עמוד 1 מתוך 1

תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 11:28 am
על ידי צמאון
ידועים דברי חכמי ישראל המקובלים שאין להסתפר בימים אלו עד ערב חג השבועות.
שאלתי לכבוד ת"ח די באתרא הדין:
הרי לפי המקובלים, ובראשם האריז"ל, אין להתגלח כל השנה- אז בעצם כל האיסור בספירת העומר הוא רק על תספורת שערות הראש בלבד?

אפשרות א: אכן כך.
אפשרות ב: בספירת העומר יש טעם נוסף למה לא להסתפר כלל, וגם מי שנוהג כל להתגלח במשך השנה ראוי הגיוני שיחוש יותר בימי ספירת העומר.
אפשרות ג: ???

בתורה,
צמאון

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 11:39 am
על ידי בברכה המשולשת
גם סידור הזקן (למאן דאית ליה)

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 11:42 am
על ידי צמאון
בברכה המשולשת כתב:גם סידור הזקן (למאן דאית ליה)

לא הבנתי את תשובתו של הרב החשוב. כבודו יבאר?

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 11:43 am
על ידי בברכה המשולשת
צמאון כתב:
בברכה המשולשת כתב:גם סידור הזקן (למאן דאית ליה)

לא הבנתי את תשובתו של הרב החשוב. כבודו יבאר?


לפי השיטות שגם ע"פ סוד אין בעיה לסדר קצת את הזקן, וזה אסור בעומר

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 12:36 pm
על ידי לעומקו של דבר
תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 12:49 pm
על ידי הגיונות
ייתכן שהוא מנהג פרטי של האריז"ל, ובאמת עפ"י קבלה כן ניתן להסתפר.

וראה בפע"ח שאחרי שמביא את מנהג האריז"ל, מבאר הטעם להימנעות מתספורת ע"פ סוד, והטעם מבוסס על הטעם שע"פ נגלה, וכפי שמסכם "ולכן לפי שמתו תלמידיו אסור להסתפר בימים האלו" - ולכאורה נמצא שביום הל"ג ש"פסקו מלמות", אין צורך להימנע מלהסתפר.

וסימוכין לכך ניתן לראות אולי במכתבו של האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל שנדפס באג"ק ח"ט עמ' נח ל (אלא שיש לדון שאולי הצ"ע שם ניסוב על הוראתו שלו, ולא על מנהגו של האריז"ל).

אחרי שכתבתי כל זאת ראיתי שמציינים שבמשנת חסידים הובא מנהגו של האריז"ל בתור הוראה לכולם כשיטת בעלי הסוד, לא ראיתי את הדברים במקורם, ואם כך הוא, אזי צ"ע שוב.

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 4:12 pm
על ידי צמאון
בברכה המשולשת כתב:
צמאון כתב:
בברכה המשולשת כתב:גם סידור הזקן (למאן דאית ליה)

לא הבנתי את תשובתו של הרב החשוב. כבודו יבאר?


לפי השיטות שגם ע"פ סוד אין בעיה לסדר קצת את הזקן, וזה אסור בעומר


מי נמנה על שיטות אלו?

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 4:17 pm
על ידי יבנה
דרשות ר"י אבן שועיב יום ראשון של פסח
ועל דרך הקבלה הטעם לפי שאין אומרים זמן אלא על השמחה, וזה עניינו מורה דין ליודעים כי העומר בא מן השעורים, כמו שקבלו רבותינו ז"ל כן הכתוב שאמר ואם תקריב מנחת בכורים לה'. וקבלו כי על הבאת העומר הכתוב מדבר, ומלת אם אינו רשות אלא חובה, כמו אם כסף תלוה את עמי, ואם מזבח אבנים, ואם יהיה היובל. ואמרו כתיב הכא אביב, וכתיב התם כי השעורה אביב, והוא כקרבן הסוטה שהיא באה שעורים והכל טעם אחד מלשון סערת ה' מן השערה.
ולכן נהגו לגדל שפם עד עצרת, ואין כונסין נשים בזה הפרק, ואף על פי שיש טעם אחר במדרש על אותן שנים עשר אלף זוגות תלמידי דר' עקיבא שמתו מן הפסח עד העצרת. ומה שנהגו רוב העם להגדיל שפם עד ל"ג לעומר לא מצינו בו ענין,

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 4:27 pm
על ידי יבנה
לעומקו של דבר כתב:תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?

כך מבואר בשרשי מנהגי אשכנז ח"ג עמ' 256- 257.

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 4:54 pm
על ידי בברכה המשולשת
צמאון כתב: מי נמנה על שיטות אלו?


זו דעת מרן הראי"ה ע"פ דברי מרנא הגר"ח מוולוז'ין

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 4:57 pm
על ידי צמאון
בברכה המשולשת כתב:
צמאון כתב: מי נמנה על שיטות אלו?


זו דעת מרן הראי"ה ע"פ דברי מרנא הגר"ח מוולוז'ין


ע"פ מה שהוסיף על דברי הזוהר "בתער"?

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 4:58 pm
על ידי בברכה המשולשת
צמאון כתב:
בברכה המשולשת כתב:
צמאון כתב: מי נמנה על שיטות אלו?


זו דעת מרן הראי"ה ע"פ דברי מרנא הגר"ח מוולוז'ין


ע"פ מה שהוסיף על דברי הזוהר "בתער"?


כן

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 5:44 pm
על ידי הגיונות
ראיתי בנטעי גבריאל שציין שיש מבעלי הקבלה הסוברים שניתן לחתוך את השערות.

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ד' מאי 03, 2017 3:10 pm
על ידי הגיונות
לעומקו של דבר כתב:תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?

ראיתי מפורש שכתבו (בשו"ת מנחת אלעזר?) שהנהגת האריז"ל איננה שייכת לציבור הרחב, אלא ליחידי סגולה (ולכן גם סיפר את בנו). וממילא לא קשייא מידי.

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ד' מאי 03, 2017 4:07 pm
על ידי צמאון
הגיונות כתב:
לעומקו של דבר כתב:תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?

ראיתי מפורש שכתבו (בשו"ת מנחת אלעזר?) שהנהגת האריז"ל איננה שייכת לציבור הרחב, אלא ליחידי סגולה (ולכן גם סיפר את בנו). וממילא לא קשייא מידי.


ק"ק, לענ"ד.
שהרי על כל הנהגות האריז"ל הנטיה בקרב תלמידי חכמים (פוסקים ומקובלים כאחד), ולהבדיל גם בקרב עמך בית ישראל, לומר שאינם להמונים אלא ליחידי סגולה.
אך שאלת השאלות היא האם האריז"ל עצמו חשב שהנהגותיו מיועדות ליחידי סגולה בלבד, או שמא כל אחד שלא עושה כדבריו נעשה פוגם ובעל עוון.
ובמקום לומר שמהמעשה המתואר בשעה"כ על תספורת בנו של האריז"ל (שגם על עצם אמיתתו אפשר מעט להסתפק, שהרי המהרח"ו שמא את הדברים בכלי שני) מעיד על כך שהאריז"ל לא סבר שהנהגותיו מיועדות להמונים, יש לומר-
ז"א שבילדים קטנים שבשנות יניקתם, לאו דווקא התכנית אלא עד גיל 13 או 20, פשוט לא שייך בהם להידמות לאלה הנמנים על הגדלות.
כלומר הרבה מהנהגות האריז"ל, וביניהם ענייני תספורת למיניהם, שייכים בעיקר לגדולים.
אני אומר את הדברים מסברה בלבד...

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ה' מאי 04, 2017 4:29 pm
על ידי כדכד
ימחלו לי נא מרנן ורבותי על שאני מסיט קצת את הנושא אך שאלתי נכנסת בכותרת של אשכול זה.
בהלכה מובא שמותר לסדר את שערות השפם המפריעות לאכילה גם באבלות רח"ל וגם בימי הספירה. האם היתר זה נוהג גם אליבא דחכמי הסוד המורים שאין להסתפר כלל בימי העומר או לא?

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ה' מאי 04, 2017 8:05 pm
על ידי ישראל אליהו
צמאון כתב:ידועים דברי חכמי ישראל המקובלים שאין להסתפר בימים אלו עד ערב חג השבועות.
שאלתי לכבוד ת"ח די באתרא הדין:
הרי לפי המקובלים, ובראשם האריז"ל, אין להתגלח כל השנה- אז בעצם כל האיסור בספירת העומר הוא רק על תספורת שערות הראש בלבד?

אפשרות א: אכן כך.
אפשרות ב: בספירת העומר יש טעם נוסף למה לא להסתפר כלל, וגם מי שנוהג כל להתגלח במשך השנה ראוי הגיוני שיחוש יותר בימי ספירת העומר.
אפשרות ג: ???

בתורה,
צמאון

הבא"ח מתיר להתגלח כל השנה, גם עפ"י הקבלה. [רב פעלים ח"ד, סוד ישרים סי' ה'].

ואף בימים אלו, עפ"י המקובלים, חידש הגרב"צ באול"צ ג' שמותר להתגלח עפ"י הסוד, מחמת שהאיסור הוא משום שהשערות הם בחינת דין, ועיקר הדין הוא בשערות הראש ולא בזקן. וממילא מותר להתגלח מל"ג/ל"ד בעומר, עפ"י הסוד.

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ש' מאי 06, 2017 8:26 pm
על ידי הגיונות
צמאון כתב:
הגיונות כתב:
לעומקו של דבר כתב:תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?

ראיתי מפורש שכתבו (בשו"ת מנחת אלעזר?) שהנהגת האריז"ל איננה שייכת לציבור הרחב, אלא ליחידי סגולה (ולכן גם סיפר את בנו). וממילא לא קשייא מידי.


ק"ק, לענ"ד.
שהרי על כל הנהגות האריז"ל הנטיה בקרב תלמידי חכמים (פוסקים ומקובלים כאחד), ולהבדיל גם בקרב עמך בית ישראל, לומר שאינם להמונים אלא ליחידי סגולה.
אך שאלת השאלות היא האם האריז"ל עצמו חשב שהנהגותיו מיועדות ליחידי סגולה בלבד, או שמא כל אחד שלא עושה כדבריו נעשה פוגם ובעל עוון.
ובמקום לומר שמהמעשה המתואר בשעה"כ על תספורת בנו של האריז"ל (שגם על עצם אמיתתו אפשר מעט להסתפק, שהרי המהרח"ו שמא את הדברים בכלי שני) מעיד על כך שהאריז"ל לא סבר שהנהגותיו מיועדות להמונים, יש לומר-
ז"א שבילדים קטנים שבשנות יניקתם, לאו דווקא התכנית אלא עד גיל 13 או 20, פשוט לא שייך בהם להידמות לאלה הנמנים על הגדלות.
כלומר הרבה מהנהגות האריז"ל, וביניהם ענייני תספורת למיניהם, שייכים בעיקר לגדולים.
אני אומר את הדברים מסברה בלבד...

כמדומני שהמנחת אלעזר מציין שהאריז"ל עצמו סבר שהנהגתו איננה מיועדת לכלל (והראיה היא מכך שהוא עצמו סיפר את בנו וכו').

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' מאי 07, 2017 10:20 am
על ידי צמאון
[/quote]


כמדומני שהמנחת אלעזר מציין שהאריז"ל עצמו סבר שהנהגתו איננה מיועדת לכלל (והראיה היא מכך שהוא עצמו סיפר את בנו וכו').[/quote]

אם כך, הרי שיש בזה דבר חידוש אדיר. יועיל כבודו לצרף מקור מדוייק?

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' מאי 07, 2017 10:48 am
על ידי הגיונות
צמאון כתב:אם כך, הרי שיש בזה דבר חידוש אדיר. יועיל כבודו לצרף מקור מדוייק?


ראה בשו"ת מנחת אלעזר (ד, סי' ס): "הוא רק לגדולים ובעלי קבלה [לא להסתפר בל"ג בעומר], דהא האריז"ל בעצמו הלך שם עם בנו למירון לעשות תגלחתו בל"ג בעומר, ועשה אותו יום משתה ושמחה... והרי גילח בעצמו את בנו".

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: א' מאי 07, 2017 11:46 am
על ידי צמאון
הגיונות כתב:
צמאון כתב:אם כך, הרי שיש בזה דבר חידוש אדיר. יועיל כבודו לצרף מקור מדוייק?


ראה בשו"ת מנחת אלעזר (ד, סי' ס): "הוא רק לגדולים ובעלי קבלה [לא להסתפר בל"ג בעומר], דהא האריז"ל בעצמו הלך שם עם בנו למירון לעשות תגלחתו בל"ג בעומר, ועשה אותו יום משתה ושמחה... והרי גילח בעצמו את בנו".


נהדר. תודה.
אם כי יש לציין, שהיסוד שלמדו מ'החלאקה' לבנו, שדברי האריז''ל הם ליחידי סגולה בלבד גם לשיטתו עצמו - זהו לימוד של בעל המנחת אלעזר ולא דברי האריז"ל עצמו.
ישר כח

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ג' מאי 09, 2017 4:43 pm
על ידי כדכד
עד כמה שידוע לי רוב הנוהגים ע"פ קבלה כן מקפידים שלא להסתפר כלל בימי הספירה ולא כמ"ש בשם המנח"א

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ד' מאי 10, 2017 5:14 pm
על ידי כדכד
כדכד כתב:ימחלו לי נא מרנן ורבותי על שאני מסיט קצת את הנושא אך שאלתי נכנסת בכותרת של אשכול זה.
בהלכה מובא שמותר לסדר את שערות השפם המפריעות לאכילה גם באבלות רח"ל וגם בימי הספירה. האם היתר זה נוהג גם אליבא דחכמי הסוד המורים שאין להסתפר כלל בימי העומר או לא?

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ה' מאי 11, 2017 11:00 pm
על ידי הגיונות
כדכד כתב:
כדכד כתב:ימחלו לי נא מרנן ורבותי על שאני מסיט קצת את הנושא אך שאלתי נכנסת בכותרת של אשכול זה.
בהלכה מובא שמותר לסדר את שערות השפם המפריעות לאכילה גם באבלות רח"ל וגם בימי הספירה. האם היתר זה נוהג גם אליבא דחכמי הסוד המורים שאין להסתפר כלל בימי העומר או לא?

זכור לי שכן. עפ"י מה שקראתי בעבר בקונטרס 'גידול זקן' (מצוי באוצר).

Re: תספורת בימי העומר ע"פ פנימיות התורה

פורסם: ו' מאי 12, 2017 10:28 am
על ידי צמאון
כדכד כתב:
כדכד כתב:ימחלו לי נא מרנן ורבותי על שאני מסיט קצת את הנושא אך שאלתי נכנסת בכותרת של אשכול זה.
בהלכה מובא שמותר לסדר את שערות השפם המפריעות לאכילה גם באבלות רח"ל וגם בימי הספירה. האם היתר זה נוהג גם אליבא דחכמי הסוד המורים שאין להסתפר כלל בימי העומר או לא?

אכן גם אליבא דבעלי הסוד. כך חכמי ישיבת המקובלים בית אל שבעיר העתיקה.