מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הסיבה בכל הסעודה <האם דברי הרמב"ם מקור למהר"ל>

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

הסיבה בכל הסעודה <האם דברי הרמב"ם מקור למהר"ל>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 28, 2012 3:12 pm

הב"ח סי' תעב סק"ה העתיק לשון המהר"ל בספר גבורות ה' פר' מח, וז"ל:
מדקאמר בגמ' השמש שאכל כזית מצה כשהוא מיסב יצא דמשמע דיעבד יצא, יראה דדווקא השמש שמשמש לבני סעודה וא"א לו להסב יוצא באכילת כזית אחד בסעודה, אבל שאר כל אדם יסב לכתחילה כל פעם שאוכל מצה דכל האכילה של מצה אפילו אוכל הרבה הכל הוא מצוה אחת ויותר טוב שיהיה כל אכילתו במצוה.

וכתב דכה"ג כתב הרמב"ם בפ"ז ה"ח, וז"ל:
ואימתי צריך הסיבה בשעת אכילת כזית מצה ובשתיית ארבע כוסות האלו, ושאר אכילתו ושתייתו אם היסב הרי זה משובח ואם לאו אינו צריך.

ויל"ע טובא בדבריו, שלכאורה קשה להשוות דבריו עם משמעות לשון הרמב"ם מכמה פנים.

חדא, בדברי המהר"ל מבואר דבעי הסיבה לכתחילה בכל אכילת המצה, ומצד שאכילת המצה כולה נחשבת לאכילה אחת ארוכה, אבל בל' הרמב"ם נראה שאפילו אכילת שאר דברים ולא המצה המיסב ה"ז משובח.

ועוד, מל' המהר"ל ומדיוקו בגמ' נראה שאי"ז רק מצוה מן המובחר אלא זהו דין קיום המצוה לכתחילה, ואילו ברמב"ם מבואר שזה רק ענין שהעושה משובח, והוסיף שאם לאו אינו צריך, ומשמע שאין זה מעיקר הדין לכתחילה.

ועוד נראה, דהנה ברמ"א בסעיף ז כתב:
ולכתחילה יסב כל הסעודה (מהרי"ב).
ונראה שבדווקא לא צויין ע"ז כמקור דברי הרמב"ם, דברמ"א מפורש שהוא דין לכתחילה ולא רק הידוד ומצוה מן המובחר, ובאמת בביאור רבינו הגר"א הביא מקור לדין זה מהך דשמש שאכל כזית יצא וכדיוקו של המהר"ל. והוסיף ע"ז: ובמתני' לא יאכל וכו' משמע כל הסעודה, וראה פר"ח.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הסיבה בכל הסעודה <מקור בירושלמי לדברי הרמב"ם>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 28, 2012 3:14 pm

ובביאור דעת הרמב"ם וטעמו, נראה דלאו משום מצות אכילת מצה קאתי עלה, אלא זה מכלל דין הסיבה שהיא מצוה בפנ"ע מהלכתא דחייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, וכן עולה מלשונו בה"ו: בכל דוד ודור חייב אדם להראות... לפיכך כשסועד אדם בלילה הזה צריך לאכול ולשתות כשהוא מיסב.

והדברים ארוכים בספר חידושי מרן רי"ז הלוי בה"ז וכן בה"ט במוסגר. וראה עוד מהמובא בשמו בהאי ענינא מאב ובנו שראו את החדו"ש בספרי באר המלך ובמשנת יעקב על אתר.

אמנם, באמת נראה כי מקור דברי הרמב"ם הוא בירושלמי על אתר דאיתא:
א"ר לוי, ולפי שדרך עבדים להיות אוכלין מעומד וכאן להיות אוכלין מסובין, להודיע שיצאו מעבדות לחירות. ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי, אותו כזית שאדם יוצא בפסח צריך לאוכלו מיסב.
וראה בפני משה שביאר שנחלקו אם צריך לאכול רק כזית מצה שיוצא בו יד"ח בהסיבה או כל הסעודה.

ונראה דהרמב"ם פסק לעיקר כדעה שניה בירושלמי דרק כזית מצה, ומ"מ למד מדברי ר' לוי דיש בכך הוראת דרך חירות להסב בכל הסעודה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים