מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספירת העומר בעבר קו התאריך

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
סגי נהור
הודעות: 4097
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מאי 18, 2017 1:12 am

פרי יהושע כתב:
שף ויתיב כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה שאני לא הבנתי בדברי הרבי מליובאוויטש הוא, שיום שבועות הוא יום הבאת קרבן, והקרבתם מנחה חדשה לה'. האם נאמר שידידינו עובר את קו התאריך יביא שתי הלחם בעצמו, חוץ ממה שיביאו כלל ישראל? איך מצינו חג פרטי לאיש פרטי? הרי החג הוא מקרא קדש, דהיינו שמתאספים ביחד לחוג, וכמו"ש הרמב"ן בפרשת אמור

השאלות לגבי שני הלחם וכו' כמובן שאין שום שאלה, והרי זה בדומה לבן חו"ל שאצלו ביעור חמץ אינו בזמן שמקריבים הפסח בארה"ק, ואין מביא מוסף אחר אם המוסף היה בלילה שלו וכו'.

איזו השוואה יש בין בן חו"ל שאצלו זה ספיקא דיומא, לבין להחליט שאדם יכול להיות לו חג שבועות פרטי, זה הרי לא יעלה על הדעת.

אין שום חג שבועות פרטי. יש חג שבועות כמקום שיצא ממנו, וכמו שמצינו סברא זו לגבי הרבה ענינים, ולדוגמא ההולך לקטבים שאין שם יום ולילה, או היוצא לחלל. ולא גרע מזה ספירת העומר שהיא מצוה ארוכה שנמשכת על פני מ"ט יום (בלי להכנס כעת לחקירות האחרונים בזה), וכלפי מצוה זו חציית קו התאריך היא שיבוש כמו השיבוש של יציאה לקוטב לענין יום ולילה. ומצטרף נידון זה לעוד הרבה נידונים מוזרים שהמציאה לנו ההתפתחות הטכנולוגית, ועוד ידה נטויה להמציא נידונים מוזרים פי כמה, וחלקם נידונים באשכולות שונים בפורום זה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1312
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' מאי 19, 2017 5:49 pm

איני יודע מה הקשר בין מצות ביעור חמץ באך ביום הראשון המחייבת אותו לבער אותה בערב פסח, לדין יו"ט שדינו הוא הקרבת קרבן, שאינו שייך אלא לכל ישראל ולא לאיש פרטי.

לא התכוונתי בשאלתי לשאול בהיכי תימצי מה יהיה קרבן האיש הזה שעבר את קו התאריך. הדברים היוו קושיא על דבריו.

הכוונה בההבדל בין איש פרטי לכלל ישראל הוא פירכא על יסוד האדמו"ר מחב"ד שספירת העומר וחג השבועות הוא דבר פרטי ולא דבר כללי של כל ישראל. הספירה היא ספירה להקרבת מנחה חדשה, הקרבה השייכת לכל ישראל ביחד. לומר שהאדם יספור לעצמו ויעשה שבועות בעצמו, ושכל ישראל עושים כן, שכל אחד יש לו חג פרטי ואין לזרים אתו, הוא סתירה ליסוד הדין של קרבנות ציבור.

שומע ומשמיע
הודעות: 2325
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מאי 29, 2017 10:54 pm

שף ויתיב כתב:השאלות לגבי שני הלחם וכו' כמובן שאין שום שאלה, והרי זה בדומה לבן חו"ל שאצלו ביעור חמץ אינו בזמן שמקריבים הפסח בארה"ק, ואין מביא מוסף אחר אם המוסף היה בלילה שלו וכו'.

במחילה לא הבנת את הפואנטה של השאלה. בן חו"ל בודק חמץ ביום ראשון לדוגמא, וגם בארץ ישראל בודקים ביום ראשון. אלא ששם זה כבר יום שני.
פה אצלו ואצל חברו שלידו זה שבת, ואצל אחד זה שבועות ואצל אחד לא. יוצא שביום של השבועות שלו אין קרבן.

ולכן אני גם לא מבין מה אתה אומר.
סגי נהור כתב:אין שום חג שבועות פרטי. יש חג שבועות כמקום שיצא ממנו, וכמו שמצינו סברא זו לגבי הרבה ענינים, ולדוגמא ההולך לקטבים שאין שם יום ולילה, או היוצא לחלל. ולא גרע מזה ספירת העומר שהיא מצוה ארוכה שנמשכת על פני מ"ט יום (בלי להכנס כעת לחקירות האחרונים בזה), וכלפי מצוה זו חציית קו התאריך היא שיבוש כמו השיבוש של יציאה לקוטב לענין יום ולילה. ומצטרף נידון זה לעוד הרבה נידונים מוזרים שהמציאה לנו ההתפתחות הטכנולוגית, ועוד ידה נטויה להמציא נידונים מוזרים פי כמה, וחלקם נידונים באשכולות שונים בפורום זה.


השאלה היא לא איך יצא הלכה מוזרה. השאלה היא מהותית, ביום עצמו. איך ייתכן שנקבע יום מסויים כיום שבועות המוזכר בתורה, בשעה שהאופן שבו הוא נקבע בתורה, מתקיים ביום אחר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 29, 2017 11:20 pm

אני בעניותי לא הבנתי את הפואנטה. למה אין קרבן ביום שלו. אצלו עכשיו שבועות ובשבועות יש קרבן. וזה בדיוק אותו יום. רק אותו היום אינו באותן שעות דהיינו שאם ידברו בטלפון עם הנמצאים במקדש הם יאמרו אצלנו כבר השתנה היום והוא יאמר אצלי רק עכשיו שבועות אבל מה הבעייה בזה זה אותו יום.

משל למה הדבר דומה בבני ברק לקחו שור ושלחו אותו לירושלים וכשהשור מגיע לירושלים מדבר השולח עם הכהן ואומר לו אצלי השור היה לפני שעתים והכהן אומר לו אצלי השור עכשיו. אז מה? אז זה לא אותו שור? זה אותו שור. כך גם ביחס ליום זה אותו יום. קודם הוא היה בירושלים ועכשיו הוא ביפן.

אני רואה עכשיו שלא קראתי בדקדוק את דברי שומע ומשמיע. הוא דיבר לפי מה שהקשו על הרעיון שאדם סופר לעצמו ויש לו שבועות לעצמו אע"פ שאצל שניהם שבת. רק איני מבין מה יש להביא ראיות לזה זה סתם לא יתכן.

פרי יהושע
הודעות: 3020
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' מאי 29, 2017 11:30 pm

אוצר החכמה כתב:אני בעניותי לא הבנתי את הפואנטה. למה אין קרבן ביום שלו. אצלו עכשיו שבועות ובשבועות יש קרבן. וזה בדיוק אותו יום. רק אותו היום אינו באותן שעות דהיינו שאם ידברו בטלפון עם הנמצאים במקדש הם יאמרו אצלנו כבר השתנה היום והוא יאמר אצלי רק עכשיו שבועות אבל מה הבעייה בזה זה אותו יום.

משל למה הדבר דומה בבני ברק לקחו שור ושלחו אותו לירושלים וכשהשור מגיע לירושלים מדבר השולח עם הכהן ואומר לו אצלי השור היה לפני שעתים והכהן אומר לו אצלי השור עכשיו. אז מה? אז זה לא אותו שור? זה אותו שור. כך גם ביחס ליום זה אותו יום. קודם הוא היה בירושלים ועכשיו הוא ביפן.

אינו כן בכלל, כיון והוא מצווה אותו להוסיף יום בגלל שאיבד אותו בעברו את קו התאריך וגם אם יחזור לירושלים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 29, 2017 11:44 pm

אבל הרעיון הזה בלאו הכי אינו נכון. מי שאיבד יום לא מצווה להוסיף יום וכמ"ש סגי נהור לעיל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2325
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מאי 29, 2017 11:46 pm

אוצר החכמה כתב:אני בעניותי לא הבנתי את הפואנטה. למה אין קרבן ביום שלו. אצלו עכשיו שבועות ובשבועות יש קרבן. וזה בדיוק אותו יום. רק אותו היום אינו באותן שעות דהיינו שאם ידברו בטלפון עם הנמצאים במקדש הם יאמרו אצלנו כבר השתנה היום והוא יאמר אצלי רק עכשיו שבועות אבל מה הבעייה בזה זה אותו יום.

משל למה הדבר דומה בבני ברק לקחו שור ושלחו אותו לירושלים וכשהשור מגיע לירושלים מדבר השולח עם הכהן ואומר לו אצלי השור היה לפני שעתים והכהן אומר לו אצלי השור עכשיו. אז מה? אז זה לא אותו שור? זה אותו שור. כך גם ביחס ליום זה אותו יום. קודם הוא היה בירושלים ועכשיו הוא ביפן.

לא מבין מה אתה אומר.
אין שום הבדל בין היום שלו לבין היום של מישהו אחר.
פשוט אצלו הספירת העומר הייתה שונה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 29, 2017 11:50 pm

אתה צודק כתבתי למעלה שלא הבנתי את כוונתך. העניין הוא שאיני מבין בכלל איך עולה הרעיון הזה על הדעת שספירת העומר תהיה שונה. מי שעבר את קו התאריך חזר ליום הקודם איך הוא יכול לספר יום קדימה. ולכן לא חשבתי שעל זה אתה מדבר.

אני גם רואה שכל העניין הזה נידון כבר בארוכה באשכול הזה וגם אני בעניותי התערבתי בו לפני כמה שנים ולא זכרתי שכבר דובר בכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2325
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' מאי 30, 2017 12:16 am

האדמו"ר מליובאוויטש אחז, שמי שלמשל אחרי שספר יום ארבעים, על מטוס ליפן והגיע ליום הארבעים ואחת וספר. ועכשיו הוא עולה על מטוס לאמריקה ושם עדיין אוחזים ביום הארבעים, ועכשיו מגיע לילה חדש, הוא סופר ארבעים ושניים.
[יתקנו אותי אם לא הצגתי נכון].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 30, 2017 12:24 am

לא תפסתי איך הצלחת לעשות פער של שני ימים. אלא אם כן אתה מבין שלדעתו כל פעם שבא הלילה אפילו הוא מחמת נסיעתו סופר יום אחר. כלומר שאם מישהו על מטוס מהיר שעושה הקפת הכדור כל שלוש שעות יהיה לו שבועות בשביעי של פסח?
אני לא הבנתי שטען כך אבל אני מבין שאתה בא לטעון שבעצם אין בררה וזה העולה מדבריו?

שומע ומשמיע
הודעות: 2325
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' מאי 30, 2017 12:28 am

עשיתי פער של יום אחד.
אני קראתי בסיפור מכלי ראשון של החוזר ר' יואל כהן.
שסיפר שהיה אצלו אורח שהגיע מארץ ישראל דרך יפן. היה שבת לפני שבועות.
והאורח אמר לאדמו"ר 'גוט שבת- באתי מארץ ישראל והייתי בדרך ביפן'.
אמר לו האדמו"ר 'גוט שבת גוט יו"ט'. ואח"כ מסר לו הוראות איך לנהוג.

סגי נהור
הודעות: 4097
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 30, 2017 12:29 am

שומע ומשמיע כתב:
סגי נהור כתב:אין שום חג שבועות פרטי. יש חג שבועות כמקום שיצא ממנו, וכמו שמצינו סברא זו לגבי הרבה ענינים, ולדוגמא ההולך לקטבים שאין שם יום ולילה, או היוצא לחלל. ולא גרע מזה ספירת העומר שהיא מצוה ארוכה שנמשכת על פני מ"ט יום (בלי להכנס כעת לחקירות האחרונים בזה), וכלפי מצוה זו חציית קו התאריך היא שיבוש כמו השיבוש של יציאה לקוטב לענין יום ולילה. ומצטרף נידון זה לעוד הרבה נידונים מוזרים שהמציאה לנו ההתפתחות הטכנולוגית, ועוד ידה נטויה להמציא נידונים מוזרים פי כמה, וחלקם נידונים באשכולות שונים בפורום זה.


השאלה היא לא איך יצא הלכה מוזרה. השאלה היא מהותית, ביום עצמו. איך ייתכן שנקבע יום מסויים כיום שבועות המוזכר בתורה, בשעה שהאופן שבו הוא נקבע בתורה, מתקיים ביום אחר.

זה הענין, שזה לא יום אחר.

נניח שבפסח היה באוסטרליה, ובימי הספירה חצה את קו התאריך ובשבועות הוא באמריקה. הנה כשחגג את הפסח באוסטרליה הרי באותו הזמן באמריקה היה יום חול כמובן. ועתה, כיון שחג השבועות אין לו תאריך משל עצמו ואינו תלוי אלא בחג הפסח, וכאילו יחד עם התקדשות הפסח מתקדש גם יום החמישים שלו להיות חג השבועות, הרי גם עתה חג השבועות הוא ביום החמישים דידיה, דהיינו כבאוסטרליה (ששם היה בפסח), וכשם שאין תימה על זה שכשחגג את הפסח (בהיותו באוסטרליה) באמריקה היה יום חול, כך אין תימה שכשחוגג שבועות עכשיו (כבאוסטרליה) באמריקה זהו יום חול. ואינו חוגג ביום אחר מהחג המוזכר בתורה, אלא ביום המוזכר בתורה לפי המקום שיצא ממנו. ומה שזהו תאריך אחר אינו משנה, אחר שחה"ש אינו תלוי בתאריך.

מה שכתבתי "אין תימה" הוא לשון הפרזה, שבוודאי לכל הדעות יש בזה תימה וזהו דבר מוזר ויוצא דופן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 30, 2017 12:30 am

גתבת שהם סופרים ארבעים והוא יספור ארבעים ושנים. כנראה התכוונת שהגיע ביום הארבעים והגיע לילה שבו הם סופרים ארבעים ואחד.

שומע ומשמיע
הודעות: 2325
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' מאי 30, 2017 12:36 am

אוצר החכמה כתב:גתבת שהם סופרים ארבעים והוא יספור ארבעים ושנים. כנראה התכוונת שהגיע ביום הארבעים והגיע לילה שבו הם סופרים ארבעים ואחד.

אכן

שומע ומשמיע
הודעות: 2325
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' מאי 30, 2017 12:39 am

סגי נהור כתב:
שומע ומשמיע כתב:
סגי נהור כתב:אין שום חג שבועות פרטי. יש חג שבועות כמקום שיצא ממנו, וכמו שמצינו סברא זו לגבי הרבה ענינים, ולדוגמא ההולך לקטבים שאין שם יום ולילה, או היוצא לחלל. ולא גרע מזה ספירת העומר שהיא מצוה ארוכה שנמשכת על פני מ"ט יום (בלי להכנס כעת לחקירות האחרונים בזה), וכלפי מצוה זו חציית קו התאריך היא שיבוש כמו השיבוש של יציאה לקוטב לענין יום ולילה. ומצטרף נידון זה לעוד הרבה נידונים מוזרים שהמציאה לנו ההתפתחות הטכנולוגית, ועוד ידה נטויה להמציא נידונים מוזרים פי כמה, וחלקם נידונים באשכולות שונים בפורום זה.


השאלה היא לא איך יצא הלכה מוזרה. השאלה היא מהותית, ביום עצמו. איך ייתכן שנקבע יום מסויים כיום שבועות המוזכר בתורה, בשעה שהאופן שבו הוא נקבע בתורה, מתקיים ביום אחר.

זה הענין, שזה לא יום אחר.

נניח שבפסח היה באוסטרליה, ובימי הספירה חצה את קו התאריך ובשבועות הוא באמריקה. הנה כשחגג את הפסח באוסטרליה הרי באותו הזמן באמריקה היה יום חול כמובן. ועתה, כיון שחג השבועות אין לו תאריך משל עצמו ואינו תלוי אלא בחג הפסח, וכאילו יחד עם התקדשות הפסח מתקדש גם יום החמישים שלו להיות חג השבועות, הרי גם עתה חג השבועות הוא ביום החמישים דידיה, דהיינו כבאוסטרליה (ששם היה בפסח), וכשם שאין תימה על זה שכשחגג את הפסח (בהיותו באוסטרליה) באמריקה היה יום חול, כך אין תימה שכשחוגג שבועות עכשיו (כבאוסטרליה) באמריקה זהו יום חול. ואינו חוגג ביום אחר מהחג המוזכר בתורה, אלא ביום המוזכר בתורה לפי המקום שיצא ממנו. ומה שזהו תאריך אחר אינו משנה, אחר שחה"ש אינו תלוי בתאריך.

מה שכתבתי "אין תימה" הוא לשון הפרזה, שבוודאי לכל הדעות יש בזה תימה וזהו דבר מוזר ויוצא דופן.

יום זה סיבוב שלם של כדור הארץ, עם חושך ואור. זה לא משנה אם זה יום של תאריך או יום של ספירת העומר.
הנושא של קו התאריך אומר שבמקומות מסויימים נמצאים במקום אחר בסיבוב.
אבל אדם שנמצא בירושלים, לא נמצא במקום הסיבוב שבו היה בפסח.

סגי נהור
הודעות: 4097
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 30, 2017 12:46 am

תזכור שאדם שחוצה את קו התאריך עובר בבת אחת עשרים וארבע שעות קדימה או אחורה, היינו שנשאר באותו מקום בסיבוב אלא שמחליף יום.
נכון שכדי להגיע עד קו התאריך יש לזוז בתוך שעות אותו היום (אגב, לא בהכרח הרבה. מאלסקה לאוסטרליה לדוגמא התזוזה לא גדולה), אבל גם כשנוסעים מירושלים לב"ב זזים קצת ולא נמצאים באותו מקום בדיוק. ומה שנוגע לעניננו הוא רגע המעבר של קו התאריך שהוא מעבר של יום שלם.
אגב מטעם זה אם יעשה את נסיעתו בכיוון הנגדי באופן שלא יעבור את קו התאריך אלא יזוז בתוך היום, לכו"ע חוגג שבועות כמקום שנמצא בו עתה.

בן ראובן
הודעות: 654
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' מאי 30, 2017 7:33 am

אוצר החכמה כתב:מי שעבר את קו התאריך חזר ליום הקודם


ולדעתך פטור מק"ש ותפלה כל אותו היום?

שף ויתיב
הודעות: 174
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי שף ויתיב » ו' יוני 02, 2017 9:26 am

שומע ומשמיע (ומתוך כך גם לאחרים) איני מונח בסוגיא כעת אולם זכורני שישנו עם זה מענה של הרבי (ופלפול של הרב עזרא שוחט) שאין שייך שיעבור יותר מיום אחד מכיון שגדר של יום הוא שיעבור 24 שעות ורק שייך שיעבור מיום אחד לפניו, ואיני מרחיב יותר כי איני זוכר הביאור, ומסתמא בן ראובן או סגי נהור יוכלו לצטט הלשון ולציין להביאור.

עושה חדשות
הודעות: 8878
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מאי 16, 2019 2:59 pm

אם עדיין לא הביאו לעיל,
בשו"ת ראשית ביכורים סי' ד מפלפל באורך על קטן שהגדיל בימי הספירה, (ונמצא שלא היה מחוייב בספירה מתחילתה), האם הוא מחוייב מדאו' בניהוג חג השבועות או שהוא פטור מכל מצוות החג.

עושה חדשות
הודעות: 8878
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 31, 2019 10:45 am

הובא בראשית ביכורים שם -
קול אליהו סימן כט.png
קול אליהו סימן כט.png (56.98 KiB) נצפה 1403 פעמים


לעצם הענין, גם ברמב"ן עה"ת העיר בזה קצת, ז"ל והוצרך לומר 'חוקת עולם לדורותיכם בכל מושבותיכם' באיסור החדש (פסוק יד) ובשביתת חג השבועות (פסוק כא), מפני שהוא תלוי בהנפת העומר ובמנחה חדשה, לומר שאפילו אחרי גלותנו בחוצה לארץ שאין עומר ומנחה, יצוה בהם, כי החדש אסור מן התורה בכל מקום. ולא הוצרך להזכיר כן ביום הזכרון, וכן בחג הסוכות לא הזכיר 'בכל מושבותיכם'...


ע"ע - https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=28&t=5143

לאנגע צדיק
הודעות: 15
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 12:13 am

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי לאנגע צדיק » א' מאי 10, 2020 10:04 pm

מפתיע, בעיניי, שנשאו ונתנו כאן כו"כ ת"ח בדברי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בזה, ולא טרחו לעיין בגוף דבריו (בלקוטי שיחות, בכמה מקומות) הק'; כי אילו היו מעיינים שם היו נוכחים שעל רוב מה שהעירו כאן (קטן שהגדיל, גר שנתגייר, התוצאה מהספירה השונה בנוגע לקרבנות, ועוד) - הוא מתייחס להדיא, או בגוף דבריו או בהערות שם.

[הפליאה היא הן על אלו שהעירו והן על אלו שביארו, ולא טרחו להביא גוף דבריו].

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1312
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מאי 10, 2020 11:53 pm

אני כן עיינתי טרם כתבי, והוא לא ענה שום תשובה המספקת על השאלות. אדרבא תביא את התשובות שלו ללא השם, ונווכח אם הם יכולים לעמוד תחת ביקורת הלומדים פה

ונתנו ידידים
הודעות: 683
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' מאי 11, 2020 7:02 am

לכאורה מה יהיה דינו במי שנסע מסוף היום לתחילת היום בדרך הארוך (דהיינו בלי לעבור את קו התאריך) האם יתחייב שוב בקר"ש ותפילה וכל הדברים, לכאורה צ"ל שלא יתחייב, וצ"ע, ועכ"פ ודאי שלא ימנה שוב ספירה (כמש"כ לעיל הרב סגי נהור).
וממילא איני מבין מה זה משנה איזה כיוון נסע, דהרי כל שעבר את קו התאריך בפסיעה אחת הוי כאילו עשה את כל הכיוון ההפוך עד תחילת היום, ומשום שנסע בכיוון ההפוך נשתנה המציאות, ואם היה עולה לשמים ומשם יורד לצד השני מה דינו? סך הכל חזר לתחילת יומו ולא התחיל יום חדש. (בעצם הרב אוצר החכמה שאל את שאילתי).

באר בשדה
הודעות: 146
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי באר בשדה » ג' מאי 12, 2020 11:51 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה שאני לא הבנתי בדברי הרבי מליובאוויטש הוא, שיום שבועות הוא יום הבאת קרבן, והקרבתם מנחה חדשה לה'. האם נאמר שידידינו עובר את קו התאריך יביא שתי הלחם בעצמו, חוץ ממה שיביאו כלל ישראל? איך מצינו חג פרטי לאיש פרטי? הרי החג הוא מקרא קדש, דהיינו שמתאספים ביחד לחוג, וכמו"ש הרמב"ן בפרשת אמור

יעוי' בד' הרע"ש שליט"א הערוכים בארוכה בקבצי 'מגדל אור' - ח"ז ע' 351 ואילך, ושוב עוד בח"ט ע' 163.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1312
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מאי 13, 2020 4:58 am

אני לא מכיר את רע"ש והוא בכלל לא דיבר על הטענה שלי.

וגם הרבה מדבריו נראים אלי כשפה בלתי מובנת ולא לשוה"ק. הוא מביא ראיות מלוי דאזל לבבל, בשעה שאין לה שום שייכות. ואח"כ מביא מיו"ט שני, אשר גם לה אין קשר. והכל לתרץ קושיא שלא שאל אדם מעולם. בקיצור, גיבובי דברים ללא שום תוכן אמיתי. ומה שמתלוצץ על כל ה'סברות' 'קושיות' וכדו' מראה על חסרון הבנה בפלפולא דאורייתא, וגם חסרון חיטוט אחר האמת בתורה.

חרסון
הודעות: 734
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי חרסון » ד' מאי 13, 2020 6:36 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני לא מכיר את רע"ש והוא בכלל לא דיבר על הטענה שלי.

וגם הרבה מדבריו נראים אלי כשפה בלתי מובנת ולא לשוה"ק. הוא מביא ראיות מלוי דאזל לבבל, בשעה שאין לה שום שייכות. ואח"כ מביא מיו"ט שני, אשר גם לה אין קשר. והכל לתרץ קושיא שלא שאל אדם מעולם. בקיצור, גיבובי דברים ללא שום תוכן אמיתי. ומה שמתלוצץ על כל ה'סברות' 'קושיות' וכדו' מראה על חסרון הבנה בפלפולא דאורייתא, וגם חסרון חיטוט אחר האמת בתורה.


יגעתי למצוא תיבות של מענה בדבריו (להבדיל מדיבורים שאינם ממין המענה) ולא מצאתי לי ארוכה. אינני מתייחס לתוכן דברי הכותב הנ"ל (שנראים לי מתייחסים ישירות לשאלתו, אף שלא הק' הכותב מהרמב"ן עה"ת.... אלא לסגנונו של מר, הצורב את העין לעיתים בחוסר הענייניות המודגש שבו. אם לא מצאו חן בעיניו דברי הג"ר עזרא שוחט שליט"א, יואיל לבאר טעמו ונימוקו ולא לפוטרם במשפטי רהבים מבלי פתרון בהם).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1312
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מאי 13, 2020 1:40 pm

אם הסתכלת בדבריו, היית רואה שעניתי במפורט על דבריו.

אמנם צריכים לחלק בין כהנת לפונדקית, א"א לעבור על דבריו משל היו תשובה לאחד מגדולי הפוסקים ויש עליו מה להעיר. הוא התלוצץ מכל מי שהעיז ל'הקשות' כאילו יש אנשים מסויימים בעולם שאסור להקשות עליהם. והקושיות שהביא, עם התירוצים שלו, א"א להתייחס אליהם ברצינות.

מעודי לא שמעתי על האיש הזה, ופשוט שאיננו מפורסם כ"כ ש'הרב עו"ש' הוא כבר שם מוכר לכל אחד, ואין לי חשבון אתו ולא עם איש אחר. יש לי חשבון עם דיבורים כמו שהוא הדפיס שם.

חרסון
הודעות: 734
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי חרסון » ד' מאי 13, 2020 4:31 pm

כל מ"ש לעיל שריר וקיים גם הכא, לצערי.

ואשאר בזה,
המוקירו כערכו.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1312
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מאי 13, 2020 4:42 pm

היה ספק מתי היה ר"ה, אם אלול היה מעובר או לא. לוי אזל לבבל וראה שהם אוכלים ביוהכ"פ כפי אשר פסקו בארץ ישראל, ולא אמר להם ולא מידי משום שלא היה יכול להעיד מפי הב"ד.

נמצא שהם טעו בדין ועשו את יוהכ"פ בטעות בי"א תשרי. והוא לא היה יכול להחזיר אותם ממנה.

אז מה? מה זה קשור לביהמ"ק? בביהמ"ק היה בי"ד בלשכת הגזית שהכריע על כל ספק. מה הקשר בין הסיפור ההיא לסיפור דנן, שלפי השיטה של הרבי מליובאוויטש האיש הזה עליו לחגוג את חג השבועות ביום אחר משאר כל העולם, לחגוג את חג הבאת הקרבנות ושתי הלחם ביום שונה משאר העולם? מה עשה חתן דנן בזמן המקדש? האם הביא קרבנו לבדו? האם לו הותר חדש לקרבן מנחה שרצה להביא?

הרמב"ן סתר את עצם יסודו של הרבי מליובאוויטש, שאחז שהחג הוא חג פרטי ולא של כלל ישראל, בשעה שהתורה קראה לה מקראי קדש, אשר פירושו התאספות הציבור ולא היחיד.

חרסון
הודעות: 734
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי חרסון » ד' מאי 13, 2020 5:00 pm

viewtopic.php?f=28&t=17942&p=625801#p364255

המציאה מלוי היא מציאה יפה לתת דוגמא כיצד 'מקום שבא משם' משפיע לדינא ממש גם כשמקום שבא לשם יש לו חפצא אחרת (אף שברור החילוק שכאן מוטעים הם וכאן הוא אמת). ולכן הדוגמא השניה משקפת יותר ופשוט.

בשי' הרמב"ן לא עיינתי אבל כמדומני ברור שלא העמיד דבריו במקום ההבנה הפשוטה שכל איש ישראל מחוייב במצוות החג מצד חלות החג על אותו היום אלא כקומה מע"ג. ועל בסיס אותה הבנה חידש הרבי, ששבועות תלוי ספירה (שגם זה כשלעצמו אינו חידוש, כמובן, אלא בנפק"מ היוצאת ממנו מחמת סוגיית קו התאריך החמורה). ומה לזה ולמקראי קודש.

וסגנונו החריף של הגרע"ב שוחט שליט"א עדין הרבה יותר מתלמידי החזו"א כשבאים לדבר על שיטת רבם בקו התאריך, או מסגנונו של הגרמ"מ שולזינגר בכמה דוכתי שכאלה... אני לא אוהב את זה באופן אישי, אבל אני מבין את זה. ומה שונים הדברים כאשר הם יוצאים מפיו ומעטו של ניק אלמוני..

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1312
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ספירת העומר בעבר קו התאריך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מאי 13, 2020 5:46 pm

או שיש בעיא בתרגום או משהו אחר.

זה לא 'חפצא' וגם לא 'אחרת', רק מחלוקת בהלכה גרידא, זהו! לא היה הבדל משמעותי בין לוי לאנשי בבל אלא הבדל בידיעותם, בשעה שהוא ידע מתי קבע ר"ה, הם לא ידעו. אין שום קשר בין הסיפור הזה לבין העובר את קו התאריך שאנחנו צריכים אפילו למצוא חילוקים.

כנראה לא קראת את המילים שלי בענין הרמב"ן. שבועות הוא מקרא קודש, נכון? מקרא קודש פירושו שמתאספים עם אחרים, נכון? אז החג הזה איננה חג פרטי של כל אחד, אלא חג של הציבור, מובן? איך זה מתיישב עם 'ספירה לכל אחד ואחד'? הרבה יותר קל לתרץ את זה מלבנות חג חדש עבור העובר את קו התאריך, ללא שום גיבוי מהראשונים והפוסקים.כל אחד חייב לספור את הספירה הכללית הזאת, מה בעיא? שלא יסמוך על הציבור, אלא שיעשה ביחד אתם.

ענין החזו"א וקו התאריך הוא משהו אחר, וגם לה אין שום דמיון להנידון שלנו. יש לה רקע רחב, והם מתייחסים להרקע ההיא. או להפוליטיקה שנוצרה סביב שיטתו. בענין האדמו"ר מליובאוויטש, גם אלו שאחזו שאינו מיוחד בתורתו..., לא הביאו ראיה מהפסק ההיא אלא מפסקים אחרים. לפסק זה אין שום רקע, ושם דבר אינו מצדיק דיבורים כמין אלו. והאמת היא שהבעיא בדיבוריו היא במהלך המחשבה הזאת. ענין זה שאסור להקשות על הרבי שלי הוא ניפוח הישות של האדם, כאילו זה עולמי הפרטי, וכל אחד בעולם חייב להתייחס אליה כפי רצונו. אין זה ביטול להרבי אלא הנפחת הישות.
וניק אלמוני הרבה יותר טוב מכאשר אדם נותן את חתימתו לגישה מעין זו


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים