עמוד 2 מתוך 2

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ה' אפריל 28, 2022 2:31 pm
על ידי הפצת המעיינות
עובר ושב כתב:אפיית חלה בצורת מפתח היא מנהג נוצרי עתיק.

גם אפיית מפתח בתוך לחם היא מנהג נוצרי, אפשר למצוא במקורות נוצריים שכאשר עיירה הייתה מותקפת, הגברים ביקשו "אנא הדריכו אותנו באמנות אפיית עוגות המכילות מפתחות".


לצערי לא זכיתי לתורה ולחכמה. אולי תוכל להסביר לי מה הקשר בין אחד לשני?

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ה' אפריל 28, 2022 3:38 pm
על ידי עובר ושב
יש שני מנהגים כיום, לאפות חלה בצורת מפתח, ולאפות חלה ובתוכה מפתח.

לשניהם אין מקור ביהדות (ומכלל לאו אתה שומע הן, שמקורו במקומות אחרים).

המקורות שכל כותב מציין אליהם כטובע נאחז בקש, ספר אמרי פנחס שבו מוזכר המנהג לראשונה, לאחר מכן בספר עטרת ישועה, ולאחר מכן בדברי ה"אוהב ישראל", כולם מדבר על המנהג לנקוב את החלות כעין מצות, זכר לפסח שני, ולצורך הניקוב משתמשים במפתח. אפילו לא מדובר על סגולה לפרנסה, בטח שלא לרפואה, וכו' כל השטויות שבעלי דמיונות מעבירים ביניהם במהירות הבזק.

רק במקורות הנוצריים אנו רואים את המוטיב החוזר של אפיית חלות / עוגות בצורות שונות, כחלק מעבודת האלילים שלהם או כסגולה לישועה. מוזכר גם מפתח, אבל לא רק. הבאתי לעיל דוגמא ממקורותיהם שציינו הכותבים, ויש עוד כעין זה, למשל: "בחלקים אחרים של אסטוניה, שוב, חזיר חג המולד [עוגה], כפי שהיא מכונה, נאפה מהשיפון הראשון שנחתך בקציר; יש לו צורה חרוטית וצלב מוטבע בו, עצם חזיר או מפתח" (ראה: פרייזר, ג'יימס ג'ורג'. ענף הזהב. לונדון, מקמילן ושות', VII. חלק ה' עמ' 302)

נראה כי כך היא השתלשלות המנהג: הוא מתחיל בחלות כעין מצה, זכר לפסח שני, וניקוב החלות עם מפתח, ללא סגולה כלשהי. פה ושם מנסים למצוא רמזים נוספים למנהג. המנהג ממשיך בהטבעה של המפתח על החלות, ולא סתם ניקוב (פה כבר מתחיל להקביל למנהגי הנוצרים). ממשיך בדורנו עם "חלה בצורת מפתח" ללא שום מקור, ושפע סגולות והבטחות בצידו.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ה' אפריל 28, 2022 8:13 pm
על ידי לבי במערב
המשונה עוד יותר הוא, כי גם בין מי שלא שמעו מימיהם על מנהג זה - יש שהחלו לנהוג בו עם הגיעם לאה"ק ת"ו. וצע"ג.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ה' אפריל 28, 2022 8:39 pm
על ידי עובר ושב
מה צע"ג? שיווקו להם את זה כסגולה לפרנסה, ומי לא יקפוץ על סגולה לפרנסה?

דא עקא שבכל המקורות שדיברו בזה, גם הצדיקים שניסו למצוא טעמים להצדיק את מנהג ישראל, אף אחד לא העלה על דעתו שזו תהיה סגולה לפרנסה (וכל שכן שאר סגולות) אלא רק "רמזים" בעלמא.

הרבי מאפטא: "לרמז שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה".

טעם שני בדבריו: "לרמז בזה שאנו פותחין מעט ע"י מצות שבת. וה' הטוב יפתח לנו את אוצרו הטוב".

בספר ויחי יוסף: "ננעלו התרעין ומוטל עלינו לפותחן, ועלינו להשתדל לזכות להם בחזרה ע"י עבודתנו ופועלתינו".

עוד טעם בדבריו: "לרמז שפסח הוא מפתח על כל השנה לזכור להלאה התעוררות שזכינו בחג הפסח".

בספר יד אפרים: "יען שעד עתה היה חמץ אסור והיינו סגור ונעול וכעת אחר הפסח הותר והיינו נפתח במפתח".

בספר עצי הלבנון: "כי כמו... על דרך זה בפסח מוסרין לנו המפתח של פרנסה לכל השנה לטוב".

(חוץ מזה שכולם מדברים על ניקוב ע"י מפתח או לכל היותר הטבעת צורתו, ומסתמא כאשר ניקבו באו גם לעשות צורות נאות. אבל אף אחד לא דיבר על חלה בצורת מפתח ולא על הכנסת מפתח לחלה).

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 12:42 am
על ידי פולסברג
על זה נאמר: נו נו.

סתם ידיעה: לאחרונה קראתי קצת בספר התורה והחיים, ולדבריו כמעט כל דבר של חסידי אשכנז וכו' מקורו מהנוצרים. בגישה כזו לא מצאנו ידינו ורגלינו.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 1:20 am
על ידי ישראליק
ישראליק כתב:
פולסברג כתב:על זה נאמר: נו נו.

סתם ידיעה: לאחרונה קראתי קצת בספר התורה והחיים, ולדבריו כמעט כל דבר של חסידי אשכנז וכו' מקורו מהנוצרים. בגישה כזו לא מצאנו ידינו ורגלינו.


וכן בספרו על חסידות של א. וו. אכילת ביצים בליל פסח בא מהנוצרים (זה איני ברור מאה אחוז שראיתיו שם), הנהגת הרה"ק מוהר"ן מברסלב (במשך איזה תקופה) שיתוודו לפניו הוא לקח מהנוצרים ח"ו, וכן הלאה

לפי המחברים/חוקרי ההסיטורי' מסוג זו כמעט כל ההתנהגות שלנו מקורם מהנוצרים

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 2:44 am
על ידי רב_כביכול
חוץ מכל הנ"ל, אני חקרתי קצת בעניין כשיצא המאמר באנגלית לראשונה ולדעתי אין הראייות של הכותב מוכרחות כלל, כמו cross buns וכדו' שהוא מציאות אחרת לגמרי ועוד כאלו דחיות בקש. לא ידעתי מאיפה יצאה ההתלהבות הזאת לשלול מנהג יהודי ותיק בגלל שלא נמצא מקור בספר--בפרט לאור העובדה שזוהי מנהג הנעשה דוקא ע"י הנשים, ונשים לא כתבו ספרים.
ואפילו את"ל יש דימוי להנהגות הנוצרים, עצם העובדה שיש מנהגים משותפים בין יהודים לנוצרים אינו פוסל המנהג. יהודים ונוצרים חיו במקומות קרובים זל"ז מתחילת ברייתם של הנ"ל ויש אמנם הרבה דברים שלקחו לכה"פ ממקורות משותפים אף לדעת המדענים וכו'. למשל, בכנסיה של האשוריים והרבה כנסיות אורתודוקסיות אחרות עושים "הושענות" בחג שלהם. בכנסיות המצריות הקדומות נהגו לתלות ביצת בת יענה מצוירת, וכן נהגו בבתי כנסיות קדומות. ועוד ועוד. אין חובה להיות כ"כ נתפעל מהמדענים ומאמריהם.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 3:29 am
על ידי לבי במערב
עובר ושב כתב:מה צע"ג?
מהכרות עם טבע האנשים המדוברים - אכן צע"ג (כאמור) כיצד הצליח מנהג 'חדש' כלשהו לחדור לביתם, גם אם ב'תירוצי'־פרנסה וכה"ג.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 8:34 am
על ידי עובר ושב
רב_כביכול כתב:לא ידעתי מאיפה יצאה ההתלהבות הזאת לשלול מנהג יהודי ותיק


עיניך הרואות שהמנהג היהודי הותיק (אם אפשר לקרוא כך למנהג שהתחדש לפני 250 שנה) הוא לחורר את הלחמים ולעשותם כעין מצות.

יתכבדו השומרים על המנהג ויחקו את המנהג המקורי, ולא יהפכוהו למשהו אחר המזכיר סממנים נוצריים, ולא יהפכוהו לסגולה לעשירות כאשר אין שום מקור לזה.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 3:48 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עובר ושב די להתחכם.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 3:49 pm
על ידי דרומי
ינסה כל אחד לבדוק בביתו כמה דורות בדיוק מכירים את המנהג ויראה שהוא מנהג חדש למדי.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 4:00 pm
על ידי אראל
עובר ושב כתב:
רב_כביכול כתב:לא ידעתי מאיפה יצאה ההתלהבות הזאת לשלול מנהג יהודי ותיק


ולא יהפכוהו לסגולה לעשירות כאשר אין שום מקור לזה.

אם בעשירות קאמרינן, אם לא יועיל לעשירות ממשי..., עכ"פ יועיל לצאת ידי חובת השתדלות לפרנסה....., ומה איכפת לך??

ואגב מדי דברי מענין 'מפתח' ו'פרנסה',
בטרם יתקדש המנהג החדש לאכול ולשתות ולשבוע ביום ג' אייר לע"נ שייע ב"ר משה בעל 'מפתח הפרנסה'..., אזכיר שגם מנהג זה חדש ומחודש, על אף שמדי שנה בשנה המנהג נעשה יותר ויותר נפוץ קבוע ומקודש, ועוד מעט מי שיעיז לערער ע"ז, אחת דתו להחתימו ככופר וחלש-אמונה .....

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 4:21 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
דרומי כתב:ינסה כל אחד לבדוק בביתו כמה דורות בדיוק מכירים את המנהג ויראה שהוא מנהג חדש למדי.

הוא כתוב -נגמר.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 4:58 pm
על ידי מי אנוכי
אראל כתב:בטרם יתקדש המנהג החדש לאכול ולשתות ולשבוע ביום ג' אייר לע"נ שייע ב"ר משה בעל 'מפתח הפרנסה'..., אזכיר שגם מנהג זה חדש ומחודש, על אף שמדי שנה בשנה המנהג נעשה יותר ויותר נפוץ קבוע ומקודש, ועוד מעט מי שיעיז לערער ע"ז, אחת דתו להחתימו ככופר וחלש-אמונה .....

יואיל מר בטובו לכתוב לכל הפחות ר' שעיה ב"ר משה (אם לא יותר מזה) , ולא יזלזל באדם גדול וקדוש.
גם אם אתה לא מאמין בכל הסגולות המופצות בימינו.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 29, 2022 6:43 pm
על ידי אראל

הן אמת שהרה"ק ר' ישעיה מקערעסטיר היה צדיק וקדוש
אבל מנהג הטפשים לאכול ולשתות בג' אייר, ושפתותיהם ממלמלות, לע"נ שייע ב"ר משה, זה דבר אחר לגמרי, בלי קישור לזכרו הקדוש
האכילוה הזאת פועל אך ורק השפלה ובזיון להצדיק הזה, שבמקרה אף הוא נושא את השם רבי ישעיה, ושם אביו ר' משה...., ודי בזיון וקצף

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ה' אפריל 13, 2023 1:12 pm
על ידי אריק
ברוך השם, המנהגים מתרבים והולכים, גם כאלו שלא שערום אבותינו.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ו' אפריל 14, 2023 12:31 am
על ידי מגדל
פולסברג כתב:על זה נאמר: נו נו.

סתם ידיעה: לאחרונה קראתי קצת בספר התורה והחיים, ולדבריו כמעט כל דבר של חסידי אשכנז וכו' מקורו מהנוצרים. בגישה כזו לא מצאנו ידינו ורגלינו.

גידמן?

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 9:07 am
על ידי איש_ספר
b9728c416eeb66816d9d.jpg
b9728c416eeb66816d9d.jpg (50.62 KiB) נצפה 1841 פעמים


לפי התמונה יש איזה תחנה שאומרים בשעת הנחת המפתח, מה היא?

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 10:51 am
על ידי כדכד
עובר ושב כתב:יש שני מנהגים כיום, לאפות חלה בצורת מפתח, ולאפות חלה ובתוכה מפתח.

לשניהם אין מקור ביהדות (ומכלל לאו אתה שומע הן, שמקורו במקומות אחרים).

המקורות שכל כותב מציין אליהם כטובע נאחז בקש, ספר אמרי פנחס שבו מוזכר המנהג לראשונה, לאחר מכן בספר עטרת ישועה, ולאחר מכן בדברי ה"אוהב ישראל", כולם מדבר על המנהג לנקוב את החלות כעין מצות, זכר לפסח שני, ולצורך הניקוב משתמשים במפתח. אפילו לא מדובר על סגולה לפרנסה, בטח שלא לרפואה, וכו' כל השטויות שבעלי דמיונות מעבירים ביניהם במהירות הבזק.


..../quote]
לא נכון
האוהב ישראל מדבר על נקיבת חלה במפתח ולעשות לחלה צורת מפתח,
הוא לא מזכיר בכלל את הדמיון למצות ונותן טעמים אחרים
לא סגולה לפרנסה אבל כן תפלה לפתיחת שערי פרנסה.
אגב, לא ברור לי למה העטרת ישועה מוזכר לפני האוהב ישראל

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 11:47 am
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:
b9728c416eeb66816d9d.jpg


לפי התמונה יש איזה תחנה שאומרים בשעת הנחת המפתח, מה היא?

תפילת ה"שערים" מהירושלמי המודפסת בסידורים לאומרה במוצאי שבת אחרי הבדלה.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 12:56 pm
על ידי עובר ושב
כדכד כתב:האוהב ישראל מדבר על נקיבת חלה במפתח ולעשות לחלה צורת מפתח,
הוא לא מזכיר בכלל את הדמיון למצות ונותן טעמים אחרים
לא סגולה לפרנסה אבל כן תפלה לפתיחת שערי פרנסה.
אגב, לא ברור לי למה העטרת ישועה מוזכר לפני האוהב ישראל


מה שרגילים לצטט מספר "אוהב ישראל" של הצדיק מאפטא (והועתק לספר טעמי המנהגים), לא מדובר שם על חלה בצורת מפתח, אלא על ניקוב הבצק באמצעות מפתח. אלא שכאמור, כותבי המקורות למנהג כיום עושים הכל כדי למצוא מקור יהודי למנהג הזה שבמקורו הוא נוצרי...

לשון ה"אוהב ישראל":
"טעם למה שמנקדין את הלחם משנה במפתח... ולזה אנו מנקדים הלחמים הקדושים בשבת זו במפתחות".

בספר אמרי פנחס מקוריץ (אות רי"ז) ביאר את המנהג:
"בשם הרב ז"ל בשבת אחר הפסח עושין החלות כעין מצות, רמז למצות הנאכלות עם פסח שני, ומנקבים החלה במפתח ודרך רמז שהשערים פתוחים עד פסח שני".

מנהגם היה לעשות את החלות כעין מצות, וכשם שהמצות מנוקדות (-מנוקבות) כך גם ניקבו את החלות, ואת הניקוב היו עושים באמצעות מפתח (ולא בצורת מפתח).

ה"אוהב ישראל" כותב "ונעשה על החלה צורת מפתח", "ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות", דהיינו שמנקבים את החלה במפתח גם לרוחב (שמטביעים את המפתח).

אבל חלה בצורת מפתח התחדשה בדורנו.

נראה כי כך היא השתלשלות המנהג: הוא מתחיל בחלות כעין מצה, זכר לפסח שני, וניקוב החלות עם מפתח, ללא סגולה כלשהי. פה ושם מנסים למצוא רמזים נוספים למנהג. המנהג ממשיך בהטבעה של המפתח על החלות, ולא סתם ניקוב (פה כבר מתחיל להקביל למנהגי הנוצרים). ממשיך בדורנו עם "חלה בצורת מפתח" ללא שום מקור, ושפע סגולות והבטחות בצידו.

ושוב אדגיש: "סגולה לפרנסה" אין כאן אלא רק רמז. והיום אתה רואה פרסומים על סגולה בדוקה ומנוסה. לזה מתאים הפתגם "לא דובים ולא יער" - לא חלה בצורת מפתח ולא סגולה.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 1:00 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הנח להם לישראל אם אינם נביאים וכו'.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 1:03 pm
על ידי הפצת המעיינות
עובר ושב כתב:מה שרגילים לצטט מספר "אוהב ישראל" של הצדיק מאפטא (והועתק לספר טעמי המנהגים), לא מדובר שם על חלה בצורת מפתח, אלא על ניקוב הבצק באמצעות מפתח. אלא שכאמור, כותבי המקורות למנהג כיום עושים הכל כדי למצוא מקור יהודי למנהג הזה שבמקורו הוא נוצרי...
אבל חלה בצורת מפתח התחדשה בדורנו.

לא הבנתי מה חדשת שעדיין לא נכתב כאן???

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 1:43 pm
על ידי צופה_ומביט
עובר ושב כתב:בספר אמרי פנחס מקוריץ (אות רי"ז) ביאר את המנהג:
"בשם הרב ז"ל בשבת אחר הפסח עושין החלות כעין מצות, רמז למצות הנאכלות עם פסח שני

והם החלות שבתמונה שהביא הרב איש ספר מהרבי מנדבורנא שליט"א

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 1:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הנח להם לישראל אם אינם נביאים וכו'.

אמרז"ל גם "הנח להם לישראל מוטב יהיו שוגגין ואל יהיו מזידין".
ובקיצור אפשר לכתוב "הנח להם לישראל וכו'"...

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 16, 2023 4:27 pm
על ידי כדכד
עובר ושב כתב:
כדכד כתב:האוהב ישראל מדבר על נקיבת חלה במפתח ולעשות לחלה צורת מפתח,
הוא לא מזכיר בכלל את הדמיון למצות ונותן טעמים אחרים
לא סגולה לפרנסה אבל כן תפלה לפתיחת שערי פרנסה.
אגב, לא ברור לי למה העטרת ישועה מוזכר לפני האוהב ישראל


מה שרגילים לצטט מספר "אוהב ישראל" של הצדיק מאפטא (והועתק לספר טעמי המנהגים), לא מדובר שם על חלה בצורת מפתח, אלא על ניקוב הבצק באמצעות מפתח. אלא שכאמור, כותבי המקורות למנהג כיום עושים הכל כדי למצוא מקור יהודי למנהג הזה שבמקורו הוא נוצרי...

לשון ה"אוהב ישראל":
"טעם למה שמנקדין את הלחם משנה במפתח... ולזה אנו מנקדים הלחמים הקדושים בשבת זו במפתחות".

בספר אמרי פנחס מקוריץ (אות רי"ז) ביאר את המנהג:
"בשם הרב ז"ל בשבת אחר הפסח עושין החלות כעין מצות, רמז למצות הנאכלות עם פסח שני, ומנקבים החלה במפתח ודרך רמז שהשערים פתוחים עד פסח שני".

מנהגם היה לעשות את החלות כעין מצות, וכשם שהמצות מנוקדות (-מנוקבות) כך גם ניקבו את החלות, ואת הניקוב היו עושים באמצעות מפתח (ולא בצורת מפתח).

ה"אוהב ישראל" כותב "ונעשה על החלה צורת מפתח", "ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות", דהיינו שמנקבים את החלה במפתח גם לרוחב (שמטביעים את המפתח).

אבל חלה בצורת מפתח התחדשה בדורנו.

נראה כי כך היא השתלשלות המנהג: הוא מתחיל בחלות כעין מצה, זכר לפסח שני, וניקוב החלות עם מפתח, ללא סגולה כלשהי. פה ושם מנסים למצוא רמזים נוספים למנהג. המנהג ממשיך בהטבעה של המפתח על החלות, ולא סתם ניקוב (פה כבר מתחיל להקביל למנהגי הנוצרים). ממשיך בדורנו עם "חלה בצורת מפתח" ללא שום מקור, ושפע סגולות והבטחות בצידו.

ושוב אדגיש: "סגולה לפרנסה" אין כאן אלא רק רמז. והיום אתה רואה פרסומים על סגולה בדוקה ומנוסה. לזה מתאים הפתגם "לא דובים ולא יער" - לא חלה בצורת מפתח ולא סגולה.

מה שהבאתי הוא מהאוהב ישראל עצמו ולא מציטוטים בשמו
אין שם זכר לכך שנקיבת החלה היא כעין מצה או זכר לפסח שני
הוא כן מזכיר שם מפתח של פרנסה שהמפתח הזה הוא ענין להתפלל על פתיחת שערי הפרנסה
והוא כן מזכיר שעושים על החלה צורת מפתח (אמנם מהקשר מסתבר כדבריך שלא יוצרים את החלה בצורת מפתח אלא שזה נעשה מהנקיבה)

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ג' אפריל 25, 2023 5:23 pm
על ידי עובר ושב
גם אני הבאתי מהאוהב ישראל עצמו ולא מציטוטים בשמו. ובמשפט האחרון בדבריך סיכמת הכל. לסיכום - אין מקור לחלה בצורת מפתח אלא אצל הנוצרים. ובוודאי שאין מקור ל"סגולה" כלשהי כפי שנהוג לפרסם כיום, אלא רמז בעלמא.

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: ג' אפריל 25, 2023 6:52 pm
על ידי כדכד
התגובה שלי לא היתה שמר לא הביא מהספר עצמו אלא על מה שכתב "שרגילים לצטט בשם הספר". כתבתי שציטטתי מבפנים

הוא לא מדבר על מנהג של נוצרים לעשות חלה בצורת מפתח אלא על מנהג קדמונים שנעשית חלה בצורת מפתח
זה שהוא אומר שזה נעשה ע"י נקיבת החלה במפתח זה נכון אבל מי אמר שהעיקר הוא הנקיבה ולא התוצאה של הצורה שנעשית
אדרבה בדבריו שם להטעים את המנהג הוא כן מדבר על צורת מפתח שמזכירה מפתח פרנסה וכדומה.
נכון שהוא לא מזכיר סגולה אלא תפלה שייפתחו לנו שערי פרנסה.
מה שהוא לגמרי לא מזכיר זה שנקיבת החלה נועדה לדמות למצה זכר לפסח שני

Re: חלת מפתח - שליסל חלה

פורסם: א' אפריל 21, 2024 10:30 am
על ידי ר_חיים_הקטן
ron.pdf
(626.49 KiB) הורד 50 פעמים

מאמר חדש (באנגילת) בנושא מהרב צבי רון (ר"מ בישיבת הכותל).