עמוד 1 מתוך 2

הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ה' מאי 20, 2010 11:01 pm
על ידי יצחק
האם מישהו יכול לחפש באוצר ולהעלות לכאן הסבר על סדר התיקון ליל שבועות. למשל, מאיזה פרשה מביא את כל הפרשה (למשל פרשת בשלח) מהי הסיבה לכך, מילא הפרשיות שמדבר מענין קבלת התורה.
ובכלל על איזה סדר תיקנו את זה

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ה' יוני 09, 2011 3:08 pm
על ידי זרח
האם יש למישהו תשובה על השאלה הז?
או מקורות שאפשר לעיין בנושא

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ו' יוני 10, 2011 12:36 am
על ידי מורה צדק
בתיקון שאני קראתי לא היה את פרשת בשלח.
חוץ מהפרשיות שהובאו תחילתן וסופן, הובאו תחילת פרשת בראשית, קבלת התורה בב' המקומות וקרבן החג, ובנ"ך את ההפטרה ומגילת רות. ובזה הכל פשוט מלבד בראשית שיש למצוא הסבר לזה.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ו' יוני 10, 2011 2:55 am
על ידי אוהב אוצר
סדר הלימוד מופיע בשער הכוונות והביאו בשלימות כף החיים [סופר] סימן תצ"ד ס"ק ז.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ו' יוני 10, 2011 12:16 pm
על ידי זרח
מורה צדק כתב:בתיקון שאני קראתי לא היה את פרשת בשלח.

מעניין, באיזה הוצאה השתמשת?

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ו' יוני 10, 2011 12:21 pm
על ידי איש_ספר
פרשת בשלח כמו כל הפרקים בתהלים (וכמובן המשניות) הם מהוספות האשכנזים שאינם באר"י וממילא אינם בתיקון של הספרדים המופיע בתוך קריאי מועד.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: א' יוני 12, 2011 1:12 am
על ידי מורה צדק
אפשר שפרשת בשלח נכנסה בטעות, מאחר שקוראים אותה בתיקון שביעי של פסח?

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: א' יוני 12, 2011 1:29 am
על ידי איש_ספר
כידוע מקור סדר אמירת האשכנזים הוא משלה"ק. וז"ל:
וסדר הלימוד של זו הלילה כבר נתפרסם ונודע לרבים על ידי הקונטריסין שנתפשטו. והמנהג הזה נתפשט בכל ארץ ישראל ובכל המלכות אין נקי כולם כאחד מגדולים ועד קטנים, וכן קיימו וקבלו עליהם ועל זרעיהם. ומאחר שהוספתי גם כן נופך משלי בענין סדר לימוד זאת הלילה, על כן ארשום הכל ביחד. החרדים לדבר ה' ישתדלו שיהיה מנין ביחד, דאכל ביה עשרה שכינה שריא. צריך ללמוד חלק מתורה נביאים וכתובים, ששה סדרים, ספר יצירה זוהר, תרי"ג מצות. והנה כל תורה שבכתב צריך לקרות ששה פסוקים מכל סדרה וסדרה, וכן מכל ספר מכ"ד ספרים, דהיינו שלושה פסוקים ראשונים ושלושה פסוקים אחרונים. וכבר ידעת תורה שבכתב היא ו' מהשם סוד תפארת. והנה תפארת הכלול מחסד וגבורה נגד זה שלושה פסוקים ראשונים, ויסוד שהוא משך התפארת הוא כלול מנצח והוד נגד שלושה פסוקים אחרונים. ככה ינהג בכולם, זולת איזה פרשיות נפלאות ראוי לקרות אותם. מתחיל בבראשית וקורא כל מעשה בראשית עד אשר ברא אלהים לעשות, ואחר כך שלושה פסוקים אחרונים. אח"כ נח לך לך וירא חיי שרה תולדות ויצא וישלח וישב מקץ ויגש ויחי שמות וארא, מכל אחד ששה פסוקים כנ"ל. ובפרשת בא שלושה פסוקים הראשונים ואחר כך מן ויאמר אל משה קדש לי כל בכור עד סוף כל הפרשה. ובפרשת בשלח יתחיל ויקרא הכל עד כי אני ה' רופאך. ואחר כך שלושה פסוקים אחרונים. ובפרשת יתרו שלושה פסוקים ראשונים ואחר כך יתחיל מן בחודש השלישי כו' עד סוף כל הפרשה. ובפרשת משפטים שלושה פסוקים הראשונים ואחר כך מואל משה אמר עד סוף הפרשה. ואחר כך תרומה תצוה כל אחת ששה פסוקים כנ"ל. אחר כך פרשת כי תשא שלושה פסוקים ראשונים, ואחר כך מויאמר ה' אל משה עד סוף הפרשה. ואחר כך מן ויקהל כו' עד פרשת ואתחנן מכל פרשה ששה פסוקים, זולת פרשת נשא יוסיף לקרות גם כן פרשת ברכת כהנים מן וידבר ה' אל משה כו' עד ואני אברכם. ואחר כך בפרשת ואתחנן שלושה פסוקים הראשונים ואחר כך מויקרא אל משה כו' עד וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך, ואחר כך שלושה פסוקים אחרונים. ובפרשת עקב שלושה פסוקים ראשונים ובפרשת ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כו' עד זבת חלב ודבש. ואחר כך בפרשת והיה אם שמוע כו' עד על הארץ, ואחר כך שלושה פסוקים אחרונים. ואחר כך בפרשת ראה שלושה פסוקים ראשונים ואחר כך משבעה שבועות תספר לך עד סוף הפרשה. ושופטים כי תצא כי תבא נצבים וילך האזינו ששה פסוקים מכל פרשה כנ"ל. אחר כך וזאת הברכה כולה, [ובסיום תורה יאמרו קדיש]:
(ובכלל תיקון ז' של פסח הוא בעיקר מנהג שרווח אצל ספרדים ואיטליונים וכמעט לא אצל אשכנזים).

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: א' יוני 12, 2011 4:54 am
על ידי אדג
מילתא בכדי נסבא: מיהו מחבר מניין המצוות שבתיקון? הוא על סדר הפרשיות, אך איני חושב שהוא מבעל החינוך. לא חקרתי כל עיקר, אבל כך מדומני.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: א' יוני 12, 2011 7:47 am
על ידי שמש חכמים
אדג כתב:מילתא בכדי נסבא: מיהו מחבר מניין המצוות שבתיקון? הוא על סדר הפרשיות, אך איני חושב שהוא מבעל החינוך. לא חקרתי כל עיקר, אבל כך מדומני.
רעו.pdf
נטעי גבריאל על שבועות
(52.36 KiB) הורד 493 פעמים

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: א' יוני 12, 2011 2:58 pm
על ידי איסתרא בלגינא
מורה צדק כתב:ובזה הכל פשוט מלבד בראשית שיש למצוא הסבר לזה.


ג"ז פשוט שקוראים כל מעשה בראשית יום השישי ויכולו שהוא מוסב על מת"ת לדרשת חז"ל.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: א' יוני 12, 2011 6:40 pm
על ידי שבטיישראל
איש_ספר כתב:(ובכלל תיקון ז' של פסח הוא בעיקר מנהג שרווח אצל ספרדים ואיטליונים וכמעט לא אצל אשכנזים).[/size]

דומני שכבר העלו כאן בערב מאמרו של ר' יחיאל גולדהבר שליט"א המוכיח שתיקון ליל שביעי של פסח מקורה אצל כת ש"ץ

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: א' יוני 05, 2022 9:35 pm
על ידי יעקל
אודה לחו"ר הפורום על מקור המנהג שרווח אצל הרבה מבני אשכנז לומר קדיש יתום אחרי הנביאים והכתובים וקדיש דרבנן אחרי תורה שבע"פ (סה"כ קדישין 13 כמנין אחד).

ולמשל ראיתי הפוך, שבחב"ד לא אומרים שום קדיש. מה המקור לזה ?

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ב' יוני 06, 2022 12:06 am
על ידי פרנצויז
שמש חכמים כתב:
אדג כתב:מילתא בכדי נסבא: מיהו מחבר מניין המצוות שבתיקון? הוא על סדר הפרשיות, אך איני חושב שהוא מבעל החינוך. לא חקרתי כל עיקר, אבל כך מדומני.

[attachment=0]רעו.pdf[/]
נטעי גבריאל על שבועות

viewtopic.php?f=7&t=13493&p=631025&hilit=#p631025

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ב' יוני 06, 2022 12:12 pm
על ידי עניו כמשה
יצחק כתב:האם מישהו יכול לחפש באוצר ולהעלות לכאן הסבר על סדר התיקון ליל שבועות. למשל, מאיזה פרשה מביא את כל הפרשה (למשל פרשת בשלח) מהי הסיבה לכך, מילא הפרשיות שמדבר מענין קבלת התורה.
ובכלל על איזה סדר תיקנו את זה


בלתק
עין בשלה מסכת שבועות בתחילתו מבאר קצת מזה
וכמובן בפרי עץ חיים

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ב' יוני 06, 2022 12:15 pm
על ידי עניו כמשה
שבטיישראל כתב:
איש_ספר כתב:(ובכלל תיקון ז' של פסח הוא בעיקר מנהג שרווח אצל ספרדים ואיטליונים וכמעט לא אצל אשכנזים).[/size]

דומני שכבר העלו כאן בערב מאמרו של ר' יחיאל גולדהבר שליט"א המוכיח שתיקון ליל שביעי של פסח מקורה אצל כת ש"ץ


התכוונת אולי שמקורו מהחמת ימים
אבל גולדבהר ני אוחז שחמי זה מהרב אלגאזי ולא מכת שץ
אדמח שתביא את המאמר המדובר בבקשה

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ב' יוני 06, 2022 12:18 pm
על ידי עניו כמשה
יעקל כתב:אודה לחו"ר הפורום על מקור המנהג שרווח אצל הרבה מבני אשכנז לומר קדיש יתום אחרי הנביאים והכתובים וקדיש דרבנן אחרי תורה שבע"פ (סה"כ קדישין 13 כמנין אחד).


מנין הקדישין הוא מההשלה שציינתי לעיל

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ב' יוני 06, 2022 12:21 pm
על ידי עניו כמשה
יעקל כתב:אודה לחו"ר הפורום על מקור המנהג שרווח אצל הרבה מבני אשכנז לומר קדיש יתום אחרי הנביאים והכתובים וקדיש דרבנן אחרי תורה שבע"פ (סה"כ קדישין 13 כמנין אחד).

ולמשל ראיתי הפוך, שבחב"ד לא אומרים שום קדיש. מה המקור לזה ?


כדעת רוב הפוסקים שלא מרבים בקדישים ומסתמא האדמוהז גם פוסק את זה בשוע שלו

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ב' יוני 06, 2022 12:43 pm
על ידי יעקל
עניו כמשה כתב:
יעקל כתב:אודה לחו"ר הפורום על מקור המנהג שרווח אצל הרבה מבני אשכנז לומר קדיש יתום אחרי הנביאים והכתובים וקדיש דרבנן אחרי תורה שבע"פ (סה"כ קדישין 13 כמנין אחד).

ולמשל ראיתי הפוך, שבחב"ד לא אומרים שום קדיש. מה המקור לזה ?


כדעת רוב הפוסקים שלא מרבים בקדישים ומסתמא האדמוהז גם פוסק את זה בשוע שלו


מי הם הפוסקים שלא מרבים בקדישין ?

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ב' יוני 06, 2022 1:48 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:
עניו כמשה כתב:
יעקל כתב:אודה לחו"ר הפורום על מקור המנהג שרווח אצל הרבה מבני אשכנז לומר קדיש יתום אחרי הנביאים והכתובים וקדיש דרבנן אחרי תורה שבע"פ (סה"כ קדישין 13 כמנין אחד).

ולמשל ראיתי הפוך, שבחב"ד לא אומרים שום קדיש. מה המקור לזה ?


כדעת רוב הפוסקים שלא מרבים בקדישים ומסתמא האדמוהז גם פוסק את זה בשוע שלו


מי הם הפוסקים שלא מרבים בקדישין ?


יעויין באשכול כאן
viewtopic.php?f=50&t=37275&hilit=%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%A7%D7%A1&sid=0d7e1bea84cd8866d4559c7831a0b037#p414141

(בייחוד במאמרי הרב קוטקס שצויינו שם, שביסודיות מופלאה לא הניח מקור בעניין זה שלא הביאו)

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 16, 2023 6:12 pm
על ידי אשי ישראל
יצחק כתב:האם מישהו יכול לחפש באוצר ולהעלות לכאן הסבר על סדר התיקון ליל שבועות. למשל, מאיזה פרשה מביא את כל הפרשה (למשל פרשת בשלח) מהי הסיבה לכך, מילא הפרשיות שמדבר מענין קבלת התורה.
ובכלל על איזה סדר תיקנו את זה


ראה במאמר 'תיקון ליל שבועות', שמואל ישמח, ירחון האוצר סיוון תשע"ז עמ' מה. המאמר עוסק בסדר התיקון [והשינויים שבין התיקונים השונים].

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 23, 2023 2:32 pm
על ידי אשי ישראל
אשי ישראל כתב:
יצחק כתב:האם מישהו יכול לחפש באוצר ולהעלות לכאן הסבר על סדר התיקון ליל שבועות. למשל, מאיזה פרשה מביא את כל הפרשה (למשל פרשת בשלח) מהי הסיבה לכך, מילא הפרשיות שמדבר מענין קבלת התורה.
ובכלל על איזה סדר תיקנו את זה


ראה במאמר 'תיקון ליל שבועות', שמואל ישמח, ירחון האוצר סיוון תשע"ז עמ' מה. המאמר עוסק בסדר התיקון [והשינויים שבין התיקונים השונים].


מהדורה מעודכנת ומשופרת של המאמר ניתן לקבל אצלי

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 23, 2023 9:52 pm
על ידי הארי החי
עלה ברעיוני שלאלו שרוצים לומר את התיקון ועדיין ישאר להם זמן ללמוד - שדבר טוב הוא ללקט את עיקר התיקון הנהוג מקדמת דנא בלי ההוספות המאוחרות [עי' בשל"ה שהוא עצמו הוסיף כמה הוספות].. .

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 23, 2023 10:10 pm
על ידי אור עולם
בבקשה

עריכה:
היה אמור להצטרף קובץ ונשמט, והנה הוא עתה.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 23, 2023 11:45 pm
על ידי יהודה בן יעקב
ראה בכל אשכול זה: viewtopic.php?f=28&t=218

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 10:53 am
על ידי אשי ישראל
אשי ישראל כתב:
אשי ישראל כתב:
יצחק כתב:האם מישהו יכול לחפש באוצר ולהעלות לכאן הסבר על סדר התיקון ליל שבועות. למשל, מאיזה פרשה מביא את כל הפרשה (למשל פרשת בשלח) מהי הסיבה לכך, מילא הפרשיות שמדבר מענין קבלת התורה.
ובכלל על איזה סדר תיקנו את זה


ראה במאמר 'תיקון ליל שבועות', שמואל ישמח, ירחון האוצר סיוון תשע"ז עמ' מה. המאמר עוסק בסדר התיקון [והשינויים שבין התיקונים השונים].


מהדורה מעודכנת ומשופרת של המאמר ניתן לקבל אצלי


מצורפת המהדורה המשופרת [מהד' רביעית תשפ"ג] . צירפתי כאן גם קובץ קצר על התיקון למעשה שבעזרתו ניתן לומר את התיקון בעזרת תנ"ך פשוט, ובה בעת להבחין בין דברי האר"י ובין הוספות השל"ה.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 4:55 pm
על ידי יעקל
בהרבה מחזורים, מוזכר העניין להגיד ק"י אחרי המקרא, ואחרי כל סדר מהו' סדרי משנה, ר"ח בן עקשיא וכו' וקדיש דרבנן

נשאלתי מה הצורך של ר"ח בן עקשיא וכו' אחרי שאמרו מלא משניות ?

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 8:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
קדיש דרבנן אומרים רק על אגדה של דרשת פסוק, כמבואר בפוסקים.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 8:18 pm
על ידי יעקל
חייב להיות שבתוך המשניות ששונים אז, יש דרשת חז"ל אחת לכה"פ...

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 8:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
מנהג ישראל שלא לסמוך על דרשות שבאמצע המשניות וכיו"ב, אלא לומר רבי חנניא בסיום הענין ואחריו קדיש דרבנן, ולכן אומרים משנה זו אחרי פרקי אבות, אף אחרי הפרקים שיש בהם דרשת פסוק (ואף שאמרו בהתחלה דרשת פסוק במשנת "כל ישראל ... שנאמר ועמך כולם צדיקים" וכו').

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 8:24 pm
על ידי יעקל
מעניין, מהו מקור מנהג ישראל זה ?

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 8:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:מעניין, מהו מקור מנהג ישראל זה ?

עיין בשו"ע או"ח ונו"כ בהלכות קדיש, ומסתמא תרווה צמאונך.
אינני זוכר באיזה סימן זה.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 8:57 pm
על ידי במסתרים
יעקל כתב:מהו מקור מנהג ישראל זה ?
עיין מגן אברהם סימן נד סק"ג.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 9:07 pm
על ידי יעקל
במסתרים כתב:
יעקל כתב:מהו מקור מנהג ישראל זה ?
עיין מגן אברהם סימן נד סק"ג.


ומה עם הקדיש דרבנן שלאחר איזהו מקומן ור' ישמעאל, אין שם דרשות חז"ל ורז"ל ... ?

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 9:13 pm
על ידי במסתרים
יעקל כתב:ומה עם הקדיש דרבנן שלאחר איזהו מקומן ור' ישמעאל, אין שם דרשות

שלחן ערוך הרב סוף סימן נד כתב:(אבל אחר איזהו די בסיום תפלת יה"ר)
ולא ביאר הטעם. ועיין במה שצויין שם על הגליון.

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 11:25 pm
על ידי יעקל
ועכשיו חוץ מזה קראתי שהרב ח"ס נהג כל יום להגיד רחב"ע וכו' עם קדיש דרבנן אחרי שיעור היומי בישיבתו (אינני זוכר את המקור)

מעניין שכיום לא נוהגים כך בישיבותינו (למיטב דיעתי עכ"פ)...

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ד' מאי 31, 2023 5:03 am
על ידי חיים סופר
אני תמה מדוע עד שנת תשפ"ג עדיין לא יצא "תיקון ליל שבועות" שלם
עם ציונים לפני כל פיסקא המקור לאומרו [אם הוא מהאר"י או מהשל"ה וכו']
עם פירושים - לכה"פ איזה פירוש קצר לכל ענין
עם מראי מקומות בשלימות
תרי"ג מצות עם השלמות וציונים
[אחר שיש כבר אלפי הגדות של פסח למה לא יהא תיקון שבועות אף אחד בשלימות...]

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ד' מאי 31, 2023 7:04 am
על ידי הפצת המעיינות
חיים סופר כתב:אני תמה מדוע עד שנת תשפ"ג עדיין לא יצא "תיקון ליל שבועות" שלם
עם

גם אני תמה מדוע לא הוצאת "תיקון ליל שבועות" שלם עם עם עם עם

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ד' מאי 31, 2023 2:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:
במסתרים כתב:
יעקל כתב:מהו מקור מנהג ישראל זה ?
עיין מגן אברהם סימן נד סק"ג.

ומה עם הקדיש דרבנן שלאחר איזהו מקומן ור' ישמעאל, אין שם דרשות חז"ל ורז"ל ... ?

בנוסח אשכנז המקורי אין שם קדיש דרבנן

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

פורסם: ד' מאי 31, 2023 6:07 pm
על ידי כדכד
חיים סופר כתב:אני תמה מדוע עד שנת תשפ"ג עדיין לא יצא "תיקון ליל שבועות" שלם
עם ציונים לפני כל פיסקא המקור לאומרו [אם הוא מהאר"י או מהשל"ה וכו']
עם פירושים - לכה"פ איזה פירוש קצר לכל ענין
עם מראי מקומות בשלימות
תרי"ג מצות עם השלמות וציונים
[אחר שיש כבר אלפי הגדות של פסח למה לא יהא תיקון שבועות אף אחד בשלימות...]

השוואה להגדות אינה במקומה
בכל ההגדות יש אותו נוסח
מה שמשתנה זזה הוספות ופירושים ומנהגי רבותינו הק' זיע"א ויבלחט"א
בתקון ליל שבועות הנוסח עצמו לא ברור
עוד דבר: הגדה של פסח מצווים כל ישראל לאמרה
תיקון ליל שבועות הוא מנהג שיש הנוהגים בו