מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מאי 18, 2017 5:45 pm

מי כתב על מנהגי לימוד מסכת אבות בשבת?
ידועים לי המאמרים הבאים, ואשמח לכל הוספה רצינית (כלומר, לא איזה מאמר בסגנון פופלרי ורדוד..):
שרביט, בר אילן, 13
הרב גלוברמן, בית אהרן וישראל, כד (תשסט)
שרביט, תימא, ה (תשנו)
נצר, מבוא למסכת אבות, שמעתין 141-142

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי איש בער » ה' מאי 18, 2017 5:58 pm

גרטנר, גלגולי מנהג בעולם ההלכה, עמ' 59 והלאה.

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מאי 18, 2017 5:59 pm

הרה"ח ר' גדליה אוברלנדר פרסם מאמר תורני בעניין זה בקובץ 'בית אהרן וישראל'. המאמר נדפס שוב בספרו 'מנהג אבותינו בידינו', עמ' קפו-רה.

מזמן לא קראתי את המאמר, ואני מקווה שהוא לא נופל תחת ההגדרה של "סגנון פופולרי ורדוד"...

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מאי 18, 2017 6:03 pm

תודה למוסיפים (מאמרו של גרטנר מדבר פחות על מנהגי לימוד המסכת ויותר על סיבת הלימוד)

אוסיף לבקש דבר נוסף,
חשוב לי במיוחד מקורותיו של המנהג התימני החריג לקרוא בכל שבת רק את הפרק הראשון של מסכת אבות, ותו לא.
שרביט, במאמרו בבר אילן 13, ציין כמה סידורים תימניים, אך עדיין זה לא מספיק עבורי (וצריך עוד לבדוק בספרו של מ' גברא, מחקרים בסידורי תימן, הגם שאני רגיל להתאכזב ממנו שוב ושוב).

ועוד, האם היה מנהג לומר בכל שבת את הפרק הראשון של מסכת אבות (כמנהג תימן הנ"ל) בתוספת פרק 'קניין תורה' (שנספח בשלב מאוחר יותר כפרק השישי של מסכת אבות)???

היודע מקורות בעניין יעשה עמי חסד ויודיעני!

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מאי 18, 2017 6:47 pm

על מנהג תימן כתב בקצרה אוברלנדר בהע' 47, ושם גם הביא את התרגום מכת"י בלשון ערבי (שכבר הביאו הקודמים לו).

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 19, 2017 1:18 am

על מנהג זה ראה בהקדמת מילי דאבות לר"י רצאבי.

אריה הכהן
הודעות: 325
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי אריה הכהן » ש' מאי 20, 2017 10:55 pm

במאמר שלפנינו נדבר בעז"ה אודות המנהג ללמוד אחר המנחה בשבת 'פרקי אבות' מנהג זה עתיק יומין הוא ומובא בדברי הגאונים והראשונים וז"ל הטור (סי' תצב'): ונוהגין באשכנז לומר פרקי אבות במנחה, וכן כ' רבי עמרם גאון (ח"ב סי' ל"ה) ובספרד אומרים אותם שחרית. וברמ"א (תצב') כ' ונהגו שלא לקבוע מדרש בין מנחה למעריב אבל אומרים פרקי אבות בקיץ ושיר המעלות בחורף, וכ"מ לפי מנהגו, ע"כ. בס' אבודרהם (ח"א ע' ער"ב) כתב: ונוהגין בספרד לקרות מסכת אבות ופרק קנין התורה (פרק ו') בשבתות שבין "פסח לשבועות" בכל שבת פ"א. ובספר הפרדס לרש"י (סי' ד') וכן בסידור ר"ע גאון מובא בשם רב שלום גאון: מנהג אבותינו שבבל אחר תפלת מנחה בשבת שונין אבות וקניין תורה. וכן בספר המנהיג (הלכות שבת סי' סג') כתב: ומנהג בבבל וצרפת ובפרובנצא לשנות מסכת אבות וקנין תורה לאחר תפלת המנחה וכו' וכן נמצא בתשובת הגאונים. וכן בספר שבלי הלקט (הלכות שבת סי' קכו') כתב: שמנהג בבית רבינו שבבבל שאחר מנחת שבת שונין אבות וקנין תורה.
טעמים רבים נאמרו למנהג זה ואין אנו יכולים להביא כולם מחמת קוצר היריעה, אך את חלקם נציין
א. כ' באבודרהם בשם הרב ישראל בן ישראל, לפי שהם ימים מנויים למתן תורה ולכך נמנה אלו הימים, כמו האוהב שהוא ממתין ביאת אהובו מן הדרך והוא מונה הימים והלילות עד שיבוא, ורוב עניני המסכת הם הזירוז על קריאת התורה, ומעשה המצוות וכו', ועיי"ש.
ב. בסדור רב עמרם גאון לאחר שהביא המנהג כתב הטעם: לכך נהגו לומר אבות משה קבל תורה מסיני הרי אנו מספרים בכבודו של משה רבינו שנפטר באותה שעה שכן מנהג אחר שמת אדם אנו מספידים בכבודו ובמעשיו הנאים, ע"כ.
ג. ובפירוש מגן אבות עמ"ס אבות מרבי שמעון ב"ר צמח דוראן ממגורשי ספרד, בהקדמה כתב, ונהגו לקרות מסכתא זו בבתי כנסיות ובבתי מדרשות אחר תפלת המנחה בקיץ שהימים ארוכים למשוך לב עמי הארץ לתורה, כי ראוי לסמוך קריאתה לזמן מתן תורה, ועי"ש.
ד. ובספר מדרש שמואל (לר' שמואל די אוזידא, מגורי האר"י, בהקדמה) כתב: ראוי ליתן טעם למה שנהגו לקרוא מסכתא זו בין פסח לעצרת, ומצאתי כתוב בזה וז"ל: למה נהגו בכל המקומות לקרותה בימים שמחג המצות ועד עצרת פרק בכל שבת מטעם לפי שמכאן מתחיל הזמן להתחמם ומתעוררים התאוות הגופניות ויצר הרע מתחיל להשתרר ולהתגבר ומסכתא זו מלאה תוכחות ומעוררת האדם לרדוף אחר כל מדה טובה ומגברת יצר הטוב על יצר הרע, לכן תקנו ללמדה בימים האלו, ועי"ש. ועוד מצאתי כתוב, לפי שבעצרת ניתנה התורה והלומד תורה צריך לדעת קודם דרך למודה ואיך יתנהג בה אחר למודה, לכן תקנו ללמדה קודם עצרת כדי שיהיה לב כל אחד מישראל מוכן לקבל התורה בלב שלם להתנהג בה כדת וכשורה, עכ"ל. ועוד כתב: ואני אומר כי בהיות הימים הללו ימי דין כי באלו הימים מתו תלמידי ר"ע וזה זמן שמדת הדין מתוחה בעולם, ולכן כל אדם ירא וחרד ויכנסו דברי המורים והתוכחות הללו בלבו ואף גם זאת כי האדם נכנע קצת באלו הימים שנוהג בהם מנהג אבלות שנהגו העולם שלא להסתפר באלו הימים וגם שלא לישא אשה ובהיות לב האדם נכנע קצת ישמע ויתנהג על פי מדות הללו שנשנו בזו המסכתא בימים הללו יותר מכל ימות השנה, ועי"ש.
ה. ובלבוש כתב טעם ללימוד פרקי אבות בשבתות הקיץ, שיעסקו בתורה ולהשמיע לעם דברי מוסר ותוכחות ביום הפנוי.
ו. בפתיחה לפירוש רבינו יצחק ראש ישיבת וואלאזין על מסכת אבות כתב טעם ללימוד פרקי אבות בשבתות הקיץ: כי בזמן הקיץ האדם מתחמם והזמן מזוג והבריאה כלה עדויה בפרחי הוד ופרי הדר המעוררים את החושים והתאות ועי"ז עלול האדם לבא לכמה חטאים רעים ע"י הטיול בגנים וכה"ג יבא לידי ביטול תורה ומראית עיניו יוכלו להביאו לשאר חטאים כי עינא וליבא תרי סרסורי עבירה וכן כל המדות הרעות יגברו ע"י חימום הדם כמו הקנאה התאוה והכבוד ביותר, כי לכן נקרא בשם כבד כי הוא מעורר בחומו את המדה הנשחתה הכבוד באדם ובאמת צריך האדם להיות עניו ושפל רוח מאוד אשר ע"כ צריך האדם לקחת בימים האלה תרופות להשפיל גאותו וכבודו ולהשקיט את הכח המתעורר ע"י מאמרי מוסר ולמודי דעות ומדות ישרות וזה יושג על ידי אמירת המוסרים היקרים ולמודי המדות הנפלאים שבמס' אבות, וכמאמרם ז"ל האי מאן דבעי למהוי חסידא יקיים מילי דאבות (בבא קמא ל' ע"א).
ז. בספר לקוטי מהרי"ח (ח"ב עמ' קטו') כתב: והנה טעם לפרקי אבות לפענ"ד דאפשר משום דכתבו דבשבת יעסוק באגדה וברוקח נתן רמז לזה: ברוב ש'רעפי ב'קרבי ת'נחומיך ר"ת שבת ישעשעו נפשי. שישתשע באגדה וטעמים, אך כתבו שיעסוק באגדה המדריכין ליראת שמים, ועי"ש. ופרקי אבות הם כעין אגדה מלאה מוסר ויראת שמים. (נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' מאי 22, 2017 9:49 am

ראיתי שמנהג עדות המזרח לומר את הפרק מיד לאחר תפילת מוסף.
כל אחד מהמתפללים אומר משנה בקול רם וכך זה מתחלק כל הפרק בין המתפללים.
מהו מקורו? והיכן זה הונהג? וטעם המנהג???

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מאי 22, 2017 2:17 pm

אולי מפני שמיד לאחר 'אין כאלוקינו' אומרים 'כל ישראל' ואז מתאים להמשיך במשניות.

בירושלים העתיקה נהגו הספרדים לומר את פרקי אבות במנגינה מיוחדת [כל פרק אורך כשעה]. והיו מתרגמים ג"כ לספניולית.
כיום ישנם כמה בתי כנסת בירושלים שמשמרים מנהג זה.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת אבות - מנהגי לימודה בשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 15, 2019 12:26 am

בגאונים משמע שעוסקים במס' אבות בשבת למרות שבזמן זה מת משה רבינו, כי הלימוד הוא באמת לכבודו, שהמסכת פותחת ב"משה קבל תורה מסיני". א"כ המנהג לומר רק פרק ראשון, (ועכ"פ להתחיל בו כל שבת), א"ש. וראה באריכות במאמר של גרטנר המצויין לעיל.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים