מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' אפריל 15, 2019 6:04 pm

השנה מכרתי שקית עם בירות וויסקי וואפלים ועוד למוסכניק הגוי שלי, בעד עשרים שקלים, ששולמו לי במזומן.
וכעת הם שוכנים לבטח בביתו אשר בכפר איבטין.
ואמרתי לו שאם ירצה למכור לי אותם לאחר הפסח - ארכוש אותם ממנו בעד 25 שקלים.
האם עשיתי טוב?

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי צביב » ב' אפריל 15, 2019 6:54 pm

כמה יקבל אם יחזיר הכל, בלי הבירה?

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' אפריל 15, 2019 7:13 pm

יואל שילה כתב:השנה מכרתי שקית עם בירות וויסקי וואפלים ועוד למוסכניק הגוי שלי, בעד עשרים שקלים, ששולמו לי במזומן.
וכעת הם שוכנים לבטח בביתו אשר בכפר איבטין.
ואמרתי לו שאם ירצה למכור לי אותם לאחר הפסח - ארכוש אותם ממנו בעד 25 שקלים.
האם עשיתי טוב?


לכאורה, אם 25 שקלים הם פחות משוויים (ולא תוכל להשיגם בשוק במחיר זה), הרי אתה רוצה בקיומם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 15, 2019 8:01 pm

יואל שילה כתב:השנה מכרתי שקית עם בירות וויסקי וואפלים ועוד למוסכניק הגוי שלי, בעד עשרים שקלים, ששולמו לי במזומן.
וכעת הם שוכנים לבטח בביתו אשר בכפר איבטין.
ואמרתי לו שאם ירצה למכור לי אותם לאחר הפסח - ארכוש אותם ממנו בעד 25 שקלים.
האם עשיתי טוב?


זה בוודאי הרבה יותר טוב מהמכירה הרגילה, אבל למה לעשות כן?

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' אפריל 15, 2019 8:10 pm

טוב מבחינה אחת, וגרוע מבחינה אחרת, כי במכירה הרגילה הגוי מתחייב לשלם את שווי החמץ במלואו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 15, 2019 8:13 pm

אבל אין לו גמ"ד לעשות את זה כלל והחמץ לא נכנס לרשותו וכו'

(ויעויין עוד בתחילת האשכול)

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' אפריל 15, 2019 8:15 pm

בברכה המשולשת כתב:
אבל אין לו גמ"ד לעשות את זה כלל והחמץ לא נכנס לרשותו וכו'

(ויעויין עוד בתחילת האשכול)


לכן אמרתי:

בן ראובן כתב:טוב מבחינה אחת,

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 15, 2019 8:17 pm

כמובן, את זה הבנתי (דברי כתר"ה נכתבו בצורה ברורה מאוד), אלא שכוונתי הייתה שאותו צד עדיפות שכתר"ה ציין במכירה הנהוגה איננו צד עדיפות לענ"ד כי אין גמ"ד בזה.
ובכל מקרה, לענ"ד אין למכור חמץ בעין, כאמור.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אפריל 15, 2019 8:39 pm

הכוונה היא שלאלו שאינם סבורים כדעתך וסומכים על המכירה, באופן חלקי או מלא, יש גריעותא במכירה זו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 15, 2019 8:40 pm

סגי נהור כתב:הכוונה היא שלאלו שאינם סבורים כדעתך וסומכים על המכירה, באופן חלקי או מלא, יש גריעותא במכירה זו.


ייש"כ על ההבהרה.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' אפריל 16, 2019 3:03 pm

למה עשיתי זאת - כמובן כדי שתהיה בירה אחר הפסח וכן וויסקי [שלא מיועדים עבורי אלא עבור מי ששותה מבני המשפחה].
רוצה בקיומם - נניח, אך למאי נפ"מ כשזה חמץ של נכרי בכל המובנים.
וכי כשנכרי מכין פיתות בפסח על מנת למוכרן ליהודים במוצאי החג - היהודים לא רוצים בקיומם? וכי מישהו פקפק על היתר אכילתם?
בירות לפני פסח לא אמורות להיות שוות יותר ממחיר זה, וברור שמי שמוכר חמץ לנכרי בשעה חמישית לא מוכר במחיר מלא, וכי הנכרי טיפש לשלם מחיר מלא כשהמוכר לחוץ?
ושוב, הדגשתי לו שהוא רשאי לשתות את הבירות כאוות נפשו, ואף וידאתי שהוא מהישמעאלים שלא מקפידים על איסור אלכוהול [הוא אמר לי שהוא לא דתי אלא מאמין, ושהמאמינים טובים יותר מהדתיים. נקודה למחשבה]
ולא הבנתי את השאלה כמה יקבל אם יחזיר הכל ללא הבירה, למאי נפ"מ, הרי כל המוצרים שהיו בשקית הם חמץ או ספק חמץ.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אפריל 16, 2019 3:28 pm

יואל שילה כתב:למה עשיתי זאת - כמובן כדי שתהיה בירה אחר הפסח וכן וויסקי [שלא מיועדים עבורי אלא עבור מי ששותה מבני המשפחה].
רוצה בקיומם - נניח, אך למאי נפ"מ כשזה חמץ של נכרי בכל המובנים.

דין רוצה בקיומו נאמר בדיוק על מצב שבו איסור ההנאה הוא לגמרי בבעלות הנכרי.

יואל שילה כתב:בירות לפני פסח לא אמורות להיות שוות יותר ממחיר זה, וברור שמי שמוכר חמץ לנכרי בשעה חמישית לא מוכר במחיר מלא, וכי הנכרי טיפש לשלם מחיר מלא כשהמוכר לחוץ?

אין בעיה עם דמי המכירה. הבעיה היא העובדה שכדאי לך לקבל את החמץ בחזרה כי הוא שווה לך יותר מתמורתו.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' אפריל 17, 2019 12:34 am

אבקש מקור
אצלי ברמב"ן פסחים ד': כתוב
וכל זה מן הטעם שפירשתי שאין אדם עובר אלא על חמץ שלו שהוא רוצה בקיומו ודעתו עליו

וכן נידון זה מופיע בתוס' פסחים ל"ב. גם לגבי כלי שלו שבלוע בחמץ - שרוצה בקיומו - דמיירי בכלי של הישראל.
וכן בחיי אדם קכ"ד י"ז לגבי השכרת כלים לגוי.
ובנשמת אדם קי"ט ו' כתב:
דין זה דרוצה בקיומו כבר האריך בפרי חדש שם ועכ"פ בדיעבד מותר, ויכולני לשנויי דסמכינן שהוא שעת הדחק דקיי"ל דכדיעבד דמי. אך שנויא דחיקא לא משנינן, ולכן נ"ל דהא בלא"ה קשה דהא לכ"ע כשמקבל אחריות על חמצו של נכרי בביתו של נכרי, מותר לכ"ע, והרי רוצה בקיומו שאם יאבד חייב באחריות, וכן אפילו כשמוכר לו כל החמץ אגב קרקע ונותן "אויף גאב" [דמי קדימה] כשיאבד ודאי לא ישלם לו הנכרי, וא"כ רוצה בקיומו, וע"כ צריך לחלק דבודאי כיון שמוכרו ע"פ ד"ת והוא חמץ של נכרי, כמו דלא מהני במה שישראל מקבל אחריות לאיסור כיון שגוף החמץ של נכרי ובביתו של נכרי וה"נ לא איכפת לן במה שרוצה בקיומו, משא"כ במשכיר לו כלי חמץ דאסור בהנאה והוא חמץ של ישראל והישראל נהנה ממנו בפסח שלא יבקע ולכן אסרו.

בקיצור, עדיין לא ראיתי ראיה שבנדו"ד יש לאסור.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 17, 2019 12:51 am

הפר"ח סובר שדין רוצה בקיומו לא נאמר בחמץ, אבל בתוך דבריו מביא שהטור והשו"ע חולקים על זה.
וכדעת החולקים נפסק גם במ"ב סי' תנ סקכ"א: ועוד דהוא רוצה בקיומו של החמץ (ומקורו מהמג"א על אתר). ושם אין לישראל (לפי טעם זה) שום צד בעלות על הכלי או על החמץ.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אפריל 17, 2019 2:32 am

הגוי שילם עבור החמץ? אם לא, אתם צריכים לזקוף אץ המעות במלוה (ולדעת שו"ע הרב, לעשות ערב קבלן על המעות)

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' אפריל 17, 2019 1:06 pm

הגוי שילם לי מיידית במזומן, ולקח בעצמו את השקית לביתו.
הודגש שאקנה ממנו רק אם הוא ירצה למכור לי.
הראיה שרוצה בקיומו נאמר גם בחמץ של נכרי שהביא הרב סגי נהור - לא מובנת לי.
שהרי שם כתב הרמ"א 'ואסור לקנות חמץ לאינו יהודי בפסח, אפילו במעותיו של אינו יהודי', והוסיף המ"ב שלשה טעמים, שמא יאכל, אין שליחות לעכו"מ,ו'ועוד דהוא רוצה בקיומו של החמץ', אך בל נשכח שהוא לקח מעות ב'שליחות' הנכרי כדי לקנות לו חמץ, ואם יקנה עבורו והחמץ יפסד - הרי הנכרי יתבע ממנו את המעות, ולכן רוצה בקיומו של החמץ כי האחריות להביאו לנכרי היא עליו, אך כיצד ניתן ללמוד משם לנדו"ד שבו יש חמץ של נכרי ברשות הנכרי ואין לישראל מאומה עם חמץ זה פרט לשאיפה נסתרת שאולי הנכרי לא ישתה וימכור לו לאחר הפסח.
מצידי - שהנכרי ישתה את הבירה לרוויה, וימכור לי בירה אחרת, ואין לי שום נפ"מ בקיום בירה זו דוקא.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 17, 2019 5:45 pm

יואל שילה כתב:הראיה שרוצה בקיומו נאמר גם בחמץ של נכרי שהביא הרב סגי נהור - לא מובנת לי.
שהרי שם כתב הרמ"א 'ואסור לקנות חמץ לאינו יהודי בפסח, אפילו במעותיו של אינו יהודי', והוסיף המ"ב שלשה טעמים, שמא יאכל, אין שליחות לעכו"מ,ו'ועוד דהוא רוצה בקיומו של החמץ', אך בל נשכח שהוא לקח מעות ב'שליחות' הנכרי כדי לקנות לו חמץ, ואם יקנה עבורו והחמץ יפסד - הרי הנכרי יתבע ממנו את המעות, ולכן רוצה בקיומו של החמץ כי האחריות להביאו לנכרי היא עליו, אך כיצד ניתן ללמוד משם לנדו"ד שבו יש חמץ של נכרי ברשות הנכרי ואין לישראל מאומה עם חמץ זה פרט לשאיפה נסתרת שאולי הנכרי לא ישתה וימכור לו לאחר הפסח.
מצידי - שהנכרי ישתה את הבירה לרוויה, וימכור לי בירה אחרת, ואין לי שום נפ"מ בקיום בירה זו דוקא.

ר' יואל היקר, עיין נא במג"א ותמצא לא כן.
הסברא של רוצה בקיומו נאמרה כאן דוקא כשאין חיוב באחריות, אלא שהישראל רוצה שהנכרי יחזיק לו טובה ומיצר על איבוד החמץ - ראה שם ובמצוין בדבריו.
ואילו החיוב באחריות הוא טעם אחר, ושייך לזה שאין שליחות לעכו"ם.
ראה סיכום ברור של הטעמים כאן:
http://olamot.net/shiur/קניית-חמץ-לנכרי

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' אפריל 18, 2019 1:06 am

השיעור שהפנית אליו מעניין ומחכים!
ומ"מ מה שהבנתי משם הוא שהמג"א חידש איסור רוצה בקיומו בחמץ כטעם נוסף מדוע אסור לישראל לרכוש חמץ עבור הנכרי ממעותיו של הנכרי, ובזאת הכריע שאיסור רוצה בקיומו הוא אף בחמץ, למרות שחמץ איננו איסור כללי על כל העולם אלא רק ליהודים.
והסתייע מהשו"ע יו"ד קל"ג ו' 'אפילו אמר לו העובד כוכבים: שמור בחנם חבית זו של יין נסך, אף על פי שפטור אם נשברה או נאבדה, מכל מקום מיצר הוא אם תשבר או תאבד מתוך שמירתו ורוצה הוא בקיומו ואסור', והוסיף המג"א את דברי התוס' פסחים כ"ב: 'ובחנם נמי אסור דמה שמחזיק לו העכו"ם טובה חשיב כמשתכר'.
כתב ע"ז המחצית השקל 'משמע דסבירא ליה דרוצה בקיומו היינו משום כדי שיחזיק לו הגוי טובה, ולכן כתב על מה שכתב דרוצה בקיומו וכן כתבו התוספות. אבל ט"ז ביורה דעה סימן קל"ג ס"ק ט' הוכיח דאפילו הגוי אומר בפירוש שלא יחזיק לו טובה אפילו הכי הוי רוצה בקיומו, שהיה מיצר אם נאבד ע"י שמירתו ואסור'.
וכשנחזור לנדו"ד - כל זה לא רלוונטי, שהרי הרוצה בקיומו אצלנו הוא רעיוני בלבד, שהרי ה'מיצר אם נאבד' איננו כי לא יהיה לי לרכוש בזול - אלא כי נאבד על ידי שמירתי, וזה רלוונטי רק כשמיצר על אבדן חמץ זה בלבד, משא"כ בנדו"ד אין הצער בשל אבדן החמץ הזה אלא בשל מה שלא אמצא חמץ בזול, ומצידי אין שום בעיה שהנכרי יתן לי חמץ אחר שייצר כעת או שרכש בעצמו מנכרי אחר, בקיצור, אין לי שום נפ"מ באם חמץ זה ישאר [ואגב, חושבני שלקבל עשרים שקלים עבור בקבוקי שתיה שהיו אמורים ללכת לפח - זו עסיקא מצויינת, לא כן?]. וכ"ש שהטעם שרוצה בקיומו כדי שנהכרי יחזיק לי טובה - בודאי לא רלוונטי בנדו"ד.
בקיצור, עדיין לא ראיתי את ההכרח גם לפי הביאור המחודש של המג"א.
ושאלתי לעיל, הרי המנהג בחו"ל היה שהיהודים רוכשים מהנכרי שכר חמץ וכן פת מיד בסיום פסח, ולדבריך, הרי רוצים בקיומו, ולדברי אין שום נידון, שהרי מה להם ולחמץ זה, הם רוצים לכול חמץ לאחר הפסח, אך מה נפ"מ עבורם אם חמץ זה יתאדה, העיקר שימצא להם חמץ כלשהו.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 18, 2019 1:34 am

יואל שילה כתב:השיעור שהפנית אליו מעניין ומחכים!
ומ"מ מה שהבנתי משם הוא שהמג"א חידש איסור רוצה בקיומו בחמץ כטעם נוסף מדוע אסור לישראל לרכוש חמץ עבור הנכרי ממעותיו של הנכרי, ובזאת הכריע שאיסור רוצה בקיומו הוא אף בחמץ, למרות שחמץ איננו איסור כללי על כל העולם אלא רק ליהודים.
והסתייע מהשו"ע יו"ד קל"ג ו' 'אפילו אמר לו העובד כוכבים: שמור בחנם חבית זו של יין נסך, אף על פי שפטור אם נשברה או נאבדה, מכל מקום מיצר הוא אם תשבר או תאבד מתוך שמירתו ורוצה הוא בקיומו ואסור', והוסיף המג"א את דברי התוס' פסחים כ"ב: 'ובחנם נמי אסור דמה שמחזיק לו העכו"ם טובה חשיב כמשתכר'.
כתב ע"ז המחצית השקל 'משמע דסבירא ליה דרוצה בקיומו היינו משום כדי שיחזיק לו הגוי טובה, ולכן כתב על מה שכתב דרוצה בקיומו וכן כתבו התוספות. אבל ט"ז ביורה דעה סימן קל"ג ס"ק ט' הוכיח דאפילו הגוי אומר בפירוש שלא יחזיק לו טובה אפילו הכי הוי רוצה בקיומו, שהיה מיצר אם נאבד ע"י שמירתו ואסור'.
וכשנחזור לנדו"ד - כל זה לא רלוונטי, שהרי הרוצה בקיומו אצלנו הוא רעיוני בלבד, שהרי ה'מיצר אם נאבד' איננו כי לא יהיה לי לרכוש בזול - אלא כי נאבד על ידי שמירתי, וזה רלוונטי רק כשמיצר על אבדן חמץ זה בלבד, משא"כ בנדו"ד אין הצער בשל אבדן החמץ הזה אלא בשל מה שלא אמצא חמץ בזול, ומצידי אין שום בעיה שהנכרי יתן לי חמץ אחר שייצר כעת או שרכש בעצמו מנכרי אחר, בקיצור, אין לי שום נפ"מ באם חמץ זה ישאר [ואגב, חושבני שלקבל עשרים שקלים עבור בקבוקי שתיה שהיו אמורים ללכת לפח - זו עסיקא מצויינת, לא כן?]. וכ"ש שהטעם שרוצה בקיומו כדי שנהכרי יחזיק לי טובה - בודאי לא רלוונטי בנדו"ד.
בקיצור, עדיין לא ראיתי את ההכרח גם לפי הביאור המחודש של המג"א.

בהחלט אין כאן הכרח אלא 'שאלה' בלבד (ומה עוד שהאחרונים חילקו בעוד אופנים), אבל עכ"פ יש כאן גריעותא ביחס למכירת חמץ המקובלת, המסתמכת על ההנחה שבעלי החמץ ישמחו לקבל את שוויים המלא של דברי החמץ שנמכרו.
יואל שילה כתב:ושאלתי לעיל, הרי המנהג בחו"ל היה שהיהודים רוכשים מהנכרי שכר חמץ וכן פת מיד בסיום פסח, ולדבריך, הרי רוצים בקיומו, ולדברי אין שום נידון, שהרי מה להם ולחמץ זה, הם רוצים לכול חמץ לאחר הפסח, אך מה נפ"מ עבורם אם חמץ זה יתאדה, העיקר שימצא להם חמץ כלשהו.

לכאורה יש לחלק בין דוגמא זו למקרה שלך, כי כאן אינם עושים שום מעשה, לא קודם הפסח ולא בתוך הפסח, ואיזה איסור שייך בזה.
הדוגמא המתאימה יותר היא המזמין חמץ ע"י האינטרנט בפסח או קודם הפסח, שיבוא לרשותו רק אחר הפסח.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' אפריל 18, 2019 9:30 am

חכ"א שליט"א כתב לי
הרי עשית ממש כמבואר בתוספתא (פסחים פ"ב הלכה ו – ז, הובא ברא"ש פסחים פ"ב סימן ד) 'ישראל וגוי שהיו בספינה וחמץ ביד ישראל, הרי הוא מוכר לגוי או נותנו לו במתנה, וחוזר ולוקח ממנו אחר הפסח ובלבד שיתנהו לו במתנה גמורה, ורשאי ישראל שיאמר לגוי עד שאתה לוקח במנה קח במאתים שמא אצטרך ואקח ממך אחר הפסח', עכ"ל התוספתא.

וביאר חכם אחר את כוונת התוספתא
עד שאתה לוקח לצורכך במנה, קח במאתיים שיהיה בשבילי לאחר החג.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אפריל 21, 2019 11:12 am

בכתר ראש הל' פסח, קב (מהר"ח ואלזי'נער, הנהגות מהגר"א):
'רבינו לא היה אוכל אחר הפסח חמץ הנמכרת כנהוג, מטעם שהביטול צריך להיות בלב שלם ואין כולם יכולים לעשות ככה'.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » א' אפריל 28, 2019 8:43 am

הנכרי מכר לי את החמץ ברווח, לאחר הפסח
ו'זכינו' לאכול חמץ גמור במוצאי החג, ללא שום פקפוק
מומלץ לכל מי שיכול, לשנה הבאה, והיה זה בבחינת 'זוהתה חומרא חדשה'.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 01, 2019 4:46 am

יואל שילה כתב: . . ללא שום פקפוק . .

והלא לעיל הועלו פקפוקים בזה!?
אא"כ לא הבנתי הדברים נכונה,
ושמא יוא(י)ל מר להעמידני על האמת ועל השלום.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' מאי 01, 2019 8:46 am

אם הבנתי נכון את דברי קודמי - ה'פקפוק' היחיד היה מה ש'רוצה בקיומו' - כדי להרויח מחיר נמוך.
גם אם זה היה חשש נכון - הפתרון לשנה הבאה הוא למכור ולקנות בחזרה במחיר ריאלי.
ולגבי מה שכבר נעשה - לענ"ד פקפוק זה לא הוכח, ואינו אלא 'רשרוש' ולא פקפוק.
הכותבים הנכבדים לא מצאו דוגמא טובה לחמץ שלא קשור כלל לישראל - שיהיה בו נידון של רוצה בקיומו.
מאחר ושתי הדוגמאות המפורשות לזה הן מה שהנכרי מבשל חמץ שלו בכלי של ישראל - והישראל מעוניין שהחמץ ישאר קיים כדי שהכלי לא יתפקע, ועוד דוגמא חידושו הלא מוסכם של המג"א שישראל לא יקנה חמץ לנכרי במעותיו ואחריותו של הנכרי מאחר ורוצה בקיומו כדי שלא יתבייש אם החמץ ינזק.
שתי דוגמאות אלו הן דוגמאות שמעוניין בקיומו של חמץ מסויים זה, משא"כ במקרה שלי, אין לי שום נפ"מ באם הישמעאלי ישתה את הבירה בפסח, ולאחר פסח יקפוץ לשווער שלו וימכור לי בירה אחרת מהמקרר שלו, כך שאין לי שום 'רוצה בקיומו' של החמץ שמכרתי לו, ונמצא שזה דומה לכל 'רוצה בקיומו' של חמץ של נכרי שנמצא בחנותו של נכרי - כדי שנוכל לקנותו לאחר הפסח, ולזה לית מאן דחייש, כפי מנהג הקהילות לרכוש מהנכרים שֵכר במוצאי הפסח.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 01, 2019 8:52 am

יואל שילה כתב:שתי דוגמאות אלו הן דוגמאות שמעוניין בקיומו של חמץ מסויים זה, משא"כ במקרה שלי, אין לי שום נפ"מ באם הישמעאלי ישתה את הבירה בפסח, ולאחר פסח יקפוץ לשווער שלו וימכור לי בירה אחרת מהמקרר שלו, כך שאין לי שום 'רוצה בקיומו' של החמץ שמכרתי לו


לא מדוייק, כי התנאי של המכירה במחיר הנמוך חל רק על החמץ שמכרת לו, ואם ישתה את הבירה בפסח שוב לא יהיה מחוייב למכור לך בירה במחיר זה.

ואולי זה הפתרון, להתנות עם הגוי שימכור לך בירה סתם במחיר מוזל אחר הפסח, ולאו דוקא אותה בירה שרכש ממך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 01, 2019 9:44 am

בן ראובן כתב:
יואל שילה כתב:שתי דוגמאות אלו הן דוגמאות שמעוניין בקיומו של חמץ מסויים זה, משא"כ במקרה שלי, אין לי שום נפ"מ באם הישמעאלי ישתה את הבירה בפסח, ולאחר פסח יקפוץ לשווער שלו וימכור לי בירה אחרת מהמקרר שלו, כך שאין לי שום 'רוצה בקיומו' של החמץ שמכרתי לו


לא מדוייק, כי התנאי של המכירה במחיר הנמוך חל רק על החמץ שמכרת לו, ואם ישתה את הבירה בפסח שוב לא יהיה מחוייב למכור לך בירה במחיר זה.

ואולי זה הפתרון, להתנות עם הגוי שימכור לך בירה סתם במחיר מוזל אחר הפסח, ולאו דוקא אותה בירה שרכש ממך.


הפיתרון הכי פשוט זה לא למכור לו כלום לפני הפסח, ואז לקנות ממנו במוצאי הפסח (או במקרה של השנה, במוצאי שבת איסרו חג) חמץ סגור (כמו בירה או וופלים) שהיה שלו מעיקרא ולא נמכר לו ע"י ישראל לפני כן.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 01, 2019 10:08 am

בברכה המשולשת כתב:הפיתרון הכי פשוט זה לא למכור לו כלום לפני הפסח, ואז לקנות ממנו במוצאי הפסח (או במקרה של השנה, במוצאי שבת איסרו חג) חמץ סגור (כמו בירה או וופלים) שהיה שלו מעיקרא ולא נמכר לו ע"י ישראל לפני כן.


פתרון טוב, אבל לבעיה אחרת...

כאן מחפשים פתרון לבעיה של מי שיש ברשותו חמץ ערב הפסח ואינו חפץ להפסיד את כל שוויו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 01, 2019 10:16 am

בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:הפיתרון הכי פשוט זה לא למכור לו כלום לפני הפסח, ואז לקנות ממנו במוצאי הפסח (או במקרה של השנה, במוצאי שבת איסרו חג) חמץ סגור (כמו בירה או וופלים) שהיה שלו מעיקרא ולא נמכר לו ע"י ישראל לפני כן.


פתרון טוב, אבל לבעיה אחרת...

כאן מחפשים פתרון לבעיה של מי שיש ברשותו חמץ ערב הפסח ואינו חפץ להפסיד את כל שוויו.


אני הקטן לא הבנתי שזה המקרה עליו דבר הרה"ג יואל שילה שליט"א

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי לענין » ד' מאי 01, 2019 11:15 am

יואל שילה כתב:הנכרי מכר לי את החמץ ברווח, לאחר הפסח
ו'זכינו' לאכול חמץ גמור במוצאי החג, ללא שום פקפוק
מומלץ לכל מי שיכול, לשנה הבאה, והיה זה בבחינת 'זוהתה חומרא חדשה'.


הסיפור שלך הוא הערמה גמורה, כיון שבסופו של דבר, נכון שהגוי מכר בריוח, אבל הוא מכר הרבה פחות ממחיר השוק. שקית כזו בשוק עולה הרבה יותר מעשרים וחמש ₪, והדרינן למאי דכתבו 'ובלבד שלא יערים'.
הדרך המרווחת היא זו -
viewtopic.php?f=27&t=39434&hilit=%D7%A7%D7%97+%D7%91%D7%9E%D7%90%D7%AA%D7%99%D7%9D

שוב ראיתי את ההודעות שמעלי.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' מאי 01, 2019 3:11 pm

לא ידעי מאי קאמרי רבנן, היכן ההערמה, ומה הפקפוק?
לא סגרתי עמו על שום הסכם, הוא לא היה מחוייב למכור לי מאומה בחזרה, ולהיפך וידאתי אתו שהוא מהישמעאלים ששותים אלכוהול, ודיברתי אתו על הבריזה שיש בחצר ביתו וכמה כייף לשתות שם בירה [לא לחשוד בי, אני לא משותי הבירה], ולאחר הפסח שאלתי אותו האם הוא כבר שתה הכל, ולא חייבתי אותו למכור לי במחיר כזה או אחר, אלא רק אמרתי לו שאם ירצה למכור לי - אני מוכן לשלם 25 שקלים על השקית, ואם היה רוצה - היה שותה בעצמו או מוכר לאחרים במחיר הריאלי.
התגובה שלו לאחר הפסח היתה של שמחה, ואמר - קניתי בעשרים ומכרתי בעשרים וחמש, איזה עסק טוב, תבוא כל פעם.
בקיצור, לא מבין מה הפקפוק.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 01, 2019 5:34 pm

יואל שילה כתב:לא ידעי מאי קאמרי רבנן, היכן ההערמה, ומה הפקפוק?

לא בקשתי כ"א להבהיר הדברים כה"צ; יש"כ.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 01, 2019 5:54 pm

יואל שילה כתב:לא ידעי מאי קאמרי רבנן, היכן ההערמה, ומה הפקפוק?
לא סגרתי עמו על שום הסכם, הוא לא היה מחוייב למכור לי מאומה בחזרה, ולהיפך וידאתי אתו שהוא מהישמעאלים ששותים אלכוהול, ודיברתי אתו על הבריזה שיש בחצר ביתו וכמה כייף לשתות שם בירה [לא לחשוד בי, אני לא משותי הבירה], ולאחר הפסח שאלתי אותו האם הוא כבר שתה הכל, ולא חייבתי אותו למכור לי במחיר כזה או אחר, אלא רק אמרתי לו שאם ירצה למכור לי - אני מוכן לשלם 25 שקלים על השקית, ואם היה רוצה - היה שותה בעצמו או מוכר לאחרים במחיר הריאלי.
התגובה שלו לאחר הפסח היתה של שמחה, ואמר - קניתי בעשרים ומכרתי בעשרים וחמש, איזה עסק טוב, תבוא כל פעם.
בקיצור, לא מבין מה הפקפוק.


זה לא היה ברור מדבריך. היה משמע שכך התנית עמו, שימכור לך ב-25 (אם עדיין יהיה החמץ ברשותו).

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' מאי 01, 2019 10:55 pm

בקיצור, למסקנת החברים - ניתן לעשות מזה בשנה הבאה עסק גדול [כלומר, לפרסם שמי שמעוניין למכור חמץ בעין באופן גלאט יוכל להעזר בשרותי הישמעאלי שלי]?

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 01, 2019 11:58 pm

יואל שילה כתב:בקיצור, למסקנת החברים - ניתן לעשות מזה בשנה הבאה עסק גדול [כלומר, לפרסם שמי שמעוניין למכור חמץ בעין באופן גלאט יוכל להעזר בשרותי הישמעאלי שלי]?


רק שידעו שיש בזה סיכון, שהרי אם אינך מתנה עמו תנאי גמור שימכור לך אחרי הפסח בזול, יכול להחליט שלא למכור אלא בשוויו.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' מאי 02, 2019 8:44 am

נכון
בכוונתי לתת לגוי רווח של כעשרה אחוז, ואם ציבור הלקוחות יגדל - הוא יצטרך להיות טיפש לוותר על הכנסה קבועה מדי שנה, והוא לא טיפש.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי צביב » ו' מאי 03, 2019 1:20 am

בזכרון יעקב, יעצו לבעל המכולת שהוא גוי, שיקנה הרבה מוצרי חמץ לפני פסח ( אולי יותר זול אז)

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מאי 03, 2019 1:24 am

יואל שילה כתב:נכון
בכוונתי לתת לגוי רווח של כעשרה אחוז, ואם ציבור הלקוחות יגדל - הוא יצטרך להיות טיפש לוותר על הכנסה קבועה מדי שנה, והוא לא טיפש.

אם כן תוכל למכור לו את החמץ בשוויו על מנת לקנות אותו ממנו אחר הפסח קצת למעלה משוויו. ואזי לא יהיה בכך שום סיכון, ונוסף לכך, אפילו הרשרוש שאיננו פקפוק יתבטל כלא היה.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יואל שילה » ו' מאי 03, 2019 5:02 pm

אכן, זה רעיון
אלא שאם אעזור לעוד אנשים בזה - אינני יודע אם הם יעריכו את החמץ שלהם בשוויו האמיתי

היום סיפר לי הרב כהנא שליט"א מזכרון יעקב, שהגר"י קלופט זצ"ל אמר להם להכנס לחנות של גוי לפני פסח, ולסמן כמה מוצרי חמץ, ולומר לו שאם המוצרים הללו יהיו כאן לאחר הפסח - הם מתחייבים לקנות ממנו.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' מאי 05, 2019 1:04 am

אני לא כ"כ בקי בפרטים, אבל כמדומה שמקובל שמוצרים שלא נמכרו בחנות חוזרים למפעל, וכמדומה גם אם ניזוקו בחנות האחריות היא על המפעל, האם אין זה אומר שהמפעל נשאר הבעלים של אותם מוצרים גם בזמן שהם בחנות, וא"כ אם בעל המפעל יהודי לא מועיל מה שבעל החנות גוי. מסתמא הנושא כבר מדובר אשמח לשמוע אם זה נכון או לא.

פלוריש
הודעות: 2415
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: לא למכור חמץ בעין - יסודות החומרא

הודעהעל ידי פלוריש » א' מאי 12, 2019 2:17 pm

מקובל שהנוהג לפיו כוללים במכירת חמץ רק דברים שאינם חמץ בעין אלא ספק חמץ וכדו', הוא חומרא.
ואולי להיפך?
הרי אם יבוא בפסח הגוי למאפיה וידרוש את מה שקנה, יוציאו לו את החמץ ויתנו לו. ואילו כשיבוא לבית משפחה פלונית אל הארון בו מסומן החמץ, ימצא בו סירופ מייפל ואבקת מרק ופפריקה וטונה בשמן וכו'. וכאשר יבוא הגוי לקחתם, יטען בעל הבית 'מנין לך שהם חמץ? מכרתי את החמץ שבארון אבל קודם עליך להוכיח מה כאן חמץ, והמוציא מחברו עליו הראיה'.
כלומר, זו מכירה שלא יכולה להתממש, וא"כ לכאורה היא כלל לא חלה.
מה דעתכם?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים