מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות במגילת רות

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי יזל מדליו » א' יוני 04, 2017 3:01 pm

יש משהו מיוחד בגיורת "רות" ששמה הגוי נשאר גם אחר הגירות ולא שינתה את שמה.

אשמח אם משהו יוכל להרחיב בענין.

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 04, 2017 4:28 pm

ידוע שהשם רות הוא בגימטריא של המצוות שבהם עדיף יהודי על גוי להבדיל. וגם השם יתרו - גר - יש בו אותיות אלו המתאימות לגר.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי יזל מדליו » א' יוני 04, 2017 5:18 pm

אינני יודע להגדיר מספיק אבל יוצא ש"רות ויתרו" גם קודם גירות הם לא היו כ"כ גוים או שהם היו מוכנים כבר לגירות, ולכן אחר הגיור הם לא שינו את שמם הגוי.

בנקודה הזאת אשמח אם משהו יוכל יותר להרחיב ולהגדיר.

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 04, 2017 5:24 pm

לגבי יתרו כתוב שבתחילה היה שמו יתר ולאחר שהתגייר הוסיפו לו ו' על שמו. ראה במפרשי התורה ובמפרשי רש"י גם בתחילת פרשת יתרו וגם בפרשה שלנו - בהעלותך.

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 04, 2017 5:26 pm

קטע שמצאתי בנושא זה מתוך מה שכתב חכ"א:

מה שמעניין במיוחד הוא, ששלושת האותיות שמסיימות את השם "יתרו" מזכירות לנו שם נוסף של אדם שעשה מהפך והתגייר: רות המואביה, המפורסמת מ'מגילת רות' שבתנ"ך הנקראת על שמה. ואכן, פרשנים רבים כתבו כי האותיות הללו – תר"ו / רו"ת – קשורות מאוד לתהליך הגיור:
לפי התורה, גם מי שאינו יהודי חייב במצוות – אבל בעוד יהודי חייב בתרי"ג (=613) מצוות, נכרי חייב ב-7 מצוות בלבד (הנקראות "שבע מצוות בני-נֹח"). אם כן, כאשר הוא בא להתגייר ולהצטרף לעם ישראל, הוא בעצם מתחייב ב-606 מצוות חדשות, מעבר ל-7 שכבר היו לו, וזה בדיוק הערך המספרי של האותיות תר"ו.
ולמה יתרו לא מסתפק בשלושת האותיות הללו (כמו רות), ושמו כולל גם את האות יו"ד?
כותב על כך בספר הקבלי 'שני לוחות הברית' :
ראשית, האות י' היתה בשמו של יתרו לפני שהתגייר, וכדי 'שלא לפגוע' בה – השאירו אותה בתוך השם של האדם הגדול הזה גם לאחר שהתגייר ושמו 'עודכן'; ושנית, האות י' מסמלת כאן את העובדה שיתרו הגיע (לאחר שנים רבות של אמונות זרות) להכרה עמוקה בגדולתו של הבורא, "עתה ידעתי כי גדול י-ה-ו-ה מכל האלהים", והרי האות הראשונה והעיקרית בשמו הגדול של הקב"ה היא האות יו"ד (י-ה-ו-ה).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יוני 04, 2017 9:59 pm

יזל מדליו כתב:יש משהו מיוחד בגיורת "רות" ששמה הגוי נשאר גם אחר הגירות ולא שינתה את שמה.

אשמח אם משהו יוכל להרחיב בענין.

שמעתי [נראה לי גם הובא בשיעור של הרב מאזוז] שקראו לה בשם אחר.

מתון
הודעות: 351
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי מתון » ב' יוני 05, 2017 4:34 pm

דרומי כתב:אנצלי בימה זו לתמוה את התמיהה שעולה לי בכל שנה ושנה, ומן הסתם כבר נידונה בספרים אך שידי יד כהה לא הגיעה אליהם.

כל רוח הדברים במגילת רות הוא שאכן יש קשר משפחתי בין רות לבין נעמי. והדברים תמוהים לפי פשוטם, שהרי כל הנישואין שבין מחלון וכליון לא תפסו, שהרי בגויים עסקינן (ורק אח"כ התגיירה רות).

ובמלים פשוטות, לכאורה היו צריכים להשכיח את כל הסיפור העגום המספר על קשר אסור שבין יהודים לגויות, קשר שהוא גם אסור וגם לא תופס מבחינה הלכתית. והנה לא זו בלבד שלא משכיחים אותו אלא שמזכירים אותו שוב ושוב כאילו היה קשר לגיטימי ויש לו משמעות משפחתית עד כדי כך שהבן של רות נחשב לנכד של נעמי "חמותה"?!

הדברים נשגבים מבינתי.

כדברי איש ספר, אעתיק לשון הזוהר חדש
שאל רבי פדת לבריה של רבי יוסי איש סוכו. רות כיון שנתגיירה מפני מה לא קראוה בשם אחר אמר ליה כך שמעתי דשם אחר היה לה וכשנשאת למחלון קראו שמה רות ומשם עלתה בשם זה דהא כשנשאת למחלון נתגיירה לא לאחר זמן. אמר לו והכתיב אח"כ ואלהיך אלהי באשר תליני אלין וכו' הרבה התראות עשתה נעמי כדתנינן וכולן קבלה עליה. ואם נתגיירה קודם למה לה השתא כולי האי. אמר לו ח"ו שנשאה מחלון והיא גויה אלא כשנשאה נתגיירה ובחזקת אימת בעלה עליה עמדה היא וערפה בענין זה. כיון שמתו בעליהן ערפה חזרה לסורחנה ורות עמדה בטעמה. דכתיב הנה שבה יבמתך אל עמה ואל אלהיה [משמע דכתי' שבה] ורות דבקה בה כמו שהיתה בתחילה כיון שמת בעלה ברצונה דבקה בתורה. אמר לו שמעת מה שמה בתחילה אמר ליה גילית שמה (ס"א פלוניתא) כשנשאה מחלון קרא לשמה רות. ערפה הרפה שמה וחזרה לסרחונה ולשמה ולעמה ולאלהיה דכתיב הנה שבה יבמתך אל עמה ואל אלהיה. אל עמה להקרא בשם הראשון ואל אלהיה לעבוד ע"ז.


ועוד איתא בזוהר חדש:
ורות דבקה בה כמה שקבלה עליה בחיי בעלה דבקה באמונתה. בא וראה שבחה של רות שאע"פ שאימת בעלה לא היתה עליה דבקה באמונתה. ועל כל דא נעמי חידשה לה כמתחלה והתרתה בה התראות וכלן קבלתן עליה. רבי ברוקא אמר כתיב וישכם אברהם בבקר ויקח לחם וחמת מים ויתן אל הגר שם על שכמה ואת הילד כיון דכתיב אל הגר מהו שם על שכמה. אלא מלמד שהזהירה על עול האמונה וללמד במה שהיתה רגילה בתחלה עמו. כתיב הכא שם על שכמה. וכתיב התם שם שם לו חק ומשפט מה להלן עול שכינה אף כאן עול שכינה. מה עשתה כיון שראתה עצמה יוצאת מתחת רשותו של אברהם חזרה לקלקולה מה כתיב ותלך ותת"ע. אחרי ע"ג וגלולי בית אביה. וכתיב הבל המה מעשה תעתועים


ובעיקר הענין, ראה בספר הנפלא על רות של ר' משה קרביץ בחלק עמק הממלכה - פרקי עיון, פרק ה' - האם נתגיירו רות וערפה לפני נישואיהן למחלון וכליון? אשר הביא כל הדעות בנידון ממקורותם.

חיים פ.
הודעות: 61
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 12:26 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי חיים פ. » ו' דצמבר 01, 2017 2:15 pm

כיצד נקרא ספרו של ר' משה קרביץ המוזכר כאן? באוצר החכמה איננו.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מאי 15, 2021 11:24 pm

אם אפשר בבקשה להעלות את המאמר של רבי אייזיק שר (והוזכר לעיל)
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=161058
מאמר "רות - גיורת של אמת" עמוד רלז והלאה בדפי הספר.

לבי במערב
הודעות: 9199
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 16, 2021 12:16 am

חיים פ. כתב:כיצד נקרא ספרו של ר' משה קרביץ המוזכר כאן? באוצר החכמה איננו.
https://zbermanbooks.com/%D7%9E%D7%92%D ... 7%9B%D7%94

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מאי 16, 2021 1:08 pm

עושה חדשות כתב:1.
האם יש כזה ענין של יבום גם בזמנינו, דהיינו אשה שמת בעלה בלי ילדים ובלי אחים, תחזר להינשא לבן דודו או לא' מבני משפחתו כדי להקים לו שם? (לא זו בלבד, שהרי אם לא נתגיירה קודם לכן הרי היתה נשואה לו בגיותה. ולפי חלק מהמדרשים אולי גם רק בקטנותה).

אני מעיין כעת במגילה, ולא מבין את השאלה. הרי המטרה של נישואי בועז עם רות היתה כדי "לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ", וכדברי רש"י "מתוך שאשתו יוצאה ובאה בנחלה, ומכנסת ומוציאה, אומרים -זאת היתה אשת מחלון, ושמו נזכר עליה". אבל בזמנינו שאין גאולת נחלה, מהיכ"ת שנישואים עם אלמנתו של קרוב משפחה (שאינו אח ממש לפי דיני פרשת ייבום) יקימו את שמו של המת?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 16, 2021 1:35 pm

עושה חדשות כתב:אני מעיין כעת במגילה, ולא מבין את השאלה. הרי המטרה של נישואי בועז עם רות היתה כדי "לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ", וכדברי רש"י "מתוך שאשתו יוצאה ובאה בנחלה, ומכנסת ומוציאה, אומרים -זאת היתה אשת מחלון, ושמו נזכר עליה". אבל בזמנינו שאין גאולת נחלה, מהיכ"ת שנישואים עם אלמנתו של קרוב משפחה (שאינו אח ממש לפי דיני פרשת ייבום) יקימו את שמו של המת?

אבל ברמב"ן על סוד היבום מבואר שגם ביבום הזה נתגלגל נשמת מחלון בילד שיולד לרות.

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' מאי 16, 2021 5:31 pm

הפסוק אומר "עמך עמי ואלוקייך אלוקי";
אפשר לדייק בפסוק [ומסתמא הדברים כבר עתיקין] שכשם שאין גרות ללא קבלת מצוות, ואשר על כן רצון להצטרף לעם היהודי בלי לקבל את המצוות לא הופך אדם ליהודי [וכפי שנלחמו על עמדה זו כל גדולי הדור האחרון, כנגד הרוצים לגייר את המתנדבים לצבא וכדומה], הוא הדין להיפך, אין כזה דבר להיות מואבי בן דת יהודית, צרפתי עם דת יהודית או יפני עם דת יהודית.
בשונה מכל (או מרוב) הדתות בעולם שם אין קשר בין דת ללאום, ויכולים להיות שני עמים שונים ואף אויבים זה לזה החולקים את אותה אמונה ואת אותה דת, ההצטרפות לדת היהודית כוללת בהכרח הצטרפות לעם היהודי וללאום היהודי. הגירות היא קבלת הברית היהודית עם ה', והנכונות והמוכנות לסבול לטוב ולמוטב מן הגורל היהודי על כל מה שהוא כולל ומייצג. [הטעות של רמ"ד מנדלסון היתה בנקודה זו עצמה. הוא סבר שאפשר להיות גרמני בן דת משה, כמו שאפשר להיות גרמני בן דת יש"ו להבדיל, אך דרכו היא שהביאה לחרבן יהדות גרמניה ולהתבוללותם של צאצאיו].

יתכן שאפשר לגשת לגיור משני הכיוונים, ושניהם תקפים. יש מי שניגש לגיור מחמת הכרתו בצדקת האמונה היהודית, במתן תורה וברוממות המצוות, וכדי להשיג את זה נזקק להתחבר לעם היהודי.
יש מי שניגש מהכיוון השני - הוא רוצה להצטרף לעם היהודי מצד עצמו, אך הוא מבין שאי אפשר להיות חלק מן העם היהודי אם לא מקבלים גם את התפקיד של עם זה בעולם, ולכן הוא מקבל על עצמו את המצוות.

כאשר רות אומרת שהיא מבקשת להצטרף לנעמי היא מבטאת בזה לא רק את הרצון להיות חלק ממשפחתה של נעמי, אלא חלק מכל המערכת הקרויה עם ישראל.
רות בוודאי הכירה באמת ובאלוקות, אך כמו שכתבו קודם, הכרת האמת אינה מחייבת הצטרפות לעם ישראל. יתכן להיות גוי כשר וישר המקיים שבע מצוות בני נח ויזכה לעולם הבא שלו.
גורלו של עם ישראל, באותה תקופה היה קשה ולא נח, לאחר שנים של רעב, ורדיפות מצד עמים שכנים וחסרון שלטון מרכזי, שהביא להפקרות מנהיגותית ולאיש הישר בעיניו יעשה. החסד של רות הוא שהיא היתה מוכנה לעזוב הכל ולהצטרף לאותו גורל.
ברמה האישית והפרטית, נעמי הבהירה הבהר היטב לרות שלא תצפה לכך שאף אחד יחבק אותה ויכבד אותה על כך שעזבה את עמה ואת אלוהיה. במקרה הטוב יראו אותה כחלק ממשפחת אלימלך שצברה דירוג שלילי ביותר עם עזיבתה לשדה מואב, במקרה הרע יראו אותה כנטע זר השייך לעם המואבי המרוחק והמתועב מקדמת דנא שאסור אפילו להתחתן עם בניו (ואולי גם עם בנותיו). היא הלכה במודע לחיות חיים של עוני וחרפה [היא לא היתה יכולה להעלות על דעתה את הנישואין לשופט בית לחם].

לכן אין מה לשאול ממה נפשך - אם התגיירה רות בשביל הכרתה באמת איפה כאן החסד, ואם התגיירה בשביל עשיית חסד איפה מצינו כזו גירות. וכי כה פשוט לוותר על כל מנעמי החיים בשביל לדבוק באמת המייסרת, ובפרט שאין כל חיוב לעשות כן?!
נעמי הבינה שעיקר מטרתה של רות היתה לגמול חסד עם חמותה, ועצם המעשה הוא מעשה של חסד יותר מאשר הוא מעשה של אמת.

בנוגע לשאלה שעלתה כאן, איך נעמי נסתה לשכנע את רות ואת ערפה לחזור לגיותן אם כבר נתגיירו קודם לכן, הלוא היא בזה כמסית ומדיח יהודי להיות עובד עבודה זרה.
הנה מתוך דברי הזוהר חדש שנאמרו כאן קודם ניתן להבין תשובה לשאלה זו. לפי הזוהר הגירות שלהן קודם הייתה מתוך אימת בעליהן, ומעתה יש לומר דבר חידוש שכשם שמצינו שגר קטן מטבילין אותו על דעת בית דין ומגיירים אותו כי זכות היא לו להתגייר, אך מכל מקום כשמגדיל שואלים אותו האם הוא רוצה בגירות והוא יכול לסרב ואז יחזור להיות גוי, אך אם ירצה בגירות הרי הוא גר למפרע, ואם כן אולי הוא הדין במי שנתגייר מחמת פחד ואימה, אין לגירות זו תוקף סופי אלא אם וכאשר הוא משתחרר מהדבר שגרם לו את האימה עדיין הוא רוצה בגירות.
ולפי זה ניתן להבין פשט חדש במה שמבואר בגמרא בחולין על ענין הכותים, שאפילו לפי מי שסבר שגירותם חלה והיו גרי אמת, מכל מקום בסופו של דבר פסקו עליהם לאחר מאות שנים שדינם כגויים גמורים. ולכאורה ייפלא, איך היה ניתן לעקור את כל גירותם שנתגיירו והוחזקו כיהודים מאות בשנים [ואמנם מצאו להם דמות יונה בהר גריזים, אך לא מסתבר שעד עכשיו חיו חכמים בטעות לגביהם ופתאום התבררה הטעות]. ונראה כנ"ל, שגם לפי מי שסובר שהכותים גרי אמת הן, מודה שגירותם נעשתה מחמת אימה ופחד מן האריות שהכו בהם, אלא שמכל מקום סבירא ליה שגם גירות כזו יש לה תוקף אם אחר שעובר זמן וסר הפחד ממשיך הגר להחזיק ביהדותו. ועכשיו מובן שהתברר לחכמים שהגירות שלהם בטלה ומבוטלת היות שאמנם קבלו על עצמם גירות אמת אך לאחר כל השנים הללו התברר שבלבם פנימה לא התרצו בגירות וכאשר עזב אותם הפחד מה' חזרו לסורם לאותה דמות יונה שנמצאה בהר גריזים.

נ.ב.
בכל מה שקשור לספר רות, מומלץ מאד העיון בספרו הנפלא של הרב יוסף ליפוביץ נחלת יוסף על מגילת רות המלא תובנות מוסריות ומחשבתיות העולות מתוך המגילה.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 05, 2022 11:41 pm

אני חוזר לשאלה של הרב דרומי לעיל. אם אכן רות לא נתגיירה עד אחרי פטירת בעלה, מהיכ"ת להקים שם המת ולגמול עמו חסד ביבום ע"י בועז, ומה כל הקשר המשפחתי עם נעמי, בעוד שמן הראוי לכאו' להשכיח ולבטל את כל השייכות הזאת שאין לה תוקף הלכתי ואין בה שום צד ראוי לכאו' מבחינה אמיתית. האם בספרו של הרב קרביץ יש תשובה לשאלה זו?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 08, 2023 8:39 am

צר לי להרוס את הדרשה הנאה על "רות", אך:
האם קיים אחד ממוני המצוות שלדעתו הפרש המצוות שבין בני נוח לישראל הוא 606?

הלא לבני נוח מונים איסור "עבודה זרה" כאחד, ו"גילוי עריות" כאחד, ו"גזל/גניבה" כאחד, ולבני ישראל יש בהם כמה וכמה מצוות - כמדומני לפי דעת כל מוני המצוות...

צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 08, 2023 10:30 am

ולכן?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 08, 2023 11:07 am

ולכן המצוות שנצטוו בהם בני ישראל ולא בני נוח הן פחות מ600, ולא 606.

צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 08, 2023 11:11 am

איני מבין. בן נח שכעת כל מצוות ע"ז שלו הן אחת, וכל מצוות ג"ע שלו הן אחת וכו', כשיתגייר - הרי ייעשו לו מע"ז עוד כמה מצוות, ומעריות עוד כמה מצוות, וכו', ואם יעריך כעת את מספר המצוות שהוא מחויב בהן כעת למול מספר המצוות שהיה מחויב בהן מקודם - הוא 606...

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 08, 2023 6:41 pm

זה תירוץ דחוק. אל תעשה ממנו פירכא לקושיא...

צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 08, 2023 6:52 pm

מה דחוק? מעלתו מתייחס לחפצא של הדברים האסורים, ואומר שחלקם היו אסורים על הבן נח עוד מקודם, אבל מבחינת מנין המצוות, זהו פשוט ביותר שבן נח מצווה רק ב7 מצוות וישראל מצווה ב613 מצוות, וממילא ההפרש הוא 606. מה לא ברור כאן?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 08, 2023 7:52 pm

צופה_ומביט כתב:מה דחוק? מעלתו מתייחס לחפצא של הדברים האסורים, ואומר שחלקם היו אסורים על הבן נח עוד מקודם, אבל מבחינת מנין המצוות, זהו פשוט ביותר שבן נח מצווה רק ב7 מצוות וישראל מצווה ב613 מצוות, וממילא ההפרש הוא 606. מה לא ברור כאן?

כמדומני שרוב ככל הלומדים מבינים את הדרוש הזה על החפצא, ורוב ככל הדרשנים מספרים שהגר המתגייר מתחייב ב606 מצוות חדשות שהוא לא היה מחויב בהן קודם לכן וכו'...
ואתה מחדש כאן שזה "גדר מנין המצוות", שאמנם גם הגוי היה מחויב במצוות מסוימות, אבל מכיוון שהן נמנו אצלו כאחת - לכן זה נחשב שנוספו לו מצוות.

אני מסכים שזה תירוץ שאפשר לומר אותו. אבל הוא דחוק.

צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 08, 2023 8:14 pm

"רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות".

HaimL
הודעות: 742
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי HaimL » ב' אפריל 24, 2023 5:23 pm

צופה_ומביט כתב:"רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות".

גא"מ. אם באבות הקדושים, שכל מצוות שלהם ריחות היו, נאמר בהם שכר על כל דיבור ודיבור, כמ"ש רש"י ז"ל, אנחנו, שהמצוות שלנו הן שמן תורק שמך, לא כ"ש,
---
"אשר אראך" - לא גלה לו הארץ מיד כדי לחבבה בעיניו ולתת לו שכר על כל דבור ודבור כיוצא בו (בראשית כב) את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק כיוצא בו (שם) על אחד ההרים אשר אומר אליך כיוצא בו (יונה ג) וקרא עליה את הקריאה אשר אנכי דובר אליך

HaimL
הודעות: 742
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי HaimL » ג' מאי 09, 2023 8:23 pm

וַתֹּ֩אמֶר֩ ר֨וּת הַמּוֹאֲבִיָּ֜ה אֶֽל־נׇעֳמִ֗י אֵֽלְﬞכָה־נָּ֤א הַשָּׂדֶה֙ וַאֲלַקֳּטָ֣ה בַֽשִּׁבֳּלִ֔ים אַחַ֕ר אֲשֶׁ֥ר אֶמְצָא־חֵ֖ן בְּעֵינָ֑יו וַתֹּ֥אמֶר לָ֖הּ לְכִ֥י בִתִּֽי׃

א"מ, דאטו בחביבותא תליא מילתא, וכי רשאי בעה"ב לתת לקט שכחה ופאה לישר בעיניו. וראה ברמב"ם הלכות מתנ"ע, פרק א,
---
הלכה ח
כל מתנות עניים אלו אין בהן טובת הנייה לבעלים אלא העניים באין ונוטלין אותן על כרחן של בעלים ואפילו עני שבישראל מוציאין אותן מידו.

הלכה ט
כל גר האמור במתנות עניים אינו אלא גר צדק שהרי הוא אומר במעשר שני ובא הלוי והגר מה הלוי בן ברית אף הגר בן ברית ואעפ"כ אין מונעין עניי עכו"ם ממתנות אלו אלא באין בכלל עניי ישראל ונוטלין אותן מפני דרכי שלום.

צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מאי 09, 2023 8:46 pm

עיין כאן ברלב"ג תועלות ובמלבי"ם.

ועוד יש לומר שהגירות שלה היתה מוטלת בספק, א. האם התגיירה כראוי, כי לא התגיירה בפני בי"ד [ראה הדו"ד בזה בפירוש הרב משה קרביץ על הספורנו שם פסוק ו, מצויין כהערות שוליים לספורנו במהדורת על התורה שם], ב. האם מקבלים גרים ממואב [בפשטות כן, ורק שאינם באים בקהל כלומר איסור חיתון, אבל בירושלמי דמאי ב, א משמע שלא מקבלים מהם גרים כלל].

וא"כ, אם היא אינה גיורת אלא גויה - לא חייבים לתת לה מתנ"ע, אלא שמפני דרכי שלום אין ממחין בידם, כדאיתא במשנה גיטין ה, ח: "אין ממחין ביד עניי גויים בלקט ובשכחה ובפאה, מפני דרכי שלום", ומעתה תלוי הדבר במציאת חן בעיני בעה"ב, דיש מי שכן ימחה מכל מיני טצדקי, כי כך המציאות, שברגע שיש פתח ואינו הלכה חתוכה, אלא "אין ממחין" - במציאות בפועל אנשים נוהגים בזה כראות עיניהם בשעת מעשה.

כמו"כ יש מבארים בדעת הרמב"ם (מתנ"ע א, ט) שאין ממחין ביד עניי גויים רק אם באו ביחד עם עניי ישראל, אבל לא שיקחו הגויים את כל המתנ"ע לעצמם שבכה"ג לא הותר, ובכאן היתה רות לבדה בשדה בלי אף עני אחר [עיין במלבי"ם שם פסוק ג ופסוק ה], וא"כ יכול בעה"ב לגעור בה, משא"כ אם תמצא חן בעיניו יניח לה ללקוט בינתיים ויעצור אותה רק אם יראה שעומדת לכלות את כל הלקט ועדיין לא באו עניי ישראל.

ועוד יש לומר שגם לגבי הגירות עצמה מי שהיא תמצא חן בעיניו יהפך בזכותה לומר שכן התגיירה כראוי, ועכ"פ היא ספק גויה ולא ודאי, וממילא יניח לה ללקוט. אבל רעיון זה צ"ת מבחינה הלכתית.

HaimL
הודעות: 742
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי HaimL » ד' מאי 17, 2023 5:34 pm

וַתֵּ֤לֶךְ וַתָּבוֹא֙ וַתְּלַקֵּ֣ט בַּשָּׂדֶ֔ה אַחֲרֵ֖י הַקֹּצְרִ֑ים וַיִּ֣קֶר מִקְרֶ֔הָ חֶלְקַ֤ת הַשָּׂדֶה֙ לְבֹ֔עַז אֲשֶׁ֖ר מִמִּשְׁפַּ֥חַת אֱלִימֶֽלֶךְ׃

א"מ, דכתיבא בקראי דלקמיה,
וַתֹּ֧אמֶר לָ֣הּ נׇעֳמִ֗י קָר֥וֹב לָ֙נוּ֙ הָאִ֔ישׁ מִֽגֹּאֲלֵ֖נוּ הֽוּא׃

וא"כ, מ"ט לא א"ל מעיקרא, לכי ללקט בשדה בועז, כי קרוב לנו האיש וכו'

ובעצם העניין קשה, דכתיב,
וַיַּ֤עַן בֹּ֙עַז֙ וַיֹּ֣אמֶר לָ֔הּ הֻגֵּ֨ד הֻגַּ֜ד לִ֗י כֹּ֤ל אֲשֶׁר־עָשִׂית֙ אֶת־חֲמוֹתֵ֔ךְ וגו', וא"כ, אמאי לא הקדים בועז לבוא ולפרנס את נעמי ואת רות.

צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מאי 17, 2023 8:54 pm

השאלה הראשונה: מלבי"ם.
השאלה השניה: בפשטות אך זה עתה נודע לו מהנער הניצב על הקוצרים.

HaimL
הודעות: 742
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי HaimL » ד' מאי 17, 2023 8:55 pm

וַיֹּ֗אמֶר הָ֠בִ֠י הַמִּטְפַּ֧חַת אֲשֶׁר־עָלַ֛יִךְ וְאֶחֳזִי־בָ֖הּ וַתֹּ֣אחֶז בָּ֑הּ וַיָּ֤מׇד שֵׁשׁ־שְׂעֹרִים֙ וַיָּ֣שֶׁת עָלֶ֔יהָ וַיָּבֹ֖א הָעִֽיר׃

ובפירוש המיוחס לרש"י ז"ל,
---
שש שעורים - אי אפשר לומר "שש סאין" שאין דרכה של אשה לשאת כמשאוי זה, אלא שש שעורים ממש. ורמז לה שעתיד לצאת ממנה בן שמתברך בשש ברכות:
---

וא"מ, דא"ה, מאי לשון וימד, דמה שייך לשון מידה בשש שעורים, והל"ל ויספור, או וימנה, שש שעורים וכו'.
וגם, מה שייך לשון וישת עליה, דהא שש שעורים הוא דבר הניטל ביד ואינו מגיע לכתפיים, והל"ל ויתן בידה,
או ויתן לה.

HaimL
הודעות: 742
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי HaimL » ד' מאי 17, 2023 9:23 pm

צופה_ומביט כתב:השאלה הראשונה: מלבי"ם.

חיפשתי, ומצאתי את פירושו על פסוק א', אם לזה התכוון כבודו.

אבל, אכתי קשה מדבריו על דבריו זצ"ל. דפירש שלא רצתה להינות ממתנת קרובה העשיר, אלא ממה שזיכתה לה התורה בלקט,
מחמת שלא רצתה לגלות לפניו את מחסורה. אבל על הפסוק
וַתֵּלַ֣כְנָה שְׁתֵּיהֶ֔ם עַד־בּוֹאָ֖נָה בֵּ֣ית לָ֑חֶם וַיְהִ֗י כְּבוֹאָ֙נָה֙ בֵּ֣ית לֶ֔חֶם וַתֵּהֹ֤ם כׇּל־הָעִיר֙ עֲלֵיהֶ֔ן וַתֹּאמַ֖רְנָה הֲזֹ֥את נׇעֳמִֽי׃
פירש,
---
וי"ל שאמר מלת שתיהם לפרש מ"ש ותהם כל העיר כי נעמי היו לה תמיד עבדים ושפחות ובני בית ובצאתה מביתה היתה מוקפת מהמון רב ועתה ראו שלא באו רק כלה וחמותה שתיהם לבד כעניים נעזבים, עז"א ותהם כל העיר:
---
א"כ, לפי דבריו זצ"ל, מחסורה של נעמי היה ידוע לכל העיר.

ועוד קשה מדבריו, דכתב בפירושו לפסוק א',
---
ולבל נאמר שלכן לא פנתה אל בועז מפני שיראה שישיב פניה ריקם ע"ז הקדים שבועז היה מנהל אותה בלחם אם מצד שהי' מודע ומכיר ואוהב בין לנעמי בין לאישה עז"א ולנעמי מודע לאישה [ומודע ר"ל אוהבה ומכירה היטב לא אח רחוק] וגם היה ממשפחת אלימלך והוא בעצמו היה איש גבור חיל שכבר בארתי (בפ' יתרו י"ח כ"ה) ששם אנשי חיל כולל כל המדות הטובות ובכללם הנדיבות ושנאת הבצע, והיה איש גדול נודע בשם שעז"א ושמו בועז וא"כ בודאי לא היה מעלים עיניו משאר בשרו:
---
א"כ, גם אם לא הייתה הולכת לשדהו ואומרת שהיא כלתה של נעמי קרובתו, אכתי ברירא לן שהייתה מלקטת בשדהו באין מפריע,
משום דהוא איש חיל, בעל מידות טובות ונדיב לב.

HaimL
הודעות: 742
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי HaimL » ד' מאי 17, 2023 9:33 pm

צופה_ומביט כתב:השאלה השניה: בפשטות אך זה עתה נודע לו מהנער הניצב על הקוצרים.

וַיַּ֗עַן הַנַּ֛עַר הַנִּצָּ֥ב עַל־הַקּוֹצְרִ֖ים וַיֹּאמַ֑ר נַעֲרָ֤ה מֽוֹאֲבִיָּה֙ הִ֔יא הַשָּׁ֥בָה עִֽם־נׇעֳמִ֖י מִשְּׂדֵ֥י מוֹאָֽב׃

קודם כל, מלשון הפסוק הזה (שבו רק נאמר שהנער אמר לו שזאת כלתה של נעמי,
ששבה איתה ממואב, ולא התפרש אם אמר לו יותר מזה), קצת משמע שהנער אמר
את זה בלשון של חוסר כבוד, דכתיב נערה מואביה היא וגו', ואף לא הזכיר שהיא
כלתה של נעמי, שיש בזה מעלת הייחוס למשפחת אלימלך.

ודבר שני, קצת משמע מלשון הגד הוגד וגו', שהוא מתמול שלשום, ולא מעתה.
כלומר, בועז שמע זה מכבר על מעשיה הטובים, ולא הכירה בפניה, ורק עכשיו,
שאמר לו הנער שזאת כלתה של נעמי, הכירה, והכיר לה טובה.

צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מאי 17, 2023 9:35 pm

יסתכל מעלתו בכל דברי המלבי"ם בפרק לפי הסדר ואקוה שימצא נחת בעז"ה.

HaimL
הודעות: 742
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי HaimL » א' מאי 21, 2023 5:19 am

HaimL כתב:וגם, מה שייך לשון וישת עליה, דהא שש שעורים הוא דבר הניטל ביד ואינו מגיע לכתפיים, והל"ל ויתן בידה,
או ויתן לה.

וגם אם נפרש וישת עליה, על המטפחת (ואז קשה, אמאי נאמרה לשון שיתה, ולא נאמר לשון יותר קרובה לזה שצרר את השעורים בתוך המטפחת), מ"ט לא נתן בידה, והיה צריך את המטפחת. ושמא אין דרך אישה לקחת מידי דמיכלא ביד, מבלי להצניעם. ואכתי קשה לשון וימד שש שעורים.

משוש דורים
הודעות: 930
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי משוש דורים » א' מאי 21, 2023 7:55 pm

אם בגימטריות עסקינן ידוע מש"כ האר"י דרות הוא הגימטריה של המילוי דשם אדנו"ת, וביאור הענין, דהנה כל פסוקי מגילת רות (חוץ מח') פותחים בוא"ו, וכתב האר"י דלא היה הדור זכאי ולכן הוא בבחינת יש שהולך אצל זיווגו, והיינו דדרגת הדור ההוא בימי שפוט השופטים שהנוק' לא היתה בשלמות, והוא"ו בחי' ז"א היה צריך לבנות את בניינה מחדש ולתקן אותם בשלמות להוציא את נשמת דהע"ה שהוא שלמות הה"א - מלכות - נוק', ורות היא היתה תיקון החלק הנעלם של שם אדנו"ת שהוא השם של הנוק', (ודעת לנבון נקל דהוא ענין שש השעורים בחינת וא"ו דז"א שנתן לה בועז).

אור עולם
הודעות: 1343
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

הודעהעל ידי אור עולם » א' מאי 28, 2023 1:25 pm

אשמח לעזרה בהבנה פשוטה - מה ציפו נעמי ורות שיקרה בליל הירידה אל הגורן? מה הייתה התכנית?

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 28, 2023 2:41 pm

כמדומני מפורש במגילה
נעמי אומרת לרות שאחר "וגלית מרגלותיו ושכבת": "והוא יגיד לך את אשר תעשין".
אמנם בביצוע מפורש שרות בקשה ממנו "ופרשת כנפך על אמתך כי גואל אתה" ולא מצינו שנעמי אמרה לה לבקש במפורש אבל יתכן שכדי להרגיע את בעז מהחרדה שנלפת בה ורות היתה צריכה להסביר שזו היא היא מצאה לנכון גם להסביר לו את מטרת בואה.
יתכן שלא ידעו נעמי ורות על קיומו של הגואל הקרוב יותר או שלא חשבו שהוא יסכים.

אור עולם
הודעות: 1343
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

הודעהעל ידי אור עולם » א' מאי 28, 2023 3:11 pm

גם בלי הגואל הקרוב - מדובר כאן ביבום שאינו דאו', וצריך קידושין.

י. אברהם
הודעות: 2752
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

הודעהעל ידי י. אברהם » א' מאי 28, 2023 3:26 pm

אור עולם כתב:אשמח לעזרה בהבנה פשוטה - מה ציפו נעמי ורות שיקרה בליל הירידה אל הגורן? מה הייתה התכנית?

עי' בספורנו פי' חדש

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 28, 2023 5:06 pm

בגמ' ב"ב צא. איתא דאלימלך היה בנו של נחשון בן עמינדב.
והנה בחפש'י ראיתי להרב יפה ענף על המדרש שכתב שהיה נכדו. אשמח לדעת מקורו?
וכן בכל הענין איך זה מסתדר בשנים.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שאלות במגילת רות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 28, 2023 5:08 pm

בענין בחינת נעמי את גירותן. כתב על זה מאמר יפה בספר דרש דוד הופשטטר.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 28, 2023 5:45 pm

אור עולם כתב:גם בלי הגואל הקרוב - מדובר כאן ביבום שאינו דאו', וצריך קידושין.

מה זה קשור?


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים