"ם בטעם לבישת הקיטל בלה"ס
ועל כך השיב:
כי כאשר מקבלים לבושים חדשים בליל התקדש החג.
יש לשומרם לבל יתלכלכו...ודפח"ח

לבי במערב
הודעות: 2722
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 07, 2020 6:33 am

עושה חדשות כתב: . . לענין הקיטל ע"ע כאן - forums/viewtopic.php?f=27&t=8932&p=79944&hilit#p79875

ולכאו' יש לאחדם.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7332
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: טעם לבישת קיטל בליל הסדר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 18, 2020 10:15 pm

לבי במערב כתב:
עושה חדשות כתב: . . לענין הקיטל ע"ע כאן - http://forum.otzar.org/forums/viewtopic ... lit#p79875

ולכאו' יש לאחדם.

בוצע.
יישר כחך.


חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים