מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' מרץ 31, 2012 9:34 pm

ידועים ב' טעמים בזה
האחד שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ וכמפורש בקרא
והשני לחם עוני זכרון למאכלם במצרים

ובראשונים הקשו על הטעם הראשון דהרי אף במצרים נצטוו על אכילת מצה טרם יציאתם ושלא הספיק בצקם להחמיץ
ויש שתי' (רי"ד שבה"ל) שהוא על שם העתיד דידוע לפניו שעתיד בצקם שלא להחמיץ

אודה למי שיעלה תירוצים נוספים בזה

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' מרץ 31, 2012 9:37 pm

ויש לדון דב' דינים איכא באכילת מצה
דאפשר דבמצרים אכלו משום לחם עוני ואילו לדורות משום שלא הספיק בצקם להחמיץ
וידועים דברי הגר"ח והזכר יצחק בחילוק בין פסח מצרים לדורות דהתם דין המצה מהלכות הפסח ואילו כהיום הוא דין עצמי ואפשר שיתקשר לחילוק הטעמים

ודו"ק לפי"ז בדברי החזקוני פרשת בא והגר"א דיש מצווה לאכול כל שבעה בלא חובה דהרי הטעם חולק ודין אכילה אחר הוא

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' מרץ 31, 2012 9:40 pm

עוד יש לדון בזה דהנה פלוגתא איכא אם במצרים היו מצווים על חמץ או דהציווי הוא רק לאחר שלא הספיק בצקם להחמיץ (אודה למ"מ בפלוגתא זו)

ומעתה יש לדון דבמצרים היה הציווי מדין הפסח או מטעם אחר, אבל לדורות וכן בשבעת ימי הפסח נתחדש דין נוסף באכילת מצה דהרי כבר היה המעשה שלא הספיק בצקם להחמיץ ושוב נתחדש דין אכילת מצה בתור שלילה לחמץ שבכך שאוכל מצה הרי הוא מראה ומבטא ומקיים העדר אכילת חמץ וכמש"כ הגאון נוטר הכרמים באשכול סמוך בשם השדי חמד

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי ערער בערבה » ש' מרץ 31, 2012 9:42 pm

אברבנאל:
והיותר נכון בעיני בזה הוא, שבמצרים צוה ה' לישראל במצות הפסח והמצות שיאכלו אותם בלילה הראשון ובשבעה ימים אחריו, ושכן יעשו את החג לדורות בענין הפסח בלילה ההוא ובענין המצות כל שבעת הימים. והיה הפסח להורות ולזכור הנס שהיה עתיד לעשות, שיפסח ה' על הפתח ויצילם ממכת בכורות, והיו המצות לזכרון הגאולה והיציאה מהגלות בחפזון ומהירות רב ונמרץ שהיה עתיד להוציאם בליל הפסח. האמנם, אילו נתנה המצוה הזאת לישראל אחרי צאתם ממצרים, אולי שלא יהיו מרגישים במהירות הגאולה ולא יעמדו על טעם המצוה ההיא ואמתתה, לכן הערים הקב"ה לצוות אליהם המצוה הזאת במצרים קודם יציאתם משם, ולהיותה המצוה הראשונה שנצטוו בה, היו זריזין עליה מאד ולשו עיסותהן בחשבם שיהיה להם פנאי לאפות אותם במצרים מצות כמו שנצטוו, וקודם האפיה בא פרעה ועבדיו לילה לאמר קומו צאו מתוך עמי ויצאו בחפזון גדול וישאו את בצקם צרורות בשמלותם על שכמם כי לא יכלו להתמהמה לאפות אותן במצרים כאשר חשבו, והיו בני ישראל ונשותיהן חרדים ומצטערים על עיסותיהן שמא יחמצו ויחטאו לאלהים במצוה הראשונה אשר צוה אותם, וכאשר הגיעו לסוכות או למקום אחר נאות לאפות את בצקם, בדקו אחריה ומצאום עוגות מצות כי לא היו חמץ, ואז הכירו וידעו שבחפזון גדול יצאו ושהגדיל השם לעשות עמהם נס. וההכרה הזאת הגיעה להם בעבור שנצטוו קודם היציאה בשמירת המצות, ולכך אמר רבן גמליאל שהיה טעם המצה באמת מפני שלא הספיק, שהוא מהירות היציאה עם היות שנצטוו ראשונה עליה לאותה סבה שזכרתי.

אוה"ח:

שבעת ימים הנה הטעם הוא לצד שלא הספיק בצקם להחמיץ וגאלם הגואל וא"ת והלא היוצאים עדיין לא יצאו לעשות זכרון לדבר ד, הלא גם הפסח שצוה ה' לקחת שה לבית אבות וגו' עדיין לא פסח, אלא שבזכות מצוה זו יפסח ה', גם המצה בזכות מצוה זו ימהר לגואלם, וכן היה:
ותמצא שאמרו רז"ל (פסחים קכ.) מדרשות התורה באחד מי"ג מדות כי כל שבעה אין חיוב במצה אלא לילה הראשונה קבעו הכתוב חובה, והטעם כי גם בחינת המצוה לא היה אלא בליל ט"ו, וזה נקבע לחובה בזמן עצמו, ומאז והלאה אין כיוון בנס למצוה, והבן וטעם אומרו שבעת ימים מצות אינו אלא רשות ואולי שדיבר בסדר זה לומר כי מעלה עליו הכתוב כאלו אכל כל ז' ותמצא כי צוה ה' ב' מקראי קודש ביום הראשון וביום השביעי, יום ראשון לצד הנס יום ט"ו, ויום שביעי לצד נס גמר הגאולה של קריעת ים סוף וכו' עוד טעם אומרו שבעת, לצד שלא צוה ה' בכל ז' לאו דלא תאכל חמץ, והייתי אומר אם לא אכל חמץ אין בידו לא זכות ולא עונש, תלמוד לומר שבעת ימים תאכל מצות לומר לך כי כשלא אכל חמץ כאלו אכל מצות, והרי בידו ז' מצות עשה וטעם ז' ולא פחות ולא יותר, נתכוון ה' שיהיו עסוקים במצות עד גמר הגאולה שהוא ביום שביעי של פסח, אשר הפליא ה' עשות נסים להם וברודפיהם משפטים גם יש טעם ברוחניות, כי יסודי הקדושה שהם שורש נשמות ישראל שבעה עינים ו, ותקרא כנסת ישראל "בת שבע" לסיבה זו ז:

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' מרץ 31, 2012 9:44 pm

ומעניין להתבונן
דבני ישראל אכלו פעמיים מצה
פעם אחת אכלו בליל הפסח כדכתיב על מצות ומרורים יאכלוהו
ואח"כ הכניסו בצק לתנור ורצו שיחמיץ בפסח אולם המצרים הכריחום לארוז חפציהם וגירשום ממצרים ולכך היו עוגות מצות כי לא חמץ והיה זה לאחר חצות שהרי בחצות מתו הבכורים, ופלוגתת תנאים היא אם יוצא ידי"ח אכילת מצה לאחר חצות ומאן דס"ל דאינו יוצא ממילא כל המעשה שלא הספיק בצקם להחמיץ לאחר חצות היה, ונמצא דפעם השנית שאכלו מצות היה או באותו הלילה או למחר (שלא לפגם טעם הפסח כאפיקומן)

וא"כ ב' מעשים שונים של אכילת מצה היו האחד בלילה ראשון מדין הפסח והשני לאחר החיוב של הלילה הראשון ומצד שלא הספיק בצקם להחמיץ וא"ש עם השיטות שיש דין נוסף בשבעת הימים לאכול מצה במצווה שאינה חובה

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' מרץ 31, 2012 9:45 pm

תודה ערער
סיגנונם עולה לאחד עם הרי"ד דהוא על שם העתיד

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי אליהוא » א' אפריל 01, 2012 5:31 pm

במק"א ביארנו בזה דהמצוה בליל פסח הוא לחמא עניא דאכלו במצרים, והוא לחם עוני, ואיסור חמץ והמצוה לאכול כל שבעה הוא זכר למה שלא הספיק בציקם להחמיץ.
אבל זה תלוי בפלוגתת הראשונים ובנוסחאות המשנה וההגדה במצה זו על שום מה ואכמ"ל.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 12, 2016 9:56 am

היא שיחתי כתב:ויש לדון דב' דינים איכא באכילת מצה, דאפשר דבמצרים אכלו משום לחם עוני ואילו לדורות משום שלא הספיק בצקם להחמיץ...

עי' כאן viewtopic.php?f=31&t=24061&hilit=%D7%9C%D7%97%D7%9D+%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%99#p240877 ד' ערוגת הבושם דהשתא נמי איכא מצוה במצה גם כשאינה לחם עוני. (וכמדומני שכן דעת הב"ח והמהר"ל אאל"ט).

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בב' טעמי אכילת מצה ובטעם אכילת מצה במצרים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 14, 2017 5:15 pm

היא שיחתי כתב:ידועים ב' טעמים בזה
האחד שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ וכמפורש בקרא
והשני לחם עוני זכרון למאכלם במצרים

ובראשונים הקשו על הטעם הראשון דהרי אף במצרים נצטוו על אכילת מצה טרם יציאתם ושלא הספיק בצקם להחמיץ
ויש שתי' (רי"ד שבה"ל) שהוא על שם העתיד דידוע לפניו שעתיד בצקם שלא להחמיץ

אודה למי שיעלה תירוצים נוספים בזה


דרשת ר"י אבן שועיב לפסח כתב:ונצטוינו מצות בזה החג להיותם זכר ליציאת מצרים, והם פסח מצה ומרור ואיסור החמץ, ואף על פי שהם זכר ליציאת מצרים, יש להם טעם נעלם ונעלה ומופלא, ועל כן אמר שלמה שלשה המה נפלאו ממני. ואמרינן במדרש זה פסח מצה ומרור, ולכן נצטוינו במצרים קודם הגאולה להורות שאין טעמם לזכר היציאה לבד, אלא טעם אחר יש בהם נעלם. ומה שאנו אומרים פסח על שום שפסח המקום, מצה על שום שלא הספיק בצקם להחמיץ, מרור על שום שמררו המצרים הוא הנגלה והוא אמת. אבל יש בהם טעם אחר נעלם לבעלי האמת בהם ובפרטיהם, בהיות הפסח צלי אש ושלא ישברו בו עצם, ולא יאכל נא, ולא בשום משקין, ולזה היו צולין אותו בשפוד של מתכת דכתיב צלי אש ולא צלי מדבר אחר וכל זה טעם נכבד.
ובהגעת הדם על המשקוף ושתי המזוזות. ומה שהקדים הכתוב מזוזות למשקוף והקדים משה משקוף. ורבותינו ז"ל נתעוררו בדבר ואמרו משקוף זה יעקב, מזוזות זה אברהם ויצחק, והקדימו משה כדרך וזכרתי את בריתי יעקב, וכן במשה יש טעם גדול, ולכן כל שאור וכל דבש לא היה קרב במזבח, ומה שנראה כי הטעם בעבור שגורשו ממצרים ולא הספיק בצקם להחמיץ, כי לולי הגירוש היו אוכלין אותו חמץ, אינו כן פשט הכתובים. וכבר תיקן אותם הר"ם ז"ל כי כבר צוו קודם היציאה שבעת ימים מצות תאכלו, אבל פירש הכתוב כי אפו את הבצק בדרך מצות קודם שהחמיץ, ובמצרים היו אופין אותו מצות כמו שצוו, אלא שגורשו, ואף על פי כן אפו אותו בדרך קודם חימצו, או בסוכות שבאו שם לפי שעה כדברי רבותינו ז"ל. ומה שאמר התנא מצה זו שאנו אוכלין על שום מה וכו'. כי נראה שהטעם על שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ וגורשו ממצרים ואנו רואין שקודם היציאה נצטוו במצה. יש מפרשים שלא נצטוו במצרים לאכול מצה אלא בלילה הראשון דכתיב ואכלו את הבשר בלילה הזה וגו', אבל משם ואילך חמץ היו אוכלין אלא מטעם כי גורשו. ומה שאמר הכתוב שבעת ימים מצות תאכלו. היא מצוה לדורות ויהיה פי' מצה זו על המצה שאנו אוכלין בשאר ימי הפסח. ואינו נראה כי מצה זו על מצה שאנו אוכלין בלילה הראשונה נראה. ויש מפרשים כי צותה התורה לעתיד שידע השם יתעלה שעתידין לצאת בחפזון ולא יספיק בצקם להחמיץ, ובאה המצוה על העתיד.
ועל דרך הקבלה טעם הפסח והמצה יש לה ענין אחר שיזכרו המצה ולא יאכלו החמץ שלא יקצצו בנטיעות, ובעבור זה אינן בטלים לעולם אפילו בזמן המשיח שיבטל זכר יציאת מצרים, ואם הא בהא תליא היו בטלים לזמן המשיח, ולכן דרשו חכמים ז"ל ימי חייך בעולם הזה כל ימי חייך להביא לימות המשיח. וכבר שאלו מהחולקים על אמונתינו ואמרו, יראה מן הכתוב כי טעם מצה וחמץ להיותן זכר ליציאה דכתיב שמור את חדש האביב ועשית פסח וגו', וכתיב לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות וגומר, אמר המקשה אם כן לדברי בן זומא וחביריו האומרים שתבטל זכר יציאת מצרים בזמן המשיח דכתי' הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים וגו' כי אם וגו', אם כן בטלו המצות שהם זכר יציאת מצרים ויהיו מצות התורה לזמן חלילה. ותירץ בזה מורי הרשב"א ז"ל בפירוש ההגדות, כי מה שאמר למען תזכור אינו שב לעשיית הפסח ואכילת מצה ואיסור החמץ, כי מה שכתב באמצע הפסוק כי בחפזון יצאת הפסיק הענין, כי אם היה שב לעשיית המצות היה אומר שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עוני למען תזכור וגו'. כי בחפזון וגו', אדרבה עיקר החיוב הוא עשיית אלו המצות וטעמן גדול, ולעשותן שלא נשכחם תזכור יציאת מצרים, הנה כי עיקר הפסח עשות המצות האלה וזכירת יציאת מצרים טפל להם, ואפילו שיתבטל זכר היציאה המצות הללו לא יתבטלו, ויהיה פירוש הכתוב כן, לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות למה, כי בחפזון יצאת שלמען זה לא יעברו הדברים האלו מלבך ותעשה אותם תמיד בכל שנה ושנה בזה הזמן תזכור את יום צאתך, וכמוהו למען ינוח שורך וחמורך, שאין טעם השבת למען ינוח שורך, אלא שנשמור השבת, וטעמו הוא לזכור החידוש ובריאת העולם, כי ששת ימים וגו' וכדי שלא נשכח ינוח שורך וגו'. ויאמר הכתוב וביום השביעי תשבות, כדי שתזכור ששבת השם מכל מלאכתו ולמען זה ינוח וגו', כלומר למען שלא תשכח ינוח שורך, וכן למען תזכור את יום צאתך.
הנה מבואר כי עיקר פסח מצה ומרור וחמץ, אינו הטעם זכר ליציאת מצרים לבד, אבל יש להם טעם אחר גדול ונורא ותלוי במרכבה, ולכן חייבה תורה כרת באכילת חמץ, וגם בעשיית הפסח כרת דכתיב וחדל לעשות הפסח ונכרתה, מדה כנגד מדה, כי מי שאינו מקיים זה קוצץ בנטיעות המרכבה ולכן יכרת מעמיו. הנה נתבאר כי טעם אלו המצות מצה וחמץ הם חמורין מאד וחייב אדם ליזהר בהן הרבה, וכמו שאמרנו בשבת שעברה, וכמו היודע טעם חמץ ומצה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים