מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היאך אכלינן מצה בשבת ??

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
ליבא לתיובתא
הודעות: 132
הצטרף: ד' מרץ 28, 2012 6:20 pm

היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי ליבא לתיובתא » א' אפריל 01, 2012 11:19 pm

ביו"ט ראשון של חג שחל בשבת גזרו רבנן על הלולב שמא יטלטלנו ד' אמות לילך אצל חכם ופירש"י ללמוד הנענועים או הברכה.
ותמיה לי טובא מדוע לא גזרו נמי הכי גבי מצה שמא יטלטלנה ללמוד ברכתה.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' אפריל 01, 2012 11:24 pm

אפשר שכוונת רש"י לברכת שהחיינו דליתא במצה. והכי נמי מסתברא דהא ברכת המצווה עצמה אין בה אלא ג' מילים.

ליבא לתיובתא
הודעות: 132
הצטרף: ד' מרץ 28, 2012 6:20 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי ליבא לתיובתא » א' אפריל 01, 2012 11:27 pm

טעות בידך לוי יקר, דלשון רש"י גבי לולב "וברכתו" שלו, ולא שהחיינו. ויש לדחוק.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' אפריל 01, 2012 11:53 pm

אולי יש לחלק דמצה מצוותה בלילה, וא"כ ילך ללמוד ביום, משא"כ לולב שמצוותו ביום ישאיר הלימוד ללילה.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' אפריל 02, 2012 12:20 am

נראה לי פשוט, המצוה היא לאכול, ולאכול לא צריך ללמוד איך....

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' אפריל 02, 2012 12:55 am

קו' עתיקה, ליקוט תשובות ראה בס' הסדר הערוך (ויינגרטן).

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי משה ששון » ב' אפריל 02, 2012 1:48 am

יוסףלוי כתב:אולי יש לחלק דמצה מצוותה בלילה, וא"כ ילך ללמוד ביום, משא"כ לולב שמצוותו ביום ישאיר הלימוד ללילה.

מעין זה שמעתי מהגר"י אדלשטיין שליט"א
[שהזכיר קושיה זו מהמהרי"ל דסקין]
שעיקר הלכות המצה הן באפיה
וכשחל בשבת האפיה בער"ש ואין חשש

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי צביב » ב' אפריל 02, 2012 1:51 am

לכך תיקנו שלושים קודם פסח שואלין ודורשין

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 02, 2012 8:52 am

צביב כתב:לכך תיקנו שלושים קודם פסח שואלין ודורשין


ואז מה נעשה עם השיטות שיש דין שואלים ודורשים שלושים ימים קודם סוכות ובכ"ז גזרו בלולב.
אלא ע"כ כמו שהובא לעיל.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי יוסףלוי » ב' אפריל 02, 2012 8:56 am

אוהב אוצר כתב:נראה לי פשוט, המצוה היא לאכול, ולאכול לא צריך ללמוד איך....

הרי לך שגם בלולב שמצוותו לנענע כתב רש״י (שהביא ליבא לתיובתא) שיתכן שלא ילך ללמוד את המצווה אלא את הברכה ולפי״ז שאלתו. ופשוט.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' ינואר 28, 2014 9:09 pm

אולי משום שאם היו גוזרים על אכילת מצה בשבת, מלבד שהיו מבטלים מצוות אכילת מצה, היו מבטלים גם מצות עונג שבת ועונג יו"ט.
או כלך לך לדרך זו, שנמצא שבכל שבת חוה"מ פסח לא מתקיים עונג שבת, ולא מצאנו שביטלו מצוה בכל שנה ושנה, אלא רק מצוה שעיתים חלה בשבת ועיתים לא, אך שבכל שנה ושנה תתבטל המצוה מאותו זמן, לא שמענו.
או משום שיש איסור להוציא בשר הקרבן פסח מהבית, ויהיה מחוייב ללמוד ברכת הקרבן פסח קודם לכן, וכיון שכבר הגיע לחכם ללמוד ברכת אכילת הקרבן פסח למד ממנו גם את ברכת אכילת המצה.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי צולניק » ב' מרץ 17, 2014 6:54 pm

בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.

ארי
הודעות: 128
הצטרף: ה' מרץ 27, 2014 5:57 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי ארי » ה' מרץ 27, 2014 6:02 pm

בס"ד

ושמא יש לחלק בין מצה ללולב, דבמצה אין העם הארץ יודע שיש ברכה אחרת זולת המוציא לחם ולכן אפילו לא ילך לשאול את החכם ולכן אין חשש שמא יעבירנו, משא"כ בלולב הוא יודע שלפני המצוה יש איזה ברכה ולכן החשש הוא שילך לשאול מה מברכין.

אבוה דמאיר
הודעות: 35
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:09 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אבוה דמאיר » ה' מרץ 27, 2014 6:41 pm

י"ל פשוט דמקום אכילה בבית ואין חשש שיקח המצה לחכם גם אם ילך ללמוד הברכה יחזור לביתו לאכול משאין כן לולב

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' מרץ 27, 2014 8:10 pm

ארי כתב:בס"ד

ושמא יש לחלק בין מצה ללולב, דבמצה אין העם הארץ יודע שיש ברכה אחרת זולת המוציא לחם ולכן אפילו לא ילך לשאול את החכם ולכן אין חשש שמא יעבירנו, משא"כ בלולב הוא יודע שלפני המצוה יש איזה ברכה ולכן החשש הוא שילך לשאול מה מברכין.

מה הסברא לחלק כן? באותה מידה אתה יכול לטעון להיפך, שהעם הארץ חושב שעל מצה מברכים שלוש ברכות וע"כ טפי יש לחשוש שילך אצל חכם.

אמן
הודעות: 13
הצטרף: ו' מרץ 21, 2014 12:59 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אמן » ה' מרץ 27, 2014 8:29 pm

אבוה דמאיר כתב:י"ל פשוט דמקום אכילה בבית ואין חשש שיקח המצה לחכם גם אם ילך ללמוד הברכה יחזור לביתו לאכול משאין כן לולב

זה הכי נראה, כי את ברכת המצה צריך לעשות בליל הסדר עם ד' כוסות וכי כל העמי ארצות יהיו סמוכין על שולחן הרב? א"כ ודאי אין חשש כזה (דמפני המוציא ודאי אין טענה כי אם כך יהיה אסור לאכול כל שבת שום דבר שאולי יצטרך ללכת ללמוד הברכה)

אבוה דמאיר
הודעות: 35
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:09 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אבוה דמאיר » ה' מרץ 27, 2014 9:58 pm

עוד י"ל דרבנן אסרו מחמת גזירה זו רק עשייה של מצווה אבל עשיית רשות לא אסרו וא"כ גם אם יאסרו מצה של מצווה יהיה מותר אכילת רשות ע"כ לא אסרו כלל
והטעם שלא אסרו דבר רשות בדרך דרוש י"ל עפ"י משתירץ השפת אמת על הקושיה למ"ד מהלך כעומד א"כ לא משכחת העברה של ד אמות ברשות הרבים רק בקפיצה אלא שלדבר מצווה קופץ כדי למהר
וא"כ לא שייך זה בדבר רשות

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי איש.dot » ה' מרץ 27, 2014 10:00 pm

ולי נראה לתרץ, דמילא בלולב ושופר יכול לילך לרב ולצאת ידי חובה בבית הרב לאחר שילמדו; אבל באכילת מצה, ה"ה פטור מהסיבה בפני רבו, ואם כן יצא שכרו בהפסדו, שהלך לבית הרב ללמוד כיצד לאכלה כדינה ונמצא אוכלה שלא כדינה! ומשם הכי לא חששו לכך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 27, 2014 11:43 pm

ליקוט תירוצים.
הסדר הערוך.PDF
(219.17 KiB) הורד 325 פעמים

באר המועדים.PDF
(735.33 KiB) הורד 325 פעמים

ענינו של יום.PDF
(117.06 KiB) הורד 281 פעמים

אור ישראל.PDF
(567.25 KiB) הורד 340 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי משולש » ו' מרץ 28, 2014 11:18 am

וצ"ע איך מותר בכלל לברך שום ברכה בשבת, שמא ילך אצל בקי ללמוד הלכות ברכות.

שף ויתיב
הודעות: 179
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי שף ויתיב » ו' מרץ 24, 2017 6:17 pm

מובא בכ"מ שהא דאסרו נטילת לולב וכו' בשבת היינו מדין מוקצה ועובדין דחול, וגזירה דרבה הוא רק מדוע לא דחו איסור מוקצה.

ע"פ פנימיות הענינים הענין מבואר היטב.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי דרומי » ש' מרץ 25, 2017 9:30 pm

אגב בענין זה יש רמז יפה, דהנה הגזירה נקראת גזירה דרבה - ואכן, שלושת הדברים שנאסרו בגזירה זו הם סופי תיבות רבה: שופר, לולב, מגילה

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 26, 2017 12:05 pm

משולש כתב:וצ"ע איך מותר בכלל לברך שום ברכה בשבת, שמא ילך אצל בקי ללמוד הלכות ברכות.

כי את הברכה הזו כבר יודע מאתמול. (ואם לא למד אתמול למה שילך היום ללמוד).

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 26, 2017 3:18 pm

שמעתי פעם לבאר בזה בדרך מחודשת, שליל פסח הוא ליל שימורים וכמבואר בפוסקים שלכן לא נועלים הדלת להראות שאנו שמורים מכל רע כו' (ולכן גם אין אומרים ברכה מעין שבע כשחל בשבת), וממילא יש שמירה גם ברוחניות ולכן לא חוששים לתקלה שמא יעבירנו.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אפשר » א' מרץ 26, 2017 3:32 pm

נראה לישב באופן פשוט שאין כוונת רש"י ללמוד הנוסח, אלא ללמוד איך לברך לפני הנענועים, כי בזה באמת צריך חכם, וכולי האי ואולי, וכמבואר בסי' תרנא בב"י ונו"כ שיש כמה מהלכים בראשונים בענין זה.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' מרץ 27, 2017 11:37 am

דרומי כתב:אגב בענין זה יש רמז יפה, דהנה הגזירה נקראת גזירה דרבה - ואכן, שלושת הדברים שנאסרו בגזירה זו הם סופי תיבות רבה: שופר, לולב, מגילה

להעיר שאף טבילת כלי לרבה אסורה מהטעם הנ"ל [ביצה יז:], וגם הזאה אסורה מטעם הנ"ל [פסחים סט.], וכנראה ששניהם מרומזין ג"כ באות ה' [טבילה והזאה].

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 27, 2017 11:56 am

צולניק כתב:בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.
מעניין מאד.

==

עכ"פ, מה יאכלו ביו"ט של פסח כאשר חל בשבת, אם אין אפשרות לאכול מצה, (ומסתמא הגזירה תהיה גם על כרפס ומרור וד' כוסות) ?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 27, 2017 9:02 pm

עושה חדשות כתב:
צולניק כתב:בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.
מעניין מאד.

==

עכ"פ, מה יאכלו ביו"ט של פסח כאשר חל בשבת, אם אין אפשרות לאכול מצה, (ומסתמא הגזירה תהיה גם על כרפס ומרור וד' כוסות) ?


מצה שאי אפשר לצאת בה יד"ח, שלא צריך ללמוד ברכת מצוותה.
כי "המוציא" זה פשוט לו מכל השנה כשאוכל לחם כי האי.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' מרץ 27, 2017 10:11 pm

עושה חדשות כתב:
צולניק כתב:בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.
מעניין מאד.


משונה, אטו בגלל התקנה דרבנן שמא יעברנו לא הוי בכלל קום אכול מצה.?

ולגופה של קושיא מלבד כל התירוצים יש לומר עוד [ואלי כבר נכתב ולא ראיתי], שלא ביטלו וגז' בשום מקום חז"ל כהאי, אם א"א כלל לקיים המצווה אפי' מדרבנן, וכמו בתקיעת שופר לולב ומגילה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 27, 2017 10:49 pm

פרי יהושע כתב:
עושה חדשות כתב:
צולניק כתב:בכלי חמדה פר' כי תצא כתב שאם היו עוקרים מצוות מצה אף לא היה איסור לאכול חמץ, שהרי כל שאינו בקום אכול מצה אינו בבל תאכל חמץ ואיסור חמץ ודאי שלא רצו ולא יכלו לעקרו.
מעניין מאד.


משונה, אטו בגלל התקנה דרבנן שמא יעברנו לא הוי בכלל קום אכול מצה.?

ולגופה של קושיא מלבד כל התירוצים יש לומר עוד [ואלי כבר נכתב ולא ראיתי], שלא ביטלו וגז' בשום מקום חז"ל כהאי, אם א"א כלל לקיים המצווה אפי' מדרבנן, וכמו בתקיעת שופר לולב ומגילה.


ו"קיומית" לפי הגר"א - לאו מילתא היא טפי מקיום דרבנן?

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' מרץ 27, 2017 10:54 pm

אליהו בן עמרם כתב:ו"קיומית" לפי הגר"א - לאו מילתא היא טפי מקיום דרבנן?

לא, כי אינה ב"צורת" המצווה החיובית, כמו למשל אין בה ברכה על אכילת מצה ועוד, ולכן חשיב כנתבטלה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 27, 2017 11:34 pm

פרי יהושע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:ו"קיומית" לפי הגר"א - לאו מילתא היא טפי מקיום דרבנן?

לא, כי אינה ב"צורת" המצווה החיובית, כמו למשל אין בה ברכה על אכילת מצה ועוד, ולכן חשיב כנתבטלה.


ה"צורה" אינה מן המצוה עצמה.
ומה נאמר לפי דברי הגר'ש פישר שליט'א שה'קיומית' היא המשך ל'חיובית'?

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 28, 2017 12:17 am

אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:ו"קיומית" לפי הגר"א - לאו מילתא היא טפי מקיום דרבנן?

לא, כי אינה ב"צורת" המצווה החיובית, כמו למשל אין בה ברכה על אכילת מצה ועוד, ולכן חשיב כנתבטלה.


ה"צורה" אינה מן המצוה עצמה.
ומה נאמר לפי דברי הגר'ש פישר שליט'א שה'קיומית' היא המשך ל'חיובית'?

אדרבא לפי הגר"ש פישר היה מקום לומר שלא היה מקום לקיומית אם לא היה כאן חיובית, וזה עצמו מוכיח נמי שגם הדרבנן חשיב כחיובית, איברא שיתכן דגז' חכמים לא מעלה ולא מורדת לעניין זה.
עכ"פ אין בזה נפק"מ, כי אני אומר שחכמים לא היו מתקנים לבטל מכל וכל, והצורה כאן היא חשובה שלא ייחשב כהתבטלה המצוה כי יש לה קיום כמצווה חיובית מיהא מדרבנן.

אוצר בלוס
הודעות: 56
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 1:16 am

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אוצר בלוס » ג' מרץ 28, 2017 12:39 am

לענ"ד נראה פשוט שאין כונת רש"י לנוסח הברכה שבשביל זה א"צ להביא עמו את הלולב, אלא על צורת הברכה לפני הנטילה שדנו בזה בראשונים הרבה, וממילא במצה ל"ש.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: היאך אכלינן מצה בשבת ??

הודעהעל ידי אפשר » ג' מרץ 28, 2017 12:58 am

אוצר בלוס כתב:לענ"ד נראה פשוט שאין כונת רש"י לנוסח הברכה שבשביל זה א"צ להביא עמו את הלולב, אלא על צורת הברכה לפני הנטילה שדנו בזה בראשונים הרבה, וממילא במצה ל"ש.

ברוך שכיוונתי לדעתך, וכמו שכתבתי לעיל.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים