מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בישול קטניות בשביעי של פסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

בישול קטניות בשביעי של פסח

הודעהעל ידי כהן » ג' אפריל 03, 2012 9:30 am

האם מותר לאשכנזי לבשל קטניות בשביעי של פסח עבור שבת כיון דאולי לא שייך לומר הואיל וכו' דהרי לדידיה אסור באכילה או וכן נראה לכא' שמותר הואיל ואי מיקלעי אורחים ספרדיים

לענין מוקצה כבר התירו מחמת דחזי לספרדים

ההוא תלמידא
הודעות: 135
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: בישול קטניות בשביעי של פסח

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » ג' אפריל 03, 2012 9:39 am

עי' לגרי"ח בשו"ת רב פעלים ח"ג חאו"ח ס'י ל שאוסר לבשל בכה"ג.
ולעניין מוקצה, אין ולאו ורפיא בידיה.

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: בישול קטניות בשביעי של פסח

הודעהעל ידי אוצרניק » ד' אפריל 04, 2012 8:44 am

לגבי מצה שרויה, ידועים בזה דברי החזו"א באו"ח סוף סי' מ"ט וז"ל:
טו) יש לעי' בדין מצה שרוי' באחרון ש"פ שחל להיות בשבת, להנוהגין בה איסור בכל ימי החג ומקילין באחרון ש"פ, ונראה דאין לאסור משום מוקצה אע"ג דביה"ש נוהגין בה איסור, כיון דאין האיסור אלא מחמת יום שעבר וכמש"כ תו' סוכה י' ב' ד"ה עד, בלגין טבו"י, דאע"ג דביה"ש אסור משום טבל כיון דאינו אלא משום ספק יום העבר לא חשיב מוקצה [וצ"ע ראיתם מעירובין דהא טבל אם עבר ותיקנו מתוקן עי' תו' שבת מ"ג א' ד"ה טבל] אבל משום הכנה יש מקום לאסור דה"נ אזיל לי' איסור חמץ במיפוק יומא טבא, אבל למש"כ סק"ב לא דמי לסוכה בשבת שאחר יו"ט, ולא שייך כאן הכנה, אמנם הבישול ביו"ט אסור דהא קמהפך במוקצה, ומיהו י"ל כיון דבשבת לא יהי' מוקצה, וביו"ט מותר לעשות לצורך אוכל נפש דשבת אשתכח דקמטלטל מוקצה לצורך אוכל נפש ומותר וכמש"כ תו' ביצה ח' א' ד"ה אמר, אבל אי אפשר לומר כן דהא בהדיא אמר שם ד' א', דלא אמר ר' יוחנן אלא לגומעה כו' אלמא כיון דביו"ט אסור לטלטלה לצורך אוכל נפש דבישולה, אסורה לטלטל גם בשביל אוכל נפש דשבת, ועוד יש כאן איסור בישול דכיון דאסורה ביו"ט אין כאן הואיל, וראב"א דאמר ביצה שם משום איסור טלטול ע"כ כר"ח ס"ל דאמר צרכי שבת נעשין ביו"ט, והרבה פוסקים מחמירין בזה עי' במ"ב בבה"ל סי' תקכ"ז, ואפשר דכיון דמה"ת מותר ביו"ט גופי' והוא צריך עדיין לאכול מותר מה"ת אף שאין דעתו לאכלו, ויהי ראב"א שם אפי' כרבה, ומ"מ יש לאסור בנידון דידן כמו שאסר ראב"א בביצה.
טז) אמנם כל זה אי מחזיקין מנהגן לאיסור מן הדין וצריכין להתנהג כאילו אסור לכל, אבל אם הוא כדברים המותרים והחמירו, א"כ הוי רק כנדור וכיון שראוי להנוהגין היתר אין כאן לא משום מוקצה [וכמש"נ לעיל סי' מ"ג סק"ך] ולא משום מלאכת יו"ט, ונראה דכיון דנוהגין היתר באחרון ש"פ אף בשבת ראי' הוא שאין מחזיקין זה לאיסור אלא כנדור, ואין לבטל מנהגן.

בגולה
הודעות: 1346
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: בישול קטניות בשביעי של פסח

הודעהעל ידי בגולה » ד' אפריל 04, 2012 2:34 pm

בכעין זה ממש - לענין פירות יבשים, נשאל החת"ס מחותנו הגרעק"א.
ועוד יש תשובה בענין בשו"ת דובב משרים.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים