מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להיכן נעלמה השאלה הפשוטה על מזיגת הכוס השני?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

להיכן נעלמה השאלה הפשוטה על מזיגת הכוס השני?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 27, 2012 2:11 pm

הג"ר מנשה קליין [הקטן] זצ"ל בשו"ת משנה הלכות ח"ח סי' ריב בתשובתו להג"ר נתן צבי פרידמן זצ"ל, הרב דשיכון ה' בבני ברק, ומח"ס שו"ת נצר מטעי, כותב כדלהלן:
בדבר שאלתו שנתקשה בה זה שנים על מה שאנו אומרים בליל הסדר מה נשתנה ויש רשימה של ד' קושיות, ומקור הדברים בפסחים קט"ז במשנה מזגו לו כוס שני וכאן הבן שואל מה נשתנה הלילה הזה וכו', ומפרש רש"י והרשב"ם וכל מפרשי המשנה כאן במזיגת כוס שני הבן שואל את אביו מה נשתנה עכשיו שמוזגין כוס שני קודם אכילה, דהיינו בכל שבת ויו"ט מתחילים הסעודה עם כוס קידוש ואחר כך נגשים לסעודה וכאן עוד לפני הסעודה מוזגין כוס שני ופלא שהבן שואל כל מיני קושיות ואת עיקר הקושיא למה מוזגין עכשיו כוס שני לפני הסעודה לא שואל לפי פי' רש"י ורשב"ם והרע"ב, ורוצה לדעת חוו"ד העני' בזה... אבל הקושיא החזקה של כוס שני חפש בהרבה מפרשים על ההגדה ולא מצא תירוץ.

מנסה הגר"מ זצ"ל לצמצם את הקושיא, ולתלותה במחלוקת הראשונים בפשט המשנה.
ומה שנלפענ"ד דהנה הרשב"ם במתני' שם וכאן הבן שואל פי' כאן במזיגת כוס שני הבן שואל את אביו אם הוא חכם מה נשתנה עכשיו שמוזגין כוס שני קודם אכילה ורבינו קבל מרבו ר' יעקב בן יקר וכן הבן שואל כמו כן בנות צלפחד כלומר דין הוא שיהא שואל במזיגת כוס שני מה נשתנה ע"כ.

ולכאורה החילוק בין פי' רשב"ם לפי' רבינו יעקב, דלפי' רשב"ם הכוונה שהבן שואל למה מוזגין כוס שני, ולפי' רבינו יעקב הבן שואל מה נשתנה הלילה הזה ולא על מזיגת הכוס, ולפיכך פי' כלומר דין הוא ששואל מה נשתנה בכוס שני, ורצונו לומר בזה דכיון דתקנו לשאול הקושיות האלו ואינו ידוע מתי ישאלו הקושיות האלו אם קודם קידוש או לאחר קידוש או לאחר הכרפס או באכילת הפסח או המצה ולכן אמרו ז"ל דמקום הראוי לשאול הוא בשעת מזיגת כוס שני וזהו וכן הבן שואל דין הוא עכשיו לאחר מזיגת כוס שני לשאול מה נשתנה. וי"ל טעם לדבר דבכוס ראשון שהוא הקידוש אכתי ליכא שום חידוש ושינוי שישאל וכן באכילת כרפס אכתי אינו שואל שאינו חיוב אבל כשמוזגין כוס שני וכבר ראה שינוי משאר לילות בדין הוא שבכאן ישאל מה נשתנה. אבל לפ"ז לפי' רבינו יעקב אין הפי' שהבן שואל למה מוזגין כוס שני אלא שואל מה נשתנה, וכן נראה מלשון הר"ן להדיא שכתב וז"ל מזגו לו כוס שני וכאן הבן שואל שעכשיו באין לעקור השלחן נותן לב הבן לשאול מה נשתנה ע"כ הרי מבואר דע"י עקירת השלחן נותן לב לשאול מה נשתנה אבל הכוונה מה נשתנה ולא על מזיגת הכוס.

ולולי דמסתפינא הי' נלפענ"ד דגם פי' ראשון של הרשב"ם אינו חולק על רבינו יעקב ולא פליגי אלא בחילופי גירסאות, דלכאורה יש לדייק בלשון הרשב"ם שכתב וכאן הבן שואל פי' כאן במזיגת כוס שני הבן שואל את אביו אם הוא חכם מה נשתנה, ולכאורה מה חכמה צריך לזה לשאול מה נשתנה ששותים שנית קודם אכילה, ובשלמא אם אומר מה נשתנה כל הד' קושיות צריך עכ"פ להיות קצת חכם, אבל לשאול למה מוזגין כוס שני קודם אכילה זה אפילו כסיל ועכ"פ לא חכם ולא טיפש יודע לשאול. גם יש לדייק לשון מה נשתנה עכשיו היל"ל מה נשתנה הלילה הזה שמוזגין כוס שני קודם אכילה כלשון מה נשתנה, ולשון עכשיו אינו במה נשתנה.

ולכן אפשר דהרשב"ם נמי הכי מפרש כאן במזיגת הכוס שני הבן שואל את אביו אם הוא חכם מה נשתנה כלומר ששואל לו את המה נשתנה עם סדר ד' קושיות וקאמר עכשיו שמוזגין כלומר ששאלת מה נשתנה הוא עכשיו בשעה שמוזגין ולומר על הזמן מתי שישאל המה נשתנה וכדעת רבינו יעקב.

אמנם בלשון הטור א"א לפרש כן, ומיהו אפילו נימא דדברי הרשב"ם כפשוטן מ"מ דברי רבינו יעקב והר"ן כמ"ש. והרא"ש בפסקיו לא העתיק כלל שאלת הבן מהכוס רק מה נשתנה כלומר מוזגין כוס שני ואומר מה נשתנה. ועיין רי"ף שם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: להיכן נעלמה השאלה הפשוטה על מזיגת הכוס השני?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 27, 2012 2:13 pm

אמנם נראה שלפי לשון הרי"ד בפסקיו שם קושיא מעיקרא ליתא, וז"ל:
פי' וכן הבן שואל, מפני שרואה שינוי, שבכל ליל ימים טובים אנו מקדשין ואח"כ בוצעין ואוכלין, וכאן אחר שקידשנו טבלנו בירק, ואין זה שינוי כ"כ, שיש בנ"א שמטבלין בירק קודם סעודה כדי לפתח את בני מעיו, ואחר טיבול הירק אוכלין, וכאן מוזגין כוס שיני קודם שיבצע על המצה, מפני זה הוא שואל כאן מה זה שטובלין בירק לוכל [- לאכול] ואין אנו אוכלין אלא מוזגין אלא עוד מוזגין כוס שני.

ולפי דבריו נמצא ששינוי מזיגת כוס שני עתה נכלל כבר בשאלת הטיבול!

וביתר ביאור נמצא בדברי תלמיד הרשב"א, וז"ל:
וכאן הבן שואל – מפני שהוא רואה שאין דעתם לסעוד עדיין וכבר טבל פעם אחת, וידע הוא ג"כ שיטבלו כשיאכלו, ולכן ישאל מה נשתנה שאנו מטבילין בלילה זו שתי פעמים.

וכן יש לדייק מעט בלשון רבינו יונה בסדר פסח שכתב שכאן הבן שואל מה נשתנה, והקדים שאלת הטיבול.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: להיכן נעלמה השאלה הפשוטה על מזיגת הכוס השני?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 27, 2012 2:13 pm

ועוד נראה ליישב לפי דברי רבינו יהונתן מלוניל, וז"ל:
וכאן הבן שואל את אביו, כאן במזיגת כוס שני, הבן שואל את אביו אם חכם הוא, אומר מה נשתנה [ש]מוזגין לו כוס שני לברך עליו, והלא לא אכלנו עדיין. ואם אין דעת בבן אביו מלמדו, ושואל מה נשתנה וכו'.

ומבואר בדבריו דבאמת שאלת בן חכם הריהי על עצם השינוי במזיגת הכוס השני, ואם אין בו דעת לשאול זאת, אזי אביו מלמדו את נוסח מה נשתנה, שזה כולל את ארבעת השאלות!

ולפי"ז י"ל דלכל השאלות באמת ישנן טעמים וסיבות, ואילו שינוי זה של מזיגת הכוס אינו בא כל עיקר אלא לעורר לבב הבן החכם לשאול.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: להיכן נעלמה השאלה הפשוטה על מזיגת הכוס השני?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 27, 2012 2:15 pm

ובהמשך התשובה שם כיון לעיקר החילוק בין מיני השאלות, אלא שחילק בדרך אחרת, ואלו דבריו:
ומה שנראה לפענ"ד לחדש בישוב דברי הרמב"ם והרא"ש התמוהים דהרמב"ם פ"ה מהחו"מ ה"ב כתב ומוזגין הכוס השני וכאן הבן שואל ואומר הקורא מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות כו' (ה"ד) ומחזיר השלחן לפניו ואומר וכו' נראה דלהרמב"ם הקורא את ההגדה אומר מה נשתנה ולא הבן שעל הבן כתב רק וכאן הבן שואל ולא אמר מה הוא שואל ועל הקורא כתב ואומר הקורא מה נשתנה הלילה הזה והוא פלא [וכ"כ בהגהות ח"ס סי' תע"ג] וכבר ראיתי בשו"ת בית שערים לכק"ז שתמה בזה בא"ח סי' רכ"ב וע"ש מה שפי' בדברי הרמב"ם ז"ל.

איברא דכן מצאתי לכאורה גם בשו"ת הרא"ש כלל י"ד ה"ו וז"ל מוזגין כוס שני כדי שישאל התינוק לפי שאין למזוג שתי כוסות קודם האכילה, ואומר מה נשתנה וכל ההגדה וכל ההלל והנה יש לדייק ג"כ שכתב ויקח הקערה שבה המצות ויצוה להסירה מעל השלחן כדי שיראה התינוק וישאל למה מסלקין הלחם ועדיין לא אכלו וגם מוזגין כו' כדי שישאל התינוק לפי שאין למזוג וכו' ומשמע דהתינוק שואל שאלות אחרות כגון למה מסלקין הלחם ולמה מוזגין הכוסות, ואח"כ כתב ואומר מה נשתנה וכל ההגדה וכל ההלל דמשמע דהבעה"ב הוא שאומר מה נשתנה וההגדה ולא הבן ועכ"פ לשון שישאל התינוק נמי צ"ע ששינה מלשון הגמ' כאן הבן שואל ולא מצינו לשון ישאל התינוק בגמ' ולא בפוסקים רק הבן שואל רק בחילוק קליות קאמר שישאלו התינוקות.

ואשר נראה בזה לחדש דיש כאן ב' ענינים אחד שעושין ענינים ושינויים כדי שישאלו התינוקות והם תינוקות קטנים שעדיין אינן ראויים לומר מה נשתנה ולהבין הדברים אלא שואלין על השינוי ולתינוקות הקטנים עליהם תקנו לסלק הלחם ולמזוג כוס שני ולחלק אגוזים וקליות כדי שיראו שינוי וישאלו וזה למי שיש לו תינוק קטן שלא ראוי לומר מה נשתנה ובזה התינוק שואל והאב אומר מה נשתנה וכל הסדר בעצמו שכבר שאל הקטן מה שבידו לשאול אבל לבן שהוא גדול כבר וחכם לומר מה נשתנה אין צריך לאלו שהוא אינו שואל על שינוי זה של מיזוג הכוס וסילוק השלחן אלא שהוא אומר מה נשתנה, ודבר זה הוא בכלל מה שהבן שואל מה נשתנה הלילה הזה ושואל הד' קושיות ובן זה שיודע לשאול מה נשתנה כולה הרי הוא כבר בכלל חכם.

ומדויק בזה לשון הרא"ש ז"ל ומוזגין כו' כדי שישאל התינוק דהמזיגה היא בשביל התינוק ואומר האב כל המה נשתנה וההגדה על הסדר עד גמירא ומי שיש לו בן שיודע לומר מה נשתנה הוא אומר מה נשתנה והבן.

ובזה יש לומר נמי ולישב דברי הרמב"ם שהוא ז"ל ג"כ מפרש כמ"ש הרא"ש אלא שהוא מפרש כן גם על לשון וכאן הבן שואל דס"ל דבן כולל קטן וגדול ולכן על בן קטן שמוזגין לו הכוס השני בשבילו הרי הוא שואל על מזיגת הכוס ולכן אומר הקורא מה נשתנה שהרי האי בן בן קטן מיירי שאינו יודע לומר מה נשתנה והבן. ועיין שו"ת בית שערים למרן כק"ז א"ח סי' רכ"ב.

והעיר ה' עיני ומצאתי לכק"ז מהר"ל מפראג בס' גבורות ה' פנ"ב שהביא יש מקשים דלא מצינו תשובה למאמר מה נשתנה וכו' וכתב וז"ל אמנם לכל דברים אלו כו' ואין קשיא כי מאמר מה נשתנה הוא מאמר ת"ח כדאיתא בפ' ערבי פסחים חכם בנו שואלו ואם לאו אשתו שואלתו וכו' ואפילו שני ת"ח שואלים זה לזה מה נשתנה כו' נמצא כי מה נשתנה שאלת ת"ח וכך פירושו מה נשתנה הלילה וכו' ובודאי ענין אכילת מצה מורה על חירות שהוא ת"ח וידוע הוא זה וכן המרור שהוא מורה על השעבוד וההסבה על החירות וכן כל הדברים הנזכרים במאמר מה נשתנה אלא ששואל מה ענין זה לנו כי מה קרה לנו שעושין החירות והשעבוד ומתרץ עבדים היינו לפרעה כו' והשתא התשובה כסדר וכך היא העיקר ע"ש. הנה מבואר דאמירת מה נשתנה הוא מאמר ת"ח וא"כ אתי שפיר דאיכא שאלת תינוק קטן או בן שאינו חכם ולו מוזגין הכוס השני ועושין שאר ענינים דלת"ח אין צריך לעשות כל אלו.

ומדויק בזה ג"כ לשון הטור סי' תע"ג שכתב ומוזגין מיד כוס ב' כדי שישאל התינוק למה שותין כוס ב' קודם סעודה ואם אין חכמה בבן לשאול אביו מלמדו ואם אין לו בן אשתו שואלתו ואם לאו הוא שואל את עצמו ואפי' ת"ח הבקיאין בהל' פסח שואלין זה לזה מה נשתנה ע"ש והנה פתח בתינוק שישאל למה שותין וסיים ואם אין חכמה בבן לשאול אביו מלמדו ולהנ"ל אתי שפיר דהתינוק הוא כבר שאל מה שבידו לשאול על מזיגת הכוס אבל הבן צריך לשאול מה נשתנה ואם הוא חכם דזה הוא כבר שאלת חכם צריך ללמדו ואם לאו הוא שואל לעצמו ונמצא דדברי הטור מתאימים לדברי הרא"ש בתשובה שכתב תינוק אלא דיש שני מיני שואלים תינוק שואל מה שבידו לשאול על השינוי במזיגת הכוס וסילוק השלחן שהוא די לו ובן חכם שואל על מה נשתנה וד' קושיות וכנ"ל וזה לפענ"ד דבר חדש בס"ד. ומיושבים דברי הרמב"ם והרא"ש בתשובה כמין חומר מה שכתבו דהקורא בעצמו אומר דהתם מיירי כשאין שם אלא בן שאינו מבין ואינו חכם לשאול מה נשתנה ולכן הוא שואל את עצמו, אלא דלפ"ז מיושב נמי מה שאין שואלין למה מוזגין את הכוס דהרי שאלה זו למה מוזגין שאלת קטן היא ואינו נכלל בשאלת חכם שהם הד' קושיות.

אי''ש יהודי
הודעות: 184
הצטרף: ב' יוני 14, 2010 9:55 am

Re: להיכן נעלמה השאלה הפשוטה על מזיגת הכוס השני?

הודעהעל ידי אי''ש יהודי » ג' מרץ 27, 2012 8:23 pm

יעויין בהגדה של פסח 'אור ישרים' להגאון רבי יחיאל העליר זצ"ל מה שכתב בזה.

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: להיכן נעלמה השאלה הפשוטה על מזיגת הכוס השני?

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ג' מרץ 13, 2018 7:27 pm

עיקרי הדברים מופיעים בחידושי מהרי"ח למשנה שם, וז"ל: וכאן הבן שואל וכו' מה נשתנה וכו'. שאלני חכם אחד, הלא זה השאלה לא נזכרה כלל במה נשתנה? וזה אשר השבתי לו, דהיה קשה לרש"י למה מכניס בין הדבקים אם אין דעת בבן אביו מלמדו, הוה ליה למימר וכאן הבן שואל מה נשתנה וכו', ואחר הסיום הוה ליה למימר אם אין דעת בבן אביו מלמדו וכו'. ועוד כל השאלות שהוא שואל מניין יודע הבן זו השאלה הראשונה שבכל הלילות אנו אוכלים חמץ ומצה, שמא הלילה הזה אביו רוצה במצה, וכן בכל השאלות - דוק מעצמך. לכן פירש רש"י וכאן הבן שואל פירוש השאלה של הבן הוא רק מה שרואה שמזגו כוס שני קודם אכילה ותו לא, ומפרש המשנה אם אין דעת בבן וכו' אז אביו מלמדו, ואומר לו אביו הלא יש כאן כמה שינוים, שבכל הלילות וכו', ומסיים המשנה ולפי דעתו וכו' - הכל מבאר לו אביו. ודו"ק. ע"כ.

אולם עדיין תמוה על עצם ניסוחו של מה נשתנה, כי אם מלכתחילה אין כל ענין במסגרת מסוימת של שאלות כי אם על שאלה ספונטנית, מה שונה אם אינו יודע שאביו צריך ללמדו את כל הקושיות, ולמה לא ילמדו גם הוא שאלה כלשהי.

דבריו של דוד הנשקה בענין ידועים לו, אלא שהוא נטה מפירוש זה, ואני אשמח להבין את פירוש זה, מה גם שדבריו בענין זה אינם נראים לעניות דעתי

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: להיכן נעלמה השאלה הפשוטה על מזיגת הכוס השני?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' מרץ 13, 2018 8:47 pm

מתוך ספרי הקט דבר למועד:

מה נשתנה על שתיית ארבע כוסות

הרשב"ץ בפירושו להגדה שאל מדוע אנו אומרים: "שבכל הלילות אנו אוכלים שאר ירקות- הלילה הזה מרור", וכי בשאר הלילות אי אפשר בלי לאכול ירקות? ותירץ הרשב"ץ שבעוד שבכל לילות השנה הרשות בידינו לאכול כל ירק, הרי הלילה הזה למרות שאכלנו הרבה ירקות כלבבנו, אנו עדיין מצווין לאכול גם מרור. ושאלתי שהרשב"ץ בהמשך שואל מדוע אנו לא שואלים "שבכל הלילות אנו לא שותים ארבע כוסות" והוא משיב שבכל הלילות אם רצה לשתות שותה, ואין זה שינוי בלילה זה דווקא. ולכאורה צ"ע דהרשב"ץ סותר את דברי עצמו, שבעוד שעל ירקות כותב שאנו מדגישים שלמרות שביכולתינו לאכול ירקות, מכל מקום אנו חייבים לאכול גם מרור, ואילו לגבי כוסות יין אנו לא שואלים מדוע הלילה אנו חייבים לשתות ארבע כוסות, למרות שאם נרצה נשתה יין כלבבינו.

ומרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א השיבני דבר כך: "היה הבדל גדול בזמנם בין ירקות ליין. בעוד שירקות לא אכלו כל כך פעם, הרי שיין כולם שתו. הגמרא הרי אומרת שהיו שותים 10 כוסות בסעודה אחת ואי אפשר לשאול "מה נשתנה" שהלילה שותים יין, למרות שהלילה יש חיוב לשתות יין, מכיוון שכל הזמן שתו אז הרבה יין. וכן מצינו בכתובות ח' א' שהיו שותים עשרה כוסות בבית האבל, ומוכח דכן היה דרכם, בשתיית יין מרובה".


שאלות "מה נשתנה"

נאמר במשנה (פסחים קטז, א): "מזגו לו כוס שני וכאן הבן שואל אביו, ואם אין דעת בבן אביו מלמדו מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות שבכל הלילות אנו אוכלין חמץ ומצה הלילה הזה כולו מצה שבכל הלילות אנו אוכלין שאר ירקות הלילה הזה מרור שבכל הלילות אנו אוכלין בשר צלי שלוק ומבושל הלילה הזה כולו צלי שבכל הלילות אין אנו מטבילין פעם אחת, הלילה הזה שתי פעמים". ופירש רש"י: "כאן במזיגת כוס שני הבן שואל את אביו מה נשתנה עכשיו שמוזגין כוס שני קודם אכילה". וכן פירש הרשב"ם בפירושו הראשון ובפי' הר"י מלוניל ותלמיד הרמב"ן. (והרשב"ם פי' בפירושו השני ש"דין הוא שיהא שואל במזיגת כוס שני מה נשתנה"). וכן כתב הטור (סי' תעג): "ומוזגין מיד כוס ב' כדי שישאל התינוק למה שותין כוס ב' קודם סעודה". וצ"ע דא"כ מדוע שאלה זו לא נכללת בארבע הקושיות של 'מה נשתנה'.

וראיתי שהביאו בשם ס' מצא חן ובשם חידושי מהרי"ח (שבסוף המשניות), שכשהבן שואל מעצמו, אינו שואל אלא על מזיגת הכוס, ואז א"צ לומר כלל "מה נשתנה". ואולם לענ"ד לא משמע שהכוונה לשאלת הבן מעצמו, שלשון "וכאן הבן שואל" משמעותה שחייב הוא לשאול כן, ולא נקטי' לשון של "כדי שישאלו", כפי שמצינו במקומות אחרים בדין זה. ובפרט שלדעת התוספות (פסחים קטו, ב ד"ה כדי) גם אם התינוקות שאלו שאלה מעצמם, צריכים להוסיף ולשאול 'מה נשתנה', וצ"ע. (וראיתי שבקובץ המועדים, מכון ירושלים, פסח, דנו בשאלה זו כמה ת"ח, עי"ש בדבריהם).

וי"ל שמזיגת הכוס השני, וגם עקירת השולחן וחטיפת המצות, נועדו רק לעורר הבן להתחיל לתהות לשינויים הנרקמים מול עיניו, ועל ידי שיתחיל לשאול ולגלות סקרנות, יתעורר לשאול גם את יתר הקושיות המופיעות ב'מה נשתנה'. ונמצא ששאלות אלו הם שאלות מקדימות, לפתיחת הלב לשאול, ואינם חלק מהשאלות שב'מה נשתנה'.

וכ"נ מדברי הפר"ח, שו"ע הגר"ז והמשנ"ב (בסי' תעב). וז"ל השו"ע שם: "מצוה לחלק לתינוקות קליות ואגוזים, כדי שיראו שינוי וישאלו", וכתב על כך המשנ"ב: "וישאלו - ר"ל שעי"ז יתעוררו לשום לב על כל השנויים ומנהגי לילה זה וישאלו שאלות המבוארים בנוסח מה נשתנה". וכן בשו"ע (תעג,ז): "מוזגין לו מיד כוס שני, כדי שישאלו התינוקות למה שותים כוס שני קודם סעודה", וכתב המשנ"ב: "כדי שישאלו וכו' - ר"ל ועי"ז יתעורר לשאול יתר השאלות ותמיהות שרואה בלילה ההוא", עכ"ל. והיינו שישנם שאלות שאינם חלק מה'מה נשתנה', אלא שאלות שנועדו לעוררם לשאול עוד ועוד בהמשך, בנושאים הקשורים באופן ישיר יותר לענין הלילה.

ועוד קשה, ובשאלה זו כבר עמד הרשב"ץ ועוד אחרונים, כיצד הבן שואל על מרור וטיבול שני ואכילת הבשר צלי, והרי עדיין לא אכלו כן, וצ"ע. ומו"ר הגר"ח קניבסקי שליט"א אמר לי לפני מספר שנים, (וגם סמוך לערב פסח התשע"ג חזר הוא בפני על דבריו דאז), שזאת שאלה עתיקה, והילדים זוכרים משנה שעברה...

ואם כן, נמצא שזאת שאלה רישמית, ללא משמעות אמיתית. שהרי הקטנים אינם שואלים כך מתוך סקרנות ותהייה אמיתית, שהרי עדיין לא ראו שכך קורה, אלא שכך זוכרים משנים עברו או שכך לימדו אותם לשאול, ובהכרח שאכן שאלות ה'מה נשתנה' הם רק שאלות לצורך השאלה, ולא כשאלות אמיתיות


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים